Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase

22 Noiembrie 2012
Ilie Toma
Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase
Unde îşi atinge apogeul ierarhia construcţiei de automobile? Pentru cei mai mulţi dintre noi, în topul segmen- tului premium, acolo unde tronează sedanuri largi precum Audi A8, BMW

Seria 7, Jaguar XJ şi Mercedes-Benz S-Class. Sunt maşini confortabile, excelent lucrate, extrem de generos dotate şi pot să-ţi facă viaţa la bord cu adevărat plăcută, mai ales dacă vin în versiuni cu ampatament mărit. E o alegere aproape perfectă, nu?

Însă în lume există ceva mai mult de atât. Automobile concepute în spiritul perfecţiunii absolute, capabile să troneze deasupra oricărui segment auto convenţional. Vorbim despre Rolls-Royce şi Bentley, fără îndoială. Şi totuşi, dacă ne detaşăm gândirea de tendinţa firească de a admira aceste maşini, ne întrebăm cât se poate de raţional: ce poate oferi un Rolls-Royce mai mult decât un sedan premium de mari dimensiuni, încât să-şi merite preţul exorbitant? Aduce o astfel de maşină o plus-valoare adevărată, care să te facă să simţi cu adevărat că te afli într-un automobil net superior oricărui alt model de lux din industria auto?

În cadrul recentului nostru tur european de teste drive speciale, redacţia PiataAuto.md a avut onoarea să i se ofere un Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase individualizat prin programul Bespoke. Cu alte cuvinte, un model şi aşa exclusivist a fost şi mai mult individualizat în dotări, vrând să ne convingă că exclusivismul nu are limite...

Britanicii de la Rolls-Royce au binevoit să ne furnizeze un exemplar înmatriculat în Marea Britanie, dar cu volanul pe stânga, pe care l-au adus până în Germania. Anume în Germania, după o întâlnire călduroasă cu unul din cei mai talentaţi ambasadori Rolls-Royce, redacţia noastră a primit cheile de la splendidul exemplar Ghost Extended Wheelbase. Să vedem deci, ce oferă un astfel de model la bordul său!

Design exterior şi prezenţă

Pur şi simplu impunător. E cea mai laconică expresie care poate caracteriza designul exterior şi prezenţa pe care o emană Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase. Deşi familia Ghost este cea mai nouă în gama Rolls-Royce, designul acesteia respectă cu stricteţe tradiţiile mărcii britanice, fiind sobru, clasic şi elegant. De fapt, nici măcar noţiunea de eleganţă nu reflectă în totalitate aerul emanat de Rolls-Royce – e mai degrabă o graţie aristocratică. Deşi modelul e unul masiv şi opulent, formele acestuia păstrează bunul gust al caracterului nobil, fără a aluneca în burlesc.

La Rolls-Royce muncitorii mai fac şi astăzi manual o mare parte din piesele de caroserie, de asta formele pieselor metalice sunt limitate de posibilităţile strungurilor la care aceştia lucrează. Tocmai aceste limite unghiulare specifice sunt, însă, parte esenţială din caracterul de design al mărcii, iar maşina are proeminenţe specifice, care îi accentuează caracterul exclu- sivist. Portierele, uşa portbagajului, capota – toate piesele sunt grele şi consistente, făcându-te să înţelegi că în această ligă superioară greutatea e mai degrabă o expresie a calităţii de asamblare... Prin urmare, nu e de mirare că maşina din testul nostru cântăreşte la gol 2,420 kg...

Culoarea albastră închisă a maşinii din test e una din cele mai potrivite nuanţe pentru acest model. Puţine maşini în lume arată bine în nuanţă albastră, dar Ghost Extended Wheelbase e cu siguranţă unul din modelele căruia albastrul aristocratic i se potriveşte excelent. E o accentuare a noţiunii de „sang bleu”, dacă vreţi, a superiorităţii aristocrate. Iar culoarea e doar unul din elementele de personalizare modelelor Rolls-Royce, întrucât pentru Ghost Extended Wheelbase britanicii oferă peste 44,000 nuanţe posibile!

Prezenţa dominantă a maşinii este asigurată şi de dimensiunile foarte generoase. Ghost Extended Wheelbase e un model care măsoară 5.57 metri în lungime, cu peste 30-35 cm mai mult decât versiunile cu ampatament mărit a limuzinelor premium, iar jantele imense de 20 de inch accentuează şi mai mult dimensionarea vastă a maşinii.

Elementele cromate sunt o prezenţă firească pe un model cu tentă aristocratică. Toate aceste elemente sunt lucrate şi şlefuite manual, pentru a obţine luciul dorit. Cel mai graţios din aceste elemente e, însă, renumita emblemă Rolls-Royce de pe capotă, supranumită „Spirit of Ecstasy”, care iese din ascunziş plină de patos la fiecare pornire a motorului şi se retrage odată cu oprirea imensului propulsor de sub capotă.

Maşina asta arată fascinant oriunde, fie că e în mişcare, fie că stă pe loc. Nu există peisaje care să-i ştirbească din graţia sa, însă cel mai potrivit tablou pentru Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase e curtea unui castel, sau cel puţin a unei case scumpe, cu arhitectură minuţios executată, care să certifice bunul gust al proprie-tarului său. Nu e un moft pentru Rolls-Royce, e o stare firească pentru un model conceput pentru cei ce-şi trăiesc viaţa la standarde greu de atins şi chiar de imaginat pentru muritorii de rând...

Dinamică motor şi transmisie

Ei bine, o limuzină de această talie e, de obicei, condusă de un şofer angajat, în timp ce proprietarul maşinii savurea- ză confortul banchetei spate. Totuşi, dintre toate modelele Rolls-Royce, Ghost se vrea a fi modelul cel mai plă- cut în condus, astfel încât proprietarii să nu se sfiască să urce la volan mai des. De fapt, britanicii ne-au şoptit că mai mult de jumătate din clienţii modelului îşi conduc de foarte multe ori singuri maşinile, spre deosebire de predilecţiile celor ce călătoresc la bordul mai marelui Phantom.

Din primii metri parcurşi la volanul lui Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase ai o profundă revelaţie. Înţelegi că maşina asta se conduce ca nici o altă maşină pe care ai apucat să o conduci în viaţa ta. Ai imediat senzaţia că pluteşti pe carosabil, iar puterea imensă a motorului nu izbucneşte niciodată haotic, ci este livrată galant, fără efort, accelerând maşina într-o senzaţie de intensificare a plutirii pe asfalt, dar fără cele mai mici sacadări de putere, fără cele mai mici şocuri de schimbare a treptelor transmisiei sau de răbufniri ale turaţiilor. Imensul motor V12 de 6.6 litri de sub capotă se face auzit în limita unui bariton temperat, chiar şi atunci când îl turezi mai tare.

Puterea motorului e imensă – 570 de cai-putere – iar cuplul maxim atinge valoarea de 780 Nm la doar 1,500 rpm. Niciodată, însă, această putere imensă nu se înghesuie să iasă la pachet din motor, ci abundă moale, tandru, împingând maşina hotărât, dar la fel de plutitor. E aproape de necrezut, în condiţiile în care motorul este echipat cu două turbine! E de necrezut şi faptul că intrarea acestora în rol se realizază fără a fi simţită! Şi, de fapt, Ghost Extended Wheelbase, cu tot cu greutatea sa generoasă, accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 5 secunde – o valoare demnă de un supercar. Însă spre deosebire de un supercar brutal şi needucat, Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase îţi demonstrează maniere din înalta societate şi nu îţi sacrifică plăcerea aflării la bord atunci când presezi pedala acceleraţiei cu putere.

Transmisia automată cu 8 trepte a lui Ghost Extended Wheelbase nu oferă un regim sportiv de rulare şi nici nu-ţi permite schimbarea manuală a treptelor. Şi nu pentru că nu ar fi posibil din punct de vedere tehnic, ci pentru că britanicii au hotărât că unei maşini de o asemenea clasă nu-i şase bine cu astfel de jucării la bord. În schimb, Ghost Extended Wheelbase vine cu un cadran de bord unic, care îţi spune ce rezervă de putere mai ai disponibilă, exprimată în procente... E de-a dreptul fascinant să urmăreşti exploatarea resurselor aproape nelimitate ale motorului...

Ţinută de drum

Toată această senzaţie de plutire şi putere lejeră nu ar fi posibilă fără o suspensie pneumatică extrem de complexă. La prima intersecţie cu sens giratoriu Ghost Extended Wheelbase ne-a convins şi mai mult că se conduce ca nici o altă maşină. Limuzina britanică pare să sfideze legile fizicii, cu toată greutatea sa, şi simţi de la volan cum suspensia compenseauă individual fiecare roată cu forţe variabile de apăsare, astfel încât caroseria automobilului rămâne aproape nemişcată pe unghi orizontal, anulând tendinţele fizice fireşti de înclinare. Toată această matematică a confortul suprem, se realizează fără sunete, fără ezitări şi fără ca pasagerii să aibă vreo idee că maşina asta, conservatoare ca şi design, operează de fapt cu tehnologii ultra-sofisticate pentru a le asigura lor un confort de care foarte puţini oameni au parte la bordul unei maşini.

Explicaţia vine din arhitectura suspensiei pneumatice şi sistemele electronice de care aceasta este asistată. Pe puntea faţă Ghost Extended Wheelbase vine cu o suspensie cu braţe duble de stabilizare, iar în spate e prezentă o suspensie de tip multi-link. Fiecare roată, însă, are reacţii de răspuns controlate electronic de un sistem extrem de complex, care identifică forţele care solicită fiecare din roţi şi furnizează o reacţie echivalentă contrapusă, astfel încât caroseria să plutească nederanjată. E aproape incredibil, dar suspensia lui Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase sesizează chiar şi schimbarea poziţiei pasagerilor în habitaclu, ajustându-şi reacţiile precizie maximă...

La viteze de croazieră, plăcerea călătoriilor de bord nu e câtuşi de puţin afectată. Ghost Extended Wheelbase accelerează cu aceeaşi lipsă de efort până spre 200-230 km/h, rămânând incredibil de silenţios în interior şi incredibil de controlabil pentru cel de la volan. De după geam piesajul se schimbă cu un ritm constant ameţitor, iar la interior domină în continuare o linişte de studiou... Şi doar atunci când îţi arunci privirea pe vitezometru sesi- zezi că ai 230-240 km/h, iar motorul pare să se odihnească şi la o astfel de viteză. Chiar şi la asemenea valori ma- şina este capabilă să furnizeze accele- raţii cu acelelaşi caracter de lejeritate pronunţată. Şi asta pentru că viteza electronică este limitată la 250 km/h, dar, de fapt, maşina ar putea depăşi cu uşurinţă valori de peste 300 km/h...

Confort

În toată această suită de senzaţii intense şi inedite începi să sesizezi cu adevărat supremaţia unui Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase asupra limuzinelor de clasă premium „obişnuită”. Nici o maşină de lux din cele existente azi pe piaţă nu oferă asemenea senzaţii rafinate la bord, nici una din ele nu se ridică la asemenea absoluturi de confort. De fapt, cât timp nu călătoreşti la bordul unui Rolls-Royce, nici nu bănuieşti că nivelul de confort oferit de un automobil poate urca la asemenea trepte. Iar odată aflat la bord, fie că eşti la volan sau pe bancheta din spate, simţi această nouă treaptă elitistă de confort, guşti din ea şi te convingi că acolo sus, în lumea aristocraţiei, viaţa rulează la alţi parametri, necunoscuţi şi inaccesibili publicului larg...

Pe scaunul şoferului se stă excelent şi, chiar dacă ai oarecum senzaţia psihologică de şofer angajat, maşina îţi oferă senzaţii elevate de condus, răsfăţându-te cu spaţiu, confort, dinamism şi eleganţă... Şi, apropo, dimensiunile imense ale maşinii ne-au dus cu gândul din start că Ghost Extended Wheelbase va fi un model extrem de greoi pentru manevra- rea în spaţii înguste. În realitate, însă, roţile faţă au un unghi incredibil de întoarcere, fapt care anulează problema ampata- mentului mare şi fac maşina incredibil de manevrabilă.

Pe bancheta din spate, însă, vine adevăratul confort nobil. Spaţiu există mai mult decât ai avea vreodată nevoie, iar multitudinea de reglaje îţi permit poziţionarea fotoliilor în modul dorit. Şi dacă în portierele faţă sunt integrate renumitele umbrele Rolls-Royce, atunci portierele masive spate au un alt secret. Unui proprietar de Rolls-Royce nu i-ar sta bine să se întindă după uşă, trăgând-o pentru a o închide, nu? De asta inginerii Rolls-Royce au prevăzut un buton discret în apropierea montanţilor spate, pe care pasagerul, odată urcat, îl apasă şi uşa se închide automatizat. Mai mult ca atât, dacă butonul este apăsat cu intensitate, atunci închiderea are lor mai rapid, iar dacă apăsarea este mai lejeră, atunci şi închiderea portierei e una mai lentă.

Pe jos, exemplarul nostru are căptuşită o pardoseală cu covoraşe din lână dintr-o specie specială de oaie. Astfel, grosimea covoraşelor măsoară în jurul a 10 cm, oferind mediul perfect pentru relaxarea picioarelor elitiste... Pielea şi lemnul sunt, în mod evident, naturale, şi sunt lucrate manual.

Unii avantgardişti ar putea critica interioarele modelelor Rolls-Royce pentru soluţii îmbătrânite, mai ales la sistemul de climatizare. Adevărul este, că designul acestora e realizat pentru a păstra puritatea principiului analogic, evitându-se digitalizarea excesivă. Fiecare din pasagerii de la bord îşi poate seta individual temperatura pentru partea de sus şi mijloc a corpului , şi suplimentar temperatura pentru picioare. Reglajele au loc analogic, după principiul „mai cald, mai rece”, fără ca pasagerii să vadă vreo cifră a gradelor alese. Şi asta cu toate că după aceste reglaje analogice se ascund senzori ai unui sistem de climatizare cu 8 zone extrem de avansat, care asigură confortul climateric perfect la bord... Puteţi intui la ce s-au gândit britanicii când au făcut posibilă suflarea unei temperaturi diferite pentru picioare, faţă de cea pentru corp? La confortul femeilor mai ales, ştiind că doamnelor le poate fi ceva mai frig uneori la picioare, iar astfel acestea îşi vor putea crea condiţii perfecte... Şi prizele de aer sunt realizate să respecte o lungă tradiţie a modelelor Rolls-Royce. Închiderea şi deschiderea acestora are lor printr-un soi de comutatoare asemănătoare seringilor. E ciudat, însă britanicii folosesc astfel de soluţii de zeci de ani şi nu vor să-şi decepţioneze clienţii cu soluţii prea moderne.

Pe centrul planşei de bord stă o altă mostră a tehnologiilor moderne împlementate la bordul acestui model. Un display enorm permite operarea cu sistemul multimedia, oferind şi posibilitatea unor setări asupra maşinii. Chiar şi silueta-emblemă „Spirit of

Ecstasy” poate fi scoasă sau retrasă prin manevrarea acestui sistem. Sistemul audio merită o menţiune aparte pentru calitatea de înaltă fidelitate a sunetului, iar la dorinţă se poate asigura conexiune internet prin WiFi în timpul călătoriilor, pentru ca proprietarul maşinii să-şi poată dirija în continuare afacerile... Iar atunci când toate detaliile sunt setate, display-ul central pate fi acoperit automatizat cu un segment mobil, realizat din acelaşi lemn ca şi întreaga planşă de bord, mascând astfel existenţa display-ului...

Astfel, Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase îmbină la bord confortul unui oficiu mobil, al unei camere de hotel cu 5 stele şi al unui salon SPA rafinat. Desigur, iluminarea ambientală potrivită şi masajul sunt incluse în peisaj. Şi aici, la bord, urmărind calitatea de excepţie a fiecărui element, măiestria cu care sunt lucrate componentele interiorului, te convingi încă o dată că Rolls-Royce joacă într-o ligă superioară, cu adevărat diferită de toate celelalte maşini ale lumii....

Consum

Prezenţa tehnologiilor avansate de la bordul lui Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase e, fără îndoială, meritul celor de la BMW, proprietari ai mărcii britanice. Şi motorul V12 de sub capota maşinii din test e unul tot de origine germană, iar nouă ne-a fost deosebit de interesant să descoperim care vor fi indicii de consum. Cifrele oficiale declară 20.6 litri/100 km pentru regim urban, 9.6 litri/100 km pentru regim extra-urban şi 13.7 litri/100 km pentru regim extra-urban.

Noi am călătorit o zi plină la bordul acestui splendid Rolls-Royce, alternând peisajele castelelor cu croaziere de autostrăzi la viteze de peste 200 km/h. Am condus fără a ne păsa de fapt de consum, şi am savurat senzaţiile puterii imense, livrate fără efort. Când am ajuns să aflăm şi cifra medie a consumului pentru toată ziua, ne-am zis că vom avea 22-23 litri la sută cel puţin. Însă cifra de pe bord ne-a lăsat fascinaţi de- a binelea: 14.9 litri/100 km! Cu un imens motor V12 de 6.6 litri şi 570 cai- putere sub capotă, care trage o imensă maşină de 5.57 metri şi peste 2.4 tone la gol!

Preţ de achiziţie

Deşi Rolls-Royce şi Bentley sunt puse de foarte multe ori alături în nişa superlativă a maşinilor, modelele Rolls-Royce sunt întotdeauna mai scumpe decât ale celuilalt producător britanic. Astfel, dacă preţul de bază a celui mai scump model Bentley – Mulsanne – porneşte de la 250,000 euro, atunci cel mai accesibil model Rolls-Royce – Ghost – abia porneşte de la această sumă. Modelul testat de noi – Ghost Extended Wheelbase – porneşte de la 330,000 euro, la care se mai adaugă taxe locale şi o listă de dotări exclusiviste de cel puţin câteva zeci de mii de euro...

Însă, spre deosebire de un supercar de aceeaşi bani, maşina asta te copleşteşte prin senzaţiile oferite la bord şi te convinge fără drept de apel că îşi merită fiecare cent din preţul său. Un Rolls-Royce e un premiu pe care ţi-l faci fie pentru norocul de a fi moştenit o avere imensă, fie pentru succesul pe care ai reuşit să-l atingi în viaţă cu propriul efort.

Ştiaţi că Rolls-Royce păstrează o arhivă imensă, cu dosare pentru fiecare proprietar care a achiziţionat vreodată o maşină de la uzină? Sunt dosare confidenţiale în mare parte, dar acolo sunt stocate preferinţele celor mai renumiţi şi celor mai fericiţi oameni din ultimul secol. Există un dosar Elvis Presley, există un dosar John Lennon, şi toate maşinile au fost croite pe preferinţele celui care le comandă, chiar dacă preţurile s-au dublat uneori sau chiar s-au triplat. Nimic nu e imposibil pentru Rolls- Royce. Un client a contactat de curând uzina şi le-a spus britanicilor că-şi doreşte un Rolls-Royce cu inserţii din lemn realizate din cel mai vârstinc copac din grădina sa... Sună aproape ca o poveste, dar britanicii i-au îndeplinit dorinţa...

Eh, s-ar părea la prima vedere, oamenilor ăştia cu adevărat bogaţi nu le pasă pe ce îşi cheltuie banii. Adevărul e, că de fapt, Rolls-Royce adevereşte orice pretenţie posibilă a clienţilor săi, fiind convins că lucrurile stau exact invers: cei mai mulţi oameni au ajuns cu adevărat bogaţi anume pentru că ştiu cum să-şi cheltuie banii şi vor avea, prin urmare, pretenţii pe măsură faţă de o maşină care are un asemenea preţ!

Verdict final: Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase

La începutul acestui test, ne întrebam dacă oferă Rolls-Royce Extended Whellbase o plus-valoare adevărată, care să-i justifice poziţionarea în superlativul absolut al industriei auto. Nu a durat prea mult să obţinem un răspuns ferm la această întrebare. Cu singuranţă da!

Experienţele de la bordul lui Ghost Extended Wheelbase sunt incomparabile, asemănătoare unor senzaţii de stări supreme trăite pentru prima dată. Iar confortul suprem nu te oboseşte niciodată, ba dimpotrivă, începi tot mai mult să te complaci în rolul ocupantului permanent al habitaclului unui Rolls-Royce. E o altă lume decât cea uzuală şi banală a vehiculelor obişnuite. E o lume cu adevărat aristocratică, plină de lux desăvârşit. E o viaţă trăită în bun gust şi rafinament.

Un lucru e clar, însă: ca să îţi cumperi un Rolls-Royce nu e suficient să fii doar bogat, mai trebuie să ai şi rafinament aristocratic în sânge...

Instrumente utile: » Date tehnice Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase » Comparaţie Rolls-Royce Ghost Extended Wheelbase vs concurenţi
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (82 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter