Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

BMW Seria 1 M135i

23 Aprilie 2013
Ilie Toma
BMW Seria 1 M135i
Acum doi ani, BMW crease o maşină fără compromis, o sportivă pur-sânge, făcută pentru plăcerea mecanică, cristalină a condusului. E vorba, desigur, de Seria 1 M Coupe, model pe care redacţia noastră l-a testat în toamna anului 2011 în Germania.

Atunci, cu acel model, BMW a demonstrat că poate crea maşini puritane, care să te ducă la un adevărat extaz prin sportivitatea condusului. Din păcate, însă, acel model a apărut la sfârşitul carierei precedentei generaţii Seria 1, iar germanii i-au limiat producţia la doar 1,000 de exemplare, care s-au vândut ca pâinea caldă.

Se cerea o continuare a acestei poveşti, însă. O continuare care să transpună aceeaşi filosofie pe noua generaţie a Seriei 1. Şi această continuare a venit în forma noului M135i. Ca şi Seria 1 M Coupe, modelul nu pretinde la catalogarea sa în familia diviziei M, dar face o puternică aluzie la ea. Ca şi Seria 1 M Coupe, noul M135i are sub capotă un motor de 320 cai-putere, gata să se dezlănţuie într-o demonstraţie a puterii puritane! Să vedem, deci, ce oferă noul model, într-un test drive special, nocturn, petrecut de redacţia noastră pe cele mai pustii drumuri din împrejurimile Munchen-ului, patria celor de la BMW...

Rafinare

Se zice că foarte rar episodul 2 al unei creaţii e mai reuşit decât primul. A doua parte a unui mare film e arareori mai populară şi mai bună decât prima. Replica unei mari picturi sau a unei sculpturi nu are cum să depăşească originalul.

Se întâmplă oarecum şi în cazul modelului nostru din test. Seria 1 M Coupe avea o siluetă de coupe-sedan scurt, cu proporţii agresive, accentuate şi de arcurile late ale roţilor. Noul

M135i ia silueta unui hatchback obişnuit al Seriei 1, puţin nuanţat de prizele de aer agresive pe bara de protecţie faţă, de difuzoarele de aer de pe bara de protecţie spate, de jantele mari şi de etrierele masive ale frânelor, care se zăresc de după jante. Şi, desigur, renumita emblemă a diviziei M condimentează aceste forme agresive ale maşinii. Dar întreaga prezenţă a modelului e lipsită de extremismul ăla puritan al Seriei 1 M Coupe, devenind parcă mai rafinată, odată cu modernizarea impusă de formele noii generaţii. În habitaclu, ne bucurăm să descoperim o atmosferă ceva mai plină de esenţă sportivă. Scaunele sport, cu susţinere laterală foarte eficientă şi confortabilă în acelaşi timp, căptuşite cu material textil în combinaţie cu Alcantara, sunt elementele care dau tonul la interior. Cadranele de bord au un design mult mai simplist, axat spre informaţii esenţiale, în spirit sportiv. Până şi display-ul informaţional, care întretaie partea de jos a unuia dintre cadrane, are un contrast ceva mai puţin redus, conturul lui făcându-se astfel prea vizibil pe timp de noapte. Dar nu e o problemă, pentru că vorbim de o sportivă, care pune accent pe altceva, iar elementul ăsta pare mai degrabă un condiment intenţionat în tabloul sportivităţii.

Ceea ce cu adevărat taie din esenţa puritană a sportivităţii şi adaugă o supradoză de rafinament e existenţa a doar două pedale pentru cel de la volan. Da, aţi ghicit, maşina din testul nostru e dotată cu o transmisie automată cu 8 trepte. E o transmisie bună în esenţă, care operează foarte performant, dar îmi amintesc senzaţiile cuplării treptelor cutiei de viteze manuale de pe Seria 1 M Coupe, cât de sălbatice erau zmuncirile cuplării ambreiajului... Aici e mult mai mult rafinament şi civilizare, transmisia reacţionează rapid şi îţi execută intenţiile cu precizie chiar şi în regim manual, dar nu mai există nici urmă de sălbăticie, ci doar precizie rafinată.

Cât de sportivă? Cât de M

E noapte pustie şi rulăm pe trasee pustii. Nu ştim nici măcar cum le-om fi găsit aici, dar ne dorim pustietate, pentru a auzi mai bine sunetul motorului. Din fericire, sub capotă avem acelaşi motor turboaspirat de 3.0 litri, cu 6 cilindri în linie, care dezvoltă 320 cai-putere, ca şi pe Seria 1 M Coupe. Şi, deşi sistemul de evacuare e diferit, recunoaştem acelaşi sunet profund, gălăgios şi pofticios de demonstraţii.

Sunetul voluminos al acestuia inundă acustic împrejumile pustietăţii în care în aflăm imediat ce turometrul urcă peste 2,500-3,000 rpm. O da, motorul e la fel de delicios precum l-am cunoscut acum un an şi jumătate pe legendarul model!

În regim de funcţionare automată a transmisiei, maşina are un dinamism excelent pentru standardele unor maşini sportive, cu o cutie de viteze care gestionează foarte reuşit episoadele de accelerări ale unui motor de asemenea putere. Problema e că predecesorul moral al acestui model a stabilit standarde extrem de înalte, aproape unice în lumea auto, iar noul model şi-a temperat pretenţiile de sportivitate puritană în raport cu predecesorul său. E mult mai plăcut să conduci BMW M135i în regim manual al transmisiei, operând cu padelele de lângă volan. Astfel poţi să apropii ceva mai mult comportamentul maşinii de cel al puritanismului ideal sportiv.

La Seria 1 M Coupe, când se apăsa până la fund pedala acceleraţiei, puntea spate se desfăta în excesul de cuplu, într-o tendinţă de uşoară alunecare pe lateral în vâltoarea accelerărilor, la orice viteză. Noul M135i nu-şi mai doreşte să te arunce în derapaje neintenţionate şi nu-ţi mai dă acea adrenalină de condus periculos, la limită. Nu, maşina asta poate fi condusă rapid de mult mai multă lume – de la cei mai iscusiţi şoferi, fani adevăraţi BMW, până la orice cuconiţă care se grăbeşte la universitate. E o maşină mult mai democratică, iertând mult mai multe greşeli sau abilităţi mai reduse de condus. BMW M135i nu îţi cere să fii şofer profesionist, să simţi maşina în fiecare milimetru al construcţiei sale, ci face cea mai mare parte a lucrului pentru tine, lăsându-te pe tine să apeşi mai sigur pedala acceleraţiei şi să să întorci volanul fără grija traiectoriilor periculoase.

Volanul maşinii a rămas foarte informativ, dându-ţi în continuare o plăcere mult mai mare de condus decât a unui model obişnuit.

Suspensia păstrează o doză de rigiditate sportivă, care o ajută să fie excelent de manevrabilă în abordarea virajelor, dar din nou o vom compara cu legenda 1 M Coupe şi vom spune că e mult mai moale şi mai sofisticată în absorbţia denivelărilor de asfalt, oferind un confort neaşteptat de bun la bord. Da, constatăm cu uimire că M135i nu e doar o maşină puternică, dar şi foarte confortabilă, având în acelaşi timp patru portiere pe lateral, un hayon practic şi un portbagaj. E deci mult mai adaptată pentru exploatarea cotidiană.

Două poveşti diferite

Stop! Aici, când am ajuns să spunem că noul BMW M135i e mult mai pregătit pentru condusul şi exploatarea de fiecare zi, am realizat că nu mai avem dreptul să punem legendara Serie 1 M Coupe şi noul M135i în aceeaşi farfurie filosofică. O fi având cele două modele acelaşi motor sub capotă, dar sunt mult prea diferite pentru ca una să fie un adevărat succesor al alteia. Deci e mai corect să privim noul M135i prin prisma unei Seria 1 de nouă generaţie, care vine în cea mai sportivă interpretare a sa, cu iz de divizie M.

Dacă ne debarasăm de obsesia fantomatică a lui Seria 1 M Coupe, atunci putem descoperi adevăratul deliciu al noului M135i. Noi admirăm toată familia Seriei 1 a celor de la BMW pentru un fapt unic în lume – tracţiunea spate. Da, BMW Seria 1 e astăzi unicul hatchback compact din lume care are tracţiune spate! Doar pentru asta bavarezii merită laude, că au menţnut această reţetă. O altă reţetă la care germanii ţin cu stricteţe şi care a fost păstrată şi pe Seria 1 e distribuţia de 50 la 50 a greutăţii între axe, care favorizează acel comportament de înaltă precizie tipic BMW. Şi acum să ne gândim la noul M135i: tracţiune spate, distribuţie 50 la 50 a greutăţii, 320 cai-putere sub capotă şi un look foarte agresiv? E asta o reţetă perfectă a unei sportive de succes? Cu siguranţă este!

Abia atunci începi să simţi mult mai savuros avalanşa de cuplu maxim, de 450 Nm, disponibili încă de la 1,300 rpm, până spre 4,500 rpm. Da, maşina asta e rapidă, foarte rapidă. E plăcut să accelerezi de la turaţii joase, dar să nu schimbi treapta până spre 6,000 rpm, exact lângă linia roşie a motorului, pentru că acolo, la acele turaţii, senzaţiile acustice generate de motor certifică ingineria perfectă bavareză a unui motor de cea mai bună factură. Şi cât de intrigant este să activezi modul “sport display” al sistemului multimedia, care îţi arată rezerva totală de cuplu şi putere pe care o poate oferi motorul versus a ceea ce se livrează cu adevărat în fiecare model!

Atunci când îi permiţi maşinii să-şi demonstreze întregul său potenţial fără a o judeca în relaţii ancestrale, simţi centrul de greutate coborât al modelului, care face condusul sportiv să fie simţit într-o manieră specială.

Cu un asemenea centru de greutate, maşina se descurcă excelent la manevrabilitate chiar şi cu o suspensie mai confortabilă, datorită construcţiei corecte în esenţă. Şi tot atunci începi să primeşti o mai mare plăcere din volan, şi senzaţii parcă mult mai naturale, şi te conectezi în sfârşit cu esenţa mecanică a maşinii, astfel încât să-i simţi axele, unghiurile roţilor, şi potenţialul motor care se aşterne pe asflat. Numai atunci, când te debarasezi de preconcepţii, descoperi un adevărat BMW puritan, care poate fi condus la limită, cu traiectorii calculate la fir de păr. E o altfel de naturaleţe, care nu e la fel de radicală în abordare precum legendarul 1 M Coupe, dar care oferă totuşi o experienţă sportivă curată şi intensă la volan, cu o doză generoasă de naturaleţe şi cu un dinamism pe măsură.

Verdict final: BMW Seria 1 M135i

Noul BMW Seria 1 M135 respectă întru totul filosofia M Performance Automobiles, de a aduce o sportivitate mult mai generos dozată, cu condimente originale, dar nu prea radicale. Astfel, dacă la un model M adevărat ai performanţă maximă şi o construcţie focusată în întregime în jurul acesteia, atunci un M135i ia lucrurile un pic mai degajat şi mai lejer, dar oferă în continuare senzaţii pline de entuziasm la volan.

Noi vă recomandăm să optaţi pentru cutia de viteze manuală, în cazul în care sunteţi un fericit fan BMW care îşi poate permite o asemenea achiziţie. Transmisia automată e indicată mai mult pentru cei care nu-şi prea doresc spiritul ăla puritan în exces atunci când conduc.

Un lucru e sigur, însă – BMW M135i va fi maşina cu care vă veţi contopi şi identifica, pe care o veţi simţi în cel mai mic detaliu, pe care o veţi pune la manevre sportive cu un deliciu pe care doar un adevărat fan BMW îl poate înţelege! BMW Seria 1 M135i e una din acele maşini care nu suportă explicaţii logice la întrebarea “de ce ai cumpărat-o”, dar care îţi face cu siguranţă viaţa mai nuanţată şi mai fericită!

Instrumente utile: BMW M135i vs concurenţi
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (36 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter