Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Comparativ în clasa muncitoare: Peugeot Partner vs Peugeot Bipper

15 Noiembrie 2013
Ilie Toma
Comparativ în clasa muncitoare: Peugeot Partner vs Peugeot Bipper
Despre ele se vorbeşte mai puţin, dar de multe ori aduc o valoare mult mai mare posesorilor săi. Automobilele comerciale, utilitare, nu sunt făcute pentru a-ţi imagina trasee şerpuitoare pe Coasta de Azur, dar pentru economia adevărată a unei ţări, mai ales pentru business-ul mic şi mijlociu, acestea aduc adevărata plus-valoare, eficienţă în costuri, flexibilitate în logistică, şi produs intern brut până la urmă. Noi ne-am pus astăzi într-un rol mai puţin pasional, stropit cu duşul rece al raţiunii, pentru a scoate la iveală cum poate fi viaţa la bordul a două utilitare Peugeot – Bipper şi Partner. Bipper e cam cel mai compact vehicul utilitar posibil. Partner e un pic mai mare, iar pentru cei care-şi doresc şli mai mult, există o versiune cu lungime mărită şi cu volum de încărcare sporit.

Azi ne interesează mai ales banii, adică suma costurilor de exploatare şi rulare a maşinilor din test. Ne interesează banii prin prisma volumului de încărcare, a sarcinii pe care o pot lua la bord cele două vehicule, a rolurilor cărora le pot face faţă şi a soluţiilor practice, care determină într-un final potenţialul de profitabilitate al unui astfel de vehicul. Şi ne interesează şi un alt aspect mult mai curios, dar poate foarte puţin aşteptat de mulţi dintre Dvs.: care vor fi costurile de întreţinere a acestor modele în raport cu un vehicul utilitar la mâna a doua, cumpărat de pe piaţa second-hand cu cel puţin vreo 250,000-300,000 km indicaţi la bord (dar poate mult mai mulţi de fapt), aşa cum încă se mai practică în Moldova. Nu e o ruşine câtuşi e puţin, e o soluţie aleasă de cele mai multe ori din considerente economice, dar noi vrem să vedem dacă un vehicul comercial nou accesibil se poate apropia într-un final de costurile de exploatare ale unuia similar la mâna a doua, dar cu un odometru cu cifre onorabile la bord.

It’s just business

Atât Bipper, cât şi Partner, sunt concepute strict pe ideea utilităţii absolute. Toate componentele acestor maşini şi întreg conceptul lor, de la A la Z, sunt orientate spre a fi cât mai eficiente şi practice în afaceri. Prin urmare, nu face să aşteptaţi nimic în plus de la cele două modele, decât strictul necesar şi util.

Nu veţi vedea jante mari, din aliaj uşor, pentru că cele de oţel sunt mult mai ieftine în componenta de preţ final al maşinii, iar o eventuală înlocuire vă costă doar un pic mai mult de 300 lei pentru fiecare jantă nouă. Dimensiunea acestora este de doar 15 inch, fapt care va face maşinile mai rezistene în denivelările drumurilor,mai eficiente în consum şi vă va economisi şi investiţiile în noi seturi de anvelope. Apropo, anvelopele celor două maşini sunt de tip „C”, cu cord ranforsat pentru a face faţă greutăţilor mai mari la bord!

Nu veţi vedea bare de protecţie vopsite inutil în culoarea caroseriei, pentru că plasticul negru nevopsit are şanse mult mai mari să rămână fără urmări în urma unor mici contacte ale barelor de protecţie cu alte maşini sau cu zonele de încărcare sau descărcare. Astfel, nu veţi pierde timp şi bani cu revopsirea lor.

Pe părţile laterale veţi descoperi două fâşii masive de plastic, care au rol de protecţie a caroseriei de mici impacte în spaţii înguste. Fie că portierele maşinilor pot atinge colţul unui edificiu, spre exemplu, sau o altă maşină parcată alături deschide brusc uşa şi atinge unul din cele două Peugeot-uri – aceste mici incidente foarte uzuale într-un proces intens de lucru se vor lăsa din nou fără urmări şi fără costuri şi timp pierdut.

Mânerele uşilor şi oglinzile exterioare sunt şi ele executate din plastic negru nevopsit din aceleaşi motive, a evitării costurilor pentru eventuale afectări ale zonelor de risc pe caroserie.

Partea laterală a celor două modele din test, însă, vă oferă un spaţiu alb generos, curat, numai bun pentru aplicarea logo-ului companiei Dvs. Bipper şi Partner sunt gata să se angajeze cu program nelimitat în echipa Dvs., la un salariu minim, se pare! Dar să vedem cum stau lucrurile mai departe, la interior! În habitaclul celor două modele descoperim aceeaşi focusare exclusivă spre utilitate şi necesar. Sistemul audio lipseşte din ambele maşini din test, pentru că francezii au socotit că muzica nu e chiar un atribut absolut necesar unui cărăuş, şi deci nu au oferit această plăcere în regim standard. Dar un sistem audio poate fi instalat opţional din uzină pentru un preţ de 285 euro, sau direct la importatorul oficial, pentru 140 euro. Din fericire, există sistem de aer condiţionat pe Partner, care va oferi o temperatură rezonabilă pe timp de vară celui de la bord. Bipper- ul din test, însă, nu oferă acelaşi privilegiu, dar, dacă aveţi un şef mai generos sau sunteţi propriul Dvs. şef, sistemul de aer condiţionat poate fi instalat pentru o plată suplimentară de 810 euro ("Pachet Plus").

Mai marele Partner oferă geamuri acţionate electric, cel al şoferului fiind automatizat, adică e suficient să apăsaţi un pic mai tare butonul şi geamul îşi va termina închiderea sau deschiderea fără a mai fi nevoit să ţineţi degetul lipit de buton. Mai există şi un buton de închidere tuturor portierelor, inclusiv a celor din spate, de la compartimentul de încărcare, şi un alt buton pentru închiderea doar a acestor din urmă.

Micuţul Bipper, mai puţin pretenţios din fire, vine cu soluţii clasice, manuale, de acţionare a geamurilor, şi închiderea uşilor se va face tot manual. Dar nu uitaţi, toate aceste diferenţe contează semnificativ şi la preţul final.

Poziţia la volan este similară în cazul ambelor modele. Un pic dreaptă, cu o bună vizibilitate, un pic înălţată astfel încât picioarele să stea îndoite aproape la unghi drept spre podea.

It’s just business, domnilor, că la volanul maşinii ăstea eşti la lucru, nu ai venit aici să te întinzi şi să te relaxezi. Modelele ăstea mi-au adus aminte de birourile celor mai mulţi occidentali, unde într-o sală mare angajaţii lucrează în mese alăturate, în spaţiu relativ strict delimitat, cu un mic perete de separare între două mese alăturate. E funcţional, spaţiul se foloseşte eficient şi până la urmă te afli acolo ca să-ţi faci treaba bine, nu să-ţi cauţi loc cabinete mari şi luxoase, cu intimitate şi cu vedere la priveliştea oraşului. Ăsta e privilegiul celor care au riscat foarte mult la vremea lor, şi au muncit mult, inclusiv începând în birouri mici şi practice, ca să ajungă la final în condiţii elitiste. La fel e şi maşinile astea a noastre din test. Nu-ţi oferă un confort tocmai elitist la bord, dar te vor ajuta să-ţi creşti eficient afacerea pentru a ajunge într-o bună zi să-ţi permiţi să faci şi achiziţii elitiste din plăcere, nestrâmtorat de bugete limitate.

La lucru

Transportatorii şi micii antreprenori s-au învăţat să calculeze volumele efective de încărcare, disponibile la bordul unui vehicul comercial sau a unui camion în aşa-numiţii „euro paleţi”. Paleţii reprezintă suporturile alea de încărcare standardizate, de obicei făcute din lemn, pe care stivuitoarele din porturi şi depozite le pot apuca şi descărca foarte uşor. Dimensiunile unui euro palet constituie 1200x800 mm, iar pe antreprenori îi interesează nu atât volumul total de încărcare, calculat cu tot cu spaţiile greu accesibile din zona aripilor, ci volumul efectiv în care se pot instala aceşti paleţi standardizaţi. Astfel, Peugeot Bipper din testul nostru poate lua „în spate” un euro palet, în timp ce Peugeot Partner se descurcă excelent cu tocmai doi euro paleţi. De aici şi raţionalizarea esenţială atunci când vă decideţi să achiziţionaţi un vehicul comercial – identificaţi dacă Dvs. folosiţi standardul de paleţi sau clienţii Dvs. îl folosesc, şi respectiv identificaţi soluţia mai raţională – să transportaţi simultan doi europaleţi sau doar unul singur. De exemplu, furnizaţi marfă unui magazin mai mare, care vă primeşte simultan un volum de doi europaleţi. Sau aveţi mai mulţi clienţi, amplasaţi relativ concentrat, şi puteţi facă livrări la adrese duble pentru fiecare tură, eficientizând costurile de combustibil.

Pentru acei dintre noi care pricep mai puţin în standardele de europaleţi, noi am încărcat nişte anvelope la bord, de dimensiune 205/60 R 16. Puteţi observa care este spaţiul ocupat de anvelope şi care este spaţiul rămas disponibil, făcându-vă astfel o impresie mai palpabilă despre spaţiul de încărcare disponibil în cele două vehicule Peugeot.

Dar în cazul multor încărcături grele contează mai mult sarcina utilă de transportare, decât volumul efectiv. Imaginaţi-vă că transportaţi... apă. Sau vin. Sau orice lichid. Sau materiale grele de construcţie. Dar să ne imaginăm că transportaţi apă în butelii masive. Teoretic, volumul de încărcare de vreo 2,500 litri v-ar putea permite încărcarea a până la 2,500 litri de apă, iar dacă mai scadem spaţiile goale dintre ambalaje, reducem volumul maxim teoretic până la vreo 1,900-2,000 litri, ceea ce în cazul apei înseamnă cam 1.9-2.0 tone. Ei bine, la greutatea asta trebuie să faceţi un pic de calcule mai stricte. Fie reduceţi încărcătura până la cea maxim admisă, fie vă căutaţi o camionetă mai mare, pentru că noi nu vă recomandăm nicidecum să faceţi ceea ce fac mulţi transporatori – supraîncarcă maşinile apoi se plâng de fiabilitatea redusă. În cazul modelelor noastre din test, Peugeot Bipper poate transporta în condiţii de siguranţă absolută şi fiabilitate o greutate de până la 610 kg, în timp ce Peugeot Partner poate duce până la 825 kg! Foarte impresionant, zicem noi, pentru vehicule atât de compacte! Anume aici iese în evidenţă inteligenţa construcţiei şi folosirea raţională a spaţiului!

Senzaţii de condus

Ei bine, vă spuneam mai sus că poziţia la volan este una foarte dreaptă şi predispusă mai mult spre lucru, decât spre relaxare. Nu putem să spunem că cele două maşini oferă o mare plăcere puritană în condus, simţi mai degrabă că îţi îndeplineşti pur şi simplu misiunea în condiţii demne. Dar, cum am mai spus, it’s just business, aşa că nici nu ne aşteptam la fioruri speciale la volanul unor vehicule utilitare.

Ne-a suprins plăcut capacitatea celor două modele de a înghiţi denivelările asfaltului autohton. Profilul mare al anvelopelor şi setările suspensiei fac posibilă trecerea nedureroasă a maşinii peste denivelări, chiar dacă s-ar putea să se mai simtă la bord oscilările caroseriei. Arhitectura suspensiei este şi ea focusată spre costuri absolut minime de mentenan- ţă – în faţă avem un McPherson simplificat, iar în spate o bară de torsiune cu arcuri şi amortizoare, fără alte braţe stabilizatoare. Dacă vehiculele vor fi exploatate corespunzător, cel mai probabil în faţă primul set de amortizoare va fi schimbat pe la 100-120 mii km în condiţiile drumurilor noastre şi tot atunci s-ar putea să se mai schimbe nişte bucşe şi braţe inferioare. În spate, până la pe 150-180 mii nu va fi nevoie de nicio schimbare, cel mai probabil, abia atunci existând şansa schimbării amortizoarelor. Arcurcile însă, s-ar putea să le schimbaţi şi mult mai târziu, iar alte piese pur şi simplu nu există. Deci, chiar şi cu drumurile noastre, suspensia vă va solicita investiţii minime în mentenanţă.

E evident că arhitectura mai simplă a suspensiei îi dictează maşinii un ruliu sesizabil în viraje, dar la viteze fireşti nu simţi nicidecum o problemă. Dimpotrivă, Bipper pare chiar foarte agil, în timp ce Partner, din cauza ampatamentului mai mare şi a dimensiunilor sporite, manifestă un ruliu ceva mai accentuat şi un volan un pic mai puţin informativ. Dar, din nou, vorbim de vehicule comerciale, construite cu un scop precis, deci nu putem să le reproşăm cu adevărat ceva la acest capitol celor două modele.

A existat, totuşi, un aspect, care ne-a nedumerit un mic. Partner, dotat cu motorul de 1.6 litri HDi sub capotă, scotea un fum cu nuanţă neagră la accelerare intensă. E evident că am vrut să aflăm motivul acestui simptom, iar răspunsul a fost unul cât se poate de adaptat condiţiilor noastre de exploatare. Analizând calitatea combustibilul diesel din ţara noastră, francezii au decis să nu echipeze motorul lui Partner cu sistem de recirculare a gazelor, pentru a-i garanta rezistenţa chiar şi la diesel mai puţin calitativ. În rezultat, la forţare maximă a motorului, s-ar putea ca acesta să aibă o nuanţă mai închisă a gazelor de eşapament, fără ca asta să însemne vreun simptom îngrijorător. E o adaptare pentru ca motorul să reziste cu excelenţă la combustibil de calitate mai joasă.

Eh, dar trebuie să vă spunem că cele două motoare de sub capotă se simt absolut plăcut! Ne-am convins încă o dată că cei de la Peugeot sunt maeştri absoluţi în motoare diesel, că nu în zadar au avut victorii şi la LeMans cu motoarele lor şi nu în zadar motoarele diesel ale celor de la PSA Peugeot-Citroen s-au regăsit în ultimul deceniu sub capotele unor mărci precum Ford, Volvo sau BMW. Deşi conducem nişte vehicule utilitare cu motoare „relaxate”, cuplul maxim vine foarte apetisant, împingând maşinile cu poftă înainte. Mai mult ca atât, sunetul celor două motoare diesel de sub capotă nu e unul din ăla în care să tot auzi ţăcănit continuu, ci e mult mai rafinat şi mai apropiat de motoare diesel performante, instalate pe autoturisme.

Sub capota lui Peugeot Bipper avem un motor de 1.4 litri, care livrează 70 CP. E cât se poate de suficient pentru Bipper. Cu încărcătura la maxim, s-ar putea să aveţi nevoie de mai multă răbdare, dar consumul de 5.7 litri/100 km în regim urban, 3.8 litri/100 km în regim extra-urban şi 4.5 litri/100 km în regim mixt vă va recompensa calmitatea.

Sub capota lui Partner avem un motor de 1.6 litri, care dezvoltă 75 CP. Deşi Partner e vizibil mai mare, motorul împinge maşina cu mult mai vioi, astfel că acceleraţiile lineare sunt mai rapizi cu Partner. Consumul se situează la valoarea de 6.9 litri/100 km în regim urban, 4.7 litri/100 km în regim extra-urban şi 5.9 litri/100 km în regim mixt. Un motor mai mult decât suficient şi raţional!

Debit şi credit

Am ajuns şi la partea în care contabilii dau verdictul, calculând cu stricteţe toţi parametrii. Un Peugeot Bipper porneşte de la 9,300 euro în Moldova, în cea mai simplă versiune, în motorizare pe benzină. Cel mai ieftin diesel 1.4 HDi, în dotare de bază, porneşte de la 10,600 euro. Noi avem la test o maşină cu acelaşi diesel şi cu dotări apropiate de cele de bază, în lista de opţionale regăsindu-se doar scaunul faţă pasager rabatabil şi peretele despărţitor, precum şi pregătirea pentru sistemul audio. Preţul final al maşinii din test constituie 10,845 euro.

Un Peugeot Partner porneşte în Moldova de la 10,900 euro, în versiune cu lungime standard şi motorizare pe benzină. Din nou, avem la test cel mai accesibil diesel - 1.6 HDi de 75 CP. Cu tot cu opţionale precum sistemul de aer condiţionat, geamurile şi oglinzile acţionate electric, maşina ajunge să coste 14,310 euro.

E important să menţionăm că în ambele cazuri vorbim despre preţuri care includ TVA. Deci, companiile care achiziţionează aceste maşinii îşi vor putea deduce 1/6 din preţurile afişate mai sus, obţinând un preţ efectiv şi mai avantajos.

Cât costă mentenanţa tehnică realistă a celor două maşini din test? Uite aici noi am rămas de-a dreptul impresionaţi şi anume acest capitol ne-a făcut să comparăm cele două maşini cu vehicule second-hand în materie de costuri de exploatare. Ştiţi cât costă prima deservire tehnică la un Peugeot Bipper 1.6 HDi? 883 lei, cu tot cu piese şi manoperă, iar preţul include TVA! Şi în aceşti bani primiţi ulei de motor sintetic. Pentru comparaţie, o maşină similară la mâna a doua, deservită într-un service obişnuit din Chişinău, va cheltui cel puţin aceiaşi bani primind ulei semi-sintetic de calitate inferioară. În cel mai bun caz, proprietarii care au reduceri de fidelitate la service ar putea primi preţuri apropiate pentru o deservire cu ulei sintetic. Dar diferenţa cea mare e că la distribuitorul oficial, în cadrul aceleiaşi sume veţi primi ulei recomandat de producător, iar toate filtrele şi consumabilele vor fi originale, livrate de producătorul francez. Mai mult ca atât, să nu credeţi că doar prima deservire tehnică ar costa 883 lei – fiecare a doua deservire tehnică are acest preţ – la 10 mii, 30 mii, 50 mii, 70 mii, 90 mii, etc.

Deservirile „pare”, la 20 mii, 40 mii, etc, costă 2,353 lei la Peugeot Bipper, şi asta în mare parte pentru că la aceste deserviri vă va fi schimbat suplimentar filtrul de combustibil şi filtrul de aer în hibtaclu. Unica deservire tehnică mai costisisoare are loc la 60,000 km, când motorul primeşte şi o nouă curea de transmisie cu tot setul auxiliar, setul costând 2,695 lei. În total, deservirea tehnică programată de la 60,000 km va costa 6,228 lei.

Astfel, de la 0 la 100,000 km ajungem la un cost total de deserviri programate de 20,055 lei. La această sumă se mai adaugă două seturi de plăcuţe de frână pe puntea faţă a câte 1,455 lei setul, schimbate cam o dată la 40,000 km, şi un set se plăcuţe spate, de 1,630 lei. Obţinem un cost final al mentenanţei tehnice de 24,595 lei pentru 100,000 km parcurşi, sau mai puţin de 25 de bani pentru fiecare kilometru. La un rulaj anual mediu de 30,000 km, asta ar însemna cam 615 lei pe lună pentru deservire tehnică absolută, la distribuitor, cu păstrarea garanţiei de 2 ani fără limită de kilometri.

Costurile nu sunt cu mult mai mari la fratele mai mare, Peugeot Partner. Deservirile „impare” costă 1,008 lei, iar cele „pare” costă 2,588 lei. Deservirea de la 60,000 km costă 6,528 lei, însumând un cost de 21,920 lei de la 0 la 100 km. La aceste costuri se mai adaugă acelaşi număr de plăcuţe de frână faţă şi spate (1,044 lei setul faţă, 995 lei setul spate), iar în rezultat obţinem un cost total efectiv de 25,003 lei. Cu doar 408 lei mai mult decât în cazul lui Bipper!

Ei bine, dacă vom compara aceste costuri de mentenanţă tehnică cu un vehicul similar de mâna a doua, cu vreo 250,000-300,000 km la bord, atunci vă spunem cu siguranţă că acel vehicul nu va putea fi exploatat timp de alţi 100,000 km cu numai 25,000 lei în intervenţii tehnice. E corect să spuneţi că un vehicul la mâna a doua va fi cu câteva mii de euro bune mai ieftin în achiziţie, care ar putea scuza toate intervenţiile tehnice mai majore, dar un vehicul comercial care stă pe loc nu aduce bani, iar timpul înseamnă bani! Un antreprenor care vrea cu adevărat să crească nu-şi permite pauze în livrări, timp irosit cu tractări şi rezolvări de probleme tehnice. La care se mai adaugă şi consumul mult mai eficient al modelelor noi, şi deducerea efectivă a TVA, procedură pe care nu prea aveţi cum să o faceţi cu o maşină achiziţionată de la piaţa de maşini.

Pe lângă asta, se poate dovedi mai rentabil să achiziţionaţi un astfel de automobil în leasing sau credit, plătind spre exemplu o primă rată de 2,700 euro pentru Bipper şi o rată lunară de 165 euro, ori o primă rată de vreo 3,600 euro pentru un Partner şi o rată lunară de vreo 220 euro.

Într-un final ajungem la concluzia aia de aur, că „nu suntem atât de bogaţi încât să ne permitem lucruri prea ieftine şi prea riscante” şi că e mult mai raţional să cumperi, de fapt, un vehicul utilitar nou, accesibil, practic, modern şi eficient!

Mai multe despre preţuri şi dotări: www.peugeot.md/ro/range/commercial/

DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (76 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter