Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Land Rover Range Rover

8 Aprilie 2013
Ilie Toma
Land Rover Range Rover
De patru decenii Range Rover e simbolul SUV-ului suprem, capabil să livreze în egală măsură un confort de iaht pe orice suprafaţă de teren, dar şi să înainteze în condiţii extreme de offroad, acolo unde alte SUV-uri ar rămâne absolut neputiincioase. Acum britanicii ne bucură cu o nouă generaţie, care arată superb de bine, şi aduce şi o listă lungă de inovaţii şi evoluţii. Ce s-a schimbat odată cu noua generaţie? A rămas aceasta fidelă tradiţiilor formate de predecesorii săi? Ce oferă ea astăzi unui eventual proprietar pentru banii săi şi cât de reuşit concurează cu puţinii săi competitori din segment? Asta ne-am propus să aflăm astăzi, într-un test drive special cu noua generaţie Range Rover.

Design exterior şi prezenţă

Vom fi subiectivi în materie design, pentru că noi suntem fermecaţi de-a binelea de stilul ăsta britanic. E o predilecţie specială pe care o avem pentru eleganţa transpusă în forme originale şi inedite, pe care o pot face doar britanicii. Dar designul este întotdeauna subiectiv, deci ne vom permite să continuăm în aceeaşi manieră unilaterală la acest capitol.

Da, germanii fac maşini inspirate ca aspect exterior, şi foarte evoluate ca inginerie. Japonezii fac maşini de zeci de ori verificate ca inginerie şi gândite mai ales pentru utilitatea practică a viitorilor posesori. Dar numai britanicii pot da unei maşini o doză atât de generoasă de aristocraţie, fără a aluneca în abisul vanităţii absurde. Noul Range Rover e un aristocrat pur-sânge, cu un aspect de gentleman manierat, dar tânăr şi calculat.

Proporţiile noii generaţii Range Rover au rămas foarte apropiate de cele ale predecesorului său, indicându-ne o tendinţă de păstrare a tradiţiilor. Modelul beneficiază în cotinuare de o suprafaţă vitrată foarte mare, ca şi toate generaţiile precedente. Şi nu e vorba de un moft – suprafeţele mari acoperite cu geamuri favorizează o vizibilitate excelentă mai ales pe teren ultra-accidentat, acolo unde e nevoie să îţi croieşti uneori drum pe marginea unor stânci...

Dinamică motor

Noi avem la test cel mai puternic propulsor diesel din gama de motorizări a noului Range Rover. E vorba de turbodieselul SDV8 de 4.4 litri, prezent şi pe generaţia precedentă. Acum, însă, motorul a evoluat semnificativ, sporindu-şi puterea până la ameţitorii 339 CP. Cuplul maxim este şi el incredibil de generos: 700 Nm, disponibili între 1,750 şi 3,000 rpm!

Dar puterea crescută are de tractat acum şi o greutate mult mai redusă! Noua generaţie Range Rover foloseşte, ca şi generaţia precedentă, o structură monococ în construcţia sa, dar arhitectura acesteia a fost modificată, iar în locul oţelului greoi a fost folosit aluminiul de înaltă rezistenţă. Britanicii de la Jaguar Land Rover au deja o experienţă lungă de utilizare a aluminiului în platformele lor, actuala generaţie Jaguar XJ fiind construită şi ea cu o structură de aluminiu. În fine, toate aceste evoluţii în arhitectura noii generaţii Range Rover i-au permis modelului să „slăbească” cu neverosimilii 420 kg!

Da, noua generaţie Range Rover cântăreşte cu aproape jumătate de tonă mai puţin decât predecesorul său, în motorizări comparabile!

Se simte această slăbire în senzaţiile de condus şi în dinamismul pe care îl oferă noua generaţie Range Rover? O da! Extrem de mult! Fiecare apăsare bruscă a pedalei de acceleraţie ridică imensa capotă spre cer şi modelul te împinge în scaun cu o poftă imensă de acceleraţie. Dar în toată această vâltoare a acceleraţiilor Range Rover îşi păstrează galanteria de gentilom manierat şi până şi sunetul motorului e înmuiat pe cât a fost posibil pentru un diesel. Prin urmare, ai întotdeauna senzaţia unei rezerve imense de putere, dar modelul nu se antrenează în galopuri şchiopătate în dorinţa de a obţine recorduri de acceleraţie pe hârtie. Timpul oficial de sprint până 100 km/h este de 6.9 secunde. Dar mai mult contează cum îţi livrează Range Rover acea experienţă maiestuoasă de acceleraţie intensă!

E şi mai plăcut să exploatezi rezerva de putere şi cuplu a motorului pe teren accidentat, atunci când ai în faţă o pantă abruptă, spre exemplu. Atunci apăsarea puternică a acceleraţiei, urmată de vuietul armonios al motorului te face să simţi că maşina cucereşte cu uşurinţă orice provocare dificilă, iar tu, de la volan, ai acea senzaţie de căpitan explorator, pe care britanicii o accentuează întotdeauna că ar exista la volanului modelelor Range Rover.

Operare transmisie

Noua generaţie Range Rover a primit doar transmisii automate, la fel ce şi predecesorul său. Vorbim, de fapt, de o singură transmisie automată, adaptată pentru specificul fiecărui motor. Aceasta are 8 trepte şi provine de la compania germană ZF, fiind, în acest moment, produsul de vârf al celor de la ZF pentru motoarele de mare putere.

În regim uzual de condus, transmisia îşi face treaba excelent. Schimbările de trepte au loc insesizabil, fără cele mai mici şocuri sau sacadări în acceleraţie, iar graţie numărului mare de trepte, variaţiile de turaţii şi sunet ale motorului sunt relativ mici, la schimbarea treptelor, ceea ce te face să uiti cu desăvârşire să mai urmăreşti funcţionarea cutiei de viteze. Pe carosabil asfaltat, pe condus de traseu, nici nu mai ştii în ce treaptă operează transmisia, ci savurezi doar plăcerea croazierei.

Cuplarea regimurilor transmisiei se realizează în stilul modelelor Jaguar, cu o rotulă circulară, amplasată pe tunelul central, în apropierea şoferului. Există şi un regim Sport, în care transmisia menţine motorul la turaţii ceva mai înalte şi retrogradează mai rapid în cazul apăsărilor bruscate a pedalei de acceleraţie. De asemenea, există şi padele de schimbare manuală a treptelor transmisiei, poziţionate discret în spatele volanului, dar maşina nu te prea predispune la folosirea acestora.

Tracţiune integrală şi performanţe în offroad

Vom fi foarte exigenţi la acest capitol, pentru că, dacă nici de la un model Land Rover nu mai poţi cere performanţe în offroad, atunci nu am mai avea de la cine să cerem. După cum spuneam la începutul testului, Range Rover s-a mândrit cam întotdeaună că poate să-şi poarte pasagerii în confort absolut chiar şi pe cele mai accidentate terenuri, fiind un adevărat iaht moale de uscat.

Noua generaţie Range Rover are un sistem de tracţiune integrală similar celui de pe generaţia precedentă, care poate fi gestionat prin sistemul inteligent Terrain Response. Acest sistem gestionează comportamentul tracţiunii integrale, distribuţia de cuplu, momentele de intervenţie a frânelor şi a sistemelor de asistenţă în offroad în funcţie de tipul de teren pe care se circulă. Acum, însă, acest sistem are şi un mod automat, care nu îl mai pune în dificultate pe cel de la volan să se gândească ce regim mai potrivit ar trebui să aleagă pentru terenul pe care rulează. Astfel, creierii electronici ai maşinii identifică independent caracteristicile carosabilului pe care maşina rulează şi adaptează comportamentul tracţiunii integrale în funcţie de ele. Noi am pus la treabă maşina cu acest regim automat şi SUV-ul a trecut cu brio în toate peisajele pe care a avut a le întâmpina – prundiş, noroi moderat, iarbă umedă şi urcare în pantă cu carosabil vâscos.

Noul Range Rover a păstrat şi o altă caracteristică importantă, care îl ajută să exceleze în offroad: cursele foarte lungi ale roţilor. Maşina se poate astfel căţăra pe stânci şi denivelări extreme, roţile sale cursând extrem de mult pe înălţime, păstrând contactul şi aderenţa cu solul. Este prezentă, desigur, şi o suspensie pneumatică, ce ajustează garda la sol simţitor, făcând astfel maşina şi mai capabilă în teren accidentat.

E clar, noul Range Rover pare să fi rămas cel puţin la fel de capabil să abordeze provocările de offroad dur. Dar oferă el oare acelaşi grad de confort şi încredere pe teren accidentat? Din păcate, nu. Noua generaţie a devenit mai uşoară, a fost echipată cu jante mult mai mari şi a primit şi o suspensie mult mai rigidă, pentru a fi mai sportivă pe asfalt, iar asta i-a tăiat simţitor din confortul de la bord în teren accidentat. Maşina înaintează pe teren accidentat, însă nu mai ai acea senzaţie de mastodont nemişcat şi bine aşezat pe sol, ci simţi denivelările şi pietrişul de pe carosabil, iar maşina osciliează mult mai jucăuşă din cauza greutăţii reduse. Farmecul unui Range Rover era anume acea ţinută greoaie, nemişcată şi mai ales moale. Acum, însă, modelul este la fel de mare, dar e şi mult mai uşor, şi mai influenţabil de denivelările suprafeţei pe care circulă, iar pe lângă asta suspensia izolează mai puţin şocurile terenului sau carosabilului pe care se circulă.

Feedback direcţie şi manevrabilitate în viraje

Şi toate de dragul manevrabilităţii în viraje şi unui caracter mult mai sportiv. Cine are, însă, nevoie de sportivitate de BMW pe un Range Rover? Modelul ăsta a fost şi trebuie să rămână un etalon al luxului suprem pentru cei care îndrăznesc să se aventureze acolo unde alţii cheamă evacuatoarele... Da, noua generaţie Range Rover a devenit cu mult, mult, mai sportivă pe asfalt, şi poate face manevre de virări bruşte, de abordare a virajelor pronunţate cu o viteză mult mai mare, iar pe un asfalt ideal îşi păstrează caroseria aproape neclintită pe unghi vertical, cu un ruliu minim. Cei care caută o asemenea sportivitate pe asfalt, şi-au găsit naşul! Range Rover poate să vă impresioneze acum de-a binelea şi se poate bate şi cu concurenţii germani la acest capitol!

Confort la rulare

Noul Range Rover este cu adevărat confortabil pe carosabil asfaltat ideal. Acolo, pe astfel de trasee, plăcerea condusului şi aflării la bord este supremă. Dar maşina devine mult mai puţin confortabilă imediat pe rulează pe un asfalt accidentat şi transmite toate aceste şocuri ale suspensiei la bord. Pe offroad, dacă denivelările sunt mai văluroase, mai puţin ascuţite, suspensia reuşeşte să le înghită mai bine, dar totuşi, sportivitatea accentuată a noii generaţii, cu tot cu greutatea redusă, au tăiat prea mult din confortul ăla senatorial de la bord, care persista la predecesorul său.

Ne-am gândit iniţial că problema o fi în jantele imense. Desigur, şi acestea contribuie la rigiditatea reacţiilor modelului, dar secretul e că pe motorizarea noastră din test nu se pot comanda jante mai mici! E un SDV8, până la urmă, deci caracterul S, sportiv, e obligatoriu! Pe motorizările inferioare, există posibilitatea comandării roţilor cu 1 inch mai mici. Desigur, teoretic, pe o maşină se pot pune oricare alte roţi şi după achiziţie, dar asta deja e un tărâm al celor ce vor să experimenteze mult mai mult decât ar face-o un proprietar obişnuit.

Argumentul britanicilor ţine, desigur, de preferinţele clienţilor. Se zice că au existat mai mult clienţi ai generaţiei trecute care le-au sugerat insistent britanicilor să facă SUV-ul mai sportiv şi mai manevrabil în viraje. Iar inginerii britanici au ascultat aceste sugestii şi iată rezultatul. Cei care se aşteaptă la acelaşi confort de iaht moale, care pluteşte pe drum, nu îl vor mai găsi la bord. Însă Range Rover le zice acum bun venit celor pasionaţi de sportivitate accentuată, de parametri dinamici excelenţi, de viteză şi de călătorii lungi pe drumuri frumoase! Şi ştiţi ceva, s-ar putea ca schimbarea să placă în rezultat mai multor cumpărători, iar modelul să câştige foarte mulţi clienţi noi, iar în rezultat britanicii să constate că au făcut lucrurile corect, cu toată critica pe care ar putea-o aduce fanii puritani.

Izolare fonică

Să urcăm, însă şi la bord. Aici noul Range Rover se poate lăuda cu o izolare fonică bună, graţie unui habitaclu bine căptuşit cu materiale moi, care ţin sunetele exterioare departe. Se pot face auzite doar sunetele venite de la şocurile mai mari ale suspensiei. Motorul toarce liniştit şi neintrusiv, şi doar turarea lui puternică lasă un sunet moale bine filtrat, să ajungă la interior. Într-un cuvânt confortul acustic de la bord e unul excelent şi aici britanicii şi-au făcut treaba de minune.

Design interior / ergonomie

Vă vorbeam ceva mai sus de renumita poziţie de căpitan de la volanul lui Range Rover. Da, ea este prezentă şi pe noua generaţie. Mai pe înţelesul nostru, asta s-ar traduce într-o poziţie înaltă în scaun, cu o cotieră şi un tunel central aflat la îndemână, cu volan poziţionat un pic mai jos faţă de câmpul vizual, iar de după parbriz se pot distinge marginile capotei imense. Astfel, ai senzaţia de comandant absolut, care menţine sub control toate la bord, inclusiv dimensiunile exacte exterioare, pentru a putea excela în offroad. E o senzaţie deosebit de plăcută pe o maşină de teren, trebuie să recunoaştem.

La fel cum designul scandinav e unul cu o puternică personalitate în lumea auto, şi cel britanic pare să se prefigureze tot mai conturat cu noi caracteristici, mai elegant, mai aerat, şi cu proeminenţe unghiulare. Ultimele modele Land Rover reuşesc să aducă un design foarte interesant al interiorului, care emană un nou nivel ierarhic în tărâmul premium.

Mult spaţiu liber. Asta e cheia designului noului Range Rover. Aici formele sunt laconice, după principiul „mai puţin înseamnă mai discret şi cu mai multă clasă”.

Cadranele de bord sunt digitale şi au un design foarte apropiat cu cele de pe nava amiral a mărcii Jaguar – XJ. Acestea sunt plăcute mai ales pe timp de noapte, când completează frumos toată ambienţa de iluminare a habitaclului. Portierele au rămas în contiuare foarte groase, fapt care a pemis menţinerea comenzilor de operare a geamurilor în partea superioadă a panoului interior a uşii şoferului. Sistemul audio merită o menţiune aparte, pentru calitate de studiou a muzicii redate. Da, în interiorul noului Range Rover se simte o adevărată atmosferă elitistă!...

Calitate materiale interior

Piele, lemn şi aluminiu – astea sunt materialele care predomină în habitaclul noului Range Rover. Foarte puţine suprafeţe au rămas acoperite cu plastic, dar şi acolo acesta este de bună calitate. Până şi planşa de bord este acoperită cu piele – maro în partea superioară şi bej în cea mediană. De fapt, combinaţia de piele maro şi bej de pe maşina din testul nostru ne pare a fi cea mai plăcută vizual, prin urmare, vă recomandăm să optaţi pentru o astfel de gamă cromatică.

Spaţiu / confort pasageri faţă

Acea poziţie de căpitan de care tot vorbim la bordul unui Range Rover te măguleşte şi cu un confort deosebit, completat şi cu spaţiu mai mult decât generos. La bordul unui asemenea model nu te poţi plânge niciodată de lipsă de spaţiu, chiar dacă eşti un jucător de baschet de 2.20 m, sau un supraponderat. Sau un fost jucător de baschet, acum supraponderat. Oricum încapi...

Pentru că scaunele lui Range Rover sunt adevărate jilţuri, în care să stă de-a dreptul împărăteşte. Da, sună poate prea pompos, dar ăsta e adevărul – întreg habitaclul e un adevărat templu spaţios al confortului. Dacă suspensia maşinii e mai rigidă decât la generaţiile precedente, atunci interiorul nu şi-a pierdut cât de puţin din gradul de confort oferit, ba dimpotrivă, a devenit mai nobil şi mai plăcut în ambianţă.

Spaţiu / confort pasageri spate

Iar datorită faptului că noua generaţie Range Rover a păstrat în mare parte silueta predecesorilor săi, pasagerii de pe bancheta spate se bucură în continuare de extrem de mult spaţiu pe toate dimensiunile – înălţime, lăţime şi chiar lungime. Modelul ăsta măsoară 2 metri lăţime fără 17 milimetri, aşa că spaţiul imens de la interior are o explicaţie cât se poate de logică.

Bancheta spate este extrem de bine profilată, cu un unghi reuşit de înclinare a spătarului. În cazul în care aici călătoresc doi pasageri, cotiera centrală poate fi pliată, astfel încât se conferă aceeaşi senzaţie de tron ca şi pe scaunele faţă. Totuşi, Range Rover oferă suficient spaţiu şi pentru trei pasageri la bord, datorită faptului că nu există tunel central la interior, pentru pasagerii spate! Şi asta e remarcabil, dacă stăm să ne gândim că avem de-a face cu un SUV cu tracţiune integrală, care trebuie să-şi transmită cuplul motor şi spre puntea spate!

Pasagerii spate mai sunt alintaţi şi cu guri de ventilare dedicate, dar şi cu zone separate ale sistemului de climatizare, astfel încât ei să beneficieze de un confort termic maxim. Scaunele spate beneficiază şi de încălzire pentru zilele geroase de iarnă. Un atribut mărunt, pur britanic, e şi existenţa unor cuiere discrete în montanţii centrali pentru pasagerii spate, unde se poate atârna mai confortabil o jachetă, spre exemplu. Ce mai, interiorul abundă în astfel de detalii mici, aparent neimportante, dar care fac diferenţa în liga superioară a segmentului premium...

Consum

Bine, cine se interesează cu adevărat de consum la un automobil de o asemenea clasă, veţi spune? Şi aveţi dreptate. Încălzirea globală pare să se traducă în primăveri friguroase deocamdată, iar odată ce ai ajuns în viaţă să îţi permiţi luxul unui asemenea automobil, aflat la apogeul ierarhiei lumii auto, probabil vei putea să acoperi şi cheltuielile de combustibil. Şi totuşi, dacă e să comparăm cu cifrelele generaţiei precedente, Range Rover 4.4 SDV8 a devenit mult mai eficient.

Modelul indică un consum urban onest de 11.5 litri/100 km, pe care, dacă vei conduce relaxat, este posibil să-l atingi fără eforturi supraomeneşti. Consumul de traseu se cifrează la 7.6 litri/100 km, iar cel mixt – la 8.7 litri/100 km. Sunt valori mai mult decât bune pentru o maşină de teren de o asemenea talie şi sunt foarte aproape de cifrele reale pe care le poţi obţine în condus firesc.

Dar, modelele Range Rover întotdeauna au avut şi o caracteristică mai specială, dictată de faptul că ele îţi permit să te aventurezi departe de civilizaţie – autonomia mare, dată de rezervoare de mare capacitate. Din fericire, noul Range Rover păstrează această caracteristică plăcută şi vine echipat cu un rezervor în care încap 105 litri de diesel! În oraş, cu un asemenea rezervor, se poate merge 800-900 km de la o alimentare la alta, iar la condusul de traseu se poate merge cu uşurinţă peste 1,300 km! Chiar şi în cel mai dificil offroad, unde consumul ar putea urca spre 15-16 litri la sută, Range Rover tot ar putea parcurge fără alimentare vreo 650 km, iar asta e suficient cât să parcurgi orice zonă de pustiu, pădure, sau câmpie care a rămas necivilizată pe planeta noastră... Cu excepţia pădurilor amazoniene doar, însă şi acolo câteva canistre de diesel puse în portbagaj te pot salva...

Preţ de achiziţie

Noua generaţie Range Rover debutează pe piaţa noastră doar cu motorizări de top, motiv pentru care are şi un preţ de start ceva mai mare. Dar în următoarele luni vor veni şi motorizările mai accesibile.

Acum, motorizarea diesel SDV8 de 4.4 litri porneşte de la 83,000 euro, iar cu o listă lungă de opţionate bifate preţul poate urca lesne la peste 100,000 euro. Şi exemplarul din test costă mai mult de 100,000 euro. Cei care preferă un motor pe benzină au la alegere deocamdată doar versiunea 5.0 V8 Supercharged de 510 CP, care porneşte de la 89,000 euro. Dotările Ultimate Edition ajung pentru ambele motorizări foarte aproape de preţul de 150,000 euro!... Îşi merită noul Range Rover banii? E o întrebare prea raţională, pusă în faţa unui model care nu este cumpărat în urma unor decizii raţionale, ci în urma unor preferinţe de spirit şi caracter. E important să ai şansa de a ţi-l permite, că de acolo mai departe vei găsi suficiente argumente pentru a te convinge că maşina îşi merită banii pe deplin.

Verdict final: Range Rover

Noua generaţie Range Rover vine să exceleze într-un segment în care există foarte puţini concurenţi, mulţi din ei discutabili vizavi de cât de directă este concurenţa. Noul Mercedes-Benz GL-Class pare a fi cel mai serios dintre ei, în timp ce Audi Q7 are un stagiu prea mare de lucru pe piaţă pentru a lupta de la egal la egal. Mai putem arunca o privire şi peste ocean, sau tocmai în ţara soarelui-răsare, unde vom mai descoperi concurenţi precum Lexus LX 570, Infiniti QX, Lincoln Navigator şi Cadillac Escalade. Totuşi, pentru ţara noastră, doar Lexus LX 570 este relevant din această ultimă listă. Din păcate, însă, Lexus nu are şi o motorizare diesel pentru SUV-ul său. Rămân deci, în liga diesel, doar Range Rover şi GL-Class. Modelul celor de la Mercedes-Benz e mai accesibil în preţ cu mult, însă sub capotă se regăseşte un motor V6 diesel, nu unul V8 ca în cazul lui Range Rover. Deci, puţini concurenţi există în acest segment de vârf, iar modelele se deosebesc semnificativ prin abordarea pe care o aduc, şi asta înseamnă că întotdeauna veţi găsi suficiente argumente pe bara cărora să luaţi decizia potrivită.

Noi suntem adepţii evoluţiei pentru modelele legendare ale industriei auto mai degrabă decât a revoluţiilor. De asta ne-am bucurat să găsim o siluetă recognibilă, păstrată de noul Range Rover, şi un design fantastic de reuşit şi inspirat al noului model. Ne-a întristat doar rigiditatea exagerată a suspensiei şi dozarea un pic prea mare a sportivităţii. În schimb, ne-a făcut plăcere să descoperim un habitaclu care a păstrat cu sfinţenie toată alura de confort suprem elitist şi un post de comandant suprem la volan, care încă te mai provoacă să porneşti într-o călătorie în jurul lumii!

Instrumente utile:

Date tehnice Range Rover SDV8

Comparaţie Land Rover Range Rover SDV8 vs concurenţi apropiaţi
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (60 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter