Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Mitsubishi ASX facelift

18 Mai 2013
Ilie Toma
Mitsubishi ASX facelift
Mitsubishi ASX este astăzi cel mai de succes model al companiei japoneze în mai multe regiuni ale globului. SUA este în topul acestei liste, acolo unde modelul poartă numele Outlander Sport şi este de departe cel mai bine vândut din gamă. Acum câteva zile SUV-ul compact japonez a fost testat de institutul naţional de siguranţă americană şi, împreună cu Subaru Forester, s-a dovedit a fi cel mai sigur din 13 concurenţi testaţi, deşi substratul său tehnic are deja o carieră de câţiva ani pe piaţă.

Succesul lui ASX în SUA i-a făcut pe japonezi să lanseze versiunea facelift anume acolo, în luna aprilie a anului trecut, celelalte regiuni primind încă modelele neîmprospătate. Mai târziu, în luna iulie a anului trecut, compania japoneză a anunţat că dă startul producţiei lui ASX pe teritoriul SUA, la uzina din Illinois, pe lângă cele două locaţii japoneze în care modelul deja se asambla. Iniţial, uzina americană trebuia să asigure livrările doar pe piaţa de acolo, iar din 2013 să exporte modelul şi pe unele pieţe externe.

Ei bine, iată-ne în anul 2013 şi unda faceliftului lui Mitsubishi ASX a ajuns şi în Europa. Mai mult ca atât, regiunea noastră, dar şi a întregii Europe de Est şi CSI, primeşte acum modelul japonez de la uzina din Illinois, SUA! Nu vă speriaţi, însă, nu e vorba de Outlander Sport american, ci de ASX-ul adaptat pentru piaţa noastră, a întregii regiuni, iar americanii sunt printre cei mai experimentaţi producători de SUV-uri, că nu în zadar aproape toate SUV-urile Mercedes-Benz şi BMW se asamblează în SUA. Deci, să vedem ce îmbunătăţiri a adus versiunea facelift pentru Mitsubishi ASX şi mai ales, haideţi să facem şi o inspecţie minuţioasă a calităţii, pentru a vedea rezultatul eforturilor uzinei americane Mitsubishi!

Estetică

Faceliftul a adus modificări estetice discrete pentru ASX, în cunoscuta tradiţie japoneză. Producătorii niponi nu operează de obicei schimbări radicale la mijlocul de carieră al unui model, pentru că asta ar scădea din valoarea morală a modelelor produse până la facelift. Prin schimbări radicale ori îndepărtezi prea tare versiunea împrospătată de cea anterioară, făcând-o pe prima să pară deja învechită, ori îţi declari propriul eşec în conceperea tehnică sau de design a versiunii de dinaintea împrospătării – japonezii sunt convinşi de această filosofie şi noi tindem să le dăm dreptate într-o mare măsură.

Prin urmare, noul ASX are o alură împrospătată şi plăcută, dar e nevoie de un specialist care să vă indice cu degetul arătător locurile în care au survenit schimbări pentru a le observa în detaliu. Cea mai vizibilă modificare vine la grila frontală de tip Jet Fighter. Conturul de jos al acestea era anterior absolut drept şi forma unghiuri ascuţite cu liniile laterale, pentru a desăvârşi figura unui trapez clasic. Acum, însă, linia inferioară a fost segmentată cu încă două linii scurte la extremităţi, „înmuind” colţurile exterioare. Şi fâşia orizontală de plastic din mijlocul grilei a fost modificată, devenind mai bine profilată.

A fost modifcată şi regiunea farurilor de ceaţă, dar şi înseşi elementele de iluminare. În SUA modelul împrospătat primeşte standard jante de 18 inch, însă în regiunile noastre standardul este de 16 inch pentru versiunile cu tracţiune faţă şi 17 inch pentru cele cu integrală. La partea spate, bara de protecţie şi-a „înmuiat” şi ea niţel formele colţuroase anterioare. Şi cam aici sfârşesc modificările estetice.

Însă japonezii au operat şi mici modificări la substratul tehnic. Gama de motoare a rămas identică – pentru regiunea noastră fiind disponibile trei propulsoare pe benzină aspirate naturale – de 1.6 litri şi 117 CP (2WD), de 1.8 litri şi 140 CP (2WD) şi de 2.0 litri şi 150 CP (4WD) – însă au modificat niţel transmisia automată cu raport continuu variabil pentru a favoriza accelerările de pe loc. De asemenea, a fost modificată şi suspensia spate multi-link, pentru a oferi un confort sporit la bord.

Cum se simte noul Mitsubishi ASX în condus?

Noi avem la test motorizarea de 1.8 litri, cu 140 CP şi 177 Nm la activ, cuplată la transmisia automată cu raport continuu variabil CVT. Acest propulsor e disponibil pe ASX doar în combinaţie cu tracţiune pe faţă, prin urmare şi exemplarul din testul nostru are doar două roţi motrice. Dar nouă ne e cu atât mai interesant să observăm comportamentul acestei versiuni, cu cât la ultimul nostru test în care a participat ASX, am avut o versiune de 2.0 litri, cu tracţiune integrală.

Ne amintim şi de testul cu versiunea împrospătată a lui Mitsubishi Lancer X, care venea cu noul motor japonez de 1.6 litri şi 117 CP. Spuneam atunci că este unul din cele mai elastice, plăcute şi dinamice motoare pe benzină testate de noi în ultimul timp. Astăzi, ne aşteptam ca motorul de 1.8 litri să fie şi mai dinamic, datorită cilindreei mai mari şi implicit a puterii mai mari. Dar în senzaţii de condus motorul de 1.8 litri se dovedeşte a fi mai amorf decât cel de 1.6 litri. Apăsările de acceleraţie se traduc mai greu în urcare rapidă a turaţiilor, iar odată urcat în turaţii, acesta nu emană acelaşi sunet savuros specific motoarelor japoneze clasice, aşa cum o făcea noul propulsor de 1.6 litri sau deja legendarul propulsor de 2.0 litri şi 150 CP. Mai mult ca atât, la apăsări moderate de acceleraţie, în habitaclu se face simţit un sunet de aspirare a aerului în motor, în timp ce zgomotul propriu-zis al motorului e foarte bine izolat. În rezultat, acest propulsor pe ASX facelift ni se pare un pic artificializat faţă de senzaţiile pe care le poate oferi de obicei Mitsubishi prin ingineria sa.

Însă noi intuim că simptomul e cauzat nu atât de ingineria motorului, cât de creierul lui electronic, programat să lucreze în tandem cu o transmisie cu raport continuu variabil, cu setări recent modificate. Aceasta într-adevăr favorizează acum mult mai mult accelerările, lăsând iniţial motorul să urce la turaţii mai mari, pentru a porni maşina mai rapid de pe loc, după care îl mai temperează odată ce vehiculul prinde viteză. Tocmai aceste setări diferite, dar şi o tentativă de eficientizare a consumului, par să menţină motorul într-un frâu captiv, făcându-l mai puţin antrenant în condus, dar mai eficient şi mai silenţios.

Cei care îşi doresc înaintare în confort şi linişte de la un SUV compact vor spune că motorul le oferă senzaţii mai plăcute şi mai rafinate acum. Doar cei care caută un feeling de condus mai puritan de la o japoneză şi-ar putea dori mai multă sportivitate. Iar pentru ei, noi le recomandăm propulsorul de 1.6 litri, care e mult mai vioi şi vine cuplat la o transmisie manuală, care nu va stăvili câtuşi de puţin potenţialul motorului. Dacă vă faceţi griji că nu veţi putea revinde prea uşor un SUV compact cu transmisie manuală, optaţi pentru propulsorul de 2.0 litri, care este de asemenea mult mai antrenant în condus, chiar şi cu transmisie automată.

S-a schimbat oare confortul la bord datorită modificărilor efectuate la suspensia spate? Da, ţinuta rutieră a lui ASX şi confortul la rulare au mici modificări. Modelul a devenit un pic mai moale şi mai galant în modul în care gestionează cursele suspensiilor, simţindu-se o „înmuiere” a acestora. Asta a sporit confortul mai ales pentru pasagerii spate, însă a redus un pic din vigoarea modelului de a înghiţi toate intemperiile drumurilor rămânând neclintit în atingere traiectoriilor sale. Şi totuşi, ASX a rămas a fi simţitor mai sportiv decât un Outlander, care e cu mult mai moale, mai confortabil, şi mai relaxat în curbele strânse.

Cu versiunea cu tracţiune pe faţă, precum cea din testul nostru, nu se merită să încercaţi aventuri de offroad serios, dar mici escapade în mijlocul naturii sunt cât posibile şi chiar plăcute, atât timp când terenul de jos nu e o mocirlă dificilă. Garda la sol înaltă, dimensiunile compacte, dar şi unghiurile bune de atac şi degajare îi permit modelului să fie foarte descurcăreţ pe locurile izolate, perfecte pentru un picnic. Şi apropo, suspensia maşinii înghite excelent toate denivelările de offroad!

Iar acolo, pe offroad, se poate vedea şi mai bine calitatea asamblării noului ASX. Ca şi până acum, toate componentele habitaclului sunt asamblate cu excelenţă, iar oprivire sub capotă şi sub maşină ne certifică aşteptările – noul ASX, produs în Illinois, SUA, denotă aceeaşi calitate de asamblare ca şi modelul anterior, produs în Japonia.

Cât costă noul Mitsubishi ASX?

Ei bine, de multe ori se întâmplă ca versiune împrospătate ale unor modele să vină cu o uşoară majorare de preţ, justificată de elementul de „nou”. Mitsubishi ASX, însă, ne aduce o mare surpriză. Cel mai accesibil Mitsubishi ASX, cu propulsor de 1.6 litri sub capotă, şi-a redus preţul cu aproape 20,000 lei, pornind acum de la doar 236,000 lei, sau în jur de 14,500 Euro!

Motorizările superioare şi-au redus preţul şi mai semnificativ. Motorizarea de 1.8 litri are acum un preţ cu peste 30,000 lei mai mic decât cel anterior, costând în jur de 16,300 Euro cu tot cu transmisie automată! Motorizarea de top, 2.0 4WD, vine şi ea cu o reducere similară de preţ, de aproximativ 30,000 lei.

Acum despre Mitsubishi ASX se poate spune nu doar că este un model atractiv din punct de vedere conceptual şi tehnic, dar şi că este un model cu preţ extrem de avantajos. Cu 14,500 euro pentru varianta de start, ASX le dă acum mari bătăi de cap celor mai compacte SUV-uri de pe piaţa noastră – Nissan Juke, Nissan Qashqai, Skoda Yeti şi Opel Mokka.

Verdict: Mitsubishi ASX facelift

E clar, versiunea facelift a lui Mitsubishi ASX a căpătat o doză mai mare de „civilizare” şi rafinament, dorită de cei care pun preţ pe confortul la bord, silenţiozitate şi chiar ambianţă. ASX are un interior cu materiale demne de SUV modern la preţ raţional, a devenit mai confortabil în călătorii lungi, şi în mare parte mai silenţios.

Din fericire, ASX încă mai rămâne un SUV foarte manevrabil, plăcut de condus în viraje cu viteză. Senzaţiile şi feedback-ul în volan nu s-au schimbat, ceea ce păstreză o mare parte din spiritul unei japoneze oneste, care te bucură cu un condus bine conectat cu drumul şi cu plăcerea adevărată a ceea ce înseamnă aflare la volan!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (46 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter