Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Mitsubishi Pajero Sport facelift

6 Octombrie 2013
Ilie Toma
Mitsubishi Pajero Sport facelift
Din fericire, în toată avalanşa de SUV-uri şi crossovere compacte, care au inundat lumea auto în ultimii ani, mai există şi offroadere veritabile, de şcoală veche, cărora nu le e frică de noroi, murdărie şi aventură. Mitsubishi Pajero Sport e unul din ele.

Modelul din testul nostru reprezintă, de fapt, versiunea facelift a lui Pajero Sport. Modificările nu sunt prea multe la număr, şi ţin mai mult de ordin estetic. Grila frontală a fost redesenată, fiind inspirată din cea a noii generaţii Outlander. A fost modificată şi structura blocurilor optice faţă şi spate, au apărut şi jante din aliaj uşor cu un design nou. Habitaclul a primit scaune ceva mai ergonomice, iar bancheta spate are un alt mecanism de rabatare, mai practic. Calitatea tapiţeriei a crescut şi ea, iar pe consola centrală se poate regăsi un sistem multimedia mai avansat.

Trebuie să spunem că noua tapiţerie îi conferă modelului un aer de calitate ceva mai demnă, pentru că anterior aceasta era un pic prea spartană. Plasticul bordului a rămas şi acum unul destul de bugetar, dar ştiţi voi, dacă sare noroiul pe el e uşor să-l şi ştergeţi. Sistemul multimedia transpune şi el maşina într-o eră mai modernă, a porturilor USB şi a conexiunilor Bluetooth. Pentru un offroader tradiţionalist, e o evoluţie bună.

De fapt, dacă îţi duci viaţa într-o ţară cu multe probleme de infrastructură rutieră, sau dacă serviciul tău presupune multe ieşiri în teren, de multe ori acolo unde drumurile sunt departe de perfecţiune, atunci maşina asta poate juca foarte bine un rol dualist, de maşină practică pentru îndeplinirea scopurilor precise, dar şi de maşină spaţioasă de familie, cu un portbagaj imens şi o versatilitate excelentă, şi cu mult spaţiu pentru toţi ocupanţii la bord. Noul mecanism de rabatare a scaunelor spate transformă imadiat offroaderul într-un mic camion spaţios, capabil să transporte obiecte grele şi voluminoase. În regim urban sau pe traseele de mare viteză Pajero Sport se simte oarecum un intrus, nu putem să negăm asta. Te simţi fie încăpăţânat şi neadaptat, fie un tradiţionalist care nu se lasă convins de sisteme moderne de tracţiuni pseudo-integrale. Într-un astfel de peisaj, e recomandat să folosiţi cea dea doua manivelă de pe tunelul central, pentru a decupla tracţiunea integrală, lăsând doar roţile spate motrice.

Motorul turbodiesel de 2.5 litri, de sub capota lui Pajero Sport, dezvoltă 178 CP la 4,000 rpm, iar cuplul maxim de 350 Nm este disponibil între 1,800 şi 3,500 rpm. Caracteristici destul de moderne, nu? Adevărul e că dieselul se conduce într-adevăr foarte lejer, cu o disponibilitate generoasă a cuplului, iar în mediul urban se poate obţine şi un consum bun, de sub 10 litri la sută. Cu ceva mai multă străduinţă, s-ar putea coborî şi sub 9 la sută. În joaca de-a offroad-ul dur, însă, se poate urca lesne la vreo 14 la sută.

Mitsubishi Pajero Sport are o construcţie de offroader clasic, cu cadru dur şi suspensie spate pe foi de arcuri, de asta micile gropi sacadate vor irita capacitatea suspensiei de a le înghite silenţios. Maşina va trece fără mari ezitări peste aceste denivelări, dar suspensia va face un pic de gălăgie şi va genera un efect de sărire peste acestea. Denivelările majore, în schimb, sunt abordate foarte eficient şi înghiţite cu o lejeritate tipică de offroader dur.

Dar uite că ajungem în sfârşit în peisaje offroad şi aici Mitsubishi Pajero Sport începe să se simtă la el acasă. Suspensia înghite cu plăcere orice denivelare a pământului de sub roţi şi te încurajează să măreşti viteza, pentru că maşina e capabilă să ruleze cu uşurinţă pe aici. Garda la sol imensă, cadrul dur, suspensia capabilă, toate te fac să înaintezi cu încredere şi în scurt timp prinzi un gust frumos de aventură. Nu-ţi mai pui întrebarea dacă Pajero Sport poate trece sau nu peste o nouă provocare din faţa ta, ci mai degrabă te întrebi cum să o faci mai frumos şi mai plăcut pentru senzaţiile de condus. Iar cursa foarte lungă a volanului, de vreo 3 rotaţii şi jumătate de la un capăt la celălalt, te favorizează când vrei să abordezi cu atenţie zone cu teren accidentat de-a binelea.

În cea mai mare parte a situaţiilor Pajero Sport se va descurca şi cu puntea spate motrică. Ba mai mult, dacă vrei să-ţi faci de cap, doar aşa vei putea impune puntea spate să alunece controlat, întrucât la conectarea tracţiunii integrale roţile transmit cuplul mult prea eficient pentru a genera derapaje spectaculoase. Dacă totuşi, ai în faţă provocări din alea legendare de offroad, atunci ai şi instrumente legendare la îndemână – demultiplicator de cuplu, tracţiune pe patru roţi cu diferenţial blocabil între axe şi chiar şi un diferenţial blocabil între roţile punţii spate. Blocabile mecanic, nu electronic! Cu alte cuvinte, puteţi impune mecanic maşina să distribuie un cuplu egal între punţi, indiferent de aderenţă, iar pe puntea spate puteţi impune ambele roţi să se învârtă la unison. Astfel, în orice noroi sau mocirclă, vă puteţi asigura că fiecare din roţile spate primeşte exact 25% cuplu, iar fiecare din roţile faţă primeşte între 0 şi 50% cuplu, cele 50% care îi revin punţii faţă fiind distribuite activ de un diferenţial neblocabil de aici. Astfel, întotdeauna veţi avea cel puţin 3 roţi motrice, pentru a ieşi din impas, iar dacă mai punem la socoteală şi demultiplicatorul de cuplu, atunci nu doar că puteţi ieşi din situaţii dificile, dar o puteţi face agale şi frumos, ca un adevărat învingător.

Puteţi forţa nota şi mai departe în offroad, aşa cum am făcut-o şi noi. Nu există nici un peisaj logic de offroad care să oprească maşina asta. Puteţi rula cu 60-70 şi chiar 90 km/h pe offroad brut, pe pământ denivelat, iarbă, noroi zvântat, prundiş sau orice vă mai vine în minte, pentru că Pajero Sport o poate face, fără să simţi că-i forţezi limitele prea mult. Încercaţi să faceţi asemenea manevre cu un SUV civilizat modern... Acela nu e făcut pentru asta, veţi spune. Şi veţi avea dreptate. Dar Pajero Sport este. E conceput anume pentru peisajele astea dure, din celelelalte 90% din suprafeţele lumii, pornind de la relieful asiatic până la cel african. Şi poate chiar şi arctic, că nu în zadar Pajero Sport vine echupipat cu două baterii sub capotă! La volanul maşinii ăstea te simţi mai mult decât un simplu şofer sau proprietar de 4x4. Te simţi un explorator, un excentric, un supravieţuitor, un învingător. Da, Pajero Sport e un offroader de şcoală veche, pe care mulţi ar putea-o numi mult prea distantă de tendinţele actuale ale industriei auto. Dar relieful planetei noastre nu urmează nici el tendinţele industriei auto şi rămâne la fel de dur şi nemilos, de asta Pajero Sport încă se simte superb în zonele cu marcaje colţuroase de pe harta lumii. Dacă vrei un SUV pe care să-l conduci doar în oraş, Pajero Sport nu e pentru tine, pentru că ai o mulţime de variante de alternativă, mai civilizate şi mai rafinate. Sau cel puţin ar trebui să mai ai o altă maşină în familia ta. Iar aici să urci la volan atunci când vrei din nou să cucereşti lumea, cu scopuri practice sau măreţe, în fiecare zi, sau în week-end – depinde de ceea ce faci pentru a-ţi câştiga existenţa. Ştiţi voi, explorator, excentric, luptător, învingător...
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (55 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter