Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Porsche Cayenne Turbo, cu tuning de la TECHART

14 Septembrie 2013
Ilie Toma
Porsche Cayenne Turbo, cu tuning de la TECHART
Cumpărătorii unui Porsche au la îndemână sute de opţiuni pentru a-şi personaliza maşina, atunci când merg la un distribuitor şi-şi configurează visul – pentru că asta e Porsche, un vis împlinit. Dar totuşi, mai ales cei care nu se află la primul Porsche din biografia lor, mai încearcă şi terenul atelierelor iscusite de tuning, care pot oferi reinterpretări diferite, de multe ori foarte valoroase, ale modelelor originale. Şi dacă e să întrebăm orice pasionat înflăcărat al mărcii Porsche, care ar fi cel mai apreciat atelier de tuning Porsche din lume, vom auzi un răspuns cert: TECHART.

TECHART e apreciat pentru câteva lucruri esenţiale, dar în primul rând pentru că nu-şi bate joc de modelele

Porsche, transformându-le în nişte urâţenii hidoase, unicul scop al cărora e impresionarea unor smintiţi cu aere. Nu, TECHART nu face asta, ci mizează pe un tuning inspirat, de cele mai multe ori discret, şi întotdeauna armonizat cu designul original al modelului tunat. De asta, probabil, TECHART vinde încă foarte puţin prin ţările Orientului Mijlociu sau Rusia, iar principalele pieţe sunt... Germania şi Elveţia. Vă vine să credeţi? Un atelier de tuning care vinde bine în Elveţia?...

Chiar şi cele mai exhibiţioniste interpretări de tuning ale celor de la TECHART păstrează o doză gene- roasă de bun simţ. Ceea ce avem noi astăzi la test e anume una din aceste extreme exhibiţioniste marca TECHART. E cea mai agresivă interpretare posibilă a atelierului german de tuning, fără să alunece în burlesc şi grotesc. E un Porsche Cayenne Turbo de un galben strident, tunat până la o putere aproape incredibilă pentru un SUV – 660 cai- putere! Pentru a testa acest bolid imens, redacţia PiataAuto.md a mers în Germania, la sediul TECHART.

Să începem cu designul, cel menit să împresioneze în primul rând la o maşină cu tuning. Cayenne Turbo e prin definiţie un model agresiv chiar şi atunci când iese de pe poarta uzinei producătoare, dar cei de la TECHART i-au conferit maşinii o combinaţie de culori stridentă, de galben intens şi negru lucios, care să-i asigure doza necesară de discreţie pentru a dilua din exhibiţionismul galbenului ţipător. Toate prizele de aer sunt vopsite în negru, iar blocurile optice au primit fundal negru. Zona inferioară a oglinzilor retrovizoare şi conturul spaţiilor vitrate – au fost vopsite de asemenea în negru lucios. Cayenne Turbo a mai primit o nouă capotă cu branhii pe lateral, care să ajute imensul motor V8 de 4.8 litri de sub capotă să respire mai bine. Aţi ghicit, şi acestea sunt de culoare neagră! Bara de protecţie faţă a primit un spoiler agresiv în zona inferioară, dar şi noi seturi de LED-uri, din nou cu fundal negru. Nici jantele imense de culoare neagră nu pot trece neobser- vate. Acestea măsoară 23 de inch şi vin din cea mai fascinantă serie a celor de la TECHART, care poartă numele Formula GTS. Contrastul jantelor imense este asigurat de conturul argintiu, dar şi de etrierele imense ale frânelor, vopsite în acelaşi galben strident, cu emblema TECHART pe ele.

Posteriorul maşinii a primit un spoiler imens în partea superioară, iar hayonul a primit un kit cu spoiler în zona mediană. Acelaşi kit ascunde o parte din blocurile optice, făcându-le să pară că au o altă formă. În partea inferioară SUV-ul a primit un kit aerodinamic şi noi guri de evacuare – de culoare neagră, evident. Şi barele de pavilion sunt negre. Agresivitatea maşinii mai este accentuată de inserţii la aripi, care le fac să pară mai evazate, dar şi de inserţii la praguri. Deci, arată cu adevărat agresiv un Porsche Cayenne Turbo cu tuning de la TECHART? Da, dar, din fericire, agresivitatea este bine dozată şi stinsă cu detalii de contrast, astfel încât tabloul general rămâne a fi civilizat.

Contrastul dintre galben şi negru este ceva mai temperat la interior, unde culoarea de fundal e griul natural al tapiţeriei originale din piele. Galbenul şi negrul au aici rol de condimente, pentru că altfel interiorul ar fi obositor. Cel mai savuros condiment e chiar în faţa da, după volan – cele cinci cadrane de bord au primit fundal galben. Aparent e doar un mic detaliu, dar arată bestial de bine! Renumita busolă de pe centrul planşei de bord a oricărui Cayenne a primit de asemenea un fundal galben. Din nou un detaliu superb de bine ales şi încadrat în tabloul complet. La fel de discretă, dar potrivită, pare şi aţa contrastantă, galbenă, cu care a fost recusută tapiţeria bordului şi a scaunelor. Nu pot să nu remarc calitatea excelentă a fiecărei cusături, or TECHART s-a mândrit întotdeauna cu interioare calitative şi acest atribut îmi este confirmat de interiorul acestui Cayenne Turbo. Galbene sunt şi inserţiile ceva mai masive de pe panourile interioare ale uşilor şi de pe consola centrală, însă aceste detalii par a fi un pic prea stridente. În rolul picăturilor de culoare neagră vin inserţiile de fibră de carbon. Şi avem de-a face cu fibră de carbon de adevărată, nu cu imitaţii ruşinoase. Şi în fine, pedalele primesc inserţii metalice, iar bancheta spate a fost reconfigurată pentru a primi două scaune individualizate şi un frigider între ele. Adio 5 locuri, deci, SUV-ul are acum doar patru locuri, care emană atmosfera performanţei nebune. Însă performanţa nebună se face mult mai vizibilă atunci când deschidem capota. Cei de la TECHART au instalat o nouă zonă de acoperire a propulsorului, înţesată cu fibră de carbon. Fibra de carbon abundă cu adevărat în compartimentul motor, întrucât şi întreaga capotă e acoperită pe interior cu fibră de carbon! E clar, maşina asta e făcută pentru cei cărora deschiderea capotei şi admirarea motorului le face plăcere!

Şi totuşi, deşi TECHART Cayenne Turbo arată bestial de agresiv, asta nu prea înseamnă mare lucru dacă nu e susţinut şi de o performanţă pe măsură. Că nu în zadar fişa tehnică se laudă cu o putere nebună de 660 CP şi un cuplu maxim de 880 Nm! Dacă stau bine să mă gândesc, nici cele mai puternice SUV-uri de serie de pe piaţă nu prea pot concura cu puterea SUV-ului pe care îl avem noi astăzi la test! Porsche Cayenne Turbo S are 550 CP, BMW X5M are 555 CP sub capotă, Mercedes-Benz ML 63 AMG Performance Package dispune de un potenţial de 557 CP, Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged vine cu 510 CP, ca să nu mai vorbim de Jeep Grand Cherokee SRT8, care dispune de „doar” 470 CP... Se pare că o cifră de 660 CP ar trebui să ne impresioneze azi de-a binelea!

Şi cum ar putea să nu te impresioneze dihania asta de SUV, dacă face sprintul până la 100 km/h în doar 4.2 secunde, iar până la 200 km/h în 15 secunde, lipindu-te în scaun asemeni unui cosmonaut într-o rachetă hotărâtă să atingă prima viteză cosmică... Şasiul original excelent al lui Porsche Cayenne îl face capabil să menajeze cei 660 cai-putere cu o lejeritate de care nici multe ale coupe-uri sportive n-ar fi în stare. În plină acceleraţie nebună, maşina rămâne a fi lejeră în condus, cu un volan extrem de informativ şi cu o aderenţă aproape incredibilă. Ţi-ai fi imaginat că, odată ce puterea motorului a fost crescută radical, maşina nu va oferi decât un exces inutil de forţă, pe care nu va fi capabilă să îl transpună eficient pe asfalt, dar nu este aşa – filosofia de „overengineering” a celor de la Porsche i-a garantat lui Cayenne Turbo o capacitate de a ţine în frâu chiar şi o putere inexistentă astăzi în rândul celor mai puternice SUV-uri din lume!

Şi ai putea continua acceleraţia nebună urcând în plăcere şi senzaţii, dar marea surpriză vine atunci când frânezi ceva mai în forţă. Anume atunci îţi aminteşti, brusc, că nu eşti la volanul unui supercar uşor şi agil, ci te afli într-o maşină de 2 tone, pe care legile fizicii o împiedică să oprească la fel de lejer precum a accelerat. Frânele maşinii sunt standard şi nu sunt rele deloc, dar după nebunia cu care te împing în scaun cei 660 de cai-putere, te aştepţi să opreşti cu aceeaşi demenţă aproape fantastică, şi când colo descoperi că maşina frânează mult mai tradiţional, iar dacă o supraestimezi, s-ar putea să ieşi în decor repede de tot... E clar, maşina asta accelerează ca un supercar, dar frânează tot ca un SUV. Şi totuşi, odată ce prinzi ideea cu ritmul în care poţi decelera şi înveţi să apeşi pedala de frână cu precauţie, te poţi bucura mai mult de performanţele bolidului. Orice apăsare în forţă a pedalei de acceleraţie se traduce instantaneu într-o urcare rapidă în turaţii a motorului, cu un răsunet bestial ca bonus, care inundă tot decorul din jur. Puterea crescută cu 160 CP faţă de performanţa standard a motorului nu i-a sporit, deci, turbolag-ul, ci l-a lăsat la fel de neglijabil cât să-ţi poată da fiori fără întârziere. Şi asta chiar dacă cei de la TECHART i-au montat lui Cayenne Turbo două turbine noi mai mari. Dar trebuie să mai ştiţi ceva despre modificările la motoare ale celor de la TECHART din ultima vreme – întreg surplusul ăsta de putere e disponibil la întregul său potenţial doar atunci când se apasă butonul Sport pe consola centrală. În regim obişnuit, puterea livrată va fi comparabilă cu cea a unui Cayenne Turbo obişnuit. Noi, însă, l-a condus în mare parte în regim Sport, că asta am venit să facem în Germania, să-i descoperim întregul potenţial al lui TECHART Cayenne Turbo!

Conducem zeci de kilometri pe trasee pline de curbe din Germania şi ne convingem că esenţa întregului potenţial al bolidului ăsta vine de la şasiu. Şasiul lui Porsche Cayenne original e mult mai capabil să absoarbă denivelările de asfalt, sau textura imperfectă a acestuia, spre deosebire de multe dintre super-SUV-urile concurente, care mizează pe o rigiditate maximă a şasiului. Din fericire, versiunea tunată de TECHART a lui Cayenne Turbo rămâne capabilă să izoleze excelent textura asfaltului, asigurând un confort neaşteptat de bun la bord. Însă eşti de-a dreptul impresionat să descoperi că un SUV care te ţine departe de rigiditatea drumului reuşeşte să intre în viraje ca o sportivă pur-sânge. Fără un şasiu genial, toată demonstraţia asta de forţă ar fi imposibilă, oricât de mult nu ar creşte puterea unui motor tunat.

Dar asta se întâmplă şi cu Cayennne Turbo original, deci aici nu e neapărat meritul celor de la TECHART, ci a inginerilor Porsche care ştiu să proiecteze şasiuri perfecte. Bolidul pe care îl conducem noi este ajutat să abordeze virajele doar de jantele imense de 23 de inch, instalate de TECHART. Oops!

Tot confortul ăsta a fost posibil cu jante de 23 inch? Da, e aproape de necrezut!

Şi acum la final, avem o mare dilemă. Pentru cine e potrivită maşina asta? Pentru adevăraţii cunoscători

Porsche, care apreciază maniera de tuning a celor de la TECHART? Nu prea, pentru că adevăraţii cunoscători Porsche optează în primul rând pentru 911, Cayman sau Boxster şi doar dacă îşi pot permite un al doilea sau al treilea Porsche în garaj s-a putea să aleagă şi un Cayenne mai practic. Ah iată, se pare că am identificat profilul ideal al unui cumpărător de Porsche Cayenne Turbo modificat de TECHART, profil care va fi în minoritate, probabil, faţă de multe altele, dar aşa se întâmplă cu tot ce e perfect în lumea asta.

Şi totuşi, dacă ai ajuns până acolo încât să ai deja un 911 în garaj, iar soţia îţi tot spune că familia ta are nevoie şi de o maşină mai practică, în care să încapă măcar 3-4 oameni, atunci ăsta e răspunsul care să-i împace pe toţi – şi pe ea, şi pe copilul tău, eventual, dar şi pe tine, cel de la volan,care vrea să accelereze la fel de lipit de scaun chiar dacă va conduce o maşină de două tone cu tot cu soţie, copil şi vreo două genţi în ea!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (56 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter