Toyota RAV4
12 Aprilie 2013
Un nou SUV compact... încă un nou SUV compact. Ultra-compact chiar. Micro-SUV. A înnebunit lumea după SUV-uri, care devin tot mai mici şi mai multe la număr, încât multe din acestea nu mai păstrează decât iluzia de SUV, şi nu sunt decât la un pas depărtare de nişte hatchback-uri compacte de oraş.
Şi când te gândeşti că totul a pornit de la Toyota RAV4, modelul care la mijlocul anilor ’90 deschidea calea segmentului SUV-urilor compacte. Cum o fi evoluat el, creatorul segmentului, în 20 de ani de istorie şi evoluţie? Se conformează acesta tendinţelor actuale din segment sau dimpotrivă, păstrează cu sfinţenie calităţile de odinioară? Ce aduce astăzi unui proprietar noua generaţie Toyota RAV4 pentru preţul cerut şi cât de bun este astăzi noul RAV4 cu adevărat?
Design exterior şi prezenţă

Ei bine, de la prima generaţie şi până astăzi criteriul care s-a schimbat cel mai mult a fost dimensiunea. RAV4 s-a depărtat cu mult de mărimile primei generaţii, putând fi catalogat cu mult curaj mai degrabă ca un SUV de talie
medie, uşor compactă, decât ca un SUV compact după definiţia actuală a acestei noţiuni. Pe fundalul micro-SUV-urilor proaspăt apărute, RAV4 este un ditamai automobil.
Dar RAV4 reuşeşte să-şi transpună dimensiunile generoase într-un design inspirat. Noua generaţie Toyota RAV4 urmează calea readucerii emoţiei formelor în familia Toyota şi vine cu un caracter mult mai puternic şi mai bine conturat. Partea frontală aduce o grilă inspirată din noul curent de design, dar totuşi aceasta păstrează o doză bună de originalitate, astfel că putem deja observa faptul că Toyota nu-şi trasează la indigo modelele odată ce o descoperit un design reuşit, ci le păstrează şi o identitate proprie de design.
Fără îndoială, există şi soluţii de design care nasc controverse. Blocurile optice spate, spre exemplu. Acestea au o suprafaţă masivă plană în partea superioară, care conturează parcă, împreună cu linia hayonului, o fâşie orizontală generoasă pe întreg posteriorul maşinii. E un element care ar putea să placă sau nu. Nouă ne place, pentru că e o soluţie originală, care face modelul să pară mai proeminent.
Ne bucurăm să descoperim că noua generaţie RAV4 a păstrat proporţiile predecesoarei sale, perfecţionându-le chiar. Spoilerul de pe partea superioară a hayonului dă senzaţia că silueta modelului a devenit mai alungită, dar de fapt linia plafonului a fost păstrată destul de înalt, astfel încât să nu se compromită spaţiul interior. La partea frontală, RAV4 a primit o prezenţă mai masivă, cu o zonă verticală mai mare, care îi subliniază
un pic caracterul de SUV. Deci noua generaţie RAV4 are un design mai plăcut, care poate părea mai atractiv celor obişnuiţi cu mediul urban, dar nu s-a urbanizat, ci dimpotrivă, a adoptat mai multe elemente estetice şi practice care îi subliniază caracterul de SUV. Bara de protecţie faţă are o inserţie de aluminiu în partea inferioară, care aduce aminte a zonă de protecţie, dar mai târziu aveam să descoperim că anume acest element este cel care reduce din unghiul de atac în offroad al maşinii. Mult mai utilă şi necesară e zona de protecţie din
plastic de pe întreaga caroseriei a lui RAV4, în partea inferioară. Dacă generaţia trecută putea primi asemenea protecţie doar în anumite ediţii speciale, atunci noul RAV4 o primeşte standard pe cele mai multe versiuni!

Motor, transmisie şi consum. Adevăr sau provocare?

Pentru prima dată, noua generaţie RAV4 debutează pe piaţa din Moldova şi cu o motorizare diesel de 2.2 litri.
Deci, cei care îşi doreau un motor diesel pe un RAV4 nu vor mai avea acum nici un argument în defavoarea modelului japonez. Mai mult ca atât, motorul diesel este unul adaptat pentru a face faţă combustibilului imperfect, deci va fi extrem de fiabil chiar şi la calitatea dieselului din ţara noastră şi din ţările CSI!

Cu prima ocazie de a testa un RAV4 diesel, o vom face – astăzi, însă, avem la test cel mai puternic propulsor pe benzină disponibil în ţara noastră.
E vorba de un motor de 2.5 litri, cu 4 cilindri în linie, care dezvoltă 180 CP şi 233 Nm. Fără îndoială, dacă priviţi cifra puterii şi cea a capacităţii cilindrice, veţi realiza că e vorba de un motor aspirat natural, cu o putere ce izvorăşte relaxat, fără stoarceri exagerate turboaspirate. Dar, de fapt, Toyota produce doar motoare aspirate natural pe benzină, am mai spus-o şi în testul recent cu noua Verso.

Pe hârtie, motorul de sub capota lui RAV4 poate părea că nu urmăreşte tendinţele actuale ale lumii auto şi se încăpăţânează să meargă pe o cale pe care mulţi abandonat-o. Păi grupul VW scoate 180 cai-putere dintr-un motor de 1.4 litri, iar Toyota chiar a avut
nevoie de 2.5 litri capacitate pentru a scoate aceeaşi putere? Da, domnilor, a avut, pentru că inginerii niponi s-au gândit la satisfacţia pe termen lung a viitorilor posesori ai lui RAV4, la lipsa de griji a acestora pentru intervenţii de service şi la o durată de viaţă a motorului ce poate depăşi cu uşurinţă 1 milion de kilometri, în cazul în care este întreţinut corespunzător. Motorul pare să nu urmeze tendinţele actuale de turboaspirare ale lumii auto pentru că anume asta face – rămâne fidel proprietarilor săi şi nu aleargă după cifrele senzaţionale de pe hârtie.
Iar recompensa pentru a accepta această filosofie inginerească a celor de la Toyota se traduce prin fiabilitate extraordinară, dar şi prin senzaţii fireşti şi plăcute în condus. Motorul îşi livrează puterea linear, „respirând” uşor la orice turaţii, graţie sistemului eficient de gestiune variabilă a timpilor de deschidere a valvelor, dar şi graţie capacităţii cilindrice generoase.
La turaţii moderate, cu apăsări moderate, maşina exploatează nici 10% din potenţialul total al propulsorului, păstrându-i astfel resursele şi durata de viaţă. Iar în rezultat se obţine şi un consum incredibil de bun, chiar mai bun decât datele oficiale, dacă se vrea!

La pornirea motorului, acesta se află într-un regim „normal” implicit, care oferă o bună echilibrare între reacţii şi eficienţă. Există un buton ECO, ce favorizează consumul, dar motorul nu pare să fie mai asfixiat la apăsarea lui – se schimbă doar reacţiile pedalei de acceleraţie. Însă turaţiile şi sunetul motorului livrează întotdeauna acelaşi dinamism previzibil, în ambele regimuri, doar că e nevoie să se apase pedala acceleraţiei mai tare pentru a le obţine. Regimul SPORT pare să funcţioneze similar, sporind acuitatea pedalei în sens invers, al reacţiilor mai imediate, mai şi menţinând şi treptele transmisiei mai mult, pentru turaţii ceva mai mari ale propulsorului. Per total, schimbarea regimurilor de condus nu schimbă radical comportamentul şi dinamismul maşinii, ci doar accentuează fie capacitatea de eficienţă, fie cea de
condus mai dinamic. Oricum, RAV4 nu e conceput să ne dea pe spate când accelerează, dar cei 180 cai-putere, izvorâţi onest din turaţii de 5,000-5,500 rpm, pot da o senzaţie plăcută a unui motor japonez care se împacă perfect cu a doua jumătate a gradaţiilor turometrului, mai aproape de linia roşie.

Şi transmisia demonstrează un tandem foarte reuşit cu motorul. Spre deosebire de motorizarea de 2.0 litri, unde RAV4 vine cu o transmisie cu raport continuu variabil, pe motorizarea de 2.5 litri inginerii niponi au montat o cutie de viteze automată clasică, cu 6 trepte. Schimburi la momentul potrivit, eficiente şi scurte, exact aşa cum te aştepţi de la o cutie de viteze automată modernă. Şi asta fără a se aplica tehnologii riscante sau pretenţioase, precum dublul ambreiaj. E vorba doar de perfecţionarea unui concept demult verificat în timp. Transmisia e produsă de compania fiică a celor de la Toyota – AISIN – iar la capitolul fiabilitate putem să fim absolut liniştiţi.

Acum un an, când am testat acest motor pentru prima dată sub capota lui Camry, am obţinut pe un traseu extra-urban un consum mediu de
6.7 litri/100 km. Ne-am dorit să vedem la ce cifră de eficienţă putem aduce acest motor pe noul RAV4, dar nu în regim extra-urban, ci în miezul oraşului Chişinău, într-o călătorie de vreo 20 de kilometri de la un capăt la celălalt al capitalei, în plină amiază, cu trafic aglomerat şi pedala acceleraţiei apăsată cu grijă.

Am apăsat butonul Eco-Mode, pentru a ne relaxa un pic pedala acceleraţiei, am resetat calculatorul de bord şi am pornit într-un maraton pământean de eficienţă în Chişinău, cu 3 ocupanţi la bordul lui RAV4. Ştiţi cu toţii că oraşul Chişinău e poziţionat în mijlocul mai multor coline, iar trecerea de la un capăt la celălalt înseamnă iniţial mai mult văi, după care o serie lungă de urcuşuri în pantă,
până ajungem tocmai în marele deal al Ciocanei. Deci, teoretic, am putea obţine o cifră mai mare de consum decât cea oficială, întrucât cifrele oficiale sunt calculate pentru rularea nu pantă, ci în linie dreaptă. Atuncăm o privire pe fişa tehnică a maşinii. E menţionat un consum de 11.4 litri/100 km în regim urban, 6.8 litri/100 km în regim extra-urban şi 8.5 litri/100 km în regim mixt. Onest, zicem noi. Trebuie să fie posibil să atingem un astfel de consum.

Dar cifra pe care am obţinut-o în realitate, în condiţii de trafic real al Chişinăului, ne-a lăsat de-a dreptul cu gura căscată.
Opt. Doar 8.0 litri/100 km cifra finală de consum, în regim 100% urban, cu tot cu toată suita de urcuşuri ale Chişinăului, cu un motor de 2.5 litri volum sub capotă, pe un SUV de 4.57 metri lungime, cu tracţiune integrală şi cutie de viteze automată! E absolut incredibil, dar e adevărat – 8.0 litri/100 km în regim urban pentru noua generaţie Toyota RAV4 2.5 AWD Automat! La ce naiba ai mai avea nevoie de o turbină atunci??? Ca să ai 8.0 litri consum pe hârtie şi 14 în realitate? Nu, noi preferăm să avem 11 pe hârtie şi 8, sau chiar 9 în realitate la un condus absolut normal şi obişnuit! E de-a dreptul fantastic!
Tracţiune integrală şi performanţe în offroad

Dar iată că lăsăm oraşul Chişinău în urmă şi mergem iniţial pe un traseu extra-urban, după care şi pe o zonă cu teren accidentat. Despre senzaţiile de condus la viteze mari vom vorbi un pic mai jos, să vedem acum cum se descurcă noul RAV4 în offroad.
Protejat. Astfel se simte noul model nipon pe teren accidentat, graţie gărzii la sol generoase şi graţie zonei bine gândite din plastic, prezentă în jurul caroseriei, în partea inferioară. Chiar dacă maşina contactează uşor cu
solul, caroseria este protejată eficient şi nu îţi este frică eventuale urme pe aceasta. Prima deschidere a uşii şoferului în offroad ne-a demonstrat practicismul acestei protecţii. Am oprit lângă o denivelare puternică, iar
portiera deschisă a însemnat contactul rapid al colţului de jos al acesteia cu solul denivelat. Dar, din fericire, plasticul şi-a făcut treaba.
Apoi, ne-am tot dat silinţa să putem pune maşina asta într-o formă suspendată între denivelări de offroad şi trebuie să vă spunem că ne-a reuşit cu greu şi doar parţial. Şi asta datorită faptului că suspensia noului RAV4 are curse mult mai lungi decât cea a generaţiei precedente, care păstrează roţile în contact cu solul chiar şi la
abordarea celor mai provocatoare denivelări. Suntem plăcut impresionaţi de această abordare a construcţiei SUV-ului. Şi aici Toyota pare să fi vrut să facă din noul RAV4 un SUV mai capabil în teren accidentat, decât să urbanizeze SUV-ul, conform tendinţelor „moderne”.
Acolo, în offroad, realizezi că RAV4 se descurcă într-adevăr mai bine pe teren accidentat decât predecesorul său. Există şi un buton de blocare a diferenţialului central, care fixează distribuţia cuplului între axe şi face modelul ceva mai capabil la abordarea terenului noroios. Fireşte, RAV4 nu s-a transformat peste noapte într-un Land Cruiser, dar noua generaţie lasă totuşi impresia că se poate descurca mai
bine şi mai plăcut în provocări offroad decât predecesoarea sa.

Unicul neajuns al construcţiei pentru distracţia offroad este chiar inserţia cromată din partea inferioară a barei de protecţie. La abordarea directă a pantelor ea va fi prima care va intra în contact nedorit cu solul. Ca să se
evite aceste situaţii, denivelările trebuie abordate unghiular, astfel încât una din roţi să apuce deja să urce pe pantă şi să ridice caroseria. Unghiul de degajare e mult mai îndrăzneţ, întrucât partea posterioară e protejată şi e şi mai ridicată, astfel încât modelul poate coborî cu uşurinţă de pe orice denivelare abruptă.
Feedback direcţie şi
manevrabilitate în viraje


Noua generaţie Toyota RAV4 dispune de o direcţie asistată electric, setată mai mult pentru lejeritatea manevrării maşinii, decât pentru senzaţii sportive. Şi totuşi, direcţia rămâne a fi informativă şi firească, sporind plăcerea condusului.

La condusul de traseu, la viteze înalte, RAV4 păstrează senzaţia de rulare precisă, dar confortabilă şi virajele de traseu sunt abordate cu o lejeritate plăcută. Dacă se va forţa nota în viraje strânse, cu viteză excesivă, Toyota RAV4 va manifesta o tendinţă subviratorie vizibilă, accentuată de profilul înalt al anvelopelor. Dar totuşi, cine va avea nevoie să meargă în viaţa practică până la acele limite sportive şi nefireşti de virare cu un SUV de talia lui RAV4? Cine vrea să facă asta în permanenţă, are nevoie de un GT86.
Confort la rulare

La drept vorbind, judecând practic, noi ne bucurăm că RAV4 nu vine echipată cu roţi de 19 sau 20 de inch, care să facă maşina să vireze frumos în viraje pe circuit închis, dar să o facă năucitoare şi rigidă pe drumurile adevărate, acolo unde maşina asta îşi va purta, de fapt, proprietarii. Nu! Din
fericire, Toyota rămâne fidelă gândirii practice, cu adevărat focusată spre experienţa de proprietar.

Noua generaţie Toyota RAV4 nu a devenit câtuşi de puţin mai rigidă, ci a păstrat absolut neatins confortul şi capacitatea suspensiei de a absorbi cu excelenţă toate denivelările de asfalt! Da, ne bucurăm de-a binelea
să descoperim încă, în zilele noastre, modele noi care nu fug după sportivitate obsesivă şi ovaţii de jurnalişti alintaţi, ci au cu adevărat grijă de confortul şi plăcerea exploatării maşinii de către cei care cu adevărat contează – proprietarii maşinii. Mai mult ca atât, ampatamentul cu 10 cm mai lung al noii generaţii face maşina să oscileze mai puţin la denivelările pe care le întâmpină, păstrând astfel un grad şi mai înalt de confort la bord.
Nu putem decât să admirăm un astfel de model, care aducere asemenea caracteristici de rulare, atât de necesare în ţările cu infrastructură imperfectă! Pentru că, până la urmă, în lumea asta cel mult 1 miliard de oameni trăiesc în condiţii răsfăţate, „de aur”, cu drumuri aproape perfect şi condiţii excelente de exploatare a unei maşini. Celelalte 6 miliarde, însă, încă mai întâmpină gropi şi denivelări de asfalt, teren neasfaltat, şi necesităţi
practice mai mult decât orice nevoie de sportivitate... Şi e nevoie nu doar de maşini pentru „miliardul de aur” răsfăţat, ci şi pentru ţări care încă mai au de rezolvat probleme în dezvoltarea lor...

Izolare fonică

Izolarea fonică e un aspect dorit chiar şi pe drumuri imperfecte. Iar noua generaţie RAV4 ne întâmpină la bord
cu o izolare fonică îmbunătăţită substanţial faţă de generaţia precedentă, care se apropie de ceea ce oferă modele germane din segment, şi o echivalează pe cea a
noii Honda CR-V, care e de asemenea bună. Deci, ocupanţii de la bord vor avea acum un confort şi mai bun, graţie unei atmosfere acustice mai silenţioase.
Design interior / ergonomie.
Calitate materiale.


Ei bine, aici pozele pot fi un pic dezamăgitoare. Interiorul noului RAV4 are un design care poate fi perceput diferit în funcţie de unghiul din care se fotografiază. Atunci când am văzut primele imagini oficiale ale noii generaţii, nouă ni s-a părut că RAV4 aduce un design mult prea colţuros la interior, un pic brutal chiar, accentuat mai ales de forma zonei calandrelor din apropierea volanului.

Dar în realitate interiorul nu are o doză atât de extremă de brutalitate şi pare mult mai pământean. Există anumite soluţii angulare aici, dar parcă tabloul general e mult mai armonizat.
Conturul zonei calandrelor, spre exemplu, îşi are continuarea în cel al consolei centrale de mai jos, iar lucrurile par astfel mult mai inspirate. Cadranele de bord sunt simple şi uşor de citit, fără prea multe artificii inutile. Noi suntem un pic reticenţi faţă de culoarea albastră a iluminării interiorului, însă ne bucură faptul că intensitatea acesteia a fost bine calibrată, astfel încât să nu obosească privirea. De asemenea, nu ne plac prizele de aer circulare ale sistemului de climatizare pe orice model le-am găsi. Prin urmare nu ne plac nici aici.

Partea superioară a planşei de bord este realizată din polimer moale la atingere, care sporeşte senzaţia calităţii ambianţei. Cea inferioară este realizată din plastic dur, însă acest apect denotă mai degrabă un spirit practic de durabilitate în zonele cu uzare sporită, decât o neglijare. Planşa de bord este separată vizual de o fâşie reliefată, care este tapiţată cu piele şi cusută chiar cu aţă contrastantă – un alt element ce sporeşte senzaţia de calitate mai bună a habitaclului.
Ergonomia maşinii este şi ea îmbunătăţită. Nu se mai găsesc comenzi acolo unde nu te aştepţi, totul e poziţionat exact acolo unde intuieşti că ar trebui să fie. Habitaclul noului RAV4 abundă şi în spaţii practice de depozitare – de la locuri pentru pahare şi sticle în portiere până la spaţii pentru telefoane şi gadget-uri electronice, spaţii din cotieră şi sertare, etc.

Noua generaţie Toyota RAV4 îţi lasă impresia unui habitaclu de o calitate crescută. Inserţii calitative, materiale textile calitative şi polimeri moi la atingere – toate contribuie la această senzaţie. Aparent doar plasticul din partea inferioară a habitaclului poate părea mai dur, dar, după cum am mai spus, această soluţie e păstrată de dragul durabilităţii în timp.
Spaţiu / confort pasageri faţă

Noul RAV4 şi-a îmbunătăţit substanţial şi confortul oferit pasagerilor faţă. Spaţiu exista berechet şi la generaţia anterioară, dar acolo lipsea un suport lateral mai bun şi un confort lombar mai plăcut. Pe noua generaţie însă, scaunele au un suport lateral mult mai eficient şi plăcut, spatele fiind înconjurat într-o prindere fermă, dar în continuare spaţioasă şi confortabilă. Scaunele sunt, de fapt, în întregime mai bine profilate, astfel încât şezutul aici e cu mult mai plăcut. Cotiera, levierul, frâna de mână, volanul, toate elementele din jur stau acum parcă mult mai la îndemână, astfel încât există o senzaţie că ai conduce o maşină croită exact după tine, ca un costum făcut de un croitor iscusit.

Spaţiu / confort pasageri spate

Aici se ascunde marea supriză a noului RAV4. Nici generaţia trecută nu a dus lipsă de spaţiu oferit pasagerilor spate, dar noul RAV4 abundă pur şi simplu în spaţiu aici! Dacă un ocupant de 1.90 metri îşi reglează scaunul în faţă pentru a sta în confort deplin,
atunci între bancheta spate şi scaunul faţă mai rămân 35-45 centimetri de spaţiu util, suficient cât să iei orice poziţie boierească ţi-ar veni în cap. Probabil, nu vom greşi chiar dacă vom spune că pe bancheta din spate a lui RAV4 se stă mai spaţios decât în faţă!

Spaţiu există mai mult decât ai putea vreodată să ai nevoie atât pe lungime cât şi pe înălţime sau lăţime. Toţi cei trei ocupanţi din habitaclu am schimbat pe rând poziţiile la bord şi toţi am ajuns la senzaţia că RAV4 este cel mai spaţios model din segment, mai ales pentru pasagerii spate! Deci, dacă puneţi preţ pe confortul celor de pe bancheta spate, alegeţi fără pic de reticenţă RAV4 – cei de aici se vor desfăta în spaţiu şi confort.

Foarte puţine SUV-uri din acest segment vor oferi şi înclinare unghiulară separată pentru ocupanţii locurilor spate. Dar Toyota RAV4 o face! Şi asta sporeşte incredibil de mult confortul aflării aici! Cu speteaza lăsată generos pe spate, RAV4 oferă o poziţie perfectă chiar şi pentru un somn odihnitor în timpul călătoriilor lungi! Iar lipsa tunelului central oferă şansa unui confort palpabil chiar şi pentru cel de-al treilea ocupant!
Maşina asta parcă ar cere prezenţa familiei tale, care să se bucure deplin de toate aceste beneficii gândite pentru călătoriile voastre plăcute la bord. Da, RAV4 nu e o maşină pentru burlaci, ci se adresează mai degrabă publicului matur, dar încă tânăr, cu spirit de aventură, dar şi cu gândire practică în acelaşi timp.
Preţ de achiziţie

Şi dacă ajungem la gândire practică, haideţi să vedem de câţi bani am avea nevoie pentru a ne afla în rolul de proprietar al acestui model.

E un fapt aproape omniprezent, ca preţurile să crească de la o generaţie la alta a unui model, cel puţin în faza iniţială, cât modelul este foarte proaspăt. Dar nu şi în cazul lui RAV4! De fapt, SUV-ul japonez a devenit mai accesibil în noua sa generaţie! Dacă generaţia anterioară RAV4 pornea în
Moldova de la aproximativ 20,000 euro, atunci noua generaţie Toyota RAV4 porneşte de la 18,020 euro! Evident, ca şi în cazul predecesorului, cea mai accesibilă combinaţie presupune tracţiune pe puntea faţă, motorul de 2.0 litri pe benzină sub capotă şi o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Poate părea paradoxal, dar Avensis sedan, în dotare de bază, cu motor de 1.8 litri sub capotă, transmisie manuală cu 6 trepte şi desigur tracţiune pe faţă, costă cu 40 euro
mai mult – 18,060 euro! Iar versiunea Avensis Wagon, într-o dotare de bază un pic mai generoasă decât sedanul, dar cu aceeaşi combinaţie motor + transmisie, porneşte de la 20,880 euro! În aceste condiţii, noul RAV4 este probabil cea mai bună afacere în acest interval de preţ, mai ales pentru condiţiile de carosabil autohtone!

Versiunea 4x2 cu transmisie automată costă 19,490 euro, iar cea mai accesibilă versiune cu tracţiune
integrală costă 21,600 euro, fiind şi mai bine dotată. Cu 23,130 euro puteţi avea un RAV4 bine dotat, cu motorul de 2.0 litri sub capotă, cuplat la o transmisie automată cu raport continuu variabil şi cu tracţiune integrală! Aceeaşi motorizare, cu tracţiune pe patru roţi costă 26,370 euro în dotarea de vârf Lounge! Deci, cu banii ăştia primeşti un motor eficient pe benzină, cutie de viteze automată, tracţiune integrală, şi un habitaclu dotat până la vârf!

Motorizarea din testul nostru – 2.5 litri pe benzină – poate veni doar în tandem cu tracţiunea integrală, la fel ca şi motorizarea diesel. Mai mult ca
atât, propulsorul de 2.5 litri vine doar cu transmisie automată cu 6 trepte şi există doar două nivele de dotări – mediu generos şi ultra-generos. Cel mediu generos costă 26,760 euro, iar cel de top – 29,750 euro, ăsta fiind şi preţul de top pentru noua generaţie RAV4.

Motorizarea diesel e ceva mai accesibilă, pornind de la 24,990 euro pentru combinaţia cu transmisie manuală, dar cu tracţiune integrală. Un nivel de dotări mai generos, la care se mai adaugă şi transmisia automată cu 6 trepte, costă 27,340 euro, iar dotarea de top a aceleiaşi combinaţii diesel costă 28,910 euro.
Noi zicem că noua Toyota RAV4 are unul din cele mai bune şi atractive preţuri de pe piaţa autohtonă. Versiunile cu tracţiune integrală bat la preţ SUV-urile concurente care sunt cu mult mai puţin spaţioase în interior şi mai puţin practice, iar versiune cu tracţiune integrală luptă cu succes nu doar cu SUV-urile similare, ci au şansa să le răpească nemilos clienţii break-urilor, sedanurilor şi hatchback-urilor cu preţuri între 16-20 mii euro!

Îşi merită noua generaţie Toyota RAV4 banii ceruţi pe ea? O da, mai mult ca orice alt model testat de noi în ultima perioadă! Noua generaţie RAV4 ne demonstrează încă o dată că o maşină practică, bună, care te face să te simţi cu adevărat bine la bordul ei, poate avea un preţ raţional şi onest!
Verdict final: Toyota RAV4

Vara trecută, redacţia noastră a realizat un test major comparativ cu mai multe SUV-uri, la care participase şi generaţia anterioară Toyota RAV4. Menţionam atunci practicismul acelui model, spaţiul său şi capacităţile de a absorbi denivelările drumurilor autohtone, dar punctam şi o firească îmbătrânire morală a acelui model, el aflându-se la sfârşitul carierei sale. Dar noua generaţie Toyota RAV4 şi-a luat revanşa într-un mod spectaculos, devenind mai bună, mai confortabilă, mai eficientă, mai precisă în ţinută
rutieră, mai spaţioasă, mai practică şi mai frumoasă, într-un final, datorită unul design mult mai atrăgător. În rezultat, dacă astăzi am aduce aceeaşi concurenţi în faţa noului RAV4, Toyota RAV4 ar ieşi fără îndoială câştigător detaşat! Da, RAV4 este astăzi cea mai bună şi mai raţională ofertă din segmentul său, din modelele disponibile în ţara noastră!

Există unele modele, după testele drive ale cărora, noi cei din redacţia PiataAuto.md, ne despărţim cu o profundă satisfacţie în urma experienţelor de la bord. Oricine se
lasă fascinat de maşini de lux, sau de supercar-uri, dar totuşi, odată cu avansarea maturităţii în viaţă se conturează şi o preferinţă mult mai sănătoasă către modele tangibile, care îţi oferă o sumă mare de valori, pentru o sumă raţională de bani. Iar noua Toyota RAV4 îţi lasă anume această impresie într-un final, că îţi respectă bugetul şi priorităţile raţionale în viaţă, şi îţi oferă tot de ce ai nevoie cu adevărat de la o maşină de încredere în orice condiţii. Şi RAV4 nici măcar nu te privează de lucrurile plăcute, sub pretextul unor compromisuri raţionale. Nu, pentru că până şi materialele de
la bord nu pot fi criticate de neglijenţă în nici un punct al habitaclului şi până şi izolarea fonică se apropie de cea a modelelor premium de astăzi! De asta, după o experienţă la bordul lui RAV4, după ce schimbi scaunul şoferului cu cel al pasagerului dreapta, iar apoi cu cel al pasagerului banchetei spate, după ce conduci în oraş şi în afara lui, pe teren accidentat şi prin denivelările asfaltului autohton, rămâi cu acea profundă satisfacţie de care
vorbeam mai sus, că tocmai ai cunoscut un model integru, care te bucură cu calităţi excelente în orice ipostază a vieţii. Nu am spus demult un „bravo” sincer şi complet unui model proaspăt apărut pe piaţă, dar pentru RAV4 o vom zice, pentru că îl merită pe deplin: „Bravo, Toyota!”.
8
7,598
GALERIE FOTO (63 IMAGINI)
COMENTARII (12)
Robert
Bucureşti, România
la 12 Aprilie 2013 - 13:30
O masina mult mai superioara atat tehnic cat si estetic-calitativ decat un banal Tiguan sau Ford Kuga. Calitatea acestui model a crescut mult fata de generatia precedenta, asta in cazul in care observati lucraturile din piele pe bord si pe volan+ ceva insertii cromate.
Ca tehnic nu vorbim, fiindca am jigni marca Toyota. Deci e OK. Bravo.A trecut testul..........urmatorul !
4
3
jaguar
Chişinău
la 12 Aprilie 2013 - 15:56
Toyota are modele interesante, iar Rav este unul apreciat pe piata noastra.Sa vedem cat va fi de fiabil pe drumurile noastre.
2
2
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 12 Aprilie 2013 - 17:07
Frumoasă la înfațișare,cred că se va vinde bine.
2
2
Alexei
Rezina, Moldova
la 12 Aprilie 2013 - 18:09
Din fata e chiar simpatic, se incadreaza minunat pe meleagurile noastre...
Interiorul, insa, precum si spatele parca-i modelat cu ciocanul. Nu ma refer la calitate, ci la design! Nu-mi place deloc ((
0
2
Mihail
Chişinău
la 12 Aprilie 2013 - 19:24
mda... foarte interesant.... nu mama asteptat la asa un pret... japonezii stiu sa respecte oameniii nu gluma ...
2
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 13 Aprilie 2013 - 11:38
amestec de plastic ieftin,folie carbon(made in china) si putin kojzam-------ieftin,bun si mult in chilă
3
1
Robert
Bucureşti, România
la 13 Aprilie 2013 - 22:05
=))):)) . Ce comic esti mey @ghenyg. Daca te plateste cineva sa faci '' pamflet '', spunei ca a castigat '' e in carti '' , i-a iesit perfect. Esti bun chiar ;)
2
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 15 Aprilie 2013 - 10:14
Robert_444:mai bine zi k tu esti cel platit..ponegresti totul,parca ai fi in campanie electorala:)
2
1
Robert
Bucureşti, România
la 15 Aprilie 2013 - 10:26
@ghenyg, da prietene sunt in campanie electorala. Probleme ? Dar tu ce esti ? Esti un argument greu de inteles.
2
1
GRED
Chişinău
la 15 Aprilie 2013 - 17:28
Super! Respect
PiataAuto la fel - in special pentru "...Celelalte 6 miliarde, însă, încă mai întâmpină gropi şi denivelări de asfalt, teren neasfaltat...". Multi jurnaliști auto critica masinile care nu sunt "lipite" de asfalt si cauta nod in papura in curbe de 90 cu 180 km la ora. Sa fim seriosi. Noi avem nevoie sa ajungem la Balti, Briceni, Soroca etc... !!! Asa ca nu cred ca tot felul de AMG-uri si M-uri NU sunt net superioare. Ba Da - chiar sunt! Dar nu prea le vad sensul lor in Moldovica noastra "denivelata" de la nord la sud.
0
2
constantin
Bălţi, Moldova
la 16 Aprilie 2013 - 10:38
Foarte mult mea placut TEST-DRIVU acesta, o masina care v-a avea mult succes atit la noi in RM cit si peste hotare,referitor la fiabilitate jaguar stai fara grija aici toyota e lider autoritar!
0
0
ghenyg
London, Marea Britanie
la 17 Aprilie 2013 - 07:49
Robert_444:kiar asa?!nu mam asteptat,de fapt amindoi sintem greu de inteles
0
2
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!