Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Toyota Verso

14 Martie 2013
Ilie Toma
Toyota Verso
Toyota are o politică ceva mai deosebită faţă de alţi producători pentru unele regiuni ale lumii. Până nu adaptează produsele pentru condiţiile de exploatare de acolo, fiind sigură că va putea asigura acelaşi grad de fiabilitate renumit, nu le face disponibile în acele regiuni. De asta unele motorizări diesel Toyota nu sunt importate în regiuni ca a noastră. De asta unele modele foarte atractive din gama producătorului japonez nu ajung în showroom-ul autohton.

Totuşi, importanţa crescândă a estului Europei în structura europeană de vânzări a celor de la Toyota i-a făcut să adapteze tot mai multe modele pentru regiunile de aici, bucurându-ne cu noi modele şi motorizări. Asta s-a întâmplat şi cu Toyota Verso – model care până recent nu figura în lista de modele disponibile pentru ţara noastră. Odată cu faceliftul, însă, Toyota a decis să efectueze şi mici ajustări tehnice, care să permită disponibilitatea modelului şi pentru regiuni precum Moldova.

Verso e un nume foarte respectat pe piaţa automobilelor la mâna a doua, Toyota având cândva versiuni Verso pentru mai multe modele din gama sa, foarte apreciate de cumpărătorii din Moldova – Avensis Verso, Corolla Verso şi Yaris Verso. Acum e vorba de pur şi simplu Verso – un model construit pe platforma modificată a lui Corolla şi Auris şi aflat undeva la hotarul ierarhic dintre o Corolla şi un Avensis.

Fără îndoială, Verso e un model de familie. Noi ne vom pune astăzi în pielea unei familii exemplu, dacă vreţi, a unei familii tinere din ţara noastră, în care se reuşesc cariere frumoase, care să permită achiziţia unui astfel de model. Să vedem, deci, ce aduce noua Toyota Verso pentru o familie tânără!

Design exterior şi prezenţă

Multă vreme modelele celor de la Toyota erau criticate pentru un design prea lipsit de emoţie, deşi toţi recunoşteau fiabilitatea de excepţie şi practicismul modelelor nipone. Odată cu venirea lui GT86, pasiunea a reuşit să se reinstaleze în familia Toyota, iar mai apoi noul Auris a confirmat o nouă identitate vizuală, mult mai expresivă, pentru marca japoneză.

Toyota Verso a primit, odată cu faceliftul, noua identitate Toyota, beneficiind de o parte frontală mult mai expresivă şi dinamică, care i-a schimbat în totalitate aspectul. Din păcate, schimbările nu sunt atât de radicale şi la partea spate, dar asta nu e o mare problemă, pentru că lucrurile arată oricum bine acolo.

Modelul reuşeşte să-şi mascheze foarte bine dimensiunile generoase ale habitaclului său. Privită din depărtare, Verso pare un monovolum compact, însă odată ce te apropii, sesizezi dimensiuni mult mai generoase şi eşti tentat să-l încadrezi într-un segment mediu mai degrabă decât cel compact.

Iar dacă urci la interior, atunci nici nu mai vrei să auzi de noţiunea de compact!

Modelul vine cu jante foarte elegante, şi în acelaşi timp sportive, cu zone vopsite în gri închis. Însă nici aici nu se uită de aspectul practic al condiţiilor autohtone de exploatare – dimensiunea jantelor constituie 16 inch, fapt care va lăsa suficient de mult spaţiu anvelopelor să absoarbă denivelările primare ale carosabilului. Pe de altă parte, dimensiunea de 205/60 R16 a anvelopelor este una destul de răspândită, care vă va economisi bugetul în cazul achiziţiei unor noi seturi de anvelope.

Dinamică motor

Sub capota maşinii din test avem un motor pe benzină, aspirat natural, de 1.8 litri. De fapt, e în plus să spunem că un motor pe benzină Toyota este aspirat natural, pentru că, dacă aţi remarcat, toate motoarele pe benzină Toyota sunt aspirate natural, fără ca măcar unul din ele să aplice turbine! Şi există suficiente motive pentru ca Toyota să meargă, aparent, împotriva tendinţei generale de astăzi din industria auto. Turbinele aplicate motoarelor pe benzină reduc resursele de durabilitate a motorului în timp, şi înseşi turbinele ies din funcţie astăzi la unele motoare „moderne” pe la 30,000-50,000 km. E o soluţie inacceptabilă pentru Toyota, or motoarele japoneze pot funcţiona în mod normal sute bune de mii de kilometri, iar cu o bună îngrijire, şi milioane. Şi unde mai pui că nici la cifra de consum motoarele turbo nu au avantaj decât la datele oficiale, pe hârtie, acolo unde metodologia actuală de măsurare le permite să trişeze. În viaţa reală, însă, un motor 1.2 turbo va consuma cel puţin la fel de mult ca unul 1.8 aspirat natural, iar uneori chiar şi mai mult. Deci, pentru un cumpărător practic nu prea există avantaje cu adevărat valoroase în direcţia unui motor turboaspirat.

Motorul de sub capota lui Verso dispune, în mod tradiţional, de sistem de gestiune variabilă a valvelor VVT-i Valvematic, şi reuşeşte să livreze 147 CP şi 180 Nm. În stil clasic motoarelor japoneze, puterea se realizează la turaţii mari – 6,400 rpm – în timp ce cuplul maxim este atins la 4,000 rpm. Din nou, deplasarea curbei puterii spre turaţii mai mari permite utilizarea a mai puţine resurse în ritm lejer de condus, fapt care contribuie la eficienţă. Pe de altă parte, când veţi dori un condus cu adevărat dinamic, va trebui să ţineţi motorul în jurul a 3,000-4,500 rpm.

Şi totuşi, propulsorul lui Verso pare destul de elastic şi de descurcă bine cu greutatea maşinii. Chiar şi cu 3-4 pasageri la bord, Verso tot reuşeşte să beneficieze de un bun dinamism. E plăcut şi faptul că pedala de acceleraţie permite menţinerea motorului cu uşurinţă într-un regim eficient de condus, iar apăsările mai intense îl trezesc la viaţă destul de repede.

Operare transmisie

Propulsorul de 1.8 litri poate fi cuplat doar la o transmisie automată, deci o astfel de transmisie se află şi pe maşina din testul nostru. Cutia de viteze este una cu raport continuu variabil, ceea ce înseamnă că raportul de distribuţie este distribuit într-o infinitate de valori, de la minim la maxim, iar asta permite menţinerea aproape constantă a propulsorului în cea mai potrivită planjă de turaţii chiar şi în timpul accelelărilor, în funcţie de cât de dinamism vă doriţi. Un specific al comportamentului transmisiei este că, atunci când porniţi cu start de pe loc, mai ales în regim urban, la semafoare, aceasta face motorul să urce din start niţel în turaţii, imitând o primă treaptă clasică, după care reduce turaţiile şi le menţine în stilul unei transmisii cu raport continuu variabil clasice. Acest mod de funcţionare vine să favorizeze, cel mai probabil, starturi mai rapizi de pe loc în mediul urban, astfel, încât maşina să poată urca mai rapid la viteze normale de deplasare pentru mediul urban.

Transmisia are şi un regim sport, dar acesta nu schimbă prea radical dinamica rulării maşinii, ci doar atribuie turaţii ceva mai mari motorului, pe baza cărora se asigură reacţii mai rapizi. Există şi un regim manual, cu raporturi predefinite, care poate fi operat prin padele de lângă volan. Acesta sporeşte niţel senzaţia de dinamism, însă tot nu merge spre emoţii prea exaltante.

La călătorii de traseu, transmisia reuşeşte să menţină motorul la turaţii modeste, reducând consumul maşinii. Astfel, Toyota Verso este perfect compatibilă şi cu călătoriile pe autobahn-ele europene, la viteze mari, rămânând în continuare eficientă – un fapt deloc de neglijat pentru o familie care şi-ar putea dori mici vacanţe europene!

Feedback direcţie şi manevrabilitate în viraje

Van-urile de această siluetă nu au cum fi prea manevrabile, ne-am zis noi înainte de test. Iar dacă mai luăm în consideraţie că pe puntea spate Verso are o suspensie semi-independentă cu bară de torsiune, atunci prezumţia pare una de-a dreptul adeverită. Totuşi, pe viu modelul ne-a demonstrat calităţi dinamice mult mai bune în viraje decât ne-am fi aşteptat. Verso reuşeşte să vireze cu o bună precizie, sentimentul de siguranţă a traiectoriei fiind întotdeauna prezent.

Informativitatea în volan e una bună, dar axată mai mult spre confortul călătoriilor şi mai puţin pe senzaţii sportive. Un fapt cu adevărat impresionant e unghiul foarte mare de întoarcere a roţilor faţă, care permite manevrarea extrem de uşoară a maşinii în spaţii înguste şi parcări! Acest element face viaţa de-a dreptul uşoară în astfel de peisaje!

Confort la rulare

Ce ţi-ai putea dori de un van de familie în primul rând? Confort la bord, nu?

Pentru că dacă nici un monovolum familist nu ar mai fi confortabil la rulare, cine să mai fie atunci? Şi totuşi, unele vanuri merg în extrema confortului cu „sindromul bărcii”, când fiecare întoarcere de volan aproape că îţi provoacă rău de mare. Altele, dimpotrivă, adoptă suspensii sportive şi jante de 19 inch şi ne spun că tăticii de azi sunt cu toţii piloţi de curse.

Eram curioşi să aflăm unde se situează noua Toyota Verso între aceste două puncte de extremă. Din fericire, manevrabilitatea maşinii ne-a întrecut aşteptările, deci maşina cu siguranţă nu suferă de „sindromul bărcii”. O fi ea prea rigidă, atunci? Nu,nicidecum! Maşina înghiţe foarte eficient denivelările carosabilului, inclusiv cel autohton, şi izolează foarte bine habitaclul de vibraţiile provocate de acesta. De fapt, dat fiindul tipul suspensiei spate, e de-a dreptul impresionant cum au reuşit inginerii să găsească acel echilibru perfect între confort, capacitate de absorbţie şi o ţinută foarte bună de drum.

Izolare fonică

Cea mai plăcută senzaţie, în materie de izolare fonică, pe care o descoperi la bord, e faptul că denivelările asfaltului sunt înăbuşite extrem de bine de suspensie, atât ca vibraţie, cât şi ca sunet. Da, există pe piaţă o mulţime de modele cu nenumărate căptuşeli în pereţii caroseriei, care izolează vântul, dar fiecare groapă abordată produc un sunet năucitor în întregul habitaclu. Aici, însă, suspensia reuşeşte mult mai bine să ţină disconfortul acustic afară, sub roţi, păstrând liniştea familiei de la bord.

Curenţii de aer nu se fac auziţi la viteză datorită designului aerodinamic al modelului, însă Toyota nu exagerează la ultra-izolări de mediul exterior, deci antifonarea de sunetele exterioare este una medie. Dat fiind profilul mare al anvelopelor, sunetul la rulare este, însă, mult mai redus decât ne-am fi aşteptat. Deci, per total, Verso oferă un confort acustic bun la bord, cu un avantaj serios în izolarea fonică a şocurilor venite în suspensie.

Design interior / ergonomie

Versatilitatea e cuvântul cheie în habitaclul unui adevărat monovolum familist, iar Verso respectă regula. Totul este gândit cu predilecţii practice, pentru micile bucurii ale celor de la bord. Profilarea scaunelor predispune la un confort bun, poziţionarea levierului transmisiei îl face comod în manevrare, profilarea panourilor uşilor e prevăzută pentru relaxarea braţelor, construcţia cotierei oferă şi ea şansa unei poziţionări mai relaxante. În spate, lucrurile devin de-a dreptul uluitoare – Verso dispune de două mese, încadrate în spătarele scaunelor faţă, care pot fi deschise la fel ca într-un avion şi care oferă şi spaţiu pentru fixarea unui pahar cu lichid. Cu alte cuvinte, cei de pe bancheta spate pot lua o gustare fără probleme la bord chiar în timpul deplasării maşinii. Un pic ciudată e forma mânerelor interioare de deschidere a uşilor, care atârnă parcă în aer, dar trebuie să recunoaştem că apucarea lor e foarte comodă.

Versiunea testată de noi dispune de 7 scaune la bord, deci există şi un al treilea rând de saune, ascuns în podeaua portbagajului. Odată scoase, acestea pot oferi spaţiu pentru călătoria a doi copii sau persoane de mică statură acolo. Un argument în plus pentru călătoriile de familie, pentru că la bordul unei Toyota Verso cu 7 locuri ar putea călători până şi două familii tinere, cu câte un copill, în vacanţe comune!

Pentru cel de la volan poate fi deranjantă doar amplasarea cadranelor de bord. Acestea stau undeva la mijlocul spaţiului dintre consola centrală şi zona din apropierea volanului, fiind întoarse niţel spre şofer. E o soluţie care nu e la fel de comodă precum cadranele aflate chiar în faţa volanului, dar nici la fel de incomodă precum cadranele poziţionate central, deasupra consolei. Ne bucură faptul că acestea sunt, cel puţin, lizibile chiar şi pe timp foarte însorit.

Pentru plăcerea celui de la volan, dar şi a întregii familii de la bord, Verso dispune şi de o oglindă centrală suplimentară, destinată special contactului vizual cu toţi ocupanţii de la bord. Astfel, tăticul de la volan va putea purta discuţii foarte antrenante cu toată familia de la bord, făcând călătoriile mai vesele şi mai plăcute. E doar un mic detaliu, dar acesta reflectă acea gândire cu caracter profund practic, de care vorbeam mai sus.

Calitate materiale interior

La prima vedere, materialele textile de la interior pot lăsa impresia că au o doză de insuficienţă de calitate.

Senzaţia e dată, însă, de culoarea gri, mai puţin închisă, a acestora, or în percepţia multora din noi, dacă negrul nu e negru foarte nuanţat, ce merge spre un gri mai deschis, atunci înseamnă că nu e şi calitativ. La prima atingere a textilelor din Verso sesizezi, însă, că această primă percepţie e greşită, şi maşina dispune de fapt, de materiale de o calitate bună, dar mai ales durabilă în timp. Zonele cu exploatare sporită sunt acoperite cu material textil mai gros, cu profilare, iar cusăturile sunt realizate cu aţă contrastantă, fapt care conferă habitaclului o senzaţie de calitate sporită.

Planşa de bord este realizată din polimer moale la atingere acum, fapt care sporeşte din nou senzaţia de interior de calitate demnă. Iar inserţiile cromate de la bord dau un ultim ton de eleganţă maşinii, făcând interiorul plăcut privirii şi aflării în el.

Spaţiu / confort pasageri faţă

Scaunele faţă au o profilare foarte masivă, asemeni unor fotolii, iar pasagerii de aici beneficiază de spaţiu berechet atât pe înălţime, cât şi pe lăţime. La drumuri lungi se va simţi, probabil, lipsa unor reglaje în zona lombară a scaunelor.

Pasagerul din dreapta are şi foarte mult loc pentru picioare, şi menţionăm asta pentru că multe vanuri compacte sacrifică o parte din acest spaţiu pentru a instala unele componente mecanice acolo şi a face compartimentul motor mai compact. Aici, însă, există spaţiu similar unui sedan de segment mediu.

Spaţiu / confort pasageri spate

După cum spuneam, pasagerii spate sunt răsfăţaţi cu elemente practice, iar spaţiul le este oferit cu generozitate. Chiar dacă, privită din exterior, Verso pare să aibă o linie a plafonului în coborâre, aceasta nu e într-atât de pronunţată încât să îi priveze pe ocupanţii banchetei spate de senzaţia de vastitate. Două persoane vor călători în confort din belşug, cel de-al treilea se va simţi şi el bine, chiar şi la drumuri lungi, doar că va beneficia de mai puţine mici bucurii practice gândite pentru el.

Trebuie să menţionăm că bancheta spate a lui Verso este formată din 3 scaune individuale, care se pot regla individual la unghiul de înclinare a spătarului şi la culisarea pe direcţie longitudinală. Astfel, fiecare din cei trei ocupanţi de aici îşi va găsi poziţia perfectă pentru călătorii.

În fine, pe cel de-al treilea rând de scaune le este recomandat să călătorească, în mare parte, copiilor.

Practicism portbagaj

Portbagajul lui Verso are o deschidere foarte largă, fapt care permite încărcarea unor obiecte voluminoase la bord. În mod standard, cel de-al treilea rând de scaune este pliat perfect în podeaua portbagajului şi nu consumă volumul acestuia. Cu aceste scaune pliate, Verso oferă un portbagaj foarte generos, de 446 litri până la linia geamurilor, suficient de mare chiar şi pentru zilele de cumpărături masive de familie. Iar pentru zile speciale, există şi posibilitatea rabatării banchetei spate, care permite transportarea oricăror electrocascnice imaginabile.

Consum

Motorizarea de 1.8 litri pe benzină, cuplată la o transmisie automată, indică un consum oficial urban de 8.5 litri/100 km. Prea ne-am obişnuit ca cifrele reale să fie departe de cele oficiale, nu? Nu şi în cazul motoarelor aspirate natural, mai ales a celor din gama Toyota. Anul trecut eram de-a dreptul frapaţi de consumul de 6.7 litri/100 km obţinut de noi pe Camry, cu motor de 2.5 litri. Acum am parcurs câteva zeci de kilometri prin Chişinăul de amiază, cu trafic intens, şi regim firesc de accelerări, fără excese. Cât credeţi că a indicat calculatorul de bord al maşinii? Vă spunem noi: 8.3 litri/100 km! Deci, cifra oficială e mai mult decât posibilă!

La traseu extra-urban, cu pante, depăşiri, şi viteze fireşti, noi am obţinut cam 6.3 litri/100 km. Cifra oficială indică 5.8 litri/100 km, şi credem că este posibil să o atingem, dacă nu am fi avut urcuşuri. Oricum rezultatul nostru e mai bun decât cel mixt oficial, de 6.8 litri/100 km. Deci, maşina asta vă va scuti bugetul familiei şi nu vă va va promite consumuri de 6-7 litri la sută în oraş, ca mai apoi să vă ofere în realitate 10-11 sau chiar 12 la sută! Această onestitate nu ne poate provoca decât un profund respect pentru motor, pentru model, dar şi pentru atitudinea producătorului faţă de viitorii proprietari ai maşinii!

Preţ de achiziţie

Noua Toyota Verso porneşte de la 15,090 euro în Moldova, preţ valabil pentru motorizarea de 1.6 litri, cuplată la o transmisie manuală cu 5 trepte. Motorizarea de 1.8 litri costă de la 17,570 euro, dar în acest preţ obţineţi deja şi transmisia automată. Versiunea cu cutie de viteze manuală şi motor 1.8 e ceva mai bine echipată standard (dotare ACTIVE), motiv pentru care costă 18,110 euro. Exemplarul testat de noi are aceaeaşi dotare ACTIVE, la care se mai adaugă cel de-al treilea rând de scaune şi, evident, transmisia automată, iar preţul final constituie 20,080 euro.

Verdict final: Toyota Verso

Îşi merită Verso banii de achiziţie? Este Verso o achiziţie raţională? Ei bine, Verso nu este cel mai ieftin monovolum compact de pe piaţă, dar asta pentru că Verso nu este, de fapt, un monovolum compact, ci unul care se încadrează, de facto, în segmentul mediu. La interior veţi obţine mai mult spaţiu decât într-un Avensis, chiar şi decât într-un Avensis Wagon, iar cu toate soluţiile practice pentru familie şi posibilitatea instalării a 7 locuri, Verso e un model de-a dreptul atrăgător pentru o familie tânără, o familie exemplu din Moldova, cum spuneam la început. Acea familie va găsi în Verso un autoturism practic, confortabil, compatibil atât cu călătoriile urbane, cât şi cu vacanţele la distanţe lungi.

Mai important, acea familie va avea în Verso o maşină cu adevărat fiabilă, adaptată inclusiv condiţiilor autohtone de exploatare, care nu va solicita alţi bani din bugetul familiei decât reviziile programate. Dimensiunea anvelopelor, tipul şi consumul motorului – toate sunt conceptute pentru costuri raţionale de exploatare, şi toate împreună vor favoriza obţinerea unei experienţe de posesor fericit, care a fost tratat cu onestitate printr-o maşină corectă şi cu adevărat bună.

Instrumente utile: » Date tehnice Toyota Verso 1.8 Automat » Comparaţie Toyota Verso 1.8 Automat vs. concurenţi
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (82 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter