Volvo V40 Cross Country
27 Februarie 2013
A trecut ceva vreme bună de când pe mâinile redacţiei noastre nu a mai ajuns vreun model Volvo, iar reîntâlnirea noastră cu marca suedeză are loc acum cu cel mai nou model al mărcii – V40 Cross Country. Noua creaţie suedeză este un derivat al hatchback-ului V40 în stil Cross Country, aşa cum XC70 e un derivat al lui V70, doar că, date fiind dimensiunile lui V40, ne putem aştepta la o
interpretare mai puţin agresivă. Aşa au zis şi suedezii în momentul dezvăluirii modelului – V40 Cross Country nu e o maşină pură de offroad, ci oferă doar anumite capacităţi sporite de trecere. Să vedem până unde reuşesc să ajungă acestea!
Iar ca testul nostru drive să fie cu adevărat delicios, vă dezvăluim din start un mic secret picant: sub capotă avem motorul turbo T5 în cinci cilindri, care scoate tocmai 254 CP! Puterea e impresionantă, dar cine a condus vreodată un motor cu cinci cilindri în linie, îi cunoaşte, probabil, sunetul şi senzaţiile oferite! Să gustăm deci, din cea mai nouă creaţie Volvo şi să vedem cum s-a schimbat, între timp, marca suedeză!

Design exterior şi prezenţă

Noul Volvo V40 Cross Country aduce proporţii proaspete în familia Volvo, aproape identice hatchback-ului V40. Modelele Volvo nu mai sunt astăzi cutiile pătrăţoase din anii ’80,
nici cele şlefuite din anii ’90, şi nici designul de forţă de la începutul anilor 2000 nu mai este prezent, deşi toate acele etape au păstrat o bună doză de personalitate a mărcii. Volvo a migrat astăzi spre forme mult mai sofisticate, aerate, plutitoare chiar, emanate de aşa-numitul „design scandinav”. Cineva poate proiecta o masă cu patru picioare şi o placă superioară, iar altcineva presează lemnul la temperatura potrivită, îl face să ia forma dorită, crează o continuitate între o parte laterală şi cea superioară, iar în cealaltă parte pune două spiţe din aluminiu care se unesc sus într-un
singur punct, iar jos se dispersează în punte potrivite de sprijin. Şi o masă, şi cealaltă, te ajută să faci acelaşi lucri – să poţi lucra la ele. Cea de-a doua e, însă, absolut diferită, şi te inspiră să lucrezi mai frumos, mai original, făcându-te să simţi o altă calitate a vieţii. Aşa se întâmplă şi în cazul designului Volvo – soluţiile adoptate
nu sunt întodeauna necesare – dar rămân a fi întotdeauna ergonomice, şi te fac să simţi acea calitate superioară a vieţii de la bord.

Designul scandinav nu renunţă niciodată la practicism, iar asta înseamnă că nici Volvo V40 Cross Country s-a gândit la posibile situaţii din viitoarele tablouri de exploatare, adoptând protecţii masive din plastic în zona inferioară a caroseriei, menite să o ferească de contactul cu teren neprietenos.

Partea spate a modelului e deosebit de stilată. Atunci când a lansat noul V40, Volvo spunea că modelul se află undeva la hotarul între un hatchback şi un break, motiv pentru care i-a oferit numele „V”40, „V”-ul în familia suedeză fiind atribuit break-urilor. Ei bine, silueta exterioară adevereşte un pic această aflare la hotar, însă aparenţele pot fi înşelătoare, aşa că vom descoperi mai bine calităţile de break ale modelului atunci când vom ajunge la spaţiul interior şi la portbagaj.

Faţă de un V40 obişnuit, V40 Cross Country are o gardă la sol cu 12 mm
mai mare, care ajunge la 145 mm. Nu e tocmai cea mai îndăzneaţă gardă la sol pentru a ataca un teren accidentat, însă ne vom putea forma o părere practică abia ceva mai încolo, când vom pune modelul la treabă Per total, însă, Volvo V40 reuşeşte să-şi atribuite o identitate de model pregătit de provocări, dar fără a-şi asuma prea multă agresivitate. Prea multe maşini îşi doresc să fie agresive. Volvo V40 Corss Country şi-a dorit să fie inteligent, şi i-a reuşit.

Dinamică motor

Ne aşteptam ca senzaţiile venite de sub capotă să fie delicioase. Nu au fost însă, doar delicioase – au fost de-a dreptul năucitoare! E un motor în 5 cilindri pur-sânge, de cea mai bună rasă, care îţi permite să te conectezi într-atât de rapid cu el şi să-l gestionezi, încât după doar câteva minute intri într-un regim de condus ultra-dinamic, simţindu-i fiecare respiraţie! E unul din cele mai bune motoare câte pot fi oferite astăzi în lume!

Sunetul e exact acel, pe care îl aştepţi, deşi volumul său e destul de
mult înăbuşit de sistemul de evacuare al maşinii. Ritmul, însă, e acel clasic, al unui motor în 5 cilindri. Zic clasic pentru că sunetul specific al unui motor cu cinci cilindri, aşa cum îl ştiu cei mai mari pasionaţi ai săi, e posibil doar dacă cilindrii operează într-o anumită ordine – 1, 2, 4, 5 şi apoi 3. Deci extremele apoi cilindrul de mijloc. Ei bine, motorul celor de la Volvo funcţionează anume aşa. Tot astfel, apropo, funcţionează şi noul motor în 5 cilindri al celor de la Audi, prezent pe RS3, TT RS şi mai nou RS Q3. Deci, există cu adevărat ceva magnific în specificul acestor motoare.

Volvo V40 Cross Country oferă trei regimuri de condus, iar odată cu ele şi trei teme de design al cadranelor de bord. Aceastea având un afişaj grafic, odată cu regimurile se schimbă între designul cadranelor, poziţionarea turometrului, a vitezometrului, unele funcţii dispar în unele regimuri, altele
apar. Maşina pare să aibă triplă personalitate, pe care o cunoşti total diferit în fiecare ipostază. Adevărul e că primele două ipostaze, de „cuminte” şi „mediu”, înăbuşă de-a binelea potenţialul motorului, axându-l spre eficienţă în consum şi confort acustic al călătoriei. Doar regimul de condus dinamic trezeşte cu adevărat la viaţă motorul, făcându-l să ofere tot ce are mai bun. Aici motorul urcă cu sete de turaţii, şi împinge maşina cu o forţă onestă, mecanică, bine echilibrată! Şi e greu să te saturi de acest regim condimentat, chiar şi în oraş e captivant să-l foloseşti. Cine ştie, poate pe distanţe ultra-lungi,
atunci când te-ai familiarizat de luni buni cu V40 Cross Country T5, vei mai trece şi la regimurile cuminţi...

Şi încă o ultimă nuanţă despre acest motor senzaţional. Pentru performanţa corectă şi consum mai mic, se recomandă folosirea benzinei cu cifră octanică 98, iar eventual, se acceptă şi cea 95. Benzina cu cifră octanică mai joasă este, însă, contraindicată.

Operare transmisie

Cu un asemenea motor sub capotă, Volvo V40 Cross Country poate primi doar o cutie de viteze automată cu 6
trepte şi dublu ambreiaj. Fără îndoială, o transmisie manuală ar putea scoate în evidenţă şi mai mult potenţialul unui asemenea motor, însă estimările celor de la Volvo au fost probabil corecte în materie de aşteptări ale publicului şi eventuale cifre de vânzări.

Transmisia automată operează intuitiv, însă, şi schimbă treptele cu o promptitudine care nu-ţi lasă loc să-ţi doreşti mai mult. Doar schimbarea de la un regim de rulare la o viteză constantă la o depăşire agresivă poate să aibă loc cu o secundă de întârziere, însă odată ce transmisia ţi-a priceput ideea, următoarele schimbări se realizează aproape insesizabil. E posibilă şi o gestionare manuală a treptelor.
Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în doar 6.4 secunde în versiunea testată de noi, care dispune şi de tracţiune integrală. E curios, însă, că acelaşi motor, pus pe o versiune cu tracţiune doar pe puntea faţă, face maşina să prindă suta mai rapid, în doar 6.1 secunde. E de-a dreptul curios, ştiind că, de obiciei, transpunerea cuplului motor pe patru roţi înseamnă randament mai bun la acceleraţie şi deci, timp mai mic. Să vedem care o fi cauza.

Tracţiune integrală

Greutatea. În asta se ascunde cauza timpilor de acceleraţie comparativi ai versiunilor cu tracţiune pa faţă şi integrală. Un Volvo V40 CrossCountry 2.5 T5 cu tracţiune faţă cântăreşte la gol 1,455 kg, în timp ce aceeaşi motorizare cu tracţiune integrală cântăreşte 1,631 kg. Astfel, sunt 176 kg în plus pentru tracţiunea pe patru roţi, kilograme care îşi spun cuvântul, chiar dacă transpunerea cuplului către toate cele patru roţi se face cu mai mult randament.

Totuşi, treaba pe care o face tracţiunea integrală s-a dovedit
a fi de-a dreptul admirabilă. Dacă pe asfalt, la rularea de croazieră, cea mai mare parte a cuplului pleacă către roţile faţă, atunci în viraje şi la porniri puntea spate primeşte o doză mult mai mare de cuplu, care face comportamentul maşinii precis şi plăcut. Marea provocare, pentru noi, a fost să descoperim ce poate face un Volvo V40 Cross Country în offroad, pe un teren noroios, cu adevărat alunecos.
Tracţiunea integrală nu pare să se joace de-a redistribuţia cuplului între cele două punţi în fiecare secundă de câteva zeci de ori, ci, odată ce a simţit vâscozitatea terenului de sub roţi, activează o distribuţie constantă de cuplu către puntea spate, şi fără a simţi ulterior intervenţia unor sisteme electronice prea complexe, simţi pur şi simplu roţile spate care îşi fac treaba de minune în a scoate din impas
vehiculul, ajutându-l să înainteze chiar şi acolo unde tabloul devine de-a dreptul radical. Pe coborâri şi urcuşuri cu adevărat denivelate, cu noroi vâscos sub roţi, iarbă şi chiar mocirlă, V40 Cross Country s-a descurcat excelent, fără a avea vreun contact cu solul şi fără a rămâne neajutorată în vreo poziţie. La acest capitol, Volvo V40 Cross Country ne-a depăşit aşteptările cu mult.
Feedback direcţie şi
manevrabilitate în viraje


Ziceam mai sus că motorul turbo în 5 cilindri ne-a permis să-l simţim extrem de repede, însă senzaţia de control absolut al maşinii nu ar fi fost completă fără o direcţie cu un feedback pe măsură. Direcţia lui V40 Cross Country este asistată electric, însă oferă o bună informativitate, mai ales în regimul sportiv de condus. Astfel, manevrarea maşinii cu precizie înaltă devine posibilă şi chiar savuroasă, iar tandemul între direcţie, motor, pedală de acceleraţie, este unul perfect sincronizat.

În pofida gărzii la sol sporite, manevrabilitatea maşini rămâne a fi excelentă. Testul elanului e o joacă de alungare a eventualei plictiselii aici, Volvo V40 Cross Crountry îşi schimbă direcţia imediat, rămânând cu „roţile pe pământ”, şi transmiţându-ţi senzaţia de siguranţă deplină chiar şi în situaţii mai critice. Că doar scandinavii au fost cei care au inventat testul elanului, nu?...
Confort la rulare

La confortul rulării, Volvo V40 Cross Country şi-a etalat calităţi sub aşteptările noastre. Suspensia maşinii este prea rigidă pentru a asigura o „înghitere” silenţioasă şi confortabilă a denivelărilor de asflat, astfel încât trecerea roţilor peste un carosabil imperfect zdruncină maşina şi creează şi zgomote care pătrund în habitaclu. Pe teren neasfaltat denivelat
V40 Cross Country se comportă mult mai bine, însă pe asfalt avariat, plin de gropi, precum cel din Chişinău şi împrejurimi, V40 Cross Country pare să fi nimerit într-un peisaj pentru care nu a fost prevăzut.

Scaunele moi, confortabile, mai amortizează din rigiditate, dar asta e, trebuie să constatăm că scandinavii au cam uitat ce înseamnă drumuri de felul celor din ţara noastră.
Izolare fonică

Aceeaşi suspensie rigidă lasă zgomo-
tele provocate de reacţiile dure la contactul cu carosabilul să pătrundă în habitaclu. Pe un asfalt calitativ, cum mai rar găseşti la noi izolarea fonică a maşinii este bună, la interior lipsind orice zgomot provocat de curenţii de aer sau chiar de motor. Rularea roţilor pe un asfalt imperfect, însă, se mai face auzită pentru ocupanţii de la bord.
Design interior / ergonomie

Designul scandinav se face remarcat la interior chiar mai mult decât la exterior. Linii puritane, clasice, soluţii originale, dar practice – toate sunt prezente aici. Consola centrală păstrează acel element caracteristic doar mărcii suedeze – senzaţia de formă suspendată, dată de spaţiul
existent în spatele acesteia. Butoanele sunt relativ multe la număr, dacă le comparăm cu tendinţele actuale de transformare a maşinilor în iPhone-uri, dar noi suntem convinşi că o maşină şi un telefon sunt lucruri diferite, iar multe butoane, poziţionate simetric şi intuitiv pe consola centrală nu fac decât să exprime mai multă încredere pentru inteligenţa celui de la volan şi devin mai utile până la urmă.
Şi cadranele de bord, cu design schimbabil în funcţie de regimul de condus ales, ne plac. Deşi afişajele acestora este dat de display-uri LCD aflate în spatele lor, calitatea grafică e una excelentă, astfel încât acestea se simt destul de natural şi plăcut. E plăcut să vedem şi indicatorul de rezervă de putere, care apare în regim Performance. Ne-a amintit de maşini sportive veritabile.
În pofida unui design extravagant, V40 Cross Country oferă o bună vizibilitate, inclusiv şi în zona posterioară, chiar dacă luneta se simte ca fiind mică de la interior. Oglinda retrovizoare fără ramă oferă o suprafaţă mare de vizibilitate, însă, care te face să te simţi încrezut în manevrarea maşinii, unde mai pui că eşti ajutat şi de o cameră video cu
imagini afişate pe display-ul sistemului media. Cea mai mare plăcere în condus o oferă plafonul panoramic, disponibil pe exemplarul testat de noi. Priveşti la cer, şi tânjeşti după o călătorie la munte, preferabil în zone cu adevărat nordice...
Una din cele mai importante calităţi, zicem noi, e atemporalitatea interioarelor Volvo. Priviţi habitaclul lui Volvo V40 Cross Country. Imaginaţi-vă pe Dvs. în el, peste 10 ani. Vă veţi simţi la fel de bine, Vă va părea la fel de contemporar? Da, cu siguranţă da! Designul scandinav nu prea cunoaşte noţiunea de „învechire morală”.
Calitate materiale interior

Volvo a avut întotdeauna interioare calitative, indiferent de materialele alese, fie că vorbim de textile sau piele. Din fericire, această predilecţie spre calitate este păstrată şi astăzi, avansând la nivele noi de precizie în asamblare, devenite posibile între timp. Pielea groasă, bine prelucrată, are gândite toate zonele de uzură sporită, acestea fiind întărite şi protejate corespunzător. Plasticele sunt calitative, plăcute la atingere şi bine fixate. Nu există element de interior pe care, dacă l-ai forţa un pic, ar scoate vreun sunet suspect. Şi asta e o adevărată raritate în timpurile noastre! Suedezii trăiesc în zone foarte friguroase, de asta pentru ei conceperea corectă a interioarelor a fost un element crucial întotdeauna, întrucât la frig multe componente se pot contracta, generând sunete nedorite. Cei de la Volvo sunt adevăraţi maeştri în această privinţă şi asta se simte din plin în noul V40 Cross Country.
Spaţiu / confort pasageri faţă

Pasagerii faţă dintr-un Volvo V40 Cross Country sunt de-a dretul alintaţi. Scaunele sunt extrem de confortabil profilate, oferind şi un supot lateral foarte bun, iar spaţiul este generos atât pe înălţime, cât şi pe lungime sau lăţime. Cotiera bine gândită permite şi adoptarea unei poziţii relaxante de condus la distanţe lungi.
Spaţiu / confort pasageri
spate


Ocupanţii locurilor spate
nu sunt la fel de norocoşi,
însă. Spaţiul disponibil
aici este mult mai redus,
în mare parte din cauza
liniei coborâte a plafonului.
Tunelul central masiv, sub care
se ascunde arborele de
transmisie al tracţiunii integrale,
mai taie din spaţiul pentru un eventual
al 3-lea ocupant. În cazul în care cei
de pe locurile faţă sunt mai scunzi
şi-şi vor poziţiona scaunele mai
spre faţă, pasagerii spate se vor
bucura de loc relativ suficient pentru
genunchi. Dacă, însă, pe locurile
faţă stă cineva mai corpolent,
atunci ocupanţii banchetei spate
s-ar putea plânge şi de spaţiu
insuficient pentru genunchi. Nu,
spaţiul oferit de bancheta spate a lui
V40 Cross Country nu e demn de un
break, ci mai degrabă de un
hatchback compact.
Practicism portbagaj

Iar atunci când am deschis hayonul portbagajului, suspiciunile ni s-au confirmat. Un volum de doar 335 litri e de-a dreptul ridicol pentru un model care se autodeclară ca fiind la hotarul dintre un hatchback şi un break. Aparenţele s-au dovedit a fi înşelătoare la acest capitol. Volvo V40 e, totuşi, mult mai mult un hatchback decât un break, iar V40 Cross Country e un hatchback cu capacităţi sporite de trecere. Pentru cazuri mai deosebite, există posibilitatea rabatării banchetei spate, astfel salvându-se situaţia, cel puţin parţial.

Consum

Pentru că aplică o reţetă clasică a unui motor cu 5 cilindri în linie, şi o
tracţiune integrală cu transmitere parmanentă a cuplului către toate cele patru roţi, Volvo V40 Cross Country 2.5 T5 AWD nu este tocmai cel mai eficient model, consumând 11.6 litri/100 km în regim urban, 6.4 litri/100 km în regim extra-urban şi 8.3 litri/100 km în regim mixt. Şi aceste cifre, însă, pot fi atinse doar în regim eficient de condus. În modul sportiv, motorul excepţional te tentează să arzi nemilos benzina din rezervor, în suite de turaţii sonore. Noi am condus aproape întregul test în regim sportiv şi cifra noastră de consum a sărit cam departe de datele oficiale... Senzaţiile primite ne-au făcut să-i iertăm acest consum maşinii, însă.

Preţ de achiziţie

Preţul modelului V40 Cross Country porneşte de la 26,220 euro pentru cea mai accesibilă motorizare, care are un diesel de 2.0 litri şi 150 CP sub capotă. Motorizarea testată de noi este cea de top, deci e şi cea mai scumpă, pornind de la 29,644 euro. Noi avem la test o versiune echipată la maxim – V40 Cross Country Summum – care are
un preţ de 33,547 euro. Trebuie să recunoaştem că V40 Cross Country nu e tocmai cel mai accesibil model, dar deocamdată nici nu prea are concurenţi direcţi pe piaţă, deci totul depinde de cât de mult vă atrage conceptul unui hatchback premium cu capacităţi sporite de trecere. Este Volvo V40 Cross Country un model cu adevărat premium? Cu siguranţă da.
Verdict final: Volvo V40 Cross Country

Volvo V40 Cross Country se dovedeşte a fi un model extrem de plăcut în condus, mai ales cu motorul turboaspirat de 2.5 litri, în 5 cilindri, sub capotă. Cu 254 cai-putere în arsenal, V40 Cross Country e un atlet bine antrenat pentru un condus foarte antrenant pe drumuri cu carosabil excelent. Pe asfalt accidentat, suspensia modelului îşi arată rigiditatea excesivă, însă acest
simptom este mai puţin evident în zone de teren accidentat neasfaltat. Sistemul de tracţiune integrală operează excelent în condiţii de teren alunecos şi face maşina foarte capabilă chiar şi în provocări mult mai serioase. Motorizarea de top consumă cam mult, însă e un preţ just plătit pentru plăcerea de a avea o asemenea performanţă sub capotă. Pentru cei aflaţi în căutarea
propulsoarelor mai eficiente, V40 Cross Country oferă şi dieseluri, consumul mixt al cărora poate ajunge chiar şi la 3.8 litri/100 km!

Volvo V40 Cross Country e plăcută în condus pentru cel de la volan şi e cel puţin la fel de plăcută pentru pasagerii de alături, însă spaţiul pe bancheta spate e relativ limitat, fapt care ne face să recomandăm modelul fie familiilor mai tinere, fie burlacilor, sau eventual ca al doilea automobil în familie. Conceptul Cross Country presupune şi o potrivire perfectă a maşinilor pentru escapade departe de aglomeraţii urbane şi Volvo V40 Cross Country ar putea fi perfect pentru
asemenea scopuri, dacă ar avea şi un portbagaj niţel mai mare. Cu 335 litri volum se vor mulţumi doar cei care nu iau cu ei prea multe genţi în vacanţele la munte. Ah, da, există desigur o soluţie şi pentru cei care au nevoie de mai mult spaţiu de transportare a bagajelor – se poate monta un sistem suplimentar de fixare a bagajelor pe plafon, iar V40 Cross Country are deja barele de pavilion pregătite pentru asta.

E plăcut să redescoperi şi faptul că cel mai nou model Volvo păstrează în continuare alura unei maşini proiectate de oameni inteligenţi, pentru oameni
inteligenţi... Iar un om cu o inteligenţă potrivită, dacă se lasă atras de conceptul maşinii şi îşi permite să facă achiziţia, va descoperi în noul V40 Cross Country suficiente motive care să-i adverească preţul cerut, iar ulterior să-i transforme experienţa de posesor într-una cu adevărat plăcută.

Instrumente utile:
» Date tehnice Volvo V40 Cross Country 2.5 T5 AWD Automat
» Lista de motorizări şi preţuri în Moldova pentru Volvo V40 Cross Country
PiataAuto.mdIlie Toma
13
10,044
GALERIE FOTO (40 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (9)
asdfasdfas
Altai, Mongolia
la 27 Februarie 2013 - 11:49
bun review, frumoasa masina ;)
0
0
G e o
Floreşti, Moldova
la 27 Februarie 2013 - 20:34
excelenta maisna...super...un desing atragator din afara..dar in salon e facut simplu asa imi pare mie dar minunat... Nu am cuvinte.
0
0
Mihail
Chişinău
la 27 Februarie 2013 - 22:38
intradevar volvo a revoluzionat in design... imi stateau in git caramizele de pina in anii 2000.... macar ca erau sigure :)
0
1
jaguar
Chişinău
la 28 Februarie 2013 - 10:09
o masina buna.
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 28 Februarie 2013 - 17:15
Masina m-a impresionat kiar mult prea pozitiv... Un test realizat la nivel destul de inalt.

Mihai: Eu de exemplu prefer masinile mari, late, lungi, kare imi dau o senzatie de siguranta inka mai mare decit promite producatorul... :-)
0
1
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 28 Februarie 2013 - 17:44
Volvo e Volvo...Mașini foarte bune,dar nu populare în Moldova!
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 28 Februarie 2013 - 20:02
Volkswagen : Din pacate...
0
0
petro
Chişinău
la 1 Martie 2013 - 08:54
la noi se poarta ceea cei la moda, fie e rau sau bun, vorba ceia: Mor de frig de ma k*k daca-i moda ce sa fac...tendinta asta se tine si la masini, am , nam imprumut si tot una imi iau BMW, MB, AUDI ,TOYOTA etc. Sa fim realisti, in Moldova haina il face pe om si nu conteaza de unde esti si unde dormi....
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 1 Martie 2013 - 10:51
Felicitari pt rewiew a iesit impecabil.

Putin cam joasa garda la sol,am avut senzatia ca ati atins de 2 ori.Eu cred ca este un crossover dedicat mai mult pt ''jungla urbana'' ,cea a soselelor pline de gropi,fiindca pe macadam este complicat pt aceasta masina sa iti ofere senzatii 100% ca un offroad-er veritabil.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!