Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
BMW Seria 2 Coupe M235i
7 Octombrie 2014 - 17:28
De Ilie Toma
BMW Seria 2 Coupe M235i
A fost odată ca niciodată un vis al fostului şef al diviziei M de la BMW, Kay Segler, de a crea cel mai compact model M, perfecţiunea inginerească a căruia să fie acordată fin şi lung, ca un instrument muzical al unui geniu... Visul lui s-a materializat târziu de tot, chiar înainte ca acesta să părăsească divizia M pentru o altă funcţie în cadrul grupului BMW. Visul materializat purta numele de BMW Seria 1 M Coupe şi după testul nostru drive cu acea maşină ne arătam ferm convinşi că ecel mai puritan, cel mai perfecţionist calibrat şi cel mai natural model BMW creat în ultimele decenii! Modelul ăla venea doar cu cutie de viteze manuală şi răbufnea de putere la fiecare turaţie a motorului! Din păcate, însă, producţia modelului a fost una foarte limitată, puţin peste 1,000 de exemplare ieşind de pe poarta uzinei... Iar mulţi dintre fanii adevăraţi BMW nu au mai apucat să cumpere unul...

Însă ideea lui BMW Seria 1 M Coupe a renăscut, machiată între timp de unmarketing focusat spre publicul mai larg, şi încadrată în familia noii Serii 2, or, ştiţi şi voi că decapotabila şi coupe-ul fostei Serii 1 şi-au găsit continuarea în noua Serie 2. Da, doamnelor şi domnilor, e vorba de BMW M235i, cel care se vrea a fi continuatorul moral al Seriei 1 M Coupe! Îşi merită el oare acest statut? Va reuşi el oare să ne dea acelaşi tremur de emoţii ca şi predecesorul său? Să aflăm într-un nou test drive special, realizat de redacţia PiataAuto.md tocmai în Germania!

Continuitate

BMW Seria 1 M Coupe era o maşină cu mare caracter. Dacă erai prea fandosit încât să te împact cu gândul unei cutii de viteze manuale şi a celor 3 pedale, erai din start descalificat din şansa de a deveni proprietarul ei. Nu prea puteai alege multe elemente fiţoase la interior pentru că maşina aia nu trebuia simţită ţinând mâna pe tapiţeria scaunului, ci pe volan, conducând-o nemilos! Nu prea puteai să te joci mult nici la gama de culori, nici la elemente de personalizare, iar senzaţia de maşină rebelă care te poate ucide oricând te însoţea pretutindeni şi l-ar fi băgat în sperieţi pe orice fan care nu ar fi putut să-şi demonstreze abilităţile avansate de condus.

Noua Serie 2 M235i, însă, vine cu toate atributele familiei M Performance, iar asta înseamnă că posibilităţile de personalizare estetică sunt nebănuit de mari. Nu e un lucru rău, până la urmă, pentru că în felul ăsta îţi poţi face un tuning pe gustul tău, care să nu fie semnat de vreun atelier dubios, ci chiar de producătorul bavarez, cu acelaşi nivel de calitate asigurat. Mai departe, descoperim că noul model poate primi şi o transmisie manuală cu 6 trepte, dar şi una automată cu 8 trepte! Hm... sună îngrijorător, iar noi i-am rugat pe cei de la BMW să ne ofere un exemplar cu cutie de viteze manuală! Până aici, se simte o migrare evidentă a filosofiei spre un public mai larg, cu mai multe opţiuni de combinare şi personalizare, şi ne gândim că e o evoluţie oarecum firească, care nu ar trebui să ne formeze încă o părere despre maşina asta. Până la urmă, e o cale normală – bavarezii au încercat piaţa cu un model produs în serie limitată, apoi succesul i-a determinat să meargă la scară mai mare, iar scara mai mare a presupus, evident şi mărirea diapazonului de combinaţii şi opţiuni. Nu ne facem concluzii pripite deci, adevăratul examen va veni la senzaţiilr de condus.

Până atunci, mai privim maşina asta o dată din afară. Culoarea albastră o face să arate bine de tot, mai ales că şi etrierele frânelor repetă aceeaşi nuanţă. Şi jantele gri se încadrează bine în peisaj şi parcă şi proporţiile maşinii sunt plăcute privirii. Dar nu există nici pic din sălbăticismul diabolic al fostei Serii 1 M Coupe. Nu există aripile alea puternic evazate şi nici ecartamentele uriaşe, nu există nici măcar acea doză uriaşă de agresivitate la barele de protecţie faţă şi spate. Nu, noul BMW Seria 2 M235i e un model mult mai cizelat în forme. Poate chiar un pic prea cizelat, mai ales dacă ne aruncăm privirea spre formele predecesorului său moral. Nici chiar ţevile de eşapament negre nu ne par prea sportive. Dacă aveam câte două ţevi, duble, de fiecare parte, tabloul putea fi mult mai nărăvaş.

Evoluţie interioară

La interior, lucrurile au evoluat mai frumos şi mai plăcut. Volanul cu centru circular arată mult mai sportiv şi mai stilat, iar planşa de bord păstrează şi acum o sobrietate evidentă, pentru a-ţi permite să te focusezi la ceea ce se întâmplă dincolo de parbriz. Inserţiile au contur în culoarea caroseriei – bănuiesc că e vorba de accesorii M Performance, şi aceeaşi nuanţă albastră se regăseşte şi la cusăturile panourilor porterelor şi a scaunelor! Pe tunelul central e poziţionat levierul excelent al cutiei de viteze manuale – montat la locul potrivit, cu înălţimea potrivită şi cu o timonerie superbă! Iar alături, foarte aproape, e poziţionată şi frâna de mână! Mecanică, nu electrică! Ei bine, domnilor, o asemenea ambianţă ne aduce zâmbetul pe feţele noastre şi abia aşteptăm să pornim la drum!

Suflet

Sub capotă avem acelaşi motor legendar cu 6 cilindri în linie, de 3.0 l itri, turboaspirat, pe benzină, a grupului BMW, care a fost montat şi sub capota Seriei 1 M Coupe. În mod normal, puterea lui pe majoritatea modelelor constituie 306 CP, însă sub capta lui 1 M Coupe puterea a fost adusă la 340 CP şi 500 Nm cu funcţie overboost. Aici, sub capota maşinii noastre din test, motorul sună frumos îngroşat de acustica sistemului de eşapament, însă avem o putere de 326 CP şi un cuplu maxim de 450 Nm. Din nou, un pic mai civilizat, un pic mai moderat. Dar nici 326 cai-putere pe un coupe nu sunt puţini! Fiecare cal-putere în maşina asta trage doar 6.1 kilograme, aşa că distracţia ar trebui să fie pe măsură!

Cele mai plăcute senzaţii pe care le primeşti din primele clipe la volanul maşinii ăsteia sunt legate de manevrarea cutiei de viteze manuale şi a ambreiajului. Timoneria e excelentă, cu senzaţii frumoase în levier, iar atunci când apeşi pedala acceleraţiei, eliberând ambreiajul, simţi puterea intervenind frumos în mişcarea punţii spate. Dacă ai noroc de un carosabil mai lunecos, atunci te poţi juca şi de-a pierderea aderenţei şi constaţi o senzaţie predictibilă, firească şi plăcută de condus în stilul maşinilor sportive adevărate de odinioară.

Însă senzaţiile alea de odinioare îţi dădeau fiori mai ales prin volan. Pe noul BMW Seria 2 M235i, însă, senzaţiile din volan sunt un pic artificializate, neconectate la maxim cu tot ce se întâmplă pe asfalt. Simţi 90 la sută din ce aştepţi, şi te bucuri de cele 90 pentru că şi asta e mult în zilele noastre, dar îmi amintesc de cele 100 la sută de pe Seria 1 M Coupe şi ştiu că inginerii bavarezi sunt capabili de capodopere adevărate la acest capitol. Maşina de azi poate fi condusă foarte antrenant şi chiar poţi folosi cu succes direcţia în a-i imprima mici derapaje controlate maşinii, sau dimpotrivă, în a înscrie traiectorii precise în virajele trecute cu mare viteză, dar nu există naturaleţea aia care să te fascineze şi să-ţi ducă zâmbetul până la urechi.

Ţinuta de drum a maşinii e cu adevărat exemplară, manevrabilitatea fiind cu totul desăvârşită. Seria 2 M235i înscrie curbele cu plăcere, fără cel mai mic efort şi nu are vreo treabă cu ruliul caroseriei, pentru că centrul de greutate coborât, suspensia excelentă şi greutatea fără excese o fac extraordinar de agilă. Anume aici, pe drumuri cu adevărat curbate, plăcerea condusului urcă la culmile pe care le aşteptam. Da, la un moment dat m-am simţit impresionant de conectat cu maşina asta, şi m-am surprins savurând condusul pe drumurile virajate din sudul Germaniei fără a-i putea reproşa ceva în acele momente. Cutia de viteze, volanul, pedala de frână şi acceleraţie, toate au început să-mi comunice senzaţiile fără traducător, deşi la început aveam impresia unor filtre artificiale.

Ador poziţia de condus coborâtă din maşina asta şi ador turarea motorului în treapta care mi-o aleg eu, până la turaţiile la care le doresc!

Brusc, perindarea localităţilor de pe traseul meu ia sfârşit şi intru pe un drum asfaltat ideal, dintr-o zonă forestieră în care abia de mai pătrundea lumina, dar absolut pustie de orice alt trafic. Apăs pedala acceleraţiei cu putere şi turez motorul până spre 6,000 rpm! Ah, sunetul ăsta delicios de motor bavarez cu 6 cilindri în linie e irepetabil! Iau curbele una după alta, iar la turaţii mari în viraje provocarea unui derapaj controlat nu e deloc dificilă! Cu o cutie de viteze automată jumătate din farmecul maşinii ar dispărea, aşa, însă, simţi maşina asta mult mai sportivă şi mai sinceră!

Conduc kilometru după kilometru pe drumul ăsta forestier pustiu şi savurez din plin condusul. Dar nu e un condus din ăla care să-ţi facă sufletul să tresalte de fiorul riscului sportiv. Spre deosebire de 1 M Coupe, căruia îi dansa fundul în răbufniri de puteri la limita pierderii aderenţei ori de câte ori apăsai pedala de acceleraţie mai mult de jumătate, indiferent de treapta în care te aflai şi viteza pe care o aveai, aici nu ai impresia rebeliunii şi neastâmpărării maşinii! E o maşină extrem de plăcută de condus, dar ritmul tău cardiac va rămâne în limitele unor variaţii fireşti pentru un condus sportiv şi vei ajunge în siguranţă acasă fără să fii nevoit să dai un nou examen la abilităţile de condus în fiecare zi. BMW Seria 2 M235i e mai iertător cu eventualele tale erori de condus şi nu te va provoca la un condus extrem. Tu, dacă-ţi doreşti, poţi scoate un condus extrem din el. Dar el nu te va ademeni să o faci. Dacă Seria 1 M Coupe era iniţiatoarea şi provocatoarea extazului ingineresc, atunci Seria 2 Coupe M235i îţi urmează pur şi simplu intenţiile, fără a se pricepe să-ţi propună ea ceva mai mult... E o maşină focoasă, dar nu e câtuşi de puţin extremă sau diabolică.

Verdict: BMW Seria 2 M235i

Şi totuşi, maşina asta aduce plăcere. Bavarezii sunt de vină pentru părerile astea comparative, pentru că ne-au dat un element perfecţionist de comparaţie atunci când au creat fostul M Coupe. Acum, pe fundalul acelei creaţii absolute, orice maşină ar părea un pic pală, dar adevărul e că Seria 2 M235i e un bavarez al naibii de plăcut de condus, care îţi poate indeplini toate poftele de condus pe care i le imprimi cu volanul, cele trei pedale şi levierul transmisiei. Dacă eşti cu adevărat abil în ale condusului, M235i se poate dovedi perfect şi pentru drifturi lungi şi precise. Însă maşina asta are un adevărat senssportiv doar în combinaţie cu cutia de viteze manuală, aşa că noi v-o recomandăm anume într-o astfel de combinaţie.

Până la urmă, testul ăsta ne-a demonstrat că avem în faţă o maşină fierbinte şi plăcută, care s-a civilizat mult faţă de predecesorul său moral. Prea mult pentru fanii înrăiţi, căutători ai senzaţiilor nirvanice supreme. Justificat de mult pentru publicul mai larg, ca să poată conduce cu plăcere modelul ăsta fără a intra pe acostament la prima eroare de condus extrem. Proprietarii legendei 1 M Coupe pot dormi liniştiţi – maşina lor nu a fost detronată de pe piedestal şi nu şi-a pierdut din valoarea veritabilă.

M235i e o replică mai puţin extremă, compatibilă atât cu cunoscătorii avansaţi, cât şi cu cei mai puţin iniţiaţi. BMW M235i Coupe este acum o primă treaptă perfectă în lumea performanţei M cu siluetă de coupe, care vine cu forme compacte, performanţă bine dozată şi un substrat ingineresc admirabil! Şi unde mai pui că, la drept vorbind, în segmentul premium, maşina asta nu prea are alternative, dacă vorbim de ipostaza ei cea mai gustoasă – tracţiune spate combinată cu cutie de viteze manuală! Aşa că tot BMW M235i este astăzi cel mai puritan, cel mai rebel şi cel mai gustos coupe premium de dimensiuni compacte!
GALERIE FOTO (45 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Mazda CX-30
14 Septembrie 2019 - 08:42
Mazda CX-30 e cel mai nou SUV de la Mazda, care nu vine să înlocuiască vreun alt model precedent, ci să se instaureze într-o nouă nişă, lăsată oarecum liberă anteriori de către producătorul nipon...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz EQC, primul SUV 100% electric de la Mercedes-Benz
6 Septembrie 2019 - 09:01
Am aşteptat cu foarte mare entuziasm acest test drive cu Mercedes-Benz EQC. Sincer, am vrut să văd modelul ăsta încadrat şi în maratonul nostru electric din această vară, dar...
TEST DRIVE: Ford Fiesta ST
4 Septembrie 2019 - 11:58
Să vedem, deci, cum se conduce acest nou hot hatch micuţ de pe piaţă, construit pe o platformă tehnică excelentă şi dopat cu un motor mic, dar forţos! 200 CP dintr-un motor de 3 cilindri...
TEST DRIVE: Land Rover Range Rover Velar by STARTECH
2 Septembrie 2019 - 14:12
Voi când vedeţi o maşină modificată de o casă renumită de tuning, la ce vă gândiţi în primul rând? Că e simţitor mai puternică decât o versiune de serie? Că se evidenţiază simţitor mai tare prin design?...
TEST DRIVE: Renault Twizy
29 August 2019 - 21:41
Maşina asta e într-atât de extravagantă, încât ai impresia că e ultimul răcnet în lansările electrice venite din Franţa. Dar adevărul e niţel altul. Cei de la Renault...
TEST DRIVE: Lexus RX 300
27 August 2019 - 10:10
Am condus ultimele trei generaţii Lexus RX, prima din această serie fiind Lexus RX 300 din epoca de design L-Finesse a celor de la Lexus. Azi suntem la peste un deceniu distanţă şi avem la test un Lexus RX de generaţie curentă, care poartă acelaşi indice RX 300 pe hayon...
TEST DRIVE: Skoda Kodiaq RS
19 August 2019 - 14:36
„Înţeleg că era nevoie de un motor mai puternic în familia lui Skoda Kodiaq, motor pe care şi-l doresc mulţi din fani şi cumpărători, dar chiar să pui emblema RS pe ditamai SUV-ul ăsta?”...
TEST DRIVE: Noul Lexus UX
12 August 2019 - 07:37
Lexus a avut încă acum multă vreme inspiraţia de a crea SUV-uri mai civilizate, de rând cu offroader-ele sale super capabile în offroad. A fost dintât RX în câteva generaţii, apoi NX şi acum şi UX, un SUV care se declară din start drept capabil mai ales de asfalt şi de junglă urbană...
TEST DRIVE: Noua generaţie Mercedes-Benz GLS
4 August 2019 - 15:01
Acest test drive e unul mare şi cuprinzător, dar vă va spune totul ce trebuie să ştiţi despre noua generaţie Mercedes-Benz GLS. Am condus GLS 400d, GLS 580 şi GLS 450 4MATIC...
TEST DRIVE: BMW Seria 7 745e, plug-in hybrid de lux
31 Iulie 2019 - 21:19
Atât de multe modele electrice, hibride sau plug-in hibride ca-n acest an n-am testat niciodată de când muncim în breasla presei auto. E semn clar că acestea nu mai sunt...