Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Fiat Doblo Panorama

7 Februarie 2014
Ilie Toma
Fiat Doblo Panorama
„Bună ziua! Compania noastră vă urează bine aţi venit în Moldova. Cum a fost zborul Dvs.? Suntem onoraţi să vă avem ca oaspete aici şi să facem afaceri cu Dumneavoastră!” Cam aşa începe un discurs oficial prietenesc de întâmpinare a unui partener de afaceri la aeroport. Apoi urmează o călătorie până la hotel şi, cu siguranţă, o companie cu aspiraţii internaţionale nu va dori să-şi plimbe potenţialul partener de afaceri pe bancheta din spate a unui taxi zgomotos, care să vă condimenteze discuţiile amabile cu intervenţii acide în staţia radio a serviciului de taxi...

Dar maşina din testul nostru de astăzi nu este destinată doar călătoriilor de business, deşi e perfectă pentru ele.

Italienii declară că ea poate servi la fel de bine ca o maşină de familie extrem de practică şi eficientă, modernă şi plăcută, dar în acelaşi timp accesibilă în achiziţie şi mentenanţă. E un Fiat Doblo Panorama, iar noi vrem să-l punem la treabă pe viu astăzi în mai multe ipostaze, pentru a vedea ce primeşte un eventual proprietar al acestui model. Să vedem, deci!

Apartament pe patru roţi

Fără a exagera, putem spune că maşina asta a fost concepută pentru a fi un mic apartament pe patru roţi, în care toţi cei de la bord ar putea să-şi găsească un loc comod şi o îndeletnicire care să-i ţină captivaţi pe parcursul călătoriei. Aceste senzaţii sunt perfect explicabile tehnic, modelul măsurând tocmai 1,845 mm înălţime şi 1,832 mm lăţime. La drept vorbind, trebuie să constatăm că înălţimea maşinii depăşeşte un pic lăţimea ei, ceea ce ne aduce îngrijorări în materie de manevrabilitate şi stabilitate, dar senzaţiile de condus le vom gusta pe viu. La cât spaţiu există în maşina asta, un copil preşcolar ar putea sta în picioare în ea fără probleme. Atunci când staţionaţi, desigur.

Calitatea materialelor de interior a crescut simţitor faţă de precedentul Doblo, dar nici acum nu trebuie să vă aşteptaţi la senzaţii prea impresionante. Segmentul ăsta de maşini concurează cu el însuşi, şi nu există nici un sens pentru ca maşinile de acest tip să pretindă la materiale premium şi la ambianţe de lux. Aici e important mai degrabă să nu existe scăpări deranjante, şi să se menţină un standard modern de calitate demnă. Şi noul Fiat Doblo Panorama îl menţine cu succes. Plasticul este dur, dar componentele sunt bine asamblate. Zona inferioară a planşei de bord este mult mai rugoasă şi dură, fiind pregătită, probabil, să îndure un tratament mai nepăsător al unui şofer care cursează foarte mult cu această maşină. Cadranele de bord sunt pic aglomerate în inscripţii şi gradaţii, iar cifrele sunt inscripţionate cu caractere de două dimensiuni, fapt care reduce informativitatea lor şi sporeşte timpul necesar adaptării. În special te pune în încurcătură repetarea gradaţiilor pe centrul turometrului şi vitezometrului, lângă locul de fixare a acului, anume această repetare creând senzaţia aglomerării, fără a aduce vreo utilitate. Ne-am dori şi un contrast mai mare pentru ceasurile de bord. Display-ul calculatorului de bord, însă, poziţionat între acestea, are un contrast mult mai vizibil şi oferă o informativitate bună.

E nostimă profilarea volanului în zona orelor 10 şi 2. Maşinile din acest segment nu se laudă de obicei cu senzaţii prea puritane de condus, dar acest element parcă vrea să ne sugereze un mic avans al modelului în această direcţie. Să fie oare aşa?

Sistemul audio e neaşteptat de bun şi intuitiv în operare pentru o maşină ca asta. Nu scoate tocmai un sunet pentru audiofili veritabili, dar cu mici reglaje de ton se poate scoate un sunet destul de bun. În general ergonomia maşinii e una exemplară, cu comenzi foarte intuitive şi logică extrem de simplă şi eficientă în operare.

Trebuie să remarcăm şi poziţionarea foarte reuşită a levierului transmisiei manuale cu 5 trepte. Din păcate maşina nu dispune de o cotieră unde ţi-ai putea relaxa uneori braţul drept – un lucru frecvent întâlnit la maşinile din acest segment, dar oricum incomod. Totuşi, poziţionarea reuşită a levierului transmisiei face ca braţul drept să curseze foarte puţin de la volan la levier şi înapoi, reducându-ţi astfel dorul după o cotieră.

Habitaclul lui Fiat Doblo Panorama abundă în spaţii de depozitare, amplasate acolo unde nici nu te-ai fi gândit că e posibil. Spre exemplu, de-a lungul planşei de bord, în zona mediană. Sau deasupra parbrizului – unde ai un spaţiu imens, aproape cât toată lăţimea maşinii. Spaţiile de depozitare persistă şi pe panourile interioare ale portierelor, dar şi pe părţile laterale ale portbagajului. Verticalitatea absolută a uşii portbagajului, de altfel, face spaţiul de încărcare foarte practic, cu o suprafaţă de acces imensă, iar rabatarea banchetei spate vă oferă posibilitatea încărcării obiectelor uriaşe.

Pasagerii spate au parte de o banchetă cu trei scaune individuale profilate egal, fără a discrimina vreun ocupant de aici. Ne-am bucurat să descoperim şi o gură de ventilare dedicată ocupanţilor spate, care vine din tunelul central. E un avantaj important în acest segment.

Cât despre designul exterior, acesta sfidează trendul general de sporire a agresivităţii şi vine cu un aspect calm, pozitivist şi chiar vesel. Sunt prezente şi câteva elemente moderne mai fiţoase, precum indicatoarele de direcţe încadrate în oglinzi, sau luneta cu formă complexă, care continuă într-o altă suprafaţă vitrată mată. Dacă aveţi vreun efect de deja-vu, nu vă chinuiţi prea mult să vă amintiţi sursa, e vorba de Opel Combo, model geamăn al lui Fiat Doblo, elaborat în paralel de cei doi producători. Cele două modele împart platforma tehnică, motoarele şi chiar aproape toate componentele de caroserie. Perfect firesc. Parteneriatele sunt cele care aduc avantaje în afaceri.

Un element care sfidează şi el tendinţele moderne îl constituie dimensiunea roţilor, parcă mult prea mică în raport cu dimensiunile caroseriei. Nici chiar dimensiunile mai mari ale jantelor, disponibile opţional în unele regiuni, nu salvează impresia.

Dar maşina asta nu e creată să ruleze pe jante agresive, iar dacă ne mai gândim că dimensiunea mai mare a jantelor poate spori şi consumul, atunci ne vom împăca foarte rapid cu dimensiunea de 185/65 R 15 a roţilor lui Doblo Panorama din testul nostru. Vom fi şi mai recunoscători la prima achiziţie a unui set de anvelope de iarnă, când vom economisi un buget substanţial. Costuri raţionale, deci. Mai multă raţiune şi mai puţine fiţe.

Inginerie

În UE Fiat Doblo vine cu opţiunea unui motor pe benzină, de 1.4 litri, în două variaţii de putere, şi două motoare diesel, de 1.6 litri (în două variaţii de putere) şi 2.0 litri, dar şi o versiune care rulează pe bază de gaz natual comprimat a motorului de 1.4 litri. În regiunile est-europene, însă, Fiat vine şi cu soluţii mai practice, adaptate calităţii mai variabile a combustibilului de aici şi oferă o motorizare diesel de 1.3 litri Multijet Euro 4, pregătită să înghită fără probleme combustibil de calitate mult mai joasă. Anume această motorizare o testăm noi astăzi, cuplată la o transmisie manuală cu 5 trepte.

Eventual, în Moldova se mai poate opta şi pentru motorizările diesel „europene” de 1.6 litri şi 105 CP sau de 2.0 litri şi 135 CP, acestea din urmă venind cu transmisii manuale cu 6 trepte. De asemenea, se poate opta şi pentru benzinarul de 1.4 litri cu 95 CP la activ, el fiind disponibil şi în combinaţie cu transmisie automată robotizată.

Dacă judecăm strict raţional şi adaptat la condiţiile de exploatare ale Moldovei, însă, noi vă recomandăm să optaţi pentru turbodieselul 1.3 Multijet. E un motor cu o istorie bogată în familia Fiat şi cu o reputaţie ireproşabilă de fiabilitate şi durabilitate. În versiunea de pe maşina noastră el dezvoltă 90 CP şi producătorul nu s-a mai obosit să măsoare timpul de acceleraţie de la 0 la 100 km/h pentru spaţiul CSI. Măsurările şi estimările noastre aproximative dau un timp de aproximativ 15.5-16.0 secunde, dar cu maşina asta trebuie să fii nebun ca să faci curse de sprint. Ceea ce contează cu adevărat aici e eficienţa în consum. Cifrele oficiale indică un consum realist de 6.0 litri/100 km de diesel CSI-st în regim urban, 4.3 litri/100 km în regim extra-urban şi 4.9 litri/100 km în regim mixt.

Senzaţii în condus

Motorul diesel pornit la rece are un troncănit din ăla clasic, dar care nu e niciodată prea deranjant. Odată ce ajunge la o temperatură optimă de funcţionare sunetul devine mult mai plăcut şi mai civilizat. În scurt timp înveţi că e foarte uşor să-i dictezi un comportament previzibil şi eficient cu pedala de acceleraţie. Timoneria cutiei de viteze nu e tocmai sportivă, dar nici nu-ţi va crea dificultăţi.

Fiat Doblo Panorama te impresionează cu o vizibilitate extraordinar de bună, datorată spaţiilor mari vitrate şi poziţiei înalte la volan.

Simţi că modelul a crescut simţitor în dimensiuni faţă de predecesorul său, dar asta nu l-a făcut mai greu de condus. Direcţia se simte puternic axată spre confort şi lejeritate, în detrimentul informativităţii. Dar totuşi, manevrarea devine în scurt timp intuitivă şi începi repede să „dresezi” maşina.

La prima vedere, cei 90 CP nu au cum să fie prea potenţi, dar motorul de sub capotă livrează un cuplu de 200 Nm, care îi conferă maşinii o poftă mai mare de viaţă. Astfel, depăşirile pot fi efectuate mai cu încredere, iar urcările în rampă nu pun motorul niciodată în dificultate, dacă ai transmisia în treapta corectă.

Marea noastră îngrijorare era manevrabilitatea lui Fiat Doblo Panorama, pusă la încercare de înălţimea un pic mai mare a maşinii. Intuiam un „sindrom al bărcii” foarte pronunţat, care ar fi însemnat să vă reconamdăm un condus foarte lent şi lejer în viraje. Dar după mai multe episoade de condus, concluziile şi senzaţii sunt un pic altfel decât ne-am aşteptat. Există, într-adevăr, un „sindrom al bărcii” pe care legile fizicii îl impun, dar el este mult mai puţin pronunţat decât intuiam iniţial. Maşina poate fi forţată chiar şi un pic mai mult în viraje, având un ruliu specific al caroseriei, dar până la urmă ea va trece cu brio curba în viteză. Cum să se explice asta oare, dacă ştim că pe puntea spate avem o bară de torsiune obişnuită? Explicaţia a venit atunci când am aruncat o privire mai atentă dedesubtul maşinii. Pe lângă bara de torsiune, mai există şi două braţe mari stabilizatoare, care unesc zona inferioară a roţilor cu părţile mediane de structură a punţii spate. Astfel, la abordarea virajelor aceste bare de stabilizare îşi aduc o contribuţie preţioasă în manevrabilitatea modelului. Ne-a părut un pic ciudată montarea amortizoarelor spate la un unghi atât de mare, de parcă ele ar fi cele concepute să primească integral toate şocurile gropilor, dar grosimea generoasă a lor ne-a sporit încrederea în fiabilitatea maşinii. Şi unde mai pui că maşina asta e prevăzută să ducă sarcini mult mai mari decât unele vanuri familiste convenţionale, deci suntem siguri că inginerii au calculat bine forţele, unghiurile şi rezistenţele cu care răsunde suspensia spate.

Trebuie să constatăm, de fapt, că Fiat Doblo Panorama rulează foarte plăcut atât pe drumuri denivelate, cât şi pe drumuri mai civilizate. Ai o senzaţie de simplitate şi naturaleţe în călătorii, fără prea multe efecte sofisticate, dar cu un confort demn asigurat la bord, inclusiv pentru cel de la volan. Şi după o perioadă de condus, redescoperi plăcerea călătoriilor la bordul unei maşini cu geamuri mari. Renunţi la intimitatea un pic perversă a unui coupe, dar obţii în schimb o savoare a peisajelor prin care treci. Mi-am amintit aici de Elveţia, de Austria, de zecile alea de drumuri superbe prin care am avut şansa să trecem prin experienţele noastre internaţionale. Şi m-am întrebat aici cum ar fi să conducem un Fiat Doblo Panorama prin cele mai frumoase locuri ale Europei? Cum ar fi să-l punem într-o călătorie superbă de distanţă lungă, în care să-i verificăm cu adevărat eficienţa acestui motor diesel de 1.3 litri, senzaţiile de drum lung, dar şi fiabilitatea modernă a unui Fiat practic? Mmm.. Sună intrigant! Poate mergem anul ăsta la Salonul Auto de la Geneva cu o maşină ca asta, să traversăm vreo 5,000 de kilometri cu ea, într-un super test de amploare? Ce consum am putea obţine? Ar funcţiona maşina asta perfect pe toată durata călătoriei, fără niciun rateu? Ne-ar putea ea oferi un confort bun şi la un drum atât de lung?... Hmm...

Verdict final

Maşina din testul nostru costă 12,999 euro în Moldova, cu tot cu dotările pe care le are. Dacă am vrea să contrapunem vreun concurent mai accesibil, am observa foarte repede că Doblo Panorama îl va devansa în dimensiuni şi spaţiu, pentru că e cam cel mai generos dimensionat din clasă. Mai mult ca atât, Fiat Doblo Panorama vine din start dotat generos, cu sistem de aer condiţionat, sistem audio cu MP3 şi comenzi pe volan, toate patru geamuri acţionate electric, două prize de 12V şi calculator de bord – dotări pe care alte maşini din segmentul ăsta le oferă doar opţional. Astea fiind spuse, constatăm că cele 13 mii euro plătite pentru un nou Fiat Doblo Panorama sunt o investiţie cât se poate raţională. Iar ambianţa pe care o primeşti la bord, nu e una austeră şi bugetară, ci mai degrabă una bine calculată, modernă, cu un grad plăcut porţionat de confort şi demnitate. Aici nu primeşti doar un strict necesar zgârcit, ci mai degrabă primeşti toată ambianţa modernă necesară de confort, siguranţă şi imagine, la costuri stabilite foarte corect şi onest.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (47 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter