Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Honda CR-V 1.6 i-DTEC

11 Ianuarie 2014
Ilie Toma
Honda CR-V 1.6 i-DTEC
Honda CR-V a primit recent noul motor diesel al japonezilor de 1.6 litri. La noul 1.6 i-DTEC inginerii niponi au muncit mult şi l-au adus în Europa drept armă esenţială din arsenalul noii generaţii Civic în recucerirea segmentului pe bătrânul continent, întrucât anterior lansatul motor diesel de 2.2 litri e prea mare pentru multe ţări şi atrage mai multe complicaţii de taxare. Toate bune cu un astfel de motor pentru micuţul Civic şi chiar pentru breakul Civic Tourer, dar să se monteze un motor de doar 120 CP pe un SUV de talie medie precum CR-V? Ce-o fi fost în mintea japonezilor, ne-am întrebat noi, atunci când am aflat noutatea? Iar astăzi avem şansa să aflăm şi răspunsul la această întrebare, întrucât vom proba pe viu ce poate ieşi din această combinaţie!

Ambianţă

Despre design reuşit şi versatilitatea excepţională a interiorului noii generaţii CR-V nu vom vorbi prea mult, pentru că am făcut-o atunci când am gustat pentru prima oară nouă generaţie a SUV-ului nipon, acum mai bine de un an (vezi testul drive de atunci). Şi astăzi rămânem de părerea că actualul CR-V este de departe cel mai inspirat şi mai frumos CR-V din toate timpurile, iar interiorul său, cu tot cu portbagajul imens, e unul din cele mai practice din segment, chiar dacă designul interiorului nu e tocmai o mostră de inspiraţie artistică. Să trecem la esenţial, însă, la ceea ce se deosebeşte pe modelul testat de noi astăzi.

Motorizarea 1.6 i-DTEC vine pe Honda CR-V doar cu două nivele de dotări – cel de bază şi unul mediu, dotările de vârf fiind rezervate pentru motorizările superioare. Noi testăm o dotare de bază pentru această motorizare, care costă în Moldova exact 23,500 euro, prin urmare a fost firesc să descoperim la bordul maşinii testate de noi o tapiţerie de velur pe scaune, care ne amintea de vremurile de demult, cu o nostalgie plăcută. La drept vorbind, velurul de aici e mai plăcut la atingere decât fibra textilă artificială a multor modele de pe piaţă cu sigle premium pe calandru. Mai există şi o inserţie mediană pe planşa de bord care imită oarecum fibra de carbon, dar evident, nu e realizată din fibră de carbon adevărată. Rotulele sistemulului audio şi ale celui de climatizare au un contur nepotrivit de lucios. Era mult mai plăcut dacă se realizau dintr-un plastic în stil de aluminiu mat, ca şi conturul butoanelor mai mici ale sistemului audio.

Calitatea materialelor a rămas, însă, demnă peste tot, chiar dacă vorbim de o motorizare mult mai accesibilă şi o dotare mai simplă. Mai mult ca atât, în dotarea de bază Honda CR-V 1.6

DTEC primeşte şi sistem de climatizare bizonal, şi volan multifuncţional şi încălzire scaune şi tot setul de atribute fireşti de confort pentru un SUV modern. În condus de traseu, însă, ai impresia că izolarea fonică excelentă a motorizărilor superioare, de care vă povesteam în primul nostru test, a fost un pic rarefiată, astfel încât au rămas cam vreo 60-70 la sută din ea. O fi de vină căptuşelile interioare ale portierelor, sau a plafonului, sau anvelopele diferite, e greu să identifici foarte clar din habitaclu sursa creşterii volumului sunetelor exterioare, cert este că motorizările mai superioare se simt ceva mai rafinat. Dar, totuşi, nici situaţia actuală a izolării fonice pentru versiunea 1.6 i-DTEC nu e una gravă, ci mai debrabă e una un pic mai bună de mediu, cam ca într-un RAV4 sau într-un CX-5, în timp ce motorizarea 2.0 litri pe benzină poate fi comparată cu SUV- urile premium la acest capitol.

Substrat tehnic

Noul propulsor diesel de 1.6 litri al japonezilor a fost gândit în primul rând pentru Civic şi acolo el se potriveşte perfect maşinii, cu 120 CP şi 300 Nm la activ. Pentru CR-V, însă, el constituie mai mult o versiune de downsizing pentru europenii foarte păsători de cifrele de emisii CO2, care mai şi atrage facilităţi de taxare în mai multe ţări, graţie cifrei de 119 g/km în emisii de dioxid de carbon.

Un CR-V cu motor de 2.0 benzină şi transmisie automată cântăreşte peste 1,650 kg la gol, iar unul cu motor diesel de 2.2 litri şi transmisie automată – 1,806 kg la gol. Ce ar putea face un propulsor de 120 CP cu o greutate comparabilă, ne-am întrebat noi când aflasem decizia niponilor de a monta acest motor pe CR-V? Dacă vom arunca o privire pe la concurenţi de talie similară, fie cu un preţ de achiziţie accesibil sau din tabăra premium, nu vom prea vedea motoare de o cilindree atât de mică şi o valoare atât de modestă a puterii montate pe SUV-uri de o asemenea talie. Deci, cât de înţeleaptă a fost decizia celor de la Honda şi cum se simte ea pe viu?

Ei bine, nu ne ia mult să ne convingem că inginerii au făcut o decizie conştientă, deşi au fost forţaţi la un asemenea pas, probabil, de colegii lor care îşi bat capul de vânzări. Zicem că decizia a fost conştientă pentru că inginerii au decis imediat că un asemenea motor are nevoie de o sarcină uşurată în cazul unui CR-V, iar asta a însemnat că tracţiunea integrală, cu toate componentele ei, a dispărut de pe lista de opţiuni. Da, noul motor de 1.6 litri diesel e disponibil pe Honda CR-V doar cu tracţiune pe puntea faţă! Mai mult ca atât, motorul poate veni combinat doar cu o transmisie manuală cu 6 trepte, şi nicidecum cu una automată. Toate puse cap la cap, au uşurat greutatea totală a maşinii, astfel încât un CR-V 1.6 i-DTEC, cu cutie de viteze manuală, cântăreşte la gol 1,517 kg – cu aproape 300 kg mai puţin decât fratele diesel mai mare cu tracţiune integrală şi cutie de viteze automată şi cu 140 kg mai puţin decât motorizarea pe benzină cu transmisie automată şi tracţiune integrală. Chiar şi aşa, masa totală autorizată a lui CR-V 1.6 i-DTEC constituie 2,075 kg, ceea ce înseamnă că SUV-ul ăsta rămâne extrem de capabil, putând transporta o sarcină utilă de 558 kg la bord!

Ce spun cifrele de acceleraţie pentru această motorizare? Spun că cel de volan trebuie să fie un om răbdător, pentru că sprintul de la 0 la 100 km/h se realizează în 11.2 secunde, iar viteza maximă ajunge la 182 km/h. Ei bine, 11.2 nu e chiar rău până la urmă, pentru 120 CP, dar haideţi să vedem cum se simte toată această reţetă pe viu!

O versiune pentru zgârciţi şi ultra-raţionali

Maşina asta e asemeni unui amic, care îţi spune pe şleau lucruri mai puţin plăcute, dar de cele mai multe ori adevărate. Eşti iritat la început, îţi zici că nu prea vei putea lega o prietenie în acest fel, dar până la urmă îţi devine unul din cei mai buni şi mai fideli prieteni.

La volanul lui CR-V, din start, îţi zici că maşina asta îţi oferă o combinaţie un pic ciudată pentru timpurile noastre. Adică pe un ditamai SUV-ul de talie medie tu să mai apeşi ambreiajul şi să mai schimbi treptele transmisiei, şi să nu stai ca boierul la volan în timp ce accelerezi orgolios?... E clar, nu te simţi în apele tale să faci asta în primele vreo 15 minute. Dar mai apoi te obişnuieşti şi mai observi că maşina mai şi frânează automat atunci când demarezi în pantă. Şi asta se întâmplă indiferent dacă porneşti cu treapta 1 a transmisiei sau, înapoi, în marşarier! Deci există semne de civilizaţie care te fac să înţelegi că inginerii tot s-au gândit la confortul tău.

Motorul dispune şi de sistem start/stop, care îl deconectează la staţionările de la semafor şi îl ajută să fie mai eficient. Inginerii Honda anunţă un consum incredibil de mic pentru CR-V 1.6 i-DTEC, de 4.8 litri/100 km în regim urban, 4.3 litri/100 km în regim extra-urban şi 4.5 litri/100 km în regim mixt. Să fie oare posibilă atingerea unor asemenea cifre?

Noi am preferat călătoriile de traseu şi am menţinut intiţial un tempou moderat de condus, cu viteze de până la 100-110 km/h. Etajarea transmisiei e bună pentru accelerările urbane şi vitezele moderate, însă la 120 km/h, în treapta a 6-a, motorul are deja 2,300 rpm, ceea ce e destul de mult pentru un diesel. Pe o autostradă germană, la viteze de 130-150 km/h, s-ar putea ca motorul ăsta să nu mai fie la fel de eficient ca acum, când înregistăm vreo 5.3 litri/100 km.

În curând, în faţa noastră s-a deschis o porţiune de traseu lat şi ne-am zis că acum e momentul să punem motorul ăsta la o treabă mai serioasă. Am accelerat mult mai pronunţat şi am vrut să menţinem o viteză medie de vreo 140 km/h. Honda CR-V 1.6 i-DTEC e, într-adevăr, departe de a-ţi oferi senzaţii de lipire în scaun la acceleraţii, dar cuplul ăla de 300 Nm o ajută să aibă un comportament demn atunci când apeşi pedala de acceleraţie cu putere. Ţinem o viteză de 140 km/h, chiar dacă traseul mai are şi mici urcuşuri, şi mici coborâşuri. Cifra medie a consumului a urcat cu rapiditate până spre 5.8, 5.9 la sută, apoi a trecut de bariera de 6 litri şi s-a stabilizat undeva spre 6.5 litri/100 km. Hm... Dacă alergi cu intensitate motorul, el nu se mai dovedeşte chiar atât de eficient... Şi e cam departe chiar şi de indicele de consum urban indicat în fişa oficială. Suntem absolut siguri că motorul de 2.2 litri diesel, cu tot cu tracţiune integrală şi greutate mult mai mare, ar putea indica un consum similar în aceste condiţii numai datorită faptului că îşi utilizează la o rată mai mică resursele de care este capabil, iar relaxarea aduce imediat şi eficienţă. Aici, însă, motorul de 1.6 litri operează mult mai aproape de maxim într-un astfel de tempou, şi de aia avem un astfel de consum.

Ei bine, experimentul condusul intens ne-a convins că avantajele motorizării mai mici sunt valabile la un condus foarte lejer şi devin aproape nule la un ritm foarte dinamic de condus, similar autostrăzilor europene. Să revenim la un ritm lejer de condus, fără a reseta cifra calculatorului de bord şi să vedem cum evoluează lucrurile mai departe! Peste doar vreo 15 km cifra consumului mediu a scăzut la 5.9 litri/100 km, dar să ştiţi că am condus fără o prea mare străduinţă de a obţine cifre record.

După aproape 60 de kilometri de la start, cifra globală medie a coborât la 5.7 litri/100 km. E bine pentru un SUV de talia asta, dar încă e departe de cifra excelentă anunţată în fişa tehnică. Noi am alternat un ritm foarte intens de condus cu un ritm lejer şi eficient ca să obţinem această medie, însă suntem siguri că dacă am conduce numai în ritm eficient la un traseu mai lung, am putea obţine vreo 5 litri la sută, ceea ce, pentru o maşină de dimensiunile lui CR-V, e foarte bine! Hm!... Poate ar trebui să ne convingem pe viu, într-un maraton de distanţă lungă?...

Cert este că noul motor diesel e unul care îi va atrage şi îi va mulţumi pe mai ales pe cei ultra-raţionali şi zgârciţi. Le va economisi câteva mii de euro bune la achiziţie dacă sunt de acord să renunţe la tracţiune integrală, la cutie de viteze automată şi la dotări de vârf, iar mai apoi îi va recompensa cu un consum excelent doar dacă aceştia vor avea dârzenia de a menţine un ritm foarte grijuliu în condus. Cine ar putea să respecte o asemenea dietă de la plăcerile depline ale acceleraţiilor accentuate şi de la escapadele în offroad cu un SUV? Cei menţionaţi mai sus! Dacă ar fi după noi, noi am prefera motorul 2.2 diesel, echipat generos, care te face să simţi maşina asta ca una premium. Acolo, cu acel propulsor, poţi alege cu curaj un CR-V în locul unui SUV de marcă premium şi tot vei economisi câteva zeci de mii de euro. Aici, însă, noul propulsor e perfect pentru o familie care îşi doreşte spaţiul imens dintr-un CR-V şi toate aspectele practice care vin la pachet, şi nu ţine neapărat la calităţile de SUV ale modelului, mulţumindu-se cu o gardă la sol mai ridicată şi percepând modelul mai degrabă ca un van familist mai înălţat, care, pe deasupra, mai e şi foarte eficient în consum, contribuind la economisirea bugetului de familie. Mai ştim cu siguranţă că o familie se va simţi excelent într-o călătorie lungă şi lipsită de grabă cu acest propulsor, economisind un buget foarte important în banii aruncaţi la pompă!

Se făcuse noapte între timp şi maşina asta a reuşit să ne facă să o simţim atât de familiară, în doar câteva ore! Nici nu observasem cum purtam o discuţie lejeră de câteva zeci de kilometri încoace, operând firesc şi intuitiv cu Honda CR-V, ca o maşină pe care o ştii de ani buni. Ei uite, în primele 15 minute o făceam pe snobii iritaţi de nevoia de a schimba treptele transmisiei manuale, iar acum ne place atât de mult atmosfera de la bord, încât sunt nevoit să constat din nou că, în pofida designului interior un pic extraterestru, Honda CR-V te face să te simţi bine şi familiar la bord, şi e unul din puţinele SUV-uri de pe piaţă pe care l-aş cumpăra! Poate pentru că sunt şi eu un zgârcit uneori. Şi un ultra-raţional uneori. Şi mai am şi o familie tânără. Şi pun mare preţ pe fiabilitate. Şi vreau consum redus de la o maşină de familie. Nu ştiu ce-o fi, dar CR-V-ul actual îmi face tot mai mult din ochi...
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (33 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter