Mercedes-Benz SLK 350
9 Iulie 2014
Scenariul perfect al unei zile însorite de vară implică neapărat şi o decapotabilă, pe care să o conduci nu neapărat cu maximă rapiditate, ci cu maximă plăcere şi savoare a peisajelor din jur. Până nu încerci pe propria piele această senzaţie, toată treaba îţi poate părea un simplu clişeu, desprins din broşurele de vânzări. Dar nu este chiar aşa...
Redacţia PiataAuto.md a avut de curând ocazia să testeze unul din cele mai dorite roadstere din zilele noastre – Mercedes-Benz SLK 350 – acasă la el, în Germania. Din fericire, am avut parte de una din acele zile perfecte de vară, cu soare cald şi domol, şi cu o lumină gălbuie şi frumoasă de apus...

Adevărata formulă de roadster

Mercedes-Benz SLK respectă în totalitate formula definitorie a unui roadster – două locuri, capotă lungă,
posterior scurt, centru de greutate coborât şi poziţie la bord la fel de coborâtă şi mult caracter sportiv. Veţi spune că îi lipseşte soft topul, şi va fi adevărat doar dacă ne referim la definiţia clasică, însă în ultimele decenii roadsterele cu hard top retractabil au devenit atât de dominante, încât au modelat definiţia roadsterului încât să încapă şi ele perfect acolo.

Aş putea să vă mai spun mai multe despre cât de reuşit e designul lui
Mercedes-Benz SLK, cu proporţii superb de reuşite, cu grila aia frontală bine profilată, cu „umerii” ăia proeminenţi în spate, dar sunt sigur că formele lui nu au nevoie de convingere pentru a plăcea. E o maşină din alea care îţi place imediat, integră, indiferent dacă eşti fan de roadstere, sau chiar dacă eşti fan al mărcii. SLK nu te poate lăsa indiferent şi face asta printr-o integritate desăvârşită a designului, cu picanterii adăugate exact în locurile necesare, fără niciun exces nenecesar.
E un german care-şi poate ţine
orice porniri exhibiţioniste în frâu, şi în acelaşi timp e o pictură de maestru, care-ţi trezeşte ţie porniri emotive. Vrei să-l conduci, să-l simţi, să te bucuri de viaţă la volanul lui... Ah, pe naiba!
Trăieşti doar o singură dată, îţi zici.
Ar fi păcat să nu apuci măcar
o dată să te bucuri din plin
de o asemenea maşină!...
În habitaclu descopăr un aer sportiv puritan, dar necomplicat de ingrediente din lumea competiţiilor. E o sportivitate din alea care se ţes perfect cu simpla ta dorinţă de a avea un condus nerestrictiv pe frumoasele drumuri ale lumii, de a simţi maşina până la ultimul milimetru fără a avea nevoie de o cuşcă de protecţie din motorsport. Designul interior, astfel, pune accente potrivite de sportivitate, dar păstrează un stil clar şi neaglomerat, pentru a te lăsa pe tine să te concentrezi cu
adevărat la ceea ce se află dincolo de planşa de bord, dincolo de parbriz...

SLK 350 mai păstrează poziţionarea levierului transmisiei pe tunelul central, neadoptând încă micuţa manivelă din apropierea volanului, aşa cum au făcut-o aproape toate modelele Mercedes-Benz. Poate voi părea un conservator din ăla încăpăţânat, dar trebuie să
recunosc că poziţionarea asta clasică, pe tunelul central, îţi dă parcă mai multă naturaleţe la o asemenea maşină sportivă, te lasă să te simţi mai dezinvolt chiar dacă ai de-a face cu o cutie de viteze automată.
Şi poziţionarea comenzilor sistemului multimedia şi a celui de climatizare e oarecum clasică, ergonomică şi familiară. Şi mă bucur enorm de asta. Pentru că o maşină ca Mercedes-Benz SLK nu are nevoie de o tabletă pe consola centrală şi de o altă tabletă în faţa volanului, ci de instrumente de bord convenţionale, modernizate atât cât să te simţi conform anului din calendar, dar fără inspiraţii de Star Trek. Anume astfel reuşeşte habitaclul lui Mercedes-Benz SLK să te cucerească din primele minute.
Ai şi o poziţie foarte coborâtă, dar foarte comodă în acelaşi timp. SLK nu-ţi va permite să te depărtezi de volan şi să-ţi laşi speteaza prea spre spate în acelaşi timp, pentru că nu există loc pur şi simplu, dar un spătar niţel mai
vertical şi un scaun mai depărtat te conving în scurt timp că anume aia e poziţia perfectă de condus a unui SLK. M-am făcut atât de comod aici, încât abia aştept să pornesc motorul şi să
savurez traseele de vară. Am nevoie de atmosferă? Ei bine, maşina asta e dotată cu un sistem audio de înaltă fidelitate Harman/Kardon. E nevoie de mai mult confort climateric în timp ce
conduci cu acoperişul coborât? Şi aici există o soluţie inovativă germană – tetierele scaunelor au guri de aerisire, prin care poate veni aer răcoros în zona gâtului! Deci, SLK nu duce lipsă de inovaţii utile şi vizionare, iar
focusarea spre esenţial a
designului interior este
o parte bine gândită
a reţetei finale.
Senzaţii de condus

Dar să pornim odată la drum! Pentru că drumul şi condusul definesc adevărata savoare a lui Mercedes-Benz SLK!

Versiunea SLK 350 e cea mai puternică din gama de motorizări
SLK, dacă nu luăm în calcul ediţia AMG, iar partea cea mai gustoasă, poate, e prezenţa sub capotă a unui V6 de modă veche, aspirat natural! Da, doamnelor şi domnilor, avem azi onoarea să testăm poate unul din ultimele motoare aspirate natural din familia Mercedes-Benz, înainte ca epoca turbo să se instaleze cu
desăvârşire. E un motor V6 de 3.5 litri, care mai respectă semnificaţia clasică a nomenclaturi SLK „350”, şi care dezvoltă 306 CP la 6,500 rpm cu un cuplu maxim de 370 Nm între 3,500 şi 5,250 rpm. Aoleu, veţi spune – păi SLK 350 are exact aceeaşi putere ca şi un BMW Z4 sDrive35i, iar la bavarez
cuplul este chiar un pic mai mare datorită turboaspirării. Cifrele sunt corecte, însă nu întotdeauna adevăratele senzaţii pot fi redate complet de cifre. Aşa că haideţi să vedem cum se simte, de fapt, noul Mercedes-Benz SLK 350 în condus!

Oh da! Motorul ăsta e fenomenal pe o maşină atât de uşoară şi atât de compactă precum SLK 350! Orice apăsare mai puternică a acceleraţiei face puterea să curgă din motor linear, într-un crescendo previzibil şi nirvanic, iar puntea spate începe a juca vesel
la menajarea forţei pe care o primeşte de la motor! Dacă mai faci asta într-un viraj, atunci puntea va deveni şi mai jucăuşă, şi mai nărăvaşă, şi mai dornică de răbufniri nebunatice! Iar atunci când turezi un V6 de cilindree mare până spre 4-5 mii rpm, sunetul ăla e capabil să-ţi ofere un extaz acustic de care nu vrei să te mai desparţi! Priveşti cu ochi de copil care se îndulceşte cu caramela după care a urcat sus de tot, cum turometrului urcă pofticios spre linia roşie, apoi cutia de
viteze schimbă o nouă treaptă şi povestea extazului continuă cu un nou episod, în altă tonalitate şi cu o altă lungime de vers... Iar între timp sesizezi că şi acul vitezometrului a urcat undeva sus de tot, la cifre care ar trebui să-i înspăimânte pe alţii, dar care te fac să te simţi la fel de sigur pe tine, la volan, deşi conduci o decapotabilă! Aerodinamica maşinii ăsteia a fost desăvârşită într-atât de bine, încât nici măcar vitezele
ameţitoare nu îţi deranjează senzaţiile înălţătoarele de la bord!

Dar marea revelaţie a maşinii ăstea nu e nici măcar motorul ăsta divin de sub capotă. Cel puţin nu de unul singur. E felul în care SLK 350 se conduce, cu senzaţiile pe care le primeşti în volan, în umeri la viraje, în picioare şi spate la acceleraţii şi prin tot corpul pe drumurile întinse şi drepte. E o maşină
într-atât de naturală şi puritană în senzaţii, încât mă minunez în timp ce o conduc cum de a fost posibil crearea unei maşini atât de perfect fizic în zilele noastre, a vehiculelor ultra-sofisticate, cu sportivitate asigurată de creieri electronici. Nu! Aici, pe Mercedes-Benz SLK, ai parte de sportivitate de aia veritabilă, firească până la cea mai mică senzaţie pe care
o obţii, iar rafinamentul maşinii nu vine din izolare şi detaşare, ci din perfecţiune mecanică incipientă! E o maşină desăvârşită tehnic, echilibrată până la absolut, centrată până la absolut, dozată cu putere din generozitate, care îţi dă senzaţii irepetabile! E cel mai puritan model Mercedes-Benz pe care l-am condus vreodată!
Un pic de magie

Am închis apoi plafonul, pentru a proba SLK-ul şi cu plafonul deasupra capului. Evident, ambianţa plusează un plus notabil de izolare fonică, dar, din fericire, senzaţiile de condus rămân la fel de puritane. Şi totuşi, marea plăcere spirituală pe care o obţii de la maşină nu e la fel de mare cu acoperişul deasupra. Mercedes-Benz SLK trebuie condus decapotat. Asta e starea lui naturală. Şi el trebuie servit natural.
Iar pentru zilele ploioase, sau cele friguroase, când vrei să te joci de-a schimbarea ambianţei, germanii au inventat sistemul MAGIC SKY CONTROL, care a debutat pe noul Mercedes-Benz SLK. E vorba de plafonul ăla cu o zonă panoramică mare, cu un geam magic. Nu există o cortină cu care să-l închizi, însă
există un buton, care-l poate întuneca sau face transparent. Totul funcţionează după un pincipiu fizic de ionizare şi schimbare a poziţiei particulelor din interiorul acelui geam, şi dacă transparentizarea se face instantaneu, atunci recăpătarea opacităţii are nevoie de vreo 2 secunde. E un pic de magie, dar vă indicăm să o folosiţi doar în zilele ploioase sau prea răcoroase. Pentru că nimic nu poate înlocui senzaţiile adevăratul cer liber deasupra capului!
Verdict

Un Mercedes-Benz SLK porneşte în Moldova de la un preţ de puţin peste 35,600 euro pentru versiunea SLK 200, cu un motor turboaspirat sub
capotă. Bănuim că senzaţiile puritane sunt prezente şi acolo, şi pe versiunea mai puternică SLK 250 într-o măsură mai mică, dar încă foarte plăcută. Există şi un diesel SLK 250 CDI,
căruia noi nu-i prea vedem rostul pe un roadster puritan. Însă, providenţa v-a înzestrat cu norocul de a vă permite mai mult de atât, vă recomandăm cu
maximă plăcere V6-ele aspirat natural de sub capota lui SLK 350. Motorizarea asta porneşte în Moldova de la puţin peste 61,000 euro, dar îşi merită fiecare cent!
E o maşină sublimă. Cred că adevăratul verdict l-am dat niţel mai sus: e cel mai puritan model Mercedes-Benz pe care l-am condus vreodată!
PiataAuto.mdIlie Toma
6
5,290
GALERIE FOTO (63 IMAGINI)
COMENTARII (3)
jaguar
Chişinău
la 9 Iulie 2014 - 20:06
E interesantă, dar BMW Z4 pare mai interesant ca design. Oricum, bravo PA.placut test.
0
0
Igor
Chişinău
la 10 Iulie 2014 - 07:40
ce inseamna "puritan"?
0
0
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 10 Iulie 2014 - 09:04
@Igor:
Prin „puritan” aici am avut în vedere „natural în întregime”, pur, oarecum conservator.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!