Noul Porsche Macan
8 Mai 2014
Macan este cea mai ambiţioasă lansare Porsche de la păşirea în segmentul SUV-urilor cu Cayenne şi mai apoi în cel al grand turismelor cu Panamera. Porsche declară că noul Macan nu este doar un SUV compact cu emblema Porsche pe capotă, ci este primul SUV sportiv veritabil din segmentul compact. Să fie oare aşa? Cât de compact este, până la urmă, un Macan? Să fie noul Macan doar un baby-Cayenne, sau există
caracteristici care să-i contureze o personalitate puternică proprie? O mulţime de întrebări şi o mare intrigă, deci! Să descoperim răspunsurile împreună!
Design. Predictibil în faţă, surprinzător în spate.

Designul părţii frontale a lui Macan aduce, fără îndoială, foarte multe analogii cu fratele mai mare, Cayenne, şi doar cunoscătorii fini ai mărcii pot sesiza înălţimea mai mică, lăţimea aproape la fel de mare şi micile detalii care disting cele două modele. Pentru restul spectatorilor va exista
întotdeauna întrebarea dacă modelul tocmai văzut e un Macan sau un Cayenne. Ceea ce nu e neapărat rău, ba dimpotrivă, încadrează noul model Porsche într-un design recognibil al mărcii, care nu expiră aproape niciodată.
Posteriorul noului Macan, însă, aduce distincţii clare, care au rol de buletin de identitate pentru noul model. În primul rând, silueta modelului coboară foarte îndrăzneţ spre spate, în zona portbagajului, într-o uşoară analogie cu renumitul 911, iar blocurile optice înguste şi zona dintre ele formează o profilare frumoasă şi atletică a posteriorului.
Care e personalitatea pe care o emană un Porsche Macan atunci când rulează pe străzi, pe alături? Ei bine, dacă se deplasează alături încet şi aproape neauzit, Macan emană aerul unei jucării urbane luxoase, admirate şi dorite deopotrivă, însă, din momentul în care SUV-uri decide să-şi pună motorul şi eşapamentul la treabă,
potenţialul de performanţă iese în prim plan şi fascinează. E un soi de situaţie, când o doamnă priveşte din depărtare bijuteria altei doamne, încercând să înţeleagă dacă piatra inelului e un diamant veritabil, iar apoi mâneca urcă încet în sus, dezvăluind un ceas Chopard pus la mână, spulberând astfel orice îndoieli despre autenticitate...

Macan e un ceas elveţian de lux în lumea SUV-urilor, care nu are nevoie
de crom pentru a-şi demonstra valoarea, dar simplitatea şi meticulozitatea formelor căruia spun multe...
Habitaclu. Cât de compact este Porsche Macan?

Şi designul interior al lui Macan aduce elemente recognibile pentru cunoscătorii mărcii, cu o ergonomie similară şi un stil identic. Volanul lui Macan S emană sportivitate dozată generos, cele trei spiţe având un contur metalic accentuat, care
continuă frumos printr-un contur circular din mijlocul volanului. Cadranele de bord nu sunt cinci la număr, ca în cazul lui Cayenne, ci 3, dar elementul principal rămâne a fi
turometrul imens de pe centru. E curios să constaţi că, până şi pentru Macan, Porsche a păstrat inscripţiile vitezometrului pentru fiecare 50 unităţi de kilometri la oră – 50, 100, 150, etc. Da, pentru că viteza are o altă dimensiune în familia Porsche...

Unii ar putea acuza aglomeraţia de butoane de pe tunelul central, dar să
facem din asta o problemă
ar fi o prostie. Tunelul ăsta central e
o simbioză din formele celui de pe
noul 911 şi Panamera, iar butoanele sunt mari şi clare. Bine, orice Porsche necesită vreo 10 minute de adaptare pentru cei ce nu au condus niciodată vreun exemplar modern al mărcii – cheia de contact e în stânga volanului,
butoanele sunt un pic
altfel amplasate decât la ceilalţi
producători, dar odată ce cunoşti
această lume, ea ţi se pare foarte bine organizată, ba chiar mai intuitivă
uneori. A fost frumos să descoperim modul în care sunt amplasate
comenzile sistemului de climatizare bizonal pe noul Macan – pe tunelul central, cu comenzi în stil de comutatoare, cu un display discret alăturat. Mai impresionant e faptul că nu doar temperatura poate fi reglată individual, ci şi intensitatea suflării!
Un detaliu care nu ne-a prea plăcut e zona aia pustie de sub display-ului sistemului multimedia. Acolo e, de fapt, un sertar care se deschide şi care descoperă nişa pentru introducerea CD-urilor şi soluţia
aplicată e foarte practică şi inteligentă din punct de vedere al ergonomiei, dar e şi mai puţin estetică pentru designul planşei de bord.

Dacă designul poate fi subiectiv, atunci calitatea materialelor din Porsche Macan poate fi calificată cât se poate de obiectiv: ea este cu adevărat
ireproşabilă. Pielea, plasticul moale, inserţiile din aluminiu sau lemn – toate sunt lucrate perfect şi plăcute atingerii. Aceeaşi calitate e valabilă pentru întreg habitaclul, inclusiv pentru bancheta spate. Mai mult ca atât, programele de individualizare vă pot aduce la bord
materiale şi mai exclusiviste
de atât, în combinaţii unice
şi de-a dreptul elitiste.
Marea dilemă care tronează la interiorul noului Porsche Macan e cea legată de spaţiul disponibil. „Ah, Macan, e cam mic”, spun unii. Dar nu credeţi întotdeauna impresiilor de la prima vedere. Am luat o poziţie confortabilă la volan şi am realizat imediat că în noul Macan se stă cu totul altfel decât într-un Cayenne. Poziţia la volan e mai coborâtă şi mult, mult mai sportivă, apropiată de cea dintr-un 911! Iar asta e un compliment de nepreţuit pentru un SUV! Nici nu am reuşit să pornesc motorul şi am deja asemenea senzaţii de sportivitate la volan! Iar la capitolul spaţiu – cei doi ocupanţi ai locurilor faţă se vor simţi perfect, scaunele sunt confortabile şi excelent profilate în acelaşi timp, iar lăţimea aproape identică a lui Macan în raport cu Cayenne le va asigura senzaţia de spaţialitate. Spaţiul pe înălţime e mai redus, dar, datorită poziţiei mai sportive la volan, descrise mai sus, nu te simţi câtuşi de puţin constrâns, ba dimpotrivă, ai senzaţia unei maşini profilate foarte reuşit pe interior.

După găsirea unei poziţii reuşite în faţă, haideţi să trecem şi în spate, pentru a vedea dacă un pasager
de 1.87 metri înălţime poate încăpea în spatele altuia de aceeaşi înălţime. La început, iluzia spaţiului mai restrâns e creată de montantul spate, dar, odată ce ai urcat la bord, constaţi că ai încăput foarte bine atât pe lungime, cât şi pe înălţime. Observaţi din nou silueta exterioară pe lateral – linia geamurilor coboară fluid începând de la portiera spate, în timp ce adevărata linie a plafonului coboară abia din zona portbagajului. Iar asta înseamnă că la interior, habitaclul lui Macan pentru ocupanţii spate oferă un spaţiu cât se poate de suficient pentru un confort demn chiar şi pentru drumuri lungi. E la fel de adevărat că un eventual al treilea ocupant nu se va simţi prea bine din cauza tunelului central masiv, dar doi ocupanţi adulţi vor putea călători în condiţii de confort desăvârşit. De asemenea, în cazul în care vă doriţi mai mult confort pentru pasagerii spate, bifaţi în lista de opţionale şi gurile dedicate de ventilare pentru ocupanţii de aici.
Motor, transmisie şi suspensie. Senzaţii de condus.

Dacă tot am comparat noul Porsche Macan cu un ceas elveţian de lux în lumea SUV-urilor, trebuie să spunem şi că ceasurile elveţiene au întotdeauna un mecanism interior perfect. Să vedem cu ce ne fascinează „mecanismul interior” al noului Macan.

Versiunea Macan S, testată de noi, vine cu un motor V6 pe benzină, de 3.0 litri, care dezvoltă 340 CP între 5,500 şi 6,500 rpm, iar cuplul maxim atinge valoarea de 460 Nm între 1,450 şi 5,000 rpm. Mai mult de atât dezvoltă,
deocamdată, doar Macan Turbo, care vine cu 400 CP la activ. Mai există, desigur, şi Macan S Diesel, care vine cu 245 CP şi 580 Nm. Deşi există o versiune Macan Turbo, unde e firesc să descoperim un motor tuboaspirat sub capotă, asta nu înseamnă că sub capota lui Macan S avem un motor aspirat natural. Sub capota modelului testat de noi e amplasat, de
asemenea, un motor cu turbină, ba chiar cu două, biturbo, care intervin superb de potrivit pe întregul diapazon de turaţii, făcând propulsorul lui Macan S încântător de elastic şi răspunzător la impulsurile pedalei de acceleraţie. Mai mult ca atât, turbolag-ul lipseşte cu desăvârşire, iar urcarea turaţiilor de la vreo mie până spre vreo 6 mii îţi dau senzaţii care evoluează atât de frumos, linear şi predictibil, încât ai impresia că ai conduce un motor aspirat natural, perfect calibrat,
care are întotdeauna rezerve fireşti cu care să te impresioneze! Am privit mult timp cu scepticism motoarele turboaspirate şi invazia lor tot mai dominantă în lumea auto, dar noile modele germane testate de noi mă conving tot mai mult că tehnologia turboaspirării a evoluat într-atât de mult, încât a eliminat orice neajunsuri şi sacadări specifice trecutului, venind astăzi cu intervenţii perfect echilibrate,
calculate şi al naibii de plăcute în
condus. După ce conduci un astfel
de motor, îţi zici că cei care se
încăpăţânează morţiş să rămână în
tabăra motoarelor aspirate natural
vorbesc aiureli dintr-un alt
secol...
Conduc Porsche Macan S, ţinând volanul sportiv în mână şi delectându-mă cu sunetul frumos al motorului, şi-mi zic că maşina asta nu e un SUV, ci un sportcar confortabil, cu poziţie un pic mai înălţată la volan. Se simt urmele platformei lui Audi Q5, de la care a pornit dezvoltarea lui Macan? Nici vorbă! Aşa cum 911 a pornit
acum peste 50 de ani de la un Beetle perfecţionat şi a ajuns astăzi un etalon al ingineriei şi sportivităţii, platforma lui Macan a fost modificată într-atât de mult, încât a ajuns un adevărat şi veritabil Porsche.

Felul în care maşina asta intră în viraje, felul în care motorul şi transmisia
răspund, senzaţiile pe care le simţi în volan – totul emană un aer puternic şi autentic de Porsche. Iar tracţiunea integrală îşi face treaba mai ales pe asfalt, în viraje, unde dictează maşinii o traiectorie perfect înscrisă atunci când ţi-o doreşti, sau poate dicta mici derapaje controlate cu puntea spate, asemeni unei maşini cu tracţiune
spate, dacă ştii să arunci centrul de greutate corect în viraje şi să impui sistemul de tracţiune integrală al maşinii să trimită aproape tot cuplul spre puntea posterioară. Macan S e un model superb de plăcut de condus, pe care-l simţi integru, bine închegat, foarte capabil şi foarte ascultător la intenţiile tale. Iar pe deasupra,
volanul îţi transmite senzaţiile alea puritane, excelent conectate cu asfaltul, similare cu Porsche 911! Da, Macan e mult mai aproape ca şi caracter de un 911, decât de SUV-ul Cayenne. Marele Cayenne se simte într-adevăr mare, iar la frânare se mai simte şi greu, în timp ce Macan e o maşină agilă, isteaţă, plăcută, rapidă!

Există confort suficient la bord, încât să te poţi relaxa de-a binelea în călătorii lungi. Suspensia lui Macan e capabilă să înghită atât de bine denivelările, încât îţi pare aproape incredibil că un SUV care întră fixat în viraje poate face asta. Şi totuşi,
Porsche a reuşit să construiască o suspensie care ţine maşina superb la forţele laterale, dar înghite cu excelenţă orice cantitate de energie venită pe axă verticală. Nu e doar o suspensie excelentă, e un adevărat reper, după care am putea compara toate celelalte SUV-uri de talii comparabile, indicându-le unde mai au de învăţat. Macan S are reacţii ajustabile la suspensie, iar atunci când presezi butonul Sport
pentru acutizarea reacţiilor motorului şi transmisiei, suspensia trece şi ea într-un nivel superior de rigiditate, dar există un buton care îţi permite să rigidizezi şi mai mult suspensia, sau dimpotrivă, să o laşi la fel de moale ca înainte, păstrând reacţiile sportive ale motorului şi transmisiei. Ei bine, suntem fascinaţi să constatăm că Macan S îşi rigidizează, într-adevăr, ţinuta de drum în regimurile sportive ale suspensiei, dar capacitatea de absorbţie a şocurilor nu este câtuşi de puţin compromisă. E unul din acele
momente când realizezi că scuzele fizice pe care le invocă alţii ca piedici imposibile de depăşit au fost
rezolvate aici, într-un mod genial şi
eficient. Deci, soluţia perfectă
există, e nevoie „doar” de
ingineri geniali şi de lipsa
zgârceniei la construcţia
suspensiilor!
Ei bine, ce face tracţiunea integrală a lui Macan, inspirată şi ea de pe modelul 911, în offroad? Ei bine, fără anvelope specializate pentru offroad – nu prea multe. Derapajele de roţi în
offroad alunecos au loc foarte rapid, iar redistribuirea cuplului nu e întotdeauna prea corectă din punct de vedere a trecerii dificultăţilor de offroad, simţindu-se axarea spre sportivitate
a sistemului. Cu nisip, pietriş şi offroad cu mai mult aderenţă, Macan se va descurca foarte bine, dar atunci când gluma se îngroaşă de-a binelea, veţi descoperi limitele lui Macan. Dar asta e, Macan e un citadin mai mult decât un aventurier pur sânge. E un sportiv cu siluetă de SUV mai mult decât un SUV cu siluetă sportivă.
Verdict

Ceasul elveţian de lux, lucios şi dorit, şi-a confirmat consistenţa mecanică perfectă. Porsche Macan s-a dovedit a fi nu doar un model atrăgător, dar cu o consistenţă inginerească peste aşteptări şi mai ales cu senzaţii de condus fascinante. Deoarece e disponibil din start doar cu motoare
mai puternice, cu 6 cilindri, Macan nu are, deocamdată, concurenţi direcţi, cu valori apropiate de putere. Porsche Macan porneşte de la un preţ destul de apropiat de cel mai accesibil Cayenne în Moldova – 53,700 euro pentru Macan S versus 63,450 euro pentru Cayenne sau 82,250 euro pentru Cayenne S. Dar după ce conduci noul Macan, nu le mai vezi pe cele două modele într-o comparaţie obligatorie. Constaţi că spaţiul pe care îl oferă
Macan la interior e perfect suficient chiar şi pentru cei care vor călătorii de familie la bordul lui, iar senzaţiile absolut diferite de condus pe care le experimentezi la volan te conving că noul Macan e din cu totul altă lume şi altă filosofie, incomparabilă cu Cayenne. Marele Cayenne e un SUV generos, foarte bun, cu pedigree de Porsche. Macan e un sportiv fascinant,
extraordinar de plăcut în condus, cu pedigree de SUV. Şi cu asta basta!

Instrumente utile:
» Date tehnice Porsche Macan S
» Date tehnice comparative Macan S, Macan Turbo, Macan S Diesel
PiataAuto.mdIlie Toma
7
5,940
GALERIE FOTO (84 IMAGINI)
COMENTARII (34)
jaguar
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 10:10
ce poti sa zici de Porsche...doar un Porsche:)
Imi place interiorul cu nuante deschise, mai mult, de cat acest exemplar. In rest super.
Acus vin fratii si spun ca nu este fiabila:)
1
4
Valeriu
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 11:02
Masina "de umplutura" cu un spate "sters".
3
1
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 11:29
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
2
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 11:31
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
2
501STL
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 11:34
Imi place mai tare ca Cayene
3
2
jaguar
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 11:35
masina buna!
2
2
Cyber
Briceni, Moldova
la 8 Mai 2014 - 12:00
Cum sa mai spus... partea laterala semana mult cu 911.
Recunosc arata destul de bine, insa eu asi alege Cayenn-ul.
2
1
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 12:16
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
9
2
Cyber
Briceni, Moldova
la 8 Mai 2014 - 12:59
Off Topic:
Robert, eu nu inteleg un singur lucru, tu vrei ca toti sa gandeasca ca tine? Am spus ca asi alege Cayenn-ul in caz ca as alege intre "el" si Macan. Oare nu am dreptul sa am o parere diferita de a ta si a altora? Oare am intrebat de tine sau altcineva ce e ala Cayenne sau Macan de comentezi fara motiv?

Eu mi-am spus parerea fara ati cere sfatul sau o sugestie...
Sunt sigur ca niciodata nu voi avea nevoie de parerea "ta".
2
5
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 13:15
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
2
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 13:17
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
2
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 13:36
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
6
1
501STL
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 13:50
Robert -persoana nongrata,cui ii trebuiesti tu aici?
3
4
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 13:53
A lu' Aspirina Perjo, frumos numele tau real. Schimbati-l din 501STL ca nu-ti sta bine.
5
2
Valeriu
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 14:00
Daca nu erau Robert si Eugen cum mai adunati voi 170 de comentarii la Mercedes C, germanilor?
1
3
jaguar
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 14:00
cu siguranta:)
0
1
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 8 Mai 2014 - 18:39
Valeriu, la BRABUS 850 S-Class au fost oleaca peste 200 :D
3
0
dima
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 21:38
Porsche e fix VW sau Audi cum si lexus e fix toyota, sau chevrolet e la fel ca opel, sau renault e fix ca dacia, diferenta e doar in unele materiale, insa asta nu a fost tot timpul asa, poate doar in cazul suvurilor:)
0
5
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 21:47
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
1
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 21:47
handralealea *
5
1
Igor
Chişinău
la 8 Mai 2014 - 22:06
Lexus HS = Toyota SAI
Lexus GS = Toyota Aristo
Lexus IS = Toyota Altezza
Lexus ES = Toyota Windom
Lexus LS = Toyota Celsior

etc etc etc

deci, NICI O TREABA n-are :))

ujas prosto cit bred
2
7
Robert
Bucureşti, România
la 8 Mai 2014 - 22:43
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
9
1
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 9 Mai 2014 - 00:13
Dimaa, depinde ce Chevrolet...daca vorbesti de alde "evropeiskie" sau "koreiskie" apu da.....
Inca de Opel Corvette n-am auzit...
5
1
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 9 Mai 2014 - 00:15
Da acele "europene" sau "koreene" ap socoate ca nu-s ...Chevrolet-uri. Alde Aveo, Sonic...etc...
5
1
dima
Chişinău
la 9 Mai 2014 - 09:00
Eugen0 apoi nici VW macan nu exista, logica ai inteleso?:)))
0
5
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 9 Mai 2014 - 10:38
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
6
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 9 Mai 2014 - 10:42
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
1
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 9 Mai 2014 - 10:47
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
7
1
501STL
Chişinău
la 9 Mai 2014 - 12:46
si care ii treaba platformei?principalu ce ofera masina,dar daca masina asta ofera mai multe decit te astepti poate sa fie construita si pe platforma Renault Duster
0
1
501STL
Chişinău
la 9 Mai 2014 - 12:52
Marian.Nedelcu tu nu teai saturat sa faci copy paste de pe un site pe altu?ai un face de pedofil
1
2
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 9 Mai 2014 - 13:22
Alifonso, eu nica n-am zis referitor la ce ofera mașina.
Treaba platformei asta nu era pentru tine. Eu vorbem cu dima
5
0
FIFA
Chişinău
la 9 Mai 2014 - 13:40
Macan e pe platforma de Q5, dar are foarte multe modoficari, si materialele nu sunt la fel, Macan e mai mult porsche decit un audi in comparatie cu Cayenn si Touareg, Macan e un 911 transformat in SUV mic, nu un Q5 transformat in Macan
1
2
FIFA
Chişinău
la 9 Mai 2014 - 13:43
Apropo, nu am stiut ca noi avem scop sa adunam cit mai multe comentarii, la stirea ce tine de marca care o admiram sau o detinem.
1
2
Robert
Bucureşti, România
la 9 Mai 2014 - 14:35
Comentariu marcat ca spam. Afişează comentariul
6
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!