Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Noul Porsche Macan

8 Mai 2014
Ilie Toma
Noul Porsche Macan
Macan este cea mai ambiţioasă lansare Porsche de la păşirea în segmentul SUV-urilor cu Cayenne şi mai apoi în cel al grand turismelor cu Panamera. Porsche declară că noul Macan nu este doar un SUV compact cu emblema Porsche pe capotă, ci este primul SUV sportiv veritabil din segmentul compact. Să fie oare aşa? Cât de compact este, până la urmă, un Macan? Să fie noul Macan doar un baby-Cayenne, sau există caracteristici care să-i contureze o personalitate puternică proprie? O mulţime de întrebări şi o mare intrigă, deci! Să descoperim răspunsurile împreună!

Design. Predictibil în faţă, surprinzător în spate.

Designul părţii frontale a lui Macan aduce, fără îndoială, foarte multe analogii cu fratele mai mare, Cayenne, şi doar cunoscătorii fini ai mărcii pot sesiza înălţimea mai mică, lăţimea aproape la fel de mare şi micile detalii care disting cele două modele. Pentru restul spectatorilor va exista întotdeauna întrebarea dacă modelul tocmai văzut e un Macan sau un Cayenne. Ceea ce nu e neapărat rău, ba dimpotrivă, încadrează noul model Porsche într-un design recognibil al mărcii, care nu expiră aproape niciodată.

Posteriorul noului Macan, însă, aduce distincţii clare, care au rol de buletin de identitate pentru noul model. În primul rând, silueta modelului coboară foarte îndrăzneţ spre spate, în zona portbagajului, într-o uşoară analogie cu renumitul 911, iar blocurile optice înguste şi zona dintre ele formează o profilare frumoasă şi atletică a posteriorului.

Care e personalitatea pe care o emană un Porsche Macan atunci când rulează pe străzi, pe alături? Ei bine, dacă se deplasează alături încet şi aproape neauzit, Macan emană aerul unei jucării urbane luxoase, admirate şi dorite deopotrivă, însă, din momentul în care SUV-uri decide să-şi pună motorul şi eşapamentul la treabă, potenţialul de performanţă iese în prim plan şi fascinează. E un soi de situaţie, când o doamnă priveşte din depărtare bijuteria altei doamne, încercând să înţeleagă dacă piatra inelului e un diamant veritabil, iar apoi mâneca urcă încet în sus, dezvăluind un ceas Chopard pus la mână, spulberând astfel orice îndoieli despre autenticitate...

Macan e un ceas elveţian de lux în lumea SUV-urilor, care nu are nevoie de crom pentru a-şi demonstra valoarea, dar simplitatea şi meticulozitatea formelor căruia spun multe...

Habitaclu. Cât de compact este Porsche Macan?

Şi designul interior al lui Macan aduce elemente recognibile pentru cunoscătorii mărcii, cu o ergonomie similară şi un stil identic. Volanul lui Macan S emană sportivitate dozată generos, cele trei spiţe având un contur metalic accentuat, care continuă frumos printr-un contur circular din mijlocul volanului. Cadranele de bord nu sunt cinci la număr, ca în cazul lui Cayenne, ci 3, dar elementul principal rămâne a fi turometrul imens de pe centru. E curios să constaţi că, până şi pentru Macan, Porsche a păstrat inscripţiile vitezometrului pentru fiecare 50 unităţi de kilometri la oră – 50, 100, 150, etc. Da, pentru că viteza are o altă dimensiune în familia Porsche...

Unii ar putea acuza aglomeraţia de butoane de pe tunelul central, dar să facem din asta o problemă ar fi o prostie. Tunelul ăsta central e o simbioză din formele celui de pe noul 911 şi Panamera, iar butoanele sunt mari şi clare. Bine, orice Porsche necesită vreo 10 minute de adaptare pentru cei ce nu au condus niciodată vreun exemplar modern al mărcii – cheia de contact e în stânga volanului, butoanele sunt un pic altfel amplasate decât la ceilalţi producători, dar odată ce cunoşti această lume, ea ţi se pare foarte bine organizată, ba chiar mai intuitivă uneori. A fost frumos să descoperim modul în care sunt amplasate comenzile sistemului de climatizare bizonal pe noul Macan – pe tunelul central, cu comenzi în stil de comutatoare, cu un display discret alăturat. Mai impresionant e faptul că nu doar temperatura poate fi reglată individual, ci şi intensitatea suflării!

Un detaliu care nu ne-a prea plăcut e zona aia pustie de sub display-ului sistemului multimedia. Acolo e, de fapt, un sertar care se deschide şi care descoperă nişa pentru introducerea CD-urilor şi soluţia aplicată e foarte practică şi inteligentă din punct de vedere al ergonomiei, dar e şi mai puţin estetică pentru designul planşei de bord.

Dacă designul poate fi subiectiv, atunci calitatea materialelor din Porsche Macan poate fi calificată cât se poate de obiectiv: ea este cu adevărat ireproşabilă. Pielea, plasticul moale, inserţiile din aluminiu sau lemn – toate sunt lucrate perfect şi plăcute atingerii. Aceeaşi calitate e valabilă pentru întreg habitaclul, inclusiv pentru bancheta spate. Mai mult ca atât, programele de individualizare vă pot aduce la bord materiale şi mai exclusiviste de atât, în combinaţii unice şi de-a dreptul elitiste.

Marea dilemă care tronează la interiorul noului Porsche Macan e cea legată de spaţiul disponibil. „Ah, Macan, e cam mic”, spun unii. Dar nu credeţi întotdeauna impresiilor de la prima vedere. Am luat o poziţie confortabilă la volan şi am realizat imediat că în noul Macan se stă cu totul altfel decât într-un Cayenne. Poziţia la volan e mai coborâtă şi mult, mult mai sportivă, apropiată de cea dintr-un 911! Iar asta e un compliment de nepreţuit pentru un SUV! Nici nu am reuşit să pornesc motorul şi am deja asemenea senzaţii de sportivitate la volan! Iar la capitolul spaţiu – cei doi ocupanţi ai locurilor faţă se vor simţi perfect, scaunele sunt confortabile şi excelent profilate în acelaşi timp, iar lăţimea aproape identică a lui Macan în raport cu Cayenne le va asigura senzaţia de spaţialitate. Spaţiul pe înălţime e mai redus, dar, datorită poziţiei mai sportive la volan, descrise mai sus, nu te simţi câtuşi de puţin constrâns, ba dimpotrivă, ai senzaţia unei maşini profilate foarte reuşit pe interior.

După găsirea unei poziţii reuşite în faţă, haideţi să trecem şi în spate, pentru a vedea dacă un pasager de 1.87 metri înălţime poate încăpea în spatele altuia de aceeaşi înălţime. La început, iluzia spaţiului mai restrâns e creată de montantul spate, dar, odată ce ai urcat la bord, constaţi că ai încăput foarte bine atât pe lungime, cât şi pe înălţime. Observaţi din nou silueta exterioară pe lateral – linia geamurilor coboară fluid începând de la portiera spate, în timp ce adevărata linie a plafonului coboară abia din zona portbagajului. Iar asta înseamnă că la interior, habitaclul lui Macan pentru ocupanţii spate oferă un spaţiu cât se poate de suficient pentru un confort demn chiar şi pentru drumuri lungi. E la fel de adevărat că un eventual al treilea ocupant nu se va simţi prea bine din cauza tunelului central masiv, dar doi ocupanţi adulţi vor putea călători în condiţii de confort desăvârşit. De asemenea, în cazul în care vă doriţi mai mult confort pentru pasagerii spate, bifaţi în lista de opţionale şi gurile dedicate de ventilare pentru ocupanţii de aici.

Motor, transmisie şi suspensie. Senzaţii de condus.

Dacă tot am comparat noul Porsche Macan cu un ceas elveţian de lux în lumea SUV-urilor, trebuie să spunem şi că ceasurile elveţiene au întotdeauna un mecanism interior perfect. Să vedem cu ce ne fascinează „mecanismul interior” al noului Macan.

Versiunea Macan S, testată de noi, vine cu un motor V6 pe benzină, de 3.0 litri, care dezvoltă 340 CP între 5,500 şi 6,500 rpm, iar cuplul maxim atinge valoarea de 460 Nm între 1,450 şi 5,000 rpm. Mai mult de atât dezvoltă, deocamdată, doar Macan Turbo, care vine cu 400 CP la activ. Mai există, desigur, şi Macan S Diesel, care vine cu 245 CP şi 580 Nm. Deşi există o versiune Macan Turbo, unde e firesc să descoperim un motor tuboaspirat sub capotă, asta nu înseamnă că sub capota lui Macan S avem un motor aspirat natural. Sub capota modelului testat de noi e amplasat, de asemenea, un motor cu turbină, ba chiar cu două, biturbo, care intervin superb de potrivit pe întregul diapazon de turaţii, făcând propulsorul lui Macan S încântător de elastic şi răspunzător la impulsurile pedalei de acceleraţie. Mai mult ca atât, turbolag-ul lipseşte cu desăvârşire, iar urcarea turaţiilor de la vreo mie până spre vreo 6 mii îţi dau senzaţii care evoluează atât de frumos, linear şi predictibil, încât ai impresia că ai conduce un motor aspirat natural, perfect calibrat, care are întotdeauna rezerve fireşti cu care să te impresioneze! Am privit mult timp cu scepticism motoarele turboaspirate şi invazia lor tot mai dominantă în lumea auto, dar noile modele germane testate de noi mă conving tot mai mult că tehnologia turboaspirării a evoluat într-atât de mult, încât a eliminat orice neajunsuri şi sacadări specifice trecutului, venind astăzi cu intervenţii perfect echilibrate, calculate şi al naibii de plăcute în condus. După ce conduci un astfel de motor, îţi zici că cei care se încăpăţânează morţiş să rămână în tabăra motoarelor aspirate natural vorbesc aiureli dintr-un alt secol...

Conduc Porsche Macan S, ţinând volanul sportiv în mână şi delectându-mă cu sunetul frumos al motorului, şi-mi zic că maşina asta nu e un SUV, ci un sportcar confortabil, cu poziţie un pic mai înălţată la volan. Se simt urmele platformei lui Audi Q5, de la care a pornit dezvoltarea lui Macan? Nici vorbă! Aşa cum 911 a pornit acum peste 50 de ani de la un Beetle perfecţionat şi a ajuns astăzi un etalon al ingineriei şi sportivităţii, platforma lui Macan a fost modificată într-atât de mult, încât a ajuns un adevărat şi veritabil Porsche.

Felul în care maşina asta intră în viraje, felul în care motorul şi transmisia răspund, senzaţiile pe care le simţi în volan – totul emană un aer puternic şi autentic de Porsche. Iar tracţiunea integrală îşi face treaba mai ales pe asfalt, în viraje, unde dictează maşinii o traiectorie perfect înscrisă atunci când ţi-o doreşti, sau poate dicta mici derapaje controlate cu puntea spate, asemeni unei maşini cu tracţiune spate, dacă ştii să arunci centrul de greutate corect în viraje şi să impui sistemul de tracţiune integrală al maşinii să trimită aproape tot cuplul spre puntea posterioară. Macan S e un model superb de plăcut de condus, pe care-l simţi integru, bine închegat, foarte capabil şi foarte ascultător la intenţiile tale. Iar pe deasupra, volanul îţi transmite senzaţiile alea puritane, excelent conectate cu asfaltul, similare cu Porsche 911! Da, Macan e mult mai aproape ca şi caracter de un 911, decât de SUV-ul Cayenne. Marele Cayenne se simte într-adevăr mare, iar la frânare se mai simte şi greu, în timp ce Macan e o maşină agilă, isteaţă, plăcută, rapidă!

Există confort suficient la bord, încât să te poţi relaxa de-a binelea în călătorii lungi. Suspensia lui Macan e capabilă să înghită atât de bine denivelările, încât îţi pare aproape incredibil că un SUV care întră fixat în viraje poate face asta. Şi totuşi,

Porsche a reuşit să construiască o suspensie care ţine maşina superb la forţele laterale, dar înghite cu excelenţă orice cantitate de energie venită pe axă verticală. Nu e doar o suspensie excelentă, e un adevărat reper, după care am putea compara toate celelalte SUV-uri de talii comparabile, indicându-le unde mai au de învăţat. Macan S are reacţii ajustabile la suspensie, iar atunci când presezi butonul Sport pentru acutizarea reacţiilor motorului şi transmisiei, suspensia trece şi ea într-un nivel superior de rigiditate, dar există un buton care îţi permite să rigidizezi şi mai mult suspensia, sau dimpotrivă, să o laşi la fel de moale ca înainte, păstrând reacţiile sportive ale motorului şi transmisiei. Ei bine, suntem fascinaţi să constatăm că Macan S îşi rigidizează, într-adevăr, ţinuta de drum în regimurile sportive ale suspensiei, dar capacitatea de absorbţie a şocurilor nu este câtuşi de puţin compromisă. E unul din acele momente când realizezi că scuzele fizice pe care le invocă alţii ca piedici imposibile de depăşit au fost rezolvate aici, într-un mod genial şi eficient. Deci, soluţia perfectă există, e nevoie „doar” de ingineri geniali şi de lipsa zgârceniei la construcţia suspensiilor!

Ei bine, ce face tracţiunea integrală a lui Macan, inspirată şi ea de pe modelul 911, în offroad? Ei bine, fără anvelope specializate pentru offroad – nu prea multe. Derapajele de roţi în offroad alunecos au loc foarte rapid, iar redistribuirea cuplului nu e întotdeauna prea corectă din punct de vedere a trecerii dificultăţilor de offroad, simţindu-se axarea spre sportivitate a sistemului. Cu nisip, pietriş şi offroad cu mai mult aderenţă, Macan se va descurca foarte bine, dar atunci când gluma se îngroaşă de-a binelea, veţi descoperi limitele lui Macan. Dar asta e, Macan e un citadin mai mult decât un aventurier pur sânge. E un sportiv cu siluetă de SUV mai mult decât un SUV cu siluetă sportivă.

Verdict

Ceasul elveţian de lux, lucios şi dorit, şi-a confirmat consistenţa mecanică perfectă. Porsche Macan s-a dovedit a fi nu doar un model atrăgător, dar cu o consistenţă inginerească peste aşteptări şi mai ales cu senzaţii de condus fascinante. Deoarece e disponibil din start doar cu motoare mai puternice, cu 6 cilindri, Macan nu are, deocamdată, concurenţi direcţi, cu valori apropiate de putere. Porsche Macan porneşte de la un preţ destul de apropiat de cel mai accesibil Cayenne în Moldova – 53,700 euro pentru Macan S versus 63,450 euro pentru Cayenne sau 82,250 euro pentru Cayenne S. Dar după ce conduci noul Macan, nu le mai vezi pe cele două modele într-o comparaţie obligatorie. Constaţi că spaţiul pe care îl oferă

Macan la interior e perfect suficient chiar şi pentru cei care vor călătorii de familie la bordul lui, iar senzaţiile absolut diferite de condus pe care le experimentezi la volan te conving că noul Macan e din cu totul altă lume şi altă filosofie, incomparabilă cu Cayenne. Marele Cayenne e un SUV generos, foarte bun, cu pedigree de Porsche. Macan e un sportiv fascinant, extraordinar de plăcut în condus, cu pedigree de SUV. Şi cu asta basta!

Instrumente utile: » Date tehnice Porsche Macan S » Date tehnice comparative Macan S, Macan Turbo, Macan S Diesel
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (84 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter