Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Porsche Cayman S by TECHART

5 Februarie 2014
Ilie Toma
Porsche Cayman S by TECHART
În ultimul an prin mâinile noastre au trecut multe maşini superbe, cu tuning semnat de ateliere de renume. Adevărul e că foarte multe din aceste maşini nu ne-au fermecat mai mult decât o simplă pagină de enciclopedie despre Tanzania, despre care e interesant să cunoşti nişte lucruri noi, eventual să o vizitezi odată, dar nicidecum să te muţi acolo. Însă unele maşini ne-au atins o coardă sensibilă a inimii, după aia ne-au furat inima şi ne-au făcut să le iubim. Pentru ce sunt ele, maşinile. Pentru ce suntem noi, atunci când le conducem. O astfel de maşină e Porsche Cayman S, cu tuning semnat de renumitul atelier TECHART, pentru testul căreia am mers tocmai în Germania, în împrejurimile Stuttgart-ului.

Fără ipocrizie

Fără guri din alea imense umflate până la punctul de spargere. Fără spoilere obsesive. Fără haine de culoare roz sau galben strident. Fără tone de crom sau şi mai rău suprafeţe aurite. Fără ipocrizie. Asta e maşina pe care o testăm azi.

De multe ori tuning-ul modern oscilează între două roluri aparent complementare – pe de o parte, de a individualiza maşina şi de a o face să emane gusturi şi priceperi avansate ale proprietarului său, iar de altă parte, de a epata publicul, de a-l face să rămână fascinat, dacă se poate speriat, sau şi mai bine invidios pe tupeul proprietarului. Adevărul e că cele două direcţii sunt, de fapt, foarte opuse, deşi ambele poartă eticheta de „tuning”. Dacă prima e croită să-i vină pe plac în primul rând proprietarului maşinii, cea de-a doua exploatează vanitatea umană, orgoliul, pornirile exhibiţioniste şi clişeele de dominare a turmei.

Dar nu! Maşina asta se încăpăţânează să rămână o puritană absolută, dedicată trup şi suflet primei cauze, nobile, a filosofiei de tuning. S-ar putea să treci discret pe o stradă fără a ridica privirea vreunuia din trecători spre maşina asta albă, aparent oarecum obişnuită. Însă ea, maşina, îţi va ridica ţie cu siguranţă viaţa la un etaj superior, al savorii aromate şi al vieţii cu multe bătăi tonifiante de inimă pe minut.

Porsche Cayman S pe care îl testăm noi astăzi ar putea să nu fie gustul fanilor ăia înrăiţi de maşini tunate. Va fi doar pe gustul celor elevaţi. Şi mai important de atât, va fi şi pe gustul celor mai fini cunoscători de Porsche adevărate, chiar şi cei dintre ei care nu recunosc decât creaţiile originale, ieşite de pe poarta uzinei. Şi asta pentru că maşina din testul nostru a lăsat neatins motorul boxer original, cu 6 cilindri, ai lui Cayman S, care dezvoltă 325 CP la 7,400 rpm. A lăsat neatinsă şi direcţia, şi tot ceea ce înseamnă substrat tehnic al unui Cayman S de generaţie actuală. S-a umblat cu discreţie şi cunoaştere, fără a profana spiritul adevărat Porsche. Cayman S al celor de la TECHART a căpătat o nouă doză de individualism şi personalitate, fără a-şi ponegri originea frumoasă.

Cei de la TECHART au montat un nou capac din fibră de carbon la motor şi au schimbat întreg sistemul de evacuare al acestuia, pentru a-i da un ton mai sonor. Mai mult ca atât, noul sistem vine cu o valvă electronică, ce poate fi activată pentru a spori şi mai mult intensitatea sunetului izvorât din spatele maşinii. La componentele de bază ale suspensiei nu s-a umblat, tunerii germani alegând doar să instaleze un nou set de arcuri sportive, care i-au redus un pic garda la sol.

Jantele maşinii sunt superbe! Linia aia oranj discretă, care subliniază conturul lor, adaugă exact cantitatea de condiment necesar maşinii pentru a-i spori personalitatea şi gustul, fără câtuşi de puţin exces. Jantele celor de la TECHART măsoară tocmai 21 de inch şi sunt din seria lor de top, numită Formula III. Ne place şi griul lor, care intră în combinaţie excelentă cu oranjul de contur.

Iar bunul gust nu sfârşeşte aici. Frânele perforate sunt cele standard ale lui Cayman S, dar etrierele au fost vopsite în aceeaşi nuanţă de oranj ca şi conturul jantelor, formând astfel un tablou cu adevărat frumos! Griul jantelor este replicat într-o nuanţă mai pală şi la noile corpuri ale oglinzilor exterioare, astfel încât maşina asta operează doar cu picături de culoare potrivită, ca un mare geniu al picturei. Există un pic de gri şi la gurile de ventilare a motorului, din spatele portierelor. Noile fante de acolo vin şi cu un nou perete separator discret. O fârşie de gri discret mai poate fi observată şi la difuzorul spate, în partea de jos a barei de protecţie. Spoilerul de aici e şi el unul nou, instalat de TECHART, şi se încadrează perfect în decor. În faţă există un difuzor frontal discret, la care se mai adaugă alte câteva mici componente discrete.

E artă în lumea tuning-ului. E poate cel mai frumos şi mai elegant automobil cu tuning testat de noi vreodată. E o Mona Lisa în lumea maşinilor modificate. Superb!

Filosofia discreţiei maxime continuă şi la interior. Nuanţa aia de oranj de la etriere şi jante e prezentă aici la cusăturile contrastante, la padelele de schimbare a treptelor transmisiei PDK, la fundalul turometrului şi cel al ceasului central Sport Chrono de pe planşa de bord. Planşa, de altfel, e tapiţată cu Alcantara, iar inserţiile de aici de aici aduc carbon fumuriu adevărat. De altfel, viţa nobilă a acestei maşini se remarcă anume aici – toate materialele sunt exact ceea ce par a fi, fără a se recurge la substituenţi sau imitaţii. Volanul e şi el modificat de TECHART şi are linia aia superbă oranj în vârful lui, în poziţia orei 12. E un detaliu cu lungă tradiţie în familia Porsche, care îi stimulează pe şoferi la un condus dinamic şi inspirat, iar TECHART a respectat tradiţia şi filosofia mărcii din Stuttgart. Tapiţeria din piele e una de calitate ireproşabilă, ca de altfel şi întregul habitaclu semnat de TECHART. Dincolo de discreţia asta de bon ton care ne bucură ochii, trebuie să recunoaştem că TECHART ne convinge încă o dată că e unul din puţinele ateliere de tuning din lume capabil să ţină pasul cu calitatea ireproşabilă actuală a producătorilor premium. Da, Cayman S a primit un nou interior de la TECHART, dar ambianţa lui a rămas da fel de calitativă ca la un Porsche ieşit de pe poarta uzinei! Atunci când cumperi maşina asta, nu te vei simţi prostit că ţi-au pervertit o bijuterie de maşină pe banii tăi, ci te vei simţi onorat că ai avut de-a face cu oameni care îşi ştiu lucrul la perfecţie şi tocmai ţi-au înmânat o operă de artă.

Dragoste

Ei bine, dar care sunt senzaţiile de condus ale unui Porsche Cayman S, tunat de TECHART? Ştiţi că am testat anterior un Porsche Cayman standard şi spuneam că cei 275 CP ai motorului de acolo nu sunt tocmai apogeul spiritului Porsche, dar sunt perfect suficienţi pentru a savura filosofia

Porsche în cea mai accesibilă, cea mai francă şi nesofisticată formă a ei. Ei bine, aici filosofia Porsche a fost dusă de producătorul din Stuttgart la un apogeu cuceritor.

Porsche Cayman S vine tot cu un boxer de 6 cilindri, dar cilindreea lui nu mai măsoară 2.7 litri ca la un Cayman, ci tocmai 3,436 cm cubi. E un motor aspirat natural, fireşte, care livrează 325 de cai-putere delicioşi, iar valoarea cuplului maxim urcă la 370 Nm, între 4,500 rpm şi 5,800 rpm. Puterea motorului e transmisă punţii spate prin intermediul unei transmisii PDK cu dublu ambreiaj şi 7 trepte, iar noi mai avem şi pachetul Sport Chrono, care ne favorizează starturi agresive şi eficiente pentru accelerări explozive. Maşina asta poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 4.9 secunde, iar viteza maximă ajunge la 281 km/h! Ce ţi-ai mai putea dori pentru fericirea supremă la volan?

Atunci când porneşti motorul, începi să simţi toţi aceşti parametri prin întreaga ta fiinţă. Sunetul e unul absolut delicios şi doar el ar putea să te ducă la extaz. Însă atunci când mai cuplezi şi transmisia pentru a înainta, deliciul devine divin. Maşina asta rulează, virează, frânează, accelerează, pluteşte atât de bine, încât uiţi că o maşină trebuie uneori să aibă mai multe locuri, să fie mai practică sau să aibă un anumit preţ. E o senzaţie dulce de extaz la volan pe care o guşti fără saţ, iar atunci când o guşti nu-ţi mai pasă de criterii raţionale sau de vocea conştiinţei. Acolo, în habitaclu, la volan, tu îţi oferi şansa şi dreptul de a nu-ţi mai asculta conştiinţa şi raţiunea, îţi oferi dreptul de a contempla plăcerea supremă! Maşina asta nu merită cumpărată pentru a-ţi impresiona vecinii sau pe oricine altcineva. Ai fi un prost desăvârşit dacă ai face asta. E o maşină pe care să ţi-o cumperi pentru plăceea ta sublimă, cu sau fără croiala celor de la TECHART, şi să ţi-o ajustezi pentru ca ŢIE să-ţi placă, pentru TU să te simţi stăpânul templului ăsta pe patru roţi. Şi tocmai de asta maniera de tuning a celor de la TECHART aplicată pe maşina din testul nostru se potriveşte atât de bine cu întreaga filosofie a modelului! E o operă de artă inginerească, îmbrăcată într-o operă de artă vestimentară.

Maşina asta te schimbă, te inspiră. Dacă nu e a ta încă, te va face să gândeşti mai mult, mai global, mai inteligent, mai îndrăzneţ, pentru a evolua şi a ajunge acolo unde-ţi doreşti. Ori de câte ori ai impresia că întâmpini dificultăţi în viaţă, mergi într-un showroom Porsche şi urcă într-o maşină ca asta sau, şi mai bine, condu-o! Ajută mai mult ca o visită la orice terapeut al creierilor. Te va motiva să priveşti lumea asta ca pe un şir de oportunităţi şi te va motiva să le alegi pe cele corecte, pentru a ajunge, într-o zi, să ai casa aia de vis, contul ăla sigur în bancă, avion, iaht sau orice-ţi mai doreşti tu acolo, şi neapărat să ajungi la ziua în care semnezi contractul de achiziţie al Porsche-ului care te-a propulsat şi te-a făcut să ajungi acolo. Dacă e a ta deja, sau îţi permiţi să fie a ta, atunci înseamnă că ai reuşit să treci de etapele evoluţioniste de a ajunge până aici şi nu-ţi rămâne decât să savurezi senzaţia dulce a unei vieţi împlinite şi frumoase!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (54 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter