2x Land Rover Range Rover Sport, diesel vs benzină
14 Noiembrie 2015
Noua generaţie Range Rover Sport a făcut un pas gigantic în lumea civilizaţiei în dorinţa de a concura de la egal la egal cu SUV-urile germane de aceeaşi
talie. Pentru că precedentul Land Rover Sport era construit pe platforma lui Discovery şi era destul de capabil în offroad, niţel încurcat de roata de rezervă montată parcă prea jos în spatele punţii posterioare, dar pe drumuri asfaltate nu era decât o maşină moale şi confortabilă, fără pic de sportivitate în el, mai ales când venea
vorba de luarea virajelor mai în viteză. Acum, însă, noua generaţie e construită pe o platformă tehnică absolut nouă, plină de tehnologii noi, care vrea să ne convingă că poate fi şi sportivă, şi manevrabilă, şi confortabilă. Într-un cuvânt, noul Range Rover Sport şi-a dorit să păşească în lumea civilizaţiei moderne veritabile fără a uita de confortul asociat numelui Range Rover şi de capacităţile sălbatice de offroad asociate numelui Land Rover. I-a reuşit oare? Să aflăm împreună dintr-un test comparativ în care se bat două exemplare Range Rover Sport – unul diesel şi altul pe benzină – ambele cu propulsoare de 3.0 litri!
Prezenţă şi design

Magnific. Pur şi simplu magnific e aspectul noului Range Rover Sport, mai ales când îl priveşti din faţă. Pentru că vine cu o prezenţă dominantă şi somptuoasă, dar în acelaşi timp nu mai e neîdemânatic, ba dimpotrivă, pare foarte atlet. E unul din cele mai reuşite modele create de Land Rover de la Evoque încoace!
Posteriorul maşinii ar putea părea un pic cam scurt şi teşit, fără vreo profilare la fel de sportivă în partea inferioară, dar această formă îl avantajează în offroad la unghiul de dejagare. Privit din lateral, modelul denotă o siluetă stilată,
dar foarte practică pentru spaţiul ocupanţilor spate şi portbagaj. Iar cu nişte jante mai mari modelul chiar aduce niţel cu fratele mai mare Range Rover. Britanicii au creat un model superb de reuşit în forme şi proporţii, care reuşeşte să înglobeze toate calităţile legendare ale modelului cu o prezenţă foarte modernă şi atletică.
Ambianţă interioară

Ambianţa interioară expune un stil foarte practic şi aerat în maniera în care doar Land Rover poate să o facă, dar în acelaşi timp totul pare gândit cu
bun gust şi cu un scop. Planşa de bord e aproape pustie pe întreaga sa linie mediană, cu excepţia display-ului masiv al sistemului multimedia, dar tocmai această formă îi permite să-şi expună căptuşeala de piele într-un stil foarte
luxos. Butoanele sistemului de climatizare sunt foarte sumar grupate, iar toate comenzile care ţin de condus sunt poziţionate în lângă levierul transmisiei, la îndemâna comandorului de la volan. Şi da, de la volan
noul Range Rover Sport încă mai păstrează acea poziţie magnifică înălţată, care te face să te identifici cu un comandor, cu un căpitan de navă.

Materialele sunt calitative, iar
componentele habitaclului bine
asamblate. Dacă în trecut habitaclul
lui Range Rover Sport avea
probleme de uzură în
locurile cele mai
exploatate, acum
britanicii par
să fi optat
pentru materiale mai germanice
şi mai durabile în timp. Or,
acest atribut e extrem
de important în
dorinţa SUV-ului britanic de a se lupta cu concurenţa germană.

Cadranele de bord au un design care continuă bine tematica restului interiorului, dar ar fi preferabil să se fi asigurat o calitate grafică mai bună a display-ului color dintre ele.
Pasagerii spate sunt răsfăţaţi cu spaţiu. În Range Rover Sport nu există restricţii de spaţiu pentru ocupanţii locurilor spate, nici pe înălţime, nici pe lăţime,
nici pentru genunchi. Bancheta e profilată reuşit, iar confortul climateric e asigurat de două guri de ventilare dedicate, care ies din tunelul central.
Confort la rulare şi manevrabilitate

Eh, dragii noştri. Ăsta nu mai e Range Rover-ul Sport greoi, pe care-l ştiam de la generaţia precedentă. E cu totul altă maşină! E o maşină care e stăpână, în sfârşit, pe poziţia sa pe carosabil şi care poate lua virajele cu încredere, iar atunci când drumul e denivelat, ştie să treacă regeşte peste denivelări. Suspensia modelului are o capacitate foarte bună de absorbţie, cu ambele mărimi de jante, pe care le au maşinile din testul nostru, şi poate trece nestingherită pe carosabilul avariat autohton. Cu suspensia normală, unul
din concurenţii săi germani e doar un pic mai moale în senzaţii, cu o capacitate similară de absorbţie, însă celălalt concurent e uşor mai rigid. Prin urmare, Range Rover Sport asigură un mijloc de aur foarte plăcut, iar nouă ne plac mult setările suspensiei.

Volanul are o cursă destul
de lungă, pentru
manevre de offroad,
dar şi pe asfalt
se pot efectua manevre rapizi cu Range Rover Sport, iar ruliul caroseriei este deja unul redus, în limitele unui SUV premium modern de talia asta. Acum Range Rover Sport poate fi o maşină confortabilă şi plăcută în condus în călătorii lungi de familie, prin orice peisaj şi tip de drum!
Diesel sau benzină?

Noi avem în test două exemplare Range Rover Sport, cu motoare de 3.0 litri V6, unul diesel şi celălalt pe
benzină. La capitolul diesel, avem de-a face cu versiunea SDV6, iar asta înseamnă că motorul livrează 292 CP în locul celor 306 CP europeni, din cauza adaptării sale la o calitate mai proastă a dieselului. Cuplul maxim este şi el de 600 Nm, livraţi între 1,500 şi 1,750 rpm, în locul celor 700 Nm europeni.

Motorul pe benzină e un Supercharged britanic, adică e supraalimentat pe baza unui compresor mecanic, or cei de
la Jaguar Land Rover sunt maeştri în compresoare mecanice. El livrează 340 CP şi 450 Nm, cuplul maxim fiind disponibil între 3,500 şi 5,000 rpm. În majoritatea ţărilor UE acest propulsor lipseşte din ofertă din cauza preferinţelor diesel în acest segment, însă în Moldova un asemenea motor constituie o opţiune foarte interesantă, mai ales pentru cei ce-şi fac griji de calitatea combustibilului diesel.

Prin urmare, avem astăzi faţă în faţă două motoare de cilindree egală – 3.0 litri – cu arhitectură similară – V6 –
unul supraalimentat cu compresor mecanic şi celălalt turboaspirat cu ajutorul unei turbine. Ambele propulsoare sunt cuplate la transmisii automate cu 8 trepte şi beneficiază de sisteme de tracţiune integrală permanente. Care dintre motoare e mai plăcut în condus? Care e mai vioi în reacţii? Care e mai eficient? Care dintre ele o alegere mai recomandabilă, până la urmă?
Am urcat iniţial la volanul versiunii pe benzină. Motorul răspunde linear la apăsările pedalei de acceleraţie, dar se simte şi nevoia unei fracţiuni de secundă în plus pentru atingerea unor turaţii un pic mai mari pentru efectul compresorului. Acest efect, însă, e minimizat de cutia de viteze, care retrogradează imediat şi impune motorul într-o plajă de turaţii mai mari, iar astfel compresorul îşi oferă suportul imediat. Practic, acest turbolag mecanic
poate fi simţit doar în regim manual al cutiei, în rest cutia dizolvă acest efect şi motorul răspunde destul de vioi. Odată ce sunteţi la turaţii mai mari, simţiţi mult mai ferm cei 340 CP şi 450 Nm, iar aceşti parametri sunt cât se poate de
suficienţi pentru a-i imprima lui Range Rover Sport un comportament dinamic. Dacă prindeţi secretul turaţiilor mai mari, însoţite de sunetul dulce al motorului V6, puteţi opera transmisia şi manual şi astfel vor deveni posibile manevre şi mai dinamice, şi mai sportive, spre exemplu la ieşirile din viraj. Motorul V6 supraalimentat este cu siguranţă un motor plăcut de condus şi
îi asigură parametri dinamici suficienţi lui Range Rover Sport pentru a nu vă inhiba câtuşi de puţin dorinţele dinamice.

Însă, odată urcaţi la volanul motorizării diesel SDV6, am simţit o diferenţă majoră în senzaţiile cuplului şi forţei cde tracţiune cu care maşina înantează chiar şi la turaţii mici. Da, deşi numărul cailor-putere e mai mic la motorizarea diesel, cuplul mai mare, oferit mai devreme, face o diferenţă majoră! Dieselul ăsta se joacă în propulsarea
lui Range Rover Sport, având o rezervă generoasă de forţă întotdeauna! Şi cutia de viteze e bine adaptată acestui specific diferit al plajei de cuplu, menţinând motorul întotdeauna acolo unde e cel mai indicat în funcţie de solicitările pedalei de acceleraţie. Concluzia din primele senzaţii nu s-a lăsat mult aşteptată – dieselul ne place mult mai mult pentru că dă acel plus de savoare pe care nu-l aştepţi neapărat, dar care îţi aduce un zâmbet de satisfaţie pe faţă.
Dar poate o fi cazul să mai alternăm condusul celor două versiuni, ne-am zis. Poate e doar diferenţa de cuplu, pur tehnică, cea care ne face să dăm preferinţă dieselului. Atunci când treci de pe versiunea SDV6 pe V6-ele Supercharged, ai impresia
că ţi s-a luat jumătate din pofta de viaţă de sub capotă. Şi din nou îţi aminteşti că aici totul funcţionează altfel, la alte turaţii, dar nici la turaţiile alea mari parcă nu mai ai acelaşi zâmbet de satisfacţie. E un motor bun, cu senzaţii bune şi plăcute acustic, dar totuşi dieselul te impresionează mai plăcut, nu ştiu cum.

Trec din nou la volanul dieselului şi zâmbetul îmi revine pe faţă cât ai clipi. Nu, nu mai încape îndoială, dieselul
e preferatul meu în testul
ăsta! Poate doar
peisajele offroad ar
putea schimba
această
senzaţie...
Land Rover Range Rover Sport în offroad

Ce fel de test cu nişte Land Rover-e ar putea exista, care să nu implice şi nişte provocări de offroad? Şi e preferabil să se pună în peisaj nişte provocări cu dificultate, că doar vorbim de o marcă legendară pentru capacităţile sale de trecere! Aşa că noi am ales să mergem în nişte locuri secrete din ţara noastră, unde drumurile sunt ori nişte căi aproape imposibil de trecut, ori nişte treceri pietroase extreme. Sunt nişte
locuri unde apa, pietrele şi pământul brut fac piesajul, iar civilizaţia rămâne departe în urmă.

Am avut parte de coborâri abrupte pe un drum aproape imposibil de trecut chiar şi pentru un SUV. Mult prea mari sunt denivelările pietroase, iar alături părea să fie o adevărată cădere în gol. Cursele suspensiilor au fost puse serios la încercare aici, iar noi am apelat şi la ajutorul sistemului de asistenţă la coborâre, care menţine o viteză stabilă în astfel de situaţii. Totuşi, la coborârea de pe nişte pietre imense, a fost nevoie de frână şi măiestrie, pentru ca Range Rover Sport să depăşească exemplar aceste dificultăţi. Gardal a sol imensă,
care în regim offroad cu suspensie pneumatică poate creşte până la aproape 28 de centimetri, şi-a spus cuvântul şi aceste exemplare britanice au trecut pe acolo pe unde multor alte SUV-uri le-ar fi fost imposibil să o facă!
Apoi au urmat se trecere peste
trunchiuri masive de beton uitate
din timpuri industriale pe aici, şi
strecutări prin zone înguste din care
muşcau crengile copacilor
de alături. E nevoie de măiestrie
în condus în asemenea situaţii,
dar se poate, cu un Range Rover
Sport se poate!
Apoi au venit şi marele urcuşuri pe drumuri acoperite cu pietre imense, adevărate roci dure. Oh, să vezi tu aici funcţionare a tracţiunii integrale şi a ditribuţiei de cuplu, ne-am zis! Dar Range Rover Sport beneficiază se sistemul ăla inteligent Land Rover, care adaptează funcţionarea tracţiunii
integrale pentru diferite tipuri de teren, aşa că noi am setat tracţiunea integrală în regimul adaptat rocilor. Şi a funcţionat perfect! Toate roţile aveau aderenţă precară, pe timp limitat, atât cât există un minim contact cu o parte
a pietrelor imense de sub ele, apoi aderenţa devine din nou slabă, dar sistemul de tracţiune integrală şi-a făcut treaba de minune în a redistribui cuplul imediat către roţile cu aderenţă. N-a fost nevoie să se aştepte ca roţile fără aderenţă să se învârtă de fiecare dată în gol, sistemul de tracţiune integrală prinde primele semne de derapare şi intervine în fiecare clipă pentru a-ţi asigura, pur şi simplu, înaintare, fără învârtiri în gol a roţilor, fără panică, fără exhibiţionism nenecesar. Aceste Range Rover-e Sport şi-au făcut exemplar
treaba şi au înaintat în toate condiţiile în care le-am pus. Imediat. Fără dramă, fără efecte speciale. S-au mişcat din loc şi au înaintat. Pur şi simplu. Ca nişte SUV-uri pline de caracter manierat. Admirabil!
Verdict: Land Rover Range Rover Sport, diesel vs benzină

După testul ăsta am avut concluzii clare, conturate, precise, fără nevoie de a mai fi analizate, sau supuse diferitelor puncte de vedere. Unu – noul Range Rover Sport are un design foarte reuşit şi o prezenţă superbă şi în acelaşi timp atletică, iar interiorul este spaţios, practic, confortabil şi – important pentru
un britanic proaspăt – executat cu materiale de calitate foarte bună. Doi – noul Range Rover Sport e un model confortabil la rulare şi în sfârşit e un model manevrabil şi plăcut de condus, iar motoarele îi pot asigura un dinamism pe măsura segmentului premium din
care face parte, deci despre noul Range Rover Sport se poate spune că atributul „Sport” nu mai e un simplu element de decor, ci denotă şi nişte abilităţi reale sportive, pe lângă cele foarte avansate de offroad. Trei – dieselul învinge, după părerea noastră, deşi ne-a plăcut şi
motorul supraalimentat pe benzină. Totuşi, cuplul imens al versiunii SDV6 şi modul în care acesta e livrat e capabil să facă maşina asta şi mult mai
dinamică şi mai plăcută în condus, iar pe deasupra şi mai eficientă. Dacă benzinarul a înregistrat în testul nostru cu mult offroad un consum de un pic
peste 14 la sută, atunci dieselul a
oscilat în jur de 10, la traseu
revenind la 9 şi un pic. Noi credem că într-o călătorie de asfalt lungă benzinarul ar ptuea obţine un consum real de vreo 10-11 litri, în timp ce dieselul ar livra o cifră de vreo
7-8 litri la sută. Deci dieselul învinge în această comparaţie.

Poate oare noul Range Rover Sport concura cu modelele germane? Da, acum poate, în sfârşit. Şi ne bucură faptul că nu le-a dar acestora o simplă
replică de răspuns, ci şi-a păstrat
propria identitate cu calităţi specifice
mărcii, venind în acest segment să aducă şi ceva diferit, în manieră
proprie.
PiataAuto.mdIlie Toma
4
10,397
GALERIE FOTO (68 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!