Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Daewoo Matiz

6 Ianuarie 2015
Ilie Toma
Daewoo Matiz
Micuţul ăsta e o legendă încă vie, deşi timpurile sale de glorie au fost în anii de odinioară. E un fel de Tata Nano a Europei, dar mai mare şi mai dotat, adaptat preferinţelor europene şi globale minimaliste de la sfârşitul anilor ’90. Pentru că Daewoo Matiz a apărut pe piaţă în îndepărtatul an 1998, ca un înlocuitor al lui Daewoo Tico şi a reuşit în scurt timp să devină cel mai bine vândut model al companiei coreene. Ulterior, după preluarea uzinei coreene Daewoo de către General Motors, Matiz a început a se vinde pe tot mai multe pieţe ale lumii drept Chevrolet Matiz, iar apoi

Chevrolet Spark. Matizul original a mai continuat să trăiască în România, până la intrarea ţării în Uniunii Europeană, iar astăzi mai continuă să fie produs la uzina UZ-Daewoo din Uzbekistan.

Şi uite că, deşi maşinuţa asta există de mulţi ani pe piaţa Moldovei şi a fost întotdeauna prezentă în jurul nostru, redacţia noastră încă n-a apucat să o testeze consistent. Trebuia să facem ceva cu asta! Aşa că am organizat, în sfârşit, un test cu Daewoo Matiz, asortat în culoare roşie, în ton cu sărbătorile de iarnă! Avem la test o interpretare în dotare de vârf a maşinii, deşi Matiz nu vine cu o listă lungă de echipări opţionale, aşa cum ne-au obişnuit între timp noile modele ale lumii auto. Daewoo Matiz vine cu un strict necesar pentru o ambianţă cât de cât demnă la bord, şi un aspect drăguţ. Haideţi să vedem, deci, ce înseamnă astăzi un Daewoo Matiz şi ce oferă el cu adevărat la bord!

Design şi ambianţă

„Dă-te, bre, un pic mai încolo”, îi zic eu colegului meu de redacţie care a luat loc pe scaunul de alături, al pasagerului din dreapta. Nu de alta, dar atunci când iau loc alături doi oameni mai zdraveni în Matiz, aceştia se cam ating unul de altul. Ca în vremurile de odinioară. Aşa comunici mai mult cu pasagerul, dacă tot eşti mai aproape. Aşa încălzeşti atmosfera mai repede... Aţi ghicit, era evident să vă spunem că Matizul nu e deloc o maşină spaţioasă şi nici nu s-a vrut a fi. E o maşină minimalistă, iar asta înseamnă că există un loc exact suficient pentru doi oameni în contact pe scaunele faţă şi încă vreo doi pe bancheta spate. Al treilea va fi înghesuit, dacă e vorba de un adult. Dacă e vorba de trei copii, atunci aveţi nevoie de o maşină mai mare şi mai sigură, eventual o Gentra a aceleiaşi mărci. Pentru că Daewoo Matiz a fost creat în epoca în care EuroNCAP abia începea a prinde la puteri şi a testa primele maşini pe piaţă, iar siguranţa încă era un capitol puţin analizat. Matiz nu are niciun airbag, nici măcat pentru şofer, dărămite de airbag-uri pentru protecţie laterală. Iar structura sa pare mult prea minimalistă pentru a avea încredere în vreun grad minim de protecţie la un impact lateral. Maşina nu are nici ABS, iar asta înseamnă că despre sistem de stabilizare a traiectoriei nici nu mai face să vorbim.

Vorbind pe şleau, maşina nu are niciun sistem de siguranţă activă sau pasivă decât centurile de siguranţă, frâna şi propria-i structură.

Dar cum stau lucrurile în ambianţa din habitaclu, pe lângă spaţiul firesc de restrâns? Ei bine, designul bordului e tot venit din timpurile de demult, dar pe noi asta nu ne deranjează, pentru că am copilărit în anii ’90 şi am iubit maşinile de atunci. Cadranele de bord sunt extrem de simple, de acolo lipsând turometrul – nu e nevoie de el pentru că motorul se va face oricum auzit şi veţi intui când forţaţi prea mult turaţiile. Consola centrală e formată din comenzile unui sistem de climatizare cu aer condiţionat şi unei staţii radio rectangulare cu CD. Oglinzile sunt reglate prin mici manivele mecanice, iar geamurile faţă sunt acţionate electric. Calitatea plasticului de pe bord e minimă, dar trebuie să recunoaştem că nici măcar în gropi mai dure nu scârţâie nimic. Locurile de îmbinare a unor piese, precum capacul volanului, mai lasă la vedere imperfecţiuni de neiertat pentru alte maşini, dar la un Matiz parcă nici aceste scăpări nu par prea grave. Şi cauciucurile de căptuşeală par aşezate departe de perfecţiune, dar din nou parcă nu putem să-i reproşăm prea multe unei maşini care s-a vrut a fi în primul rând ieftină şi simplă. Materialul de tapiţerie a scaunelor e un velur din cea mai simplă speţă a aceloraşi ani de demult apuşi, şi cel mai probabil va trebui periat destul de des pentru a-i asigura menţinerea unui aspect curat.

Iar cât priveşte aspectul exterior, Matizul nostru de astăzi este o versiune „actualizată”, pentru că la începutul producţiei modelului aspectul acestuia era mult mai simplist. Matiz a primit între timp bare de protecţie în culoarea caroseriei, capace la roţi, şi tot soiuri de mici detalii care să-l facă mai atrăgător. Şi ştiţi ceva – oricât de simplu şi minimalist ar părea la interior, Daewoo Matiz mai are şi astăzi un efect de „cool” la exterior, oarecum jucăuş, oarecum stilat şi atrăgător. Nu, nu zâmbiţi, e adevărat! Şi există şi o explicaţie pentru asta – designul lui Matiz a fost elaborat de casa de design Italdesign Giugiaro, ca un concept pentru un posibil Fiat 500! Aşa că designul lui Matiz are un simţ veritabil foarte inspirat în el, un aer autentic de talent italian al designului!

Senzaţii de condus

Până a vorbi despre senzaţiile de condus, haideţi să aruncăm o privire sub capotă, pentru a vedea sursa acestor senzaţii. E vorba de un motor pe benzină de 0.8 litri, cu 3 cilindri în linie! Hopa! Păi nu astăzi oare ia amploare trendul motoarelor tricilindrice în lumea auto? Da, dar ăsta e un motor preluat de Daewoo Matiz încă de la predecesorul său Tico şi perfecţionat atunci un pic de o companie britanică de inginerie! Britanicii i-au adăugat un sistem de injecţie multipoint şi i-au mai făcut alte mici perfecţiuni. Iar astăzi motorul ăsta funcţionează destul de ritmic şi fără vibraţii excesive la ralanţi – un simptom aproape inevitabil la motoarele în 3 cilindri, chiar şi la cele moderne. Deci Daewoo a reuşit cumva încă atunci să creeze un motor în 3 cilindri bine echilibrat, care pare destul de integru şi plăcut la auz chiar şi astăzi. Atunci când îl turezi, tonalitatea acustică pare un pic răguşită, dar totuşi, pentru un motor cu o asemenea istorie lungă, micuţul propulsor cu 3 cilindri pare mai plăcut decât ne-am fi aşteptat. El dezvoltă astăzi o putere maximă de 51 CP la 5,900 rpm şi un cuplu maxim de 63.7 Nm la 3,400 rpm. Motorul e cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5 trepte.

Vă aşteptaţi să spunem probabil ceva de genul „puterea e mică, dar pentru oraş e mai mult decât suficientă”? Nu. Adevărul e că motorul se simte destul de anemic chiar şi în oraş, cu doi adulţi la bord. Îl poţi tura mai sus pentru un pic mai mult dinamism, dar depăşiri prea vertiginoase nu vei face niciodată şi nici demarări rapizi de la semafor. E pur şi simplu o maşină cu care să te deplasezi din punctul A în punctul B în oraş, fără prea mari satisfacţii dinamice. La traseu maşina merge binişor până pe la 80-90 km/h, însă mai sus de atât anemia se acutizează şi simţi că nu prea ai rezerve de putere cu care să te avânţi la mai mult. Nici ţinuta rutieră, de altfel, nu te predispune la asemenea aventuri. Volanul nu are prea multă informativitate în el, iar manevrabilitatea în viraje e destul de redusă, motivându-te să fii mai prudent şi mai lent la abordarea lor. Dacă pe puntea faţă Daewoo Matiz vine cu o suspensie McPherson, atunci pe puntea spate e o bară torsională atât de simplă cât ar putea fi, iar scheletul îngust al maşinii nu-i oferă prea multă bază fizică pe carosabil. Totuşi, paradoxal, suspensia maşinii înghite foarte bine gropile carosabilului, deşi Matiz are roţi de doar 13 ţoli! Desigur, la achiziţia unui set nou de anvelope mărimea 13 va fi cea care vă va economisi serios banii! Şi la benzină, de altfel, puteţi economisi, întrucât Matiz înghite fără probleme şi benzină cu cifră octanică 92. În rezervor încap 35 de litri, iar consumul oficial urban se situează la valoarea de 7.4 litri/100 km. Nu veţi avea cum să-l urmăriţi prea îndeaproape, întrucât nu există un calculator de bord care să vă arate această cifră. În regim extra-urban, consumul oficial declarat se situează la valoarea de 5 litri la sută.

La volanul lui Matiz trebuie să fiţi precauţi şi în momentele de frânare, pentru că frânele nu sunt dotate cu sistem ABS. Frânările normale, uzuale, se realizează destul de bine, dar e nevoie să apăsaţi un pic mai tare pedala. Lipsa ABS-ului şi pericolul pe care îl comportă se simte, însă, la frânările de urgenţă, atunci când roţile lui Matiz se blochează frânând şi şuieră lung pe asfalt. În linie dreaptă unicul efect e lungirea distanţei de frânare urgentă, însă la schimbarea direcţiei volanului maşina nu va urma traiectoria volanului, ci va şuiera din inerţie pe direcţia vectorului iniţial. Deci, atunci când urcaţi la volanul unui Daewoo Matiz nou-nouţ nu trebuie să vă lăsaţi îmbătaţi de alura unui automobil nou, ci trebuie să ţineţi minte întotdeauna că aţi optat pentru un automobil simplificat la maxim, unde siguranţa Dvs. e doar în mâinile Dvs., fără grija unor sisteme inteligente de asistenţă. Dacă veţi conduce maşina asta preponderent în mediul urban, atunci riscurile vor fi destul de mici şi veţi putea folosi maşina inteligent, la costuri reduse.

Preţ

Eh, domnilor, aici vine marea satisfacţie a unui Matiz, dincolo de tot caracterul lui spartan şi jucăuş. Maşina asta costă mai puţin de 5,000 de euro nou-nouţă, cu toate taxele incluse, în Moldova! Iar o deservire tehnică obişnuită, realizată o dată la 10,000 km, vă va costa mai puţin de 1,000 lei. Adică poate şi mai puţin de 50 de euro! Anvelopele sunt cele mai mici de pe piaţă şi deci şi cele mai ieftine. Maşina asta e definiţia cheltuielilor minime în transport urban! Nu m-aş mira dacă, efectuând nişte calcule avansate şi aprofundate, vom descoperi că deplasarea constantă în oraş cu Daewoo Matiz va fi mai avantajoasă decât cu transportul public, mai ales cu renumitele microbuze autohtone. Iar cât priveşte nivelul redus de siguranţă şi lipsa oricăror dotări la acest capitol – asta e o problemă pe care n-o putem nega în zilele noastre, dar dacă tot comparăm deplasarea la volanul lui cu microbuzele, atunci sigur Matiz iese învingător. Şi desigur, Matiz a fost şi va fi în continuare o soluţie atractivă de transport pentru companiile ale căror flote sunt antrenate în curierat cu obiecte uşoare, sau pur şi simplu în circulaţie frecventă urbană.

Verdict

Să faci o maşină ieftină în achiziţie şi întreţinere care să arate cool mulţi ani la rând e o provocare aproape imposibilă. Dar Daewoo a reuşit. Şi Matiz arată şi azi bine. Dincolo de prezenţa cool e o maşină minimalistă şi simplistă pe care trebuie să o cumpăraţi doar dacă aţi conştientizat deplin caracterul ei, cu care veţi fi alături în următorii ani. Dacă aveţi pretenţii mai moderniste şi mai avansate de la o maşină, Matiz vă va înfricoşa cu simplismul lui aproape grotesc, dar dacă sunteţi la o etapă de viaţă în care minimalismul şi raţionalismul vi se potrivesc, atunci micuţul ăsta va reprezenta soluţia Dvs. zilnică pentru mai multe probleme deodată – de transport, de buget şi chiar de binedispunere.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (24 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter