Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Mazda CX-5 facelift

25 Septembrie 2015
Ilie Toma
Mazda CX-5 facelift
În ultimii ani Mazda face o treabă excelentă la crearea noilor modele sau chiar la actualizarea celor curente. Atunci când am testat Mazda6 facelift, ne-am zis că niponii au perfecţionat exact capitolele unde modelul avea nevoie de perfecţionare, desăvârşind astfel un model foarte atractiv ca şi sumă de calităţi în segmentul său. Au făcut oare ei acelaşi lucru şi cu CX-5, atunci când i-au aplicat un proaspăt facelift? Noi am testat un CX-5 încă în anul lansării sale, iar asta înseamnă că o nouă întâlnire pare cât se poate de curioasă acum!

Actualizări discrete la capitolul design

Da, modificările de design ale versiunii facelift sunt destul de discrete, cel puţin cele percepute de la exterior. S-a modificat niţel forma blocurilor optice şi a barei de protecţie, calandrul e mai apropiat de faruri acum, iar în interiorul blocurilor optice faţă şi-au făcut loc noi LED-uri în configuraţie similară cu cele de pe noua Mazda2 şi Mazda CX-3. Dar anume aşa trebuie să fie modificările aduse la un facelift, pentru că o schimbare radicală de design fie certifică nişte probleme de identitate şi vânzări, fie le va răpi proprietarilor versiunii pre-facelift mai repede din valoarea maşinilor lor. Cât despre Mazda CX-5, ea şi-a căpătat exact doza de prospeţime de care avea nevoie pentru a fi mai atractivă în cea de-a doua jumătate a carierei sale. Iar în combinaţie cu jantele bicolore ale versiunii din testul nostru, ea arată chiar foarte condimentat!

Modificări substanţiale la interior

Dacă modificările de exterior poartă un caracter discret, atunci cele de interior sunt mult mai consistente. S-a modernizat esenţial designul planşei de bord şi a consolei centrale, comenzile sistemului de climatizare fiind regândite. Levierul transmisiei automate a renunţat la garda şi la forma tradiţională şi a devenit mai scund şi mai sportiv, fără a-şi etala timoneria. Maşina din test are şi frână de mână electronică, în locul celei mecanice, iar calitatea materialelor a crescut simţitor, renunţându-se la zonele cu texturi ciudate. Sistemul multimedia a fost actualizat cu cel de pe ultimele modele Mazda, şi este mult mai logic şi intuitiv acum, având şi o calitate grafică de afişaj net superioară faţă de sistemul de până la facelift.

Scurt pe doi: acum Mazda CX-5 e un SUV mult mai maturizat şi mai europenizat. I-ar putea cuceri nu doar pe amatorii de SUV-uri practice şi fiabile, ci şi pe cei care mai caută şi mofturi, materiale sofisticate şi tehnologii avansate la interior.

Senzaţii în condus

Noi testăm astăzi un motor Mazda pe care nu l-am mai condus, dar la care jinduiam de mult timp. E vorba de propulsorul Skyactiv-G pe benzină, de 2.5 litri şi 192 CP! E cel mai puternic motor disponibil pentru CX-5, deci ne aşteptam la senzaţii destul de picante!

Totuşi, trebuie să fiţi conştienţi că avem de-a face cu un motor aspirat natural, iar cuplul maxim de 256 Nm e oferit abia la 4,000 rpm. Într-o epocă în care ne-au invadat motoarele turboaspirate, cei care aşteaptă dopaj imediat ar putea să fie nerăbdători să ajungă la 4 mii de turaţii, însă pentru cei neconvertiţi la turboaspirare motorul ăsta se va dovedi a fi o bucată mecanică foarte interesantă. Trecând dincolo, în tabăra motoarelor aspirate natural, vom spune că el se simte mult mai elastic decât alte propulsoare de acelaşi tip şi cilindree similară. Compresia ridicată, echilibrarea bună şi toată suita de tehnologii Skyactiv îl fac capabil să respire bine şi să prindă turaţii mult mai vioi decât te-ai putea aştepta. Stop, să nu vă încurcăm de tot! Deci e anemic sau vioi motorul lui CX-5, totuşi? Ei bine, pentru cei obişnuiţi cu motoarele turbo ar putea genera necesitatea unui timp de readaptare la puterea lineară, în locul zvâcnirilor uzuale pentru motoarele turbo moderne. Pe de altă parte, celor obişnuiţi cu motoarele aspirate natural, motorul li se va părea mult mai vioi şi mai sportiv. Iar într-un final, inginerii Mazda au reuşit să creeze un motor aspirat natural aflat undeva la mijlocul liniei imaginare dintre motoarele aspirate natural şi cele turbo, un motor care a reuşeşte să fie şi îmbucurător de dinamic, dar şi foarte eficient. Or, un consum real de sub 7 litri la sută pentru un propulsor de 2.5 litri e un indicator foarte bun!

Cutia automată de viteze răspunde bine, dar în regim normal de condus, atunci când apeşi un pic mai mult acceleraţia, nu se grăbeşte să retrogradeze foarte repede, lăsând motorul să prindă turaţii natural. Dacă apeşi mai mult pedala acceleraţiei, la o depăşire, de exemplu, atunci cutia retrogradează o treaptă şi impune motorul să te împingă în zona sa de cuplu maxim. Simplu şi clar. Regimul sport al cutiei va pune un accent continuu pe turaţii mari, deci se merită a fi inclus doar atunci când chiar vă doriţi grabă maximă.

Volanul nu e cel mai informativ şi sportiv din segmentul SUV-urilor de această talie, dar are în el, totuşi, o doză bună de naturaleţe.

Partea care ne-a plăcut, poate, cel mai mult în senzaţiile de condus e suspensia. În pofida jantelor de 19 ţoli, cu care era echipată maşina din testul nostru, Mazda CX-5 înghite denivelările admirabil. Nu e o suspensie maleabilă, care să fie axată doar pe amortizarea şocurilor, iar în viraje să se piardă, ba dimpotrivă, Mazda CX-5 poate lua viraje foarte tenace, mai ales dacă le iei cu pedala acceleraţiei bine apăsată. Însă când ajungi într-o zonă plină de denivelări şi gropi, nu trebuie să mergi cu maşina ca şi cum ai avea un ou pe un taler. Mergi pur şi simplu şi suspensia înghite excelent toată textura de sub roţi. Oh, cât de mult ne era dor de asemenea suspensii! În ultimul timp tot mai des testăm maşini care se descurcă de minune pe asfalt, iar viraje bine şi chiar par moi pe drumuri bune, însă, de îndată ce ajung pe denivelări, nu le ajunge capacitate de absorbţie. „Capacitate de absorbţie” – ăsta e termenul cheie. Iar el nu este legat cu rigiditatea sau cu flaciditatea suspensiei, ci mai degrabă cu grosimea elementelor de absorbţie, lungimea cursei suspensiei şi capacitatea ei de a absorbi energia comprimării. Iar Mazda CX-5 facelift stă excelent la capitolul ăsta. Am putut merge cu ea cu 90 km/h şi mai mult pe un traseu naţional din Moldova într-atât de cârpit şi găurit, încât ne ziceam că e mai bine să nu frânăm să creăm şocuri nenecesare. Volanul ne ajuta să facem slalom printre cele mai grave gropi, iar suspensia înghiţea exemplar toate denivelările prin care treceau roţile, menţinând cu excelenţă ţinuta maşinii! Da, domnilor, de asemenea suspensii au nevoie drumurile noastre, şi nu numai ale ţării noastre! Cu asemenea suspensie se poate conduce relajat şi lejer, fără să înjuri tot timpul inginerii care crează maşini pentru condiţii tot mai ideale. Mazda CX-5 ia nota 10 la capitolul suspensie, chiar şi cu jantele alea imense de 19 ţoli.

Mazda CX-5 facelift în offroad

Nu ne-am putut abţine să nu ne aventurăm un pic cu Mazda CX-5 prin nişte bălţi răzmuiate! Ah, cât de plăcut trece maşina asta prin ele! Suspensia înghite denivelările, tracţiunea integrală îşi face bine treaba cu redistribuirea cuplului, iar maşina înaintează plăcut şi aventurier! Ba chiar se mai poate şi aluneca lateral scurt, în dorinţa de a condimenta şi mai mult aventura! Cert este că, deşi sistemul de tracţiune integrală a lui Mazda CX-5 nu oferă comenzi directe de intervenţie asupra logicii funcţionării lui, maşina nu rămâne blocată cu una, cu două. Se poate înainta şi în zone răzmuiate de mocirlă, şi acolo unde aderenţa e minimă.

Preţ şi verdict

Mazda CX-5 porneşte de la puţin peste 20,000 euro în Moldova, dar noi testăm cea mai puternică motorizare, care vine doar cu dotări ultra-generoase, de top, şi care costă 33,000 euro. Îşi merită ea banii? Noi zicem că da, iar pentru cei care preferă să nu depăşească bariera psihologică de 30 de mii de euro, vă vom spune că există o mulţime de motorizări, transmisii, versiuni şi nivele de dotări mai accesibile.

După acest test cu Mazda CX-5 facelift putem confirma încă o dată că inginerii şi designerii Mazda se află pe drumul cel bun. Până la facelift, aveam mai multe mici reproşuri faţă de acest model, legate de mici stângăcii. Însă, ca şi la Mazda6 facelift, actualizarea de mijloc de carieră a îmbunătăţit şi a maturizat semnificativ modelul, astfel încât toate micile scăpări şi neajunsuri au fost înlăturate sau completate. Astăzi, diferenţa dintre o Mazda şi un model comparabil e foarte interesantă – în timp ce toate modelele proaspete din segment se laudă cu practicism sporit şi o calitate crescută a habitaclului, Mazda mai aduce şi o plăcere sporită în condus, şi un design mai pasional, astfel încât să nu mai fii nevoit să faci alegeri pur raţionale, dar cu grimase ursuze. Nu, astăzi raţionamentele logice se împacă perfect cu emoţia, cu dorinţa şi plăcerea de a avea o maşină plăcută. Iat-o, Mazda CX-5 facelift e un exemplu perfect. Şi, în timp ce motorul de 2.5 litri îl recomandăm în special entuziaştilor de condus sportiv în cea mai bună tradiţie japoneză, , tradiţie îndulcită de inovaţii inginereşti moderne, pe cei cu predilecţii mai practice îi sfătuim să opteze pentru dieselul de 2.2 litri sau benzinarul de 2.0 litri.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (45 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter