Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Noua generaţie BMW X1

30 Septembrie 2015
Ilie Toma
Noua generaţie BMW X1
Valul marilor schimbări în tabăra BMW ia un nou apogeu odată cu lansarea noii generaţii BMW X1. Atunci când, în 2009, testam prima generaţie, BMW X1 părea un experiment al bavarezilor de a se lansa într-un segment mai compact al SUV-urilor, iar cererea crescândă pentru SUV-urile tot mai mici, mai ales în Europa, a dat un verdict clar necesităţii continuării acestei istorii.

Doar că, între timp, germanii de la BMW au introdus în familia lor o nouă platformă tehnică, cu motor montat transversal, care poate primi tracţiune integrală sau tracţiune faţă, pentru prima dată în istoria lor. Da, e vorba de platforma tehnică folosită la Seria 2 Active Tourer şi Seria 2 Gran Tourer, iar acum şi noua generaţie BMW X1 o foloseşte. Deci, deşi noua generaţie poartă tot numele de X1, subtratul său tehnic este radical diferit, la fel ca şi silueta. Iar noi ne-am întrebat, fireşte: cum se simte noul BMW X1 în raport cu predecesorul său, dar şi în raport cu alte SUV-uri compacte moderne de pe piaţă? Cât de mult i-a răpit trecerea la o platformă de acest tip din personalitatea aventurieră, sau poate că dimpotrivă, i-a adăugat calităţi? Vă amintiţi, probabil, că în iarna anului trecut redacţia noastră a fost tocmai până la „capătul pământului”, în Laponia şi apoi Norvegia, la Nordkapp, cu un BMW Seria 2 Active Tourer, cu tracţiune faţă – deci îndrăznim să spunem că am reuşit deja să cunoaştem bine esenţa noii platforme tehnice a celor de la BMW. Iar acum, testul cu noul BMW X1 în Moldova ne dă şansa perfectă de a estima cât de mult păstrează noua generaţie a SUV-ului din senzaţiile fratelui minivan de platformă şi cât de SUV, de fapt, se simte noul X1!

Ah, ce avalanşă de întrebări şi supoziţii! Haideţi să descoperim răspunsurile împreună! Testul nostru e cu atât mai interesant, cu cât avem în mâinile noastre o versiune cu tracţiune integrală şi motor turboaspirat pe benzină, de 192 CP – BMW X1 xDrive20i! Să mergem la drum prin Moldova cu el!

Design, prezenţă şi evoluţie.

Noua generaţie a evoluat semnificativ în raport cu predecesorul său, dar în acelaşi timp se simte că a vrut să păstreze senzaţia unei evoluţii, şi nicidecum a unei revoluţii. Precedenta generaţie a lui X1 s-a bucurat de vânzări bune în Europa şi avea o ţinută bună de drum, în spiritul tradiţional BMW, dar i se reproşau capitole precum spaţiul redus pe înălţime şi genunchi pentru pasagerii spate. În acelaşi timp, silueta sa alungită a devenit repede îndrăgită de unii şi parţial acuzată de alţii, motivându-se că lipsa de spaţiu ar fi generată de această siluetă.

Ei bine, noua generaţie a rezolvat indiscutabil această problemă şi se afişează cu o siluetă puternic modificată, mult mai înaltă, ca şi gardă la sol, dar şi ca înălţime totală a maşinii. Modelul a devenit mai înălţat şi parcă mai conglomerat, apropiindu-se mai mult de silueta mai uzuală a SUV-urilor moderne. Şi totuşi, cumva întreg designul modelului reuşeşte să-l califice imediat ca un nou X1, fără a lăsa loc de întrebări de genul „ce model e ăsta?”. Secretul vine din micile trucuri de design, aplicate de creatorii modelului: s-a păstrat unghiul montanţilor faţă, s-a păstrat chiar şi unghiul de înclinare a plafonului spre spate, şi chiar şi geamurile portierelor spate au o despărţitură tehnică montată sub acelaşi unghi. O diferenţă spre ascuţire se remarcă la partea spate a zonei vitrate, întrucât şi linia portbagajului s-a modificat pentru mai mult practicism. A crescut însă înălţimea zonei nevitrate a maşinii, a uşilor şi a zonei capotei, şi în acelaşi timp capota s-a scurtat, permiţând deplasarea elementelor interiorului şi oferirea a mai mult spaţiu pentru bancheta spate. Explicaţia acestor modificări e simplă – acum motorul e poziţionat transversal, nu longitudinal, şi deci nu mai e nevoie de o capotă lungă, iar astfel apare spaţiu suplimentar. Şi uite că micile trucuri de design ne sugerează în continuare că e vorba de un X1, cu o personalitate similară, în timp ce rearanjarea elementelor componente şi înălţarea modelului i-a schimbat, totuşi, personalitatea modelului. Iar atât timp cât privim doar designul, schimbările de personalitate sunt plăcute, în direcţia dorită a sporirii caracterului aventurier! Ce mai, modelul ăsta nu mai pare un break cu pretenţii de SUV, ci un SUV în toată legea, cu calităţi practice şi energice foarte avansate!

Ne place! Ne place mult designul noului X1 şi ne place şi silueta lui, şi calandrul frontal, unde branhiile par analogice unor „dinţi”, şi forma blocurilor optice spate, cu o uşoară aluzie la Seria 1 facelift şi la Seria 3 facelift. Iar dincolo de toate emoţiile, noul BMW X1 emană un puternic simţ practic, care i-a lipsit aproape cu desăvârşire generaţiei precedente!

Atmosferă interioară

Senzaţia asta, de spirit practic puternic, se confirmă fără drept de apel mai ales la interior. Habitaclul noului BMW X1 este, probabil, cel mai practic habitaclu din segmentul SUV-urilor premium compacte de dimensiuni comparabile. Locuri de depozitare mai multe decât te aştepţi, elemente practice pentru călătorii lungi, banchetă spate care culisează pe lungime, cu spătar ajustabil – toate aceste elemente se regăsesc astăzi aici, la bordul noului X1.

Designul planşei de bord trădează doar la o atenţie sporită înrudirea cu Seria 2 Active Tourer, pentru că designerii BMW au reuşit să mascheze foarte iscusit această înrudire. Dacă la Seria 2 Active Tourer, consola centrală este coborâtă, separată şi face corp comun cu tunelul central, atunci la X1 planşa de bord e una integră cu consola centrală, la fel ca şi la alte modele BMW, toate comenzile centrale fiind poziţionate mai sus şi mai ergonom. De asemenea, şi display-ul sistemului multimedia a fost poziţionat mai sus, la fel ca la SUV-urile de talie mai mare din gama BMW. Mai mult ca atât, comenzile centrale sunt direcţionate către şofer, în spiritul tradiţional BMW, iar această senzaţie e subliniată şi de conturul zonei levierului, care delimitează parcă „teritoriul” celui de la volan! Ce mai, un adevărat driver’s car!

Totuşi, scaunele standard ale modelului au un şezut cam prea circular, fără un suport lateral prea proeminent, iar ca să aveţi şi confort şi sportivitate mai accentuată în viraje, noi v-am recomanda să optaţi pentru scaunele sport, care vin şi cu un şezut mai lat şi mai mare, şi cu un contur mai plăcut pentru spate. Materialele folosite în habitaclul lui BMW X1 sunt de o calitate demnă peste tot, iar planşa de bord e realizată din polimer moale. Versiunea testată de noi abundă în inserţii piano black, iar noi v-am recomanda să optaţi pentru acest material maxim în zona consolei centrale, în timp ce pentru inserţiile de pe uşi şi planşă de bord aţi putea alege lemn sau aluminiu. Nu de alta, dar mânerele portierelor sunt înconjurate de piano black, iar acest material poate fi cam pretenţios la mici zgârâieturi. În noul BMW X1 poziţia la volan e una înaltă şi te obişnuiteşi repede cu ea. Cotiera pare asemănătoare unui van familist, putând fi ridicată în sus, iar vizibilitatea e foarte bună. Levierul cutiei de viteze automate e unul neobişnuit pentru modelele curente BMW, fiind mai apropiat de cel de pe Seria 2 Gran Tourer – schimbările nu au loc doar ca nişte apăsări electronice, ci levierul rămâne fixat într-o altă poziţie.

Revelaţiile de ordin practic încep odată cu bancheta spate. Aici pasagerii se bucură de un spaţiu neaşteptat de mare pentru genunchi, pe lăţime şi pe înălţime. Un pasager de 1.87 metri înălţime mai are o rezervă de vreo 10 centimetri deasupra capului! Maşina din testul nostru e echipată şi cu măsuţe opţionale, fixate de speteaza scaunelor faţă – o dotare plăcută pentru o familie cu copii, dar care taie un pic, nu foarte grav, din spaţiul pentru genunchi disponibil adulţilor ce ocupă locurile spate. Bancheta spate poate culisa înainte şi înapoi pe segmente, dispune de o cotieră confortabilă şi poate fi rabatată tot pe segmente, de 40/20/40! Puteţi lua schiuri în portbagaj! Iar confortul pasagerilor de aici este asigurat şi de două guri de ventilare dedicate! Foarte bine, BMW, foarte bine! Acum BMW X1 poate fi o maşină de familie foarte confortabilă şi practică!

Iar portbagajul are acum o formă mult mai utilă – cu o deschidere largă a uşii şi o siluetă care-i mai păstrează utilitatea volumului. Astfel, volumul portbagajului a crescut de la 420 litri la 505 litri, iar bancheta care culisează mai poarte crea un volum adiţionat atunci când aveţi nevoie de el. Ca să nu mai vorbim de faptul că atunci când bancheta este rabatată volumul total de încărcare a crescut de la cei 1,350 litri ai predecesorului la 1,550 litri! Sincer, practicismul noului X1 ne uimeşte şi ne copleşeşte! Modelul ăsta face irezistibil din ochi familiilor tinere care-şi doresc un SUV premium mai compact, dar nu sunt încă pregătite să cheltuie sumele ustutătoare pe care le solicită modelele mai mari bine echipate.

Şi totuşi, există şi carenţe la interiorul noului BMW X1. Izolarea fonică se dovedeşte a fi mai precară decât ne-am fi aşteptat. Se fac auzite mai ales zgomotele venite de la suspensie, atunci când ea abordează denivelări mai sacadate, dar şi zgomote la rulare pe asfalt mai imperfect. Anvelopele versiunii din test sunt run-flat şi sunt destul de rigide şi zgomotoase – o spunem din experienţă proprie, pentru că sunt de model identic cu unul din automobilele noastre redacţionale – iar acest factor e unul care accentuează carenţa izolării fonice. Totuşi, ne-am fi dorit ca bavarezii să fi asigurat o mai mare linişte acustică la interior, pentru că, dacă ne amintim noi bine, Seria 2 Active Tourer de astă iarnă se simţea mai silenţioasă.

Ne place, însă, foarte mult poziţia în condus. De obicei noi preferăm poziţii mai coborâte şi mai sportive, dar la bordul noului X1 am îndrăgit foarte repede o poziţie mai înaltă, cu o bună vizibilitate, şi nu am vrut să coborâm mai jos scaunulul, deşi s-ar fi putut.

Senzaţii în condus.

Conducem un BMW X1 xDrive20i, iar asta înseamnă că avem sub capotă un motor turboaspirat de 2.0 litri, care dezvoltă 192 CP şi 280 Nm. Modelul nostru dispune de o cutie de viteze automată cu 8 trepte, iar puterea e transmisă tuturor celor patru roţi prin intermediul unui sistem de tracţiune integrală permanentă xDrive. Din fericire, arhitectura diferită a platformei tehnice n-a influenţat asupra logicii de funcţionare a sistemului de tracţiune integrală! E acelaşi algoritm inteligent xDrive, care trimite întotdeauna cuplu către toate roţile, şi care te ajută să obţii o manevrabilitate sporită în condiţii de aderenţă scăzută, astfel încât să nu ajungi la derapări, în loc de a le contracara efectele, cum fac sistemele part-time. Iar astea sunt veşti bune atât pentru amatorii condusului dinamic, cât şi pentru aventurierii de offroad!

Vă spuneam că poziţia la condus e una mai înaltă, iar centrul de greutate al maşinii este şi el mai înalt. Ştiam de la Seria 2 Active Tourer că inginerii bavarezi au reuşit să-i imprime acelui model o manevrabilitate excelentă şi ne aşteptam să descoperim senzaţii similare şi aici! Şi le-am descoperit! Manevrabilitatea noului X1 e foarte aproape de cea a Seriei 2 Active Tourer, cu mici diferenţe date de silueta şi ampatamentul/ecartamentul modelului. Se simte arhitectura similară a platformei şi chiar dacă fanii înrăiţi BMW vor simţi pe undeva centrul de greutate mai înalt, noul BMW X1 este, până la urmă, o maşină foarte manevrabilă în viraje şi pe trasee curbate. Şi, ca orice BMW cu xDrive, acceleraţia te ajută să imprimi traiectorii şi mai precise în viraje! Cutia de viteze răspunde absolut exemplar la orice apăsare de acceleraţie, motorul livrează rapid cuplu şi putere, iar astfel poţi ieşi întotdeauna din viraje ajutat de cuplul generos al propulsorului turboaspirat! Iar dacă mai vrei să ridici tonul sportivităţii, treci cutia de viteze pe regim manual şi schimbă treptele cu ajutorul padelelelor de lângă volan – atunci cutia îţi va transforma cu promptitudine incredibilă intenţiile sportive. De fapt, trebuie să remarc în mod special cutia de viteze şi reacţiile ei, cred că răspunde cel mai bine din segment, atât la impulsurile manuale, cât şi logicii electronice a diverselor situaţii de trafic. Şi mai face şi un tandem minunat cu motorul de sub capotă!

Ce mai, BMW X1 e un model plăcut de condus. Senzaţiile din volan au naturaleţe, însă nu urcă spre culmile modelelelor legendare puritane ale mărcii, în schimb motorul, cutia şi şasiul accentuează potenţialul dinamic al modelului. Suspensia lui X1 este şi manevrabilă, şi destul de capabilă să absoarbă denivelările, inclusiv pe cele dureroase din ţara noastră, dar o face cu un singur simptom neplăcut – lasă sunetele şocurilor ei să pătrundă la interior. Adică, mecanic, suspensia e capabilă să absoarbă denivelările şi să-şi menţină aderenţa excelentă chiar şi în condiţii extreme de drumuri avariate, dar în toată această vâltoare sunetele reactive ale suspensiei se las auzite la interior, mai ales la contactul cu unele zone mai ascuţite şi mai iritante ale carosabilului. Poate o izolare fonică mai bună ar fi minimizat acest simptom. Partea îmbucurătoare este, însă, că nici pe calitatea oribilă a celor mai provocatoare drumuri autohtone noul BMW X1 nu se lasă intimidat. Iar ăsta e un atribut foarte preţios pentru exploatarea unei astfel de maşini în ţara noastră.

Este suficient de dinamic un X1 xDrive20i? O, da! Maşina asta prinde prima sută în 7.4 secunde, iar această acceleraţie se simte foarte intens pe viu! Cert este că, graţie tandemului excelent dintre motor, cutie de viteze şi sistem de tracţiune integrală, orice intenţii dinamice se materializează imediat cu cea mai mare precizie! Noi am condus foarte, foarte dinamic cea mai mare parte a acestui test şi ne-a plăcut extraordinar de mult substratul ăsta tehnic foarte dinamic al noii generaţii BMW X1! Iar consumul mediu prin ambuteiaje urbane şi dinamism pronunţat, a fost de vreo 10.5 litri/100 km. În afara oraşului se poate obţine şi un consum de vreo 8 la sută cu un dinamism, din nou, destul de prounţat. Dar, la drept vorbind, credem că se poate opta şi pentru motorizări mai puţin puternice, eventual dieselurile incipiente, care vă pot oferi consumuri de-a dreptul incredibile – amintiţi-vă de maratoanele de consum PiataAuto.md în care scoteam 5.0 litri/100 km pe noul X5!

Deci, ce se poate concluziona despre noul BMW X1 în senzaţiile de condus pe care acesta le oferă? Vom spune foarte sincer, ca întotdeauna – noul X1 se simte mai apropiat în senzaţii de Seria 2 Active Tourer decât de SUV-urile mai mari din gamă, dar inginerii BMW au reuşit să-i imprime un caracter dinamic şi o manevrabilitate exemplară, chiar dacă toate aceste senzaţii nu mai vin neapărat condimentate cu specialităţile alea puritane tipice BMW. E o nouă eră, în care piperul şi sarea în exces sunt contraindicate, însă reţeta finală tot e impresionant de gustoasă.

Noul BMW X1 în offroad

Mergeam pe unul din traseele asfaltate ale Moldovei, cu carosabil imperfect, aşa cum îl ştiţi fiecare dintre Dvs. La un moment dat, ne-am zis „ce-ar fi să o apucăm pe un drum lateral şi să înaintăm mult şi bine, până om da de alt traseu asfaltat?”. Să facem o scurtătură, aşa pur şi simplu, pe nişte drumuri fără pavaj şi asfalt, să mergem în necunoscut!

De îndată ce am virat, peste vreo sută de metri, asfaltul a luat sfârşit! Ce facem acum? Ne lăsăm intimidaţi de ideea că suntem la bordul unui SUV compact (sau SAV, ca să fim corecţi faţă de bavarezi), sau continuăm să înaintăm? Cineva spunea recent că cele mai multe SUV-uri sunt capabile de foarte multe provocări, pe care proprietarii lor n-ar avea curajul să le experimenteze! Deci să vedem ce poate înfrunta noul X1!

Drumul nostru ne-a bucurat din start cu priveliştile viilor de toamnă din Moldova. Apoi, a trebuit să coborâm cu maşina de pe un piedestal destul de mare şi nu am vrut să o facem unghiular, ci frontal, drept înainte. Iar garda la sol a maşinii a fost suficient de mare să nu atingem dedesubtul! Şi unghiul de degajare s-a dovedit a fi bun!

N-a durat mult nici până să ajungem la o zonă cu noroi! Noroi din ăla gros şi înmuiat! Maşina a înaintat curajoasă, iar sistemul xDrive a distribuit extrem de bine cuplul către celelalte două roţi care avea aderenţă, astfel că înaintarea n-a fost deloc periclitată! Ba mai mult, am repetat trecerea în marşarier, şi din nou înainte. Fără nicio ezitare!

Apoi au urmat drumurile lungi şi prăfuite în ceea ce numesc occidentalii offroad dur, iar moldovenii dealuri obişnuite ale meleagurilor noastre. X1 le face faţă fără nicio dificultate şi nici nu putea fi altfel. La un moment dar iarba din mijlocul drumului, dintre cele două căi laterale, atingea partea inferioară a maşinii, dar zonele inferioare ale barelor de protecţie sunt apărate de plastic, aşa că se poate înainta nestingherit. Am continuat, deci, să cucerim dealurile tomnatice ale Moldovei cu gust de aventură interesantă, dar trecută lejer cu maşina asta!

Se poate merge şi cu viteză mai mare pe asemenea drumuri formate din pământ simplu! Suspensia reuşeşte să inghită denivelările cu uşurinţă. Ba mai mult ca atât, am forţat nota şi la intrarea într-un viraj foarte ascuţit de offroad! Maşina îşi menţine controlul, dar aici am aflat şi limita ei de aderenţă – atunci când roţile au început să alunece pe lateral într-un efect de subvirare. Rezolvarea problemei? Acceleraţia, că doar avem o maşină cu tracţiune integrală! Totul se rezolvă imediat, într-un soi de experienţă dură, a la raliu Dakar. Da, dragilor, maşina asta poate multe, doar că în asemenea ipostaze extreme proprietarului ei i-ar fi deja milă să o supună la asemenea regim. Dar maşina poate!

Preţuri în Moldova: noul BMW X1

În momentul lansării sale, BMW X1 porneşte de la un preţ de la 27,570 euro în Moldova, valabil pentru motorizarea diesel sDrive18d, cu 150 CP şi 330 Nm şi tracţiune faţă. Un preţ de start foarte bun, de altfel! Motorizările diesel mai puternice – xDrive20d şi xDrive25d – pornesc de la 31,020 euro şi, respectiv, 35,180 euro.

La capitolul benzinarelor, cea mai accesibilă este motorizarea sDrive20i, care porneşte de la 29,010 euro. Motorizarea xDrive20i, testată de noi, porneşte de la 30,570 euro, iar noi am avut o versiune foarte generos echipată, cu un preţ de peste 45,000 euro. Un X1 xDrive25i porneşte de la 34,710 euro.

Verdict: noua generaţie BMW X1

Un model care te impresionează cu mult peste aşteptări la nivelul spaţiului interior disponibil pentru toţi ocupanţii şi la spiritul foarte practic. Da, credem că e unul din cele mai practice modele BMW, de fapt. Şi mai credem, fără îndoială, că noul BMW X1 e cel mai spaţios şi mai practic model din segmentul său, în raport cu concurenţii lui direcţi!

Substratul tehnic foarte diferit i-a imprimat modelului şi o schimbare de personalitate, care se simte în senzaţiile de condus, dar şi în suma de calităţi pe care o oferă acum noul BMW X1. Da, noul X1 nu mai e ştrengarul ăla burlac, căruia nu-i prea pasă dacă îl înţeleg ceilalţi, atât timp cât rămâne încăpăţânat şi fidel propriilor gânduri. Acum noul BMW X1 s-a maturizat şi a devenit mult mai familist şi mai practic, chiar dacă asta a însemnat să mai renunţe la unele din încăpăţânările sale şi să se mai conformeze unor trenduri generale. Paradoxal, dar şi X1, şi fanii lui, vor descoperi imediat că viaţa într-un nou areal aventurier, deşi e diferită, poate fi cel puţin la fel de plăcută! Că de, până la urmă, deşi cu o nouă arhitectură a substratului tehnic, noul BMW X1 xDrive20i tot te fascinează cu un dinamism extraordinar, o manevrabilitate foarte bună şi senzaţii foarte nărăvaşe în condus!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (57 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter