Noua generaţie Skoda Fabia
9 Aprilie 2015
Noua generaţie Skoda Fabia a apărut de curând în Moldova. Generaţiile precedente ale Fabiei au avut un
succes admirabil la vânzări în ţara noastră şi au fost îndrăgite de publicul autohton, de aceea testul drive cu noua generaţie Fabia e unul aşteptat de
foarte mulţi admiratori moldoveni ai mărcii Skoda. Să vedem, deci, ce aduce noua generaţie Skoda Fabia şi cât de bine se potriveşte ea ţării noastre!
Compactă, dar consistentă?

Marii producători prezenţi în nişa vehiculelor compacte urbane migrează inevitabil spre o tendinţă dictată de piaţă, care vrea să ne convingă că maşinile mici pot fi extrem de consistente. Acum vreo zece ani, dacă găseam cel mai ieftin material la interior în acastă clasă, era normal. Acum
vreo zece ani, dacă dădeam peste un motor lipsit total de vlagă, era normal pentru acest segment. Tot atunci era normal să nu te aştepţi la spaţiu şi confort pentru pasagerii spate, dărămite la un portbagaj mare. Dar toate astea au fost atunci. Astăzi cumpărătorii acestor maşini înţeleg că ţintesc spre o maşină preponderent urbană şi eficientă, dar au pretenţii de calitate
demnă la interior, de spaţiu pentru toţi ocupanţii la bord, iar dacă se poate şi un nivel demn de confort pentru călătorii de distanţe ceva mai lungi. Ah, da, şi dacă se poate, şi un motor dinamic, dar care să consume puţin, dar şi un volan informativ, care să-ţi ofere plăcere de condus! Este oare posibil să se ambaleze atâtea calităţi pe o maşină de talie mică? Este oare posibil ca o maşină care porneşte de la un preţ de sub zece mii de euro să facă faţă unor asemenea pretenţii?
Designul noii Skoda Fabia

Laconic şi simplu, dar modern şi atrăgător. Aşa putem caracteriza pe scurt, designul noii generaţii Fabia. A fost şi reţeta care a consacrat prima generaţie Fabia, după care generaţia precedentă a mizat pe forme mai jucăuşe, care au prins bine iniţial, dar care au avut un termen de valabilitate mult mai scurt. Aşa că noua generaţie Fabia merge pe proporţii mai puţin controversate şi pe o siluetă mai practică, pe care designerii au reuşit să o condimenteze plăcut cu nişte linii mai profilate şi mai îndrăzneţe, conferindu-i astfel doza de modernism necesară
unei noi generaţii. Capota aduce linii discrete şi originale în acest segment, iar zona de contopire a blocurilor optice faţă şi barei de protecţie constituie elementul de atracţie al noului model.

Posteriorul maşinii e ceva mai predictibil, şi nu am greşi să spunem că are multe linii inspirate din cele ale lui Rapid Spaceback. Totuşi, micile detalii fac diferenţa în favoarea lui Fabia, de
de la linia urcată a geamurilor pe portiera spate, unghiul reuşit al montanţilor spate şi chiar formele mai moderne ale mânerelor pe lateral.

Şi deoarece în clasa compactă acum este la modă să ai posibilităţi avansate de personalizare a maşinii, Skoda oferă o mulţime de combinaţii de culori de
caroserie, jante, etc. Maşina testată de noi, spre exemplu, dispune de pachetul de personalizare Colour Concept şi vine cu jante negre şi caroserie bi-coloră – de un roşu superb în zona de bază, combinată cu negru în zona montanţilor şi a plafonului. Arată etraordinar, amintindu-ne, parcă, de ediţiile Monte Carlo ale celor de la Skoda. Pachetul
ăsta de personalizare porneşte de la doar 170 de euro, dar combinaţiile nu se opresc aici. Se poate opta aparte pentru jante roşii de exemplu. În acest caz o culoare neagră a caroseriei ar fi perfectă! Se pot alege jante vopsite în alb şi aici, de exemplu, aţi putea alege o culoare complet galbenă, sau complet roşie, sau roşie cu plafon alb! Sunt posibile nenumărate combinaţii, care îi pot conferi noii Skoda Fabia o identitate mult mai valoroasă!
Habitaclu

Designul interior al noii Fabia urmează aceeaşi tendinţă laconică. Un pic prea laconică, poate, dar asta e, se simte conservatorismul german. Noi testăm o versiune echipată generos, care a mai adăugat inserţii şi combinaţii de culori
la interior, ceea ce l-a înnobilat puternic, dar evident, dotările de bază arată mult mai simplu şi mai sumar. Maşina din testul nostru beneficiază de o planşă de bord cu inserţii de piano black, iar tunelul central e de culoare bej, la fel ca şi panourile portierelor. Tapiţeria textilă, la rândul ei, e la fel combinată din
negru şi bej, având şi cusături în carouri, sugerând o doză de lux în aspect.

Materialele din interiorul noii Fabia sunt dure, spre exemplu cel de pe partea superioară a planşei de bord, însă arată de parcă ar fi un polimer moale. Prin
urmare, aspectul estetic al materialelor e unul foarte bun, iar cel tactic confirmă calitatea, deşi nu eşti alintat cu suprafeţe soft. Înţelegând că în segmentul ăsta nu prea
aveam cum să găsim materiale moi, constatăm că cei de la Skoda au ales cele mai bune materiale pe care putea
să le aleagă, menţinând în acelaşi timp preţul accesibil al maşinii.

Pasagerii faţă stau foarte confortabil, în pofida taliei compacte a maşinii, dar
senzaţia de confort e ajutată şi de
cotiera centrală, care este, însă,
opţională. Fără cotieră plăcerea
aflării aici ar fi redusă, de asta noi
v-am recomanda
să o bifaţi în lista de
opţionale. Lăţimea
scaunelor e potrivită chiar şi
pasagerilor mai corpolenţi, dar evident că distanţa între ele şi lăţimea totală a maşinii sunt ceva mai mici, aşa că şoferului nu-i ia prea mult timp să
întindă mâna dreaptă şi să ajungă
la panoul uşii drepte. Pe înălţime
există spaţiu berechet.

Pe bancheta spate există condiţii
mai mult decât demne pentru doi
pasageri adulţi, care nu vor
avea probleme nici pe
înălţime, nici la genunchi
şi nici pe lăţime. De fapt,
la capitolul ăsta Skoda
se conformează
tendinţelor ultimelor
modele din segment
şi oferă spaţiu foarte
generos ocupanţilor
spate, vrând chiar
să iasă în evidenţă
cu generozitatea
pe care o aduce
pe tavă. Nu există
o cotieră centrală,
şi nici guri de
ventilare dedicate,
evident, dar asta
e ceva firesc. Şi
cel de-al trelea
ocupant ar putea
lua loc, dar în
acest caz cei
trei ocupanţi vor
trebui să se mai
înghesuie între ei pe lăţime dacă sunt adulţi cu toţii. Doi pasageri, însă, ar putea călători la bordul noii Fabia şi pe distanţe mai lungi fără să se plângă de lipsuri. Skoda Fabia bifează reuşit la acest capitol.

În fine, portbagajul te impresionează şi mai mult în raport cu aşteptările. Acesta are o suprafaţă mare şi practică,
aproape incredibil de
mare pentru un hatchback
de mărimea asta, iar pe de-asupra,
mai vine şi cu o mulţime de spaţii
de depozitare.
Astfel, noua Fabia ni se descoperă ca un model mai spaţios decât ne-am fi aşteptat, inclusiv pentru pasagerii spate, cu un portbagaj foarte generos, şi cu un nivel bun de confort la bord. Important e să optaţi pentru cotiera centrală faţă şi, eventual, să mai aveţi şi nişte dotări care să vă facă viaţa mai plăcută la bord. Sistemul multimedia, de exemplu,
are un display destul de mic, dar e intuitiv în operare şi oferă aproape toate funcţiile moderne pe care le poţi aştepta de la un astfel de sistem pe o maşină – citire SD card, citire USB şi port AUX. În asemenea condiţii nu mai e nevoie de CD. Însă de pe maşina de test lipseşte conexiunea Bluetooth, un element pe
care noi l-am considera necesar dacă tot se mai bifează nişte opţiuni suplimentare plăcute – or, maşina noastră e în dotare superioară Style. Sfatul nostru este să mai plătiţi cei 90 de euro suplimentari ca să beneficiaţi şi de conexiune Bluetooth cu telefonul Dvs.
Senzaţii în condus

Skoda Fabia e o maşină adaptată excelent mai ales condusului urban, de asta noi am vrut să o probăm dintâi pe străzile Chişinăului, în anturajul realist al capitalei noastre. Sub capota modelului testat de noi e montat un propulsor
turboaspirat TSI pe benzină, de 1.2 litri şi 90 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5 trepte. Atunci când am văzut doar 5 trepte la număr, evident, ne-a venit şi un semn de întrebare dacă nu cumva e un număr prea mic în raport cu cerinţele moderne faţă de o maşină urbană. Răspunsul final aveam, însă,
să-l aflăm un pic mai târziu, când am probat şi un traseu extra-urban.

Prin oraş Fabia e foarte agilă şi sprintenă. Ambreiajul cutiei de viteze prinde un pic mai sus decât te-ai fi aşteptat şi e nevoie de câteva minute de obişnuire, însă după aia condusul
devine vesel şi antrenant. Motorul dă semne de turbolag doar dacă schimbi prea devreme treapta şi eventual eşti la o urcare în pantă, însă de îndată ce-l apropii de 1,800-2,000 rpm, turbina intervine mult mai vioi şi maşina capătă un dinamism pronunţat. Senzaţiile din volan nu sunt neapărat sportive, care să-ţi măgulească spiritul de şofer pasionat, aşa cum o face o Mazda2,
spre exemplu, dar volanul este totuşi informativ şi asta te face să simţi bine agilitatea maşinii, constatând că Skoda Fabia se conduce... uşor. Şi plăcut. Dar în primul rând uşor. Şi tocmai de acolo porneşte unul din dezideratele principale care definesc o maşină creată pentru oraş. Ea trebuie să fie uşoară în condus, să nu te obosească, să te
predispună la trecerea mai uşoară a timpului şi a traficului. Şi noua Fabia reuşeşte aceste lucruri!

Maşina noastră are jante de 16 ţoli şi e încălţată în anvelope sportive cu profil redus, de dimensiune 215/45 R16. Jante mari, profil mic al anvelopelor şi
tip sportiv al acestora – toate împreună ar trebui să însemne inevitabil o ţinută de drum rigidă şi neconformă cu realităţile drumurilor noastre. Dar nu este aşa! Chiar şi cu asemenea jante şi anvelope, Skoda Fabia reuşeşte să
treacă nestingherită denivelările şi gropile autohtone, fără a da semne excesive de iritare. Evident, o dimeniune mai mică a jantelor şi un alt tip de anvelope ar face-o şi mai moale, dar până şi în cea mai sporty
interpretare a sa Fabia rămâne
capabilă să absoarbă imperfecţiunile carosabilului şi să ofere un nivel bun de confort la bord.
Pe puntea spate a Fabiei stă o bară
de torsiune simplă, cu un accent spre practicism, de asta nu vă aşteptaţi la o ţinută prea sportivă în viraje. Există un ruliu firesc al caroseriei şi, dacă forţaţi
nota, veţi cunoaşte efectul
de subvirare, însă menţinând viteza în limite raţionale se poate conduce foarte vioi şi plăcut modelul ăsta!
În timp ce exploram străzile Chişinăului, am fost plăcut surprinşi să constatăm că în mediul urban se folosesc preponderent primele 4 trepte ale transmisiei. Doar pe sectoarele cu
viteză admisă de 70 km/h se mai poate include a 5-a treaptă. Ulterior, am ieşit cu noua Fabia şi la traseu şi ne-am convins că, deşi transmisia maşinii are doar 5 trepte, acestea sunt destul de
lungi şi bine etajate, astfel încât
motorul rămâne în turaţii normale

şi la viteze de autostrăzi. Cu 100 km/h, spre exemplu, Fabia din testul nostru indica 2,200 rpm în treapta a 5-a.

Un aspect mai precar al Fabiei, care iese în evidenţă atât în mediul urban, cât şi în cel extra-urban, e izolarea
fonică, aspect care lasă
să pătrundă la interior mai multe zgomote exterioare de la traficul de alături sau de la rularea pe drum. Sunetul motorului, însă, este mai bine izolat şi nu e foarte intrusiv în habitaclu.
La viteze de traseu Fabia are o stabilitate bună de curs şi îţi sugerează că ar fi compatibilă şi cu călătorii mai lungi. Evident, distanţele milenare ar
putea să vă mai şi obosească, dar călătoriile dintr-un oraş în altul sau chiar într-o ţară vecină vor fi suportate excelent atât de cel de la volan, cât şi de ocupanţii de alături.
După mai mulţi zeci de kilometri parcurşi în mediul urban, cifra noastră de consum a ajuns la 7.8 litri/100 km, o cifră realistă care poate fi atinsă cu un regim moderat de condus. Apoi am mai
accentuat ritmul de condus şi media noastră a urcat la exact 8 litri la sută. E un motor turboaspirat şi diferenţa de consum dintre un ritm lejer de condus şi unul foarte dinamic va fi mai sesizabilă.
Verdict: noua generaţie Skoda Fabia

Noua Skoda Fabia are şi preţuri cât se poate de atractive în Moldova, pornind de la doar 8,800 euro. Motorizarea testată de noi, 1.2 TSI 90 CP, porneşte de la 9,900 euro, iar cu tot dotările opţionale, exemplarul din test costă 12,540 euro. Echipările opţionale sunt bine alese, însă noi am mai fi adăugat aici şi conexiunea Bluetooth de 90 euro şi astfel preţul final ar fi fost de 12,630 euro.
Analizând lista de preţuri a noii Fabia, putem concluziona cu onestitate că ea e extrem de atractivă în dotările incipiente, unde are preţuri greu de combătut de concurenţi. Mai apoi, dacă urcăm în dotări superioare, mai multe modele concurente fac din ochi cu bună dreptate, iar atunci când intervin şi posibilităţile de personalizare precum Colour Concept de pe maşina din testul nostru, Fabia revine printre liderii
atractivităţii segmentului. Dacă mai luaţi în calcul şi aspectele practice, e posibil ca Fabia să vă convingă cu rapiditate indiferent de dotare. Per total, însă, Fabia îşi merită banii plătiţi pe ea şi va fi o achiziţie plăcută.

Au reuşit, deci, cehii să ambaleze un produs cu lista enormă de calităţi pe care am enumerat-o la începutul acestui test? Ei bine, în mare parte da! Noua
Skoda Fabia e un model extrem de practic şi spaţios, cu un design proaspăt şi laconic, care reuşeşte să-ţi ofere mai mult decât te aştepţi şi mai mult decât ar fi fost firesc până nu demult în segmentul maşinilor urbane. Deşi Fabia nu excelează în mod natural la senzaţii foarte sportive de condus, mânuirea
volanului e foarte facilă şi plăcută, făcând strecurarea prin traficul urban o plăcere veselă şi pozitivistă. Fabia nici nu s-a vrut o maşină cu pedigree de emoţii puritane, ci una care ia lucrurile mai puţin serios şi stresant, făcându-te să te bucuri de clipele de la volan în traficul urban într-un mod decent la
interior. Iar cei care vor alege maşina asta drept maşină de familie vor avea supriza plăcută să descopere că le depăşeşte aşteptările la spaţiu şi confort, dar şi la mărimea portbagajului. Iar atunci când iese din mediul urban Fabia nu se simte un model sociopat, ba dimpotrivă, îşi demonstrează compatibilitatea şi cu un astfel de mediu. Punct ochit pentru Fabia, deci, de la o distanţă mult mai mare decât media firească! Un model foarte interesant şi consistent!
PiataAuto.mdIlie Toma
5
6,917
GALERIE FOTO (58 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!