Pagina principală
CITIRE TEST DRIVE:
BMW M6 Gran Coupe, maşinăria de drift
6 Mai 2016 - 09:03
De Ilie Toma
BMW M6 Gran Coupe, maşinăria de drift
Pentru noi nu e chiar prima întâlnire cu un BMW M6 Gran Coupe – aşa s-a întâmplat că acum doi ani am pus mâna pentru prima dată pe un asemenea model, doar că era un exemplar cu tuning semnat de AC Schnitzer. Iar sub capota acelui exemplar puterea fusese ridicată de la 560 CP şi 680 Nm – prezente standard pe un M6 Gran Coupe ieşit de pe poarta uzinei – la 620 CP şi 790 Nm. Modificările acelei maşini se reflectau şi la suspensie, sistem de eşapament, dar şi la o serie de alte mici detalii de interior şi exterior. Hm... şi uite că astăzi avem în faţă versiunea pură, adevărată a lui M6 Gran Coupe, cu putere şi suspensie standard, aşa cum iese el de pe poarta uzinei bavareze. Să fie oare versiunea standard mai gustoasă decât cea cu tuning? Să însemne oare mai puţin, de fapt, mai mult, sau totuşi maşina de azi nu se va ridica la înălţimea celei modificate, testate de noi acum doi ani?

Sălbatic din prima

Bolidul de azi nu ne-a menajat cu prea multe aşteptări galante până a-şi dezvălui adevăratul caracter. De la prima turaţie motorului şi-a făcut simţit răgetul străpungător din măruintaiele mecanice ale imensului motor V8 de sub capotă. Sistemul de eşapament sună excelent, punând tembrul motorului într-o rezonanţă acustică pătrunzătoare.

De la prima apăsare pe pedala acceleraţiei simţi şi funcţionarea diferită a transmisiei, aici nemaifiind vorba de cutia simplă cu 8 trepte pe care o poţi regăsi pe alte modele. Conducem un M veritabil, iar asta înseamnă că motorul e cuplat la o cutie cu dublu ambreiaj de 7 trepte, cunoscută ca M-DCT. Acuitatea funcţionării ei poate fi reglată cu ajutorul unui buton poziţionat în apropierea levierului şi în scurt timp aveam din nou să ne convingem cât de bine îi ajustează comportamentul cutiei acest reglaj. Motorul urlă şi maşina e împinsă cu forţă chiar şi la accelerări scurte urbane. De la volan, te simţi de parcă abia-abia ai reuşi să ţii în cuşcă un ghepard cu colţi mari, care abia aşteaptă să se elibereze şi să-şi înceapă alergare. Până şi micile accelerări sunt spectaculoase şi chiar intimidante pentru ceilalţi şoferi de alături, întrucât maşina prinde viteză mai repede decât ar fi predictibil să o facă şi astfel îi face pe ceilalţi să fie mai distanţi şi mai prudenţi cu tine, de nevoie. Dar nu vă lăsaţi prea repede flatat de această senzaţie, pentru că de îndată ce efectuaţi o accelerare puternică în oraş cu volanul rotit, astfel încât diferenţialul spate să fie nevoit să distribuie mai abil imensul cuplu, maşina poate intra într-un derapaj periculos, iar astfel dominarea Dvs. se poate transforma repede într-o ruşine penibilă a unui accident stupid. Dar asta e valabil pentru şoferii începători, care nu sunt obişnuiţi cu performanţa unui M adevărat, încă. Maşina asta e periculos de puternică, e chiar sălbatică, dar un bun călăreţ va şti să-i dezlănţuie puterea în doze corecte pentru o obţine din ea performanţa pură, fără pericol.

În afara oraşului, pe un traseu cu carosabil ideal, BMW M6 Gran Coupe a început a se simţi mult mai liber în acţiune. Până ajunge pe acel carosabil, însă, am parcurs zone cu drumuri rele şi mare ne-a fost mirarea să constatăm că, în ciuda fermităţii suspensiei, specifice pentru un BMW M veritabil, ea are şi o capacitate foarte bună de absorbţie, astfel încât să poţi trece firesc pe carosabil mai provocator. Iar când ajungi, în sfârşit, pe un asfalt perfect, Michelin Pilot Super Sport, încălţate în jante de 22 de ţoli, par să se lipească de asfalt cu clei, într-o contopire de aderenţă specială – de neclintit la început, când rulezi pe traiectorii cu performanţă bine dozată şi de unt atunci când turezi performanţa la vârful cuplului, pentru a topi o nouă derapare controlată! Astfel, pe asfalt, în linie dreaptă, maşina asta poate alerga cu viteză maximă, lipită de carosabil, cu o aderenţă de neclintit, depăşind maşină după maşină, delectându-te în acelaşi timp cu un sunet savuros al motorului de sub capotă, dar şi cu senzaţii magnific de naturale din volan şi suspensie. Centrul ei de greutate, proporţiile corecte, chiar dacă vorbim de un Gran Coupe destul de lung, o fac să se simtă ca o continuare a corpului tău, a mâinilor, umerilor şi picioarelor tale, astfel încât să intri într-un contact deplin cu ea. Toate componentele mecanice ale maşinii formează un echilibru ideal al performanţei imense, pe care te surprinzi că poţi să-l mânuieşti intuitiv, cu măiestrie. După testul ăsta am aruncat o privire la propriile mele impresii de acum doi ani de pe M6-ele Gran Coupe cu tuning şi m-am pomenit menţionând acolo că tuningul e mai impulsiv şi mai tineresc decât te-ai fi aşteptat de la un M6 Gran Coupe bavarez, deteriorându-i echilibrul ideal asigurat iniţial de bavarezi. M-am bucurat să descopăr după doi ani consecvenţă în senzaţiile simţite atunci şi astăzi, în cele spuse de mine atunci şi astăzi! Da, anume divizia M a reuşit să creeze acest echilibru mecanic perfect, matur şi extraordinar de intuitiv, de care să te poţi bucura deplin în vâltoarea performanţei! Din nou, mă conving cât sună de derizoriu în zilele noastre ca munca unei armate de ingineri geniali, precum cei de la divizia BMW M, să fie supusă unei „perfecţionări” de atelier într-o casă de tuning. Fără îndoială, M6 Gran Coupe în starea lui originală e o maşinărie mult mai delicioasă şi poate face uz cu adevărat deplin de toţi caii-putere pe care-i are sub capotă! Şi utie că am ajuns pe serpentine provocatoare, cu diferenţe majore de nivel, care te pot arunca şi mai uşor în drift. Să nimereşti pe aici cu un BMW M6 Gran Coupe şi să te mulţumeşti a le trece doar o dată e o nebunie pură. Aşa că mă înţelegeţi perfect că am repetat trecerea acestor serpentine iar şi iar, de nenumărate ori. La început, am mers cu ESC-ul pornit şi în culmea pierderii aderenţii şi începerii derapajului controlat, M6-ele mi-a permis o distracţie mult prea scurtă, înainte de a interveni în stabilizarea maşinii. Aşa că am apăsat scurt pe butonul de oprire a ESC-ului, atunci când el, de dapt, nu se opreşte definitiv ci devine doar mai permisiv, şi aici a început marea distracţie. Anvelopele încălzite sunt bucuroase să primească uriaşul cuplul din motor pe puntea spate şi să se zvâcnească într-un derapaj controlat. În acel moment, ai impresia unui strat fin de unt între anvelope şi asfalt, care-ţi asigură exact lubrifierea necesară pentru a executa un drift frumos şi lung. Dozajul pedalei de acceleraţie are o acuitate excelentă, volanul îţi spune tot ce trebuie să ştii despre unghiul maşinii şi derapajul decurge exact cum te aştepţi. Am oprit şi ESC-ul în totalitate şi derapajele au devenit mai lungi, efectuate la un unghi mai mare, dar maşina a rămas la fel de controlabilă, indiferent de unghiul virajului, de diferenţa nivelului carosabilului sau de lăţimea drumului. Nici măcar o dată maşina n-a apucat traiectorii impredictibile în toată această sesiune de drift. Da, uneori derapajele aveau un unghi mai mare, alteori mai mic, în dependenţă de viteza cu care intram în ele şi turaţiile motorului, care reuşeau să-i asigure alunecarea punţii spate, dar nici într-un caz maşina nu şi-a făcut de cap, vrând să mă arunce în decor. E un bolid sălbatic în putere, dar manierat în technica de vânătoare a driftului! Ajungi cu el la un nivel de conexiune superior oricărei comunicări pe care poţi spera s-o ai cu o maşină!

Gata, doamnelor şi domnilor, nu mai e loc de îndoială până la un verdict final! Puterea imensă e importantă, însă mult mai important e echilibrul ei cu toate componentele mecanice, cu greutatea, cu proporţiile maşinii. Şi nici o companie de tuning nu poate umbla la unul sau mai multe din elementele echilibrului fără a deteriora corola de minuni a ingineriei unui asemenea bolid. Iar BMW-ul ăsta M6 Gran Coupe ştie nu doar ce înseamnă 560 CP, ci şi cum să-i pună cu excelenţă la treabă şi să-i împartă pe toţi pentru fiecare colţilor al caroseriei, supensiei, volanului, cutiei de viteze, şi a roţilor derapânde în vâltoarea fumului de drift. BMW M6 Gran Coupe e o maşinărie de performanţă. E o maşinărie de drift, dacă vreţi!

Costă aproape 120,000 euro în ţara noastră. Dar dacă e să ne gândim că la echilibrul ăla suprem ingineresc au muncit o armată dintre cei mai buni ingineri, nici nu ne puteam aştepta la un preţ accesibil. E un BMW din divizia M şi aici nu mai merge vorba de analize raţionale, ci de emoţie şi perfecţiune mercanică desăvârşită, care să-ţi provoace acea emoţie. Iar aici, nu ştiu cum, intensitatea emoţiei a fost mai mare decât la oricare din ultimele M-uri testate de noi recent!
GALERIE FOTO (37 IMAGINI):
COMENTARII FACEBOOK:
MAI MULTE TESTE DRIVE:
TEST DRIVE: Rolls-Royce Cullinan, cel mai scump SUV din lume
18 Septembrie 2019 - 12:14
Am avut onoarea de a fi invitat de către cei de la Rolls-Royce la un test drive absolut special şi exclusiv cu primul SUV din istoria lor — Rolls-Royce Cullinan. Sunt singurul jurnalist. O singură maşină. Mi se înmânează cheile...
TEST DRIVE: Mazda CX-30
14 Septembrie 2019 - 08:42
Mazda CX-30 e cel mai nou SUV de la Mazda, care nu vine să înlocuiască vreun alt model precedent, ci să se instaureze într-o nouă nişă, lăsată oarecum liberă anteriori de către producătorul nipon...
TEST DRIVE: Mercedes-Benz EQC, primul SUV 100% electric de la Mercedes-Benz
6 Septembrie 2019 - 09:01
Am aşteptat cu foarte mare entuziasm acest test drive cu Mercedes-Benz EQC. Sincer, am vrut să văd modelul ăsta încadrat şi în maratonul nostru electric din această vară, dar...
TEST DRIVE: Ford Fiesta ST
4 Septembrie 2019 - 11:58
Să vedem, deci, cum se conduce acest nou hot hatch micuţ de pe piaţă, construit pe o platformă tehnică excelentă şi dopat cu un motor mic, dar forţos! 200 CP dintr-un motor de 3 cilindri...
TEST DRIVE: Land Rover Range Rover Velar by STARTECH
2 Septembrie 2019 - 14:12
Voi când vedeţi o maşină modificată de o casă renumită de tuning, la ce vă gândiţi în primul rând? Că e simţitor mai puternică decât o versiune de serie? Că se evidenţiază simţitor mai tare prin design?...
TEST DRIVE: Renault Twizy
29 August 2019 - 21:41
Maşina asta e într-atât de extravagantă, încât ai impresia că e ultimul răcnet în lansările electrice venite din Franţa. Dar adevărul e niţel altul. Cei de la Renault...
TEST DRIVE: Lexus RX 300
27 August 2019 - 10:10
Am condus ultimele trei generaţii Lexus RX, prima din această serie fiind Lexus RX 300 din epoca de design L-Finesse a celor de la Lexus. Azi suntem la peste un deceniu distanţă şi avem la test un Lexus RX de generaţie curentă, care poartă acelaşi indice RX 300 pe hayon...
TEST DRIVE: Skoda Kodiaq RS
19 August 2019 - 14:36
„Înţeleg că era nevoie de un motor mai puternic în familia lui Skoda Kodiaq, motor pe care şi-l doresc mulţi din fani şi cumpărători, dar chiar să pui emblema RS pe ditamai SUV-ul ăsta?”...
TEST DRIVE: Noul Lexus UX
12 August 2019 - 07:37
Lexus a avut încă acum multă vreme inspiraţia de a crea SUV-uri mai civilizate, de rând cu offroader-ele sale super capabile în offroad. A fost dintât RX în câteva generaţii, apoi NX şi acum şi UX, un SUV care se declară din start drept capabil mai ales de asfalt şi de junglă urbană...
TEST DRIVE: Noua generaţie Mercedes-Benz GLS
4 August 2019 - 15:01
Acest test drive e unul mare şi cuprinzător, dar vă va spune totul ce trebuie să ştiţi despre noua generaţie Mercedes-Benz GLS. Am condus GLS 400d, GLS 580 şi GLS 450 4MATIC...