BMW Seria 7 730i, limuzina cu motor de 2.0 litri
7 Februarie 2016
Dragii noştri, vă mai amintiţi de primul nostru test drive cu noua generaţie BMW Seria 7, realizat de noi în premieră naţională la sfârşitul lunii octombrie? Aveam atunci la test un minunat exemplar 740Li, într-o dotare
de vârf, cu nişte scaune senatoriale fascinante pe locurile din spate şi cu suspensie pneumatică ce făcea maşina să plutească peste toate denivelările carosabilului peste care trecea! Da, acel exemplar costa peste 120,000 de euro, având opţionale bifate în sumă de peste 50,000 de euro! Spuneam atunci, că într-o asemenea interpretare, noua generaţie BMW Seria 7 este noul „cel mai bun automobil din lume”, cu o aluzie evidentă la cei mai redutabili concurenţi ai modelului.
Dar de multe ori după lansarea iniţială a unui model de lux, cu motorizări de top, apar şi motorizări entry-level, pentru pieţe mai modeste şi pentru oameni care nu-şi permit acele interpretări desăvârşite, dar vor oricum să muşte din senzaţiile date de modelul de referinţă. Aşa s-a întâmplat şi cu noul BMW Seria 7, după afişarea motorizărilor cu performanţe fără compromisuri, a apărut şi o motorizare destinată doar anumitor pieţe emergente şi vorbim aici despre noua
versiune 730i. În mod normal, cei mai mulţi dintre dumneavoastră s-ar gândi că sub capota acestei motorizări se află cu siguranţă un propulsor de 3.0 litri, cu 6 cilindri în linie. Însă noi trăim într-o eră a performanţei turboaspirate, aşa că, de fapt, sub capota versiunii 730i avem un propulsor turboaspirat de 2.0 litri, cu 4 cilindri în linie! Da, o ditamai Seria 7, cu un motor de 2.0 litri!

Ce să fie asta? O limuzină a săracilor? O anemică în rândul limuzinelor? O avitaminoză sub capotă? Sau poate lucrurile nu sunt deloc aşa cum par la prima vedere? Haideţi să aflăm pe viu!
Prezenţă

Dacă astă toamnă aveam de-a face cu un BMW Seria 7 cu ampatament mărit, acum testăm o versiune cu ampatament standard, care mai e dotată, pe deasupra, şi cu pachet de design M. După mine, bifarea în lista de opţionale a pachetului de design M pentru cel mai accesibil motor din gama oricărui model denotă un fel de stil kitsch-ist al proprietarului, care vrea să lase
impresia că poate mai mult decât o face într-adevăr. Dar, totuşi, trebuie să recunoaştem că Seria 7 arată destul de agresiv cu acest kit de design, în special partea frontală având o privire de rechin la atac. Am remarcat şi extrem de multe priviri ale trecătorilor asupra maşinii,
chiar mai mult decât la prima Serie 7 testată de noi, prin urmare, asta demonstrează că pachetul de design M îşi face efectul.

Ne place mult şi culoarea exemplarului testat de noi. E un gri cu reflecţii spre
albastru oceanic şi chiar niţel verde la apus de soare. În dependenţă de lumina cerului, nuanţele vopselei bat în tot soiul de reflecţii nobile. Ampatamentul mai scurt al modelului îi dictează de asemenea proporţii mai sportive, faţă de aerul de limuzină veritabilă ultra-luxoasă al versiunii Long. Da, are ceva special această Serie 7 din mâinile noastre. Ne aminteşte parcă şi mai mult de Seria 7 E38! Dacă la primul test al lui BMW Seria 7 de nouă generaţie spuneam că designerii au găsit echilibrul ideal între o sportivitate puritană accentuată şi o eleganţă
demnă de vârful ierarhic al lumii auto, atunci interpretarea de astăzi e croită special pentru cei ce vor abundenţă de caracter sportiv în aspect!

Ambianţă interioară

Nu vom vorbi prea multe despre design magnific de interior, multitudini de tehnologii ultra-avansate de la bord şi calitatea desăvârşită a ambianţei, pentru că v-am spus despre toate
acestea la primul test al Seriei 7. Dar vă vom spune că versiunea cu ampatament standard din testul de astăzi vine cu o banchetă spate mai simplă, în locul celor două scaune senatoriale de pe versiunea testată de noi în toamnă. Maşina de azi are o cotieră, care se deschide din spătarul banchetei spate, iar acolo e prezentă şi acea magnifică tabletă de gestionare regală a întregii ambianţe interioare, de la confort la cromatică şi acustică.
Evident, bancheta din spate oferă un nivel foarte generos de spaţiu şi confort, dar totuşi se simte că această versiune e mai mult o maşină care să fie savurată de la volan, decât să fie condusă cu şofer.
Iar odată aşezat la volan, în scaunele tapisate cu piele cu emblemă tricoloră în stilul diviziei M, simţi imediat că vei conduce un BMW savuros. Dar se adeveresc oare aceste premoniţii de la început?
Senzaţii în condus

Din primele clipe de la volan constaţi o rigiditate mult mai mare a suspensiei – este şi aici meritul pachetului M. Nu mai vorbim despre o suspensie pneumatică, ci una doar cu amortizoare adaptive în reacţii. Fiind şi mult mai rigidă,
suspensia M îi anulează acestui BMW Seria 7 senzaţia aia graţioasă de plutire peste asfalt şi de contrabalansare continuă a maşinii în viraje, asemeni unui Rolls-Royce. Aici lucrurile sunt mult mai simple şi mai fireşti, iar maşina se comportă mai previzibil, fără a-ţi depăşi în vreun fel aşteptările. Da, suspensia rămâne a fi excelent de manevrabilă, maşina poate lua curbele cu sportivitate şi precizie tipică unui BMW savuros, dar nu există acea senzaţie de graţie
supremă, amestecată cu o sportivitate rafinată, pe care o simţisem la versiunea 740Li cu suspensie pneumatică. Şi unde mai pui că rigiditatea suplimentară a pachetului M îi mai taie din confortul rulării de la bord. Noi credem că o asemenea suspensie i se potriveşte doar unui şofer înrăit de sportivitate BMW, care-şi doreşte cu tot dinadinsul anume BMW Seria 7. În rest, dacă e să optaţi pentru Seria 7, alegeţi suspensia pneumatică. În percepţia
noastră, un Seria 7 fără atributele esenţiale care îi conturează alura de lux graţios îşi pierde cel puţin jumătate din sensul său. Doar cei care vor senzaţii sportive în volan şi nu prea se lasă cuceriţi de rularea plutitoare pot alege fără griji o asemenea combinaţie.

De sub capotă sunetul este mult mai silenţios şi mai modest, lipsind melodia cuceritoare de bariton a a celor 6 cilindri în linie de pe versiunea 740Li. Totuşi, odată apăsat cu putere, motorul este foarte reuşit accentuat acustic de către
cele două ţevi de eşapament. Noi cunoaştem motorul ăsta de pe BMW X5 xDrive40e, acolo unde el face tandem cu un electromotor, iar aici îl descoperim la fel de pofticios de turaţii mari şi putere. Apăsăm pedala cu putere şi motorul urcă vioi în
turaţii până la 5-6 mii rpm, iar ditamai limuzina noastră îşi ia vânt vertiginos în acceleraţie. Mmm! E cât se poate de impresionant! Cutia de viteze e extrem de logică şi promptă în reacţii, aşa că nu ai ocazia să simţi vreun moment de ezitare logică sau mecanică a tandemului motor-cutie, iar orice apăsarea mai pronunţată a acceleraţiei se transformă imediat într-o retrogradare cu turaţii mai mari şi o demarare imediată într-o accelerare impresionantă! Sunt 258 CP sub capotă şi 400 Nm, transmişi punţii spate, şi
suntem nevoiţi să constatăm că maşina se descurcă foarte bine cu acest arsenal de putere! Evident, senzaţia lipirii în scaun nu e aceeaşi ca şi la 740Li, dar oricum ai acea impresie preţioasă a unei maşini puternice, pornită să te împingă decisiv spre viteze ameţitoare! Am aruncat abia apoi o privire în fişa tehnică a maşinii şi am rămas impresionaţi să descoperim că versiunea 730i din mâinile noastre accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 6.2 secunde! Cu doar 0.7 secunde mai lent decât 740i! Iar viteza maximă este aceeaşi – limitată
electronic la 250 km/h! Prin urmare, optarea pentru acest propulsor, în locul unuia mai mare, are multe argumente raţionale!

Dar are el oare aceeaşi plăcere în condus ca şi propulsorul cu 6 cilindri în linie, de 3.0 litri, al lui 740i? Nu, fireşte. E un motor cu 4 cilindri, până la urmă, iar bucătăria veritabilă a celor 6 cilindri bavarezi înălţători nu poate fi reprodusă pur şi simplu, cu o altă esenţă. Acel motor sună nobil din adâncul sufletului lui şi te împinge abia forţându-şi muşchii mecanici de cele mai multe ori, în timp ce acest propulsor va urca imediat şi
frecvent aproape de potenţialul său maxim, dopat de turboaspirare, ca să-ţi dea senzaţii apropiate. Iar asta se reflectă şi în consum. Dacă la 740i media consumului nu e foarte afectată de nişte episoade de depăşire sau urcare mai promptă în pantă, atunci la 730i orice solicitare de păstrare a dinamismului sau de suplinire a lui se lasă imediat cu un lucru plenar al
turbinei şi al turaţiilor, care absorb fervent combustibilul din rezervor, iar media este afectată imediat şi vizibil. Prin urmare, cifra de 4.9 litri/100 km declarată drept consum extra-urban
oficial sau cea de 7.2 litri/100 km pentru regimul urban sunt mai degrabă nişte poveşti frumoase pentru birocraţii europeni decât nişte cifre reale pe care să le atingeţi. Noi am condus extra-urban mai dinamic şi mai lent, pe tot soiul de urcuşuri şi coborâşuri, şi am atins 9.6 litri/100 km. Apoi am mers foarte, dar foarte eficient, până la intrarea în oraş, şi am reuşit să coborâm media la 8.6 litri/100 km. Dar la un condus mai puţin grijuliu, credem
că veţi putea obţine 9-10 litri/100 km la un drum lung şi vreo 13-15 litri/100 km în oraş. În acelaşi timp, ne amintim că versiunea 740Li, testată de noi în toamnă într-un ritm mai puţin grijuliu, ne arăta un consum de 11-14 litri/100 km în regim extra-urban, ce putea fi
asociat mai degrabă unuia mixt, şi vreo 15-19 litri la sută în oraş, aşa că noul propulsor cu 4 cilindri în linie oferă, totuşi, o economie în consum, în condiţii reale. Un alt argument logic, deci, să optaţi pentru noul motor.
Cât costă BMW Seria 7 730i în Moldova?

Impresionant de puţin, dacă e să-l comparăm cu preţurile de start ale concurenţilor săi. BMW Seria 7 730i e unica motorizare pe benzină din segment, care vine cu asemenea cilindree, fiind avantajată de valoarea accizului vamal asociat. Prin urmare,
noua versiune 730i e cea mai accesibilă ipostază a Seriei 7 şi porneşte de la 60,430 euro în Moldova. Noi testăm un exemplar, care costă, cu tot cu dotări, peste 80,000 euro. Însă diferenţa efectivă de preţ dată de motorizarea 730i faţă de 740i este de aproape 8,000 euro, cu menţiunea că la 740i sunt incluse şi mai multe dotări standard în diferenţa vizată mai sus.
Verdict: BMW Seria 7 730i, limuzina cu motor de 2.0 litri

Deci, ce e noua Serie 7 730i, totuşi – o anemică în rândul limuzinelor sau
poate lucrurile chiar nu sunt deloc aşa cum par la prima vedere? Ei bine, spre plăcuta noastră surprindere, motorul turboaspirat de 2.0 litri se descurcă
mult mai bine decât ne-am fi aşteptat, imprimându-i maşinii un dinamism impresionant, astfel încât să nu poţi spune despre maşina asta că e
submotorizată. Graţiei unei transmisii automate cu 8 trepte bine gândite, cu o logică impecabilă, tandemul dintre motor şi cutie face o treabă excelentă în a-i asigura maşinii calităţi dinamice veritabile unui BMW savuros.

Totuşi, toate acestea se întâmplă prin turarea mai rapidă şi mai mare a motorului, prin stoarcerea mai plenară şi mai frecventă a „mustului” din propulsorul de 2.0 litri de sub capotă, în contrast cu graţia relaxată cu care-ţi
livrează puterea pe tavă motorul mai mare de pe versiunea 740i. E ca şi cum am compara doi sportivi – unul, care e umflat de steroizi şi arată musculos, şi altul, care e antrenat ani de-a rândul în sportul de performanţă şi are nişte muşchi mai veritabili. Primul e bun de paznic la un club de noapte, însă doar al doilea poate face faţă unui meci profesionist pe un ring adevărat. Aşa e
şi cu noua versiune 730i – e o alegere raţională pentru cei ce analizează foarte atent avantajele şi dezavantajele unei asemenea achiziţii şi vor ajunge să constate că, de fapt, 730i e foarte demn în parametri şi caracteristici puse pe hârtie faţă de motorizarea superioară. Dar asemenea achiziţii nu se fac, de obicei, cu coloana de pro-uri şi contra-uri în faţă, ci cu sufletul şi semnalele
venite de la senzorii plăcerii de pe tot corpul tău, atunci când eşti la volan sau pe bancheta spate. Iar acei senzori vor dansa de fericire pe o Seria 7 cu motor mai mare şi cu suspensie pneumatică şi vă vor desfăta zi de zi cu rafinament elitist. Şi, pe lângă toate, asemenea achiziţii nu se fac din ultimii bani pe care-i ai, ci cu rezerve multe şi suficiente în conturile bancare, iar dacă tot există aceste rezerve, e păcat să vă zgârciţi la câteva mii de euro pentru o
inimă nobilă a maşinii cu care veţi fi alături în viaţa Dvs. elitistă. Cel puţin aşa ar trebui să fie într-o ţară civilizată.

Ah, da, şi nu bifaţi pachetul de design M cu suspensie M pentru motorizarea entry-level la o limuzină de lux. Cheltuiţi mai bine banii pe o suspensie pneumatică. Asta, însă, nu se referă la cei înrăiţi de spiritul M, de condusul de la volan al acestui model şi de prezenţa agresivă.
Deci, noul BMW Seria 7 730i nu e o versiune anemică în rândul limuzinelor, ba chiar împinge foarte bine în scaun şi face o treabă remarcabilă în acceleraţii, la diferenţă cifrică destul de mică de versiunea superioară 740i. Însă graţia, rafinamentul desăvârşit şi nobleţea adevărată nu sunt aici, ci de la 740i în sus, dacă vorbim de motoarele pe benzină. Teoretic, dacă alegeţi versiunea 730i şi o echipaţi mai bogat şi mai elegant, puteţi avea o bună parte
din acel rafinament. Aşa că vă râmâne Dvs. să decideţi cât şi unde economisiţi. Sau dacă se merită să economisiţi la o limuzină de lux...

Cel mai puternic argument, însă, în favoarea noului BMW Seria 7 730i, care v-ar putea debarasa de prejudecăţi e chiar comparaţia cu versiunea 730i a generaţiei precedente Seria 7, F01. Acolo versiunea 730i avea un motor cu 6 cilindri în linie, iar acel motor dezvolta
tot 258 CP, ca şi acum, în timp ce cuplul maxim era de numai 310 Nm, faţă de 400 Nm de acum! Deci noul motor nu are cum fi inferior la performanţe celui de pe generaţia precedentă, fiind vorba până la urmă doar de prejudecăţi, pe
care le-am putea accepta greu acum, dar care vor deveni încet-încet normalitate. Trăim într-o eră a performanţelor turboaspirate!
PiataAuto.mdIlie Toma
3
14,401
GALERIE FOTO (48 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!