CITIRE TEST DRIVE:
BRABUS B63 S 700 Mercedes-AMG G 63
6 Iunie 2016
Ilie Toma
Ne place Gelandewagen pentru că e una din maşinile cu cel mai special caracter din lumea auto. În pofida faptului că are zeci de ani de prezenţă în lumea auto, o parte bună din substratul ei tehnic a fost în permanenţă actualizat, astfel că fiecare nouă reinterpretare lansată a acestei legende vii aduce întotdeauna picanterii frumoase. Şi chiar dacă Gelandewagen original era în primul rând gândit ca o maşină super capabilă în offroad, versiunile cu multe sute de cai-putere sub capotă sunt astăzi o parte cel puţin la fel de importantă din toată povestea lui G-Class.
Testul ăsta a fost poate cel mai spontan din toate testele făcute de noi în Bottrop, la atelierul celor de la BRABUS. Eram deja acolo pentru testul unui alt model, când cei de la BRABUS ne-au arătat cu degetul spre cărămida asta alba şi ne-au zis nu trebuie să-l rataţi pe G-Class, mai ales la cât interes există pentru el pe piaţa voastră. Pregătim imediat maşina şi o testaţi chiar azi!. Ne-am uitat la gigantul ăsta pătrăţos şi am zis deodată: să-i dăm bătaie!
E un Mercedes-AMG G-Class G 63 tunat discret de BRABUS. Dacă un G 63 AMG standard livrează 570 CP, atunci intervenţia la motor a celor de la BRABUS i-a adus puterea la 700 CP în cazul maşinii testate de noi, iar cine-şi doreşte mai mult poate bifa chiar şi 850 CP! Cei de la BRABUS i-au mai montat maşinii un nou sistem de evacuare şi un set de jante forjate monoblock de tocmai 23 de ţoli şi aici a sfârşit intervenţia lor de tuning, întreg restul maşinii fiind lăsat intact faţă de cum a ieşit de pe poarta uzinei. Deci, cum se simte o cărămidă cu 700 de cai-putere? Haideţi să vedem!
Prezenţă
În interpretările super puternice, G-Class arată ca o maşină obraznică, opulentă, căreia nu-i prea pasă de bunele maniere, ci mai degrabă e încrezută de capacităţile ei pe toate tipurile de teren. Şi asta se proiectează imediat şi în percepţia celui care stă la volanul ei. Iar celor de la volan, de obicei, le place să fie trataţi aşa, ca nişte inşi temuţi, aflaţi undeva la limita legalităţii, lăsând în mister partea hotarului legalităţii în care se află ei, imediat până la, sau după hotar...
Iar atunci când maşina mai are şi un sistem de eşapament precum cel testat de noi, e şi mai uşor să inspiri anxietate printre cei din jur, turând motorul la tonalităţi mai ridicate. E clar, Mercedes-AMG G 63 nu ştie să fie discret, iar tuningul celor de la BRABUS l-a făcut şi mai strident, atât acustic, cât şi vizual. Iar la partea vizuală jantele imense îşi fac efectul, creând imaginea unei maşini şi mai agresive.
La interiorul maşinii testate de noi atmosfera e rece ca de cavou, la prima vedere, fiind dominată de tonuri negre şi argintii. Dar, dacă aruncăm o privire mai atentă, observăm multe delicii opţionale, bifate de către cei de la BRABUS în configuratorul celor de la Mercedes-Benz, precum execuţia Designo a interiorului, scaune opţionale confort, sistem audio Harman Kardon Logic 7, receiver DAB, TV tuner, display-uri pentru scaunele spate, iar în materie de siguranţă şi confort maşinuţa asta are acum şi radar activ DISTRONIC PLUS, dar şi monitorizarea zonelor oarbe de pe benzile alăturate. Mai zice cineva că rădăcinile aceste maşini sunt mai vechi de 30 de ani?
Cărămida de 700 de cai
Mare şi pătrată, dar capabilă să te vâre adânc în scaun! Atunci când am apăsat pedala acceleraţiei mai mult de jumătate, motorul a început a urla sălbatic, accentuat de sistemul de evacuare, iar maşina s-a zmuncit înainte, transpunându-şi imensa putere tuturor celor 4 roţi, încălţate în jantele uriaşe de 23 de ţoli! Sunt nişte jante al naibii de late 305/35 R23, iar lăţimea de peste 30 de cm le face capabile să pună pe asfalt noua putere de 700 CP! Da, cărămida asta ştie cum să accelereze dramatic, cu sunet fioros, capotă ridicată spre cer, vârât în scaun şi imagini tot mai rapid perindându-se pe alături, de după geam! Dar imediat ce vrei să învârţi volanul pentru manevre de precizie sporită, constaţi că există un joc destul de mare în a-i corecta interţia şi centrul de greutate înalt. Maşina nu răspunde imediat rotirilor de volan, ci cu întârzieri vizibile, întotdeauna existând parcă încă un sfert de secundă de continuare a deplasării pe traiectoria anterioră, înainte de a se adopta noua traiectorie indicată de volan. Aici îşi spune cuvântul însăşi esenţa constructivă a maşinii şi n-ai decât să te adaptezi cu acest caracter nărăvaş al lui G-Class şi să-ţi dai seama că, deşi cărămida accelerează ca un supercar, la forţe centrifuge tot cărămidă rămâne. Evident, jantele uriaşe sunt o parte din efortul de a contracara efectele fizice, la care se mai adaugă suspensia rigidizată AMG, dar G-Class 63 AMG e totuşi o maşină extrem de înaltă şi deloc uşoară, aşa că limitele fizice ale manevrabilităţii sunt mult mai specifice decât la un coupe de asemenea putere, de exemplu.
Partea îmbucurătoare e că noile frâne cu discuri perforate pe ambele punţi şi cu pistoane puternice îşi fac efectul din a frâna eficient maşina şi astfel poţi ţine în frâu o asemenea putere. Iar dacă te împinge păcatul să te aventurezi în offroad, Mercedes-AMG G 63, cu tot cu tuning-ul de la BRABUS, încă mai păstrează opţiunea blocării mecanice a tuturor celor 3 diferenţialuri, dar şi un demultiplicator de cuplu. Trebuie doar să fiţi precauţi să nu apăsaţi prea brusc acceleraţia, pentru că, la cât de mult cuplu şi putere are bestia asta, aţi putea derapa cu toate patru roţi odată topind noroiul de sub roţi, în loc să înaintaţi lesne prin el.
Şi totuşi, marea plăcere a unui asemenea motor puternic pe un G-Class se simte pe asfalt. Fiecare acceleraţie te impresionează prin sfidarea unor legi fizice, în care nu te-ai fi aşteptat ca o maşină atât de pătrăţoasă să prindă viteză atât de rapid şi atât de fioros, or, modelul din testul nostru prinde prima sută în mai puţin de 5 secunde! Apoi, fiecare manevră de viraj cu micile lui provocări de prindere a maşinii, devine parte din acest peisaj diabolic cu gust de perversiune mecanică. Şi dacă tot nu vei putea trece prin curbe strânse cu viteze de trei cifre, înseamnă că vei repeta şi mai des episoadele de accelerări şi frânări, iar atunci când îţi pare că e prea târziu să frânezi, o poţi lua pe de-a dreptul, tăind colţul! Ce plăcere să ieşi în viteză cu maşina asta pe o iarbă umedă, cu pedala în podea, să simţi roţile care rod toate patru iarba de sub ele şi te aruncă într-un derapaj predictibil pe lateral, în timp ce motorul urlă de plăcere, iar faţa ta rânjeşte satisfăcut, până când tot în derapaj ieşi înapoi la traseul asfaltat şi-ţi continui deplasarea înainte. Maşina asta are atâta potenţial mecanic în ea, încât meniul distracţiilor de la bordul ei e mai variat decât meniul unui restaurant cu stea Michelin!
Da, un Mercedes-AMG G63 cu tuning de 700 CP de la BRABUS nu e altceva decât o jucărie supremă pentru un adult care ştie încă să-şi mai cheltuie o mare parte din banii săi pe jucării. Exact cum un copil strânge bani şi când adună necesarul nu se sfieşte să-i dea aproape pe toţi pe jucăria pe care şi-o doreşte în acel moment, şi cumpărătorii acestei nebunii de maşină s-ar putea să facă la fel, doar că acum jucăria costă mult mai mult. Mai exact, maşina asta costă 180,000 euro fără TVA cu tot cu tratamentul de tuning de la BRABUS, iar pe noi ne interesează anume preţul fără TVA, valabil pentru export din Germania. Iar cu tot cu taxele din Moldova, o jucărie ca asta livrată la poarta casei Dvs., vă va costa un pic peste 200,000 euro. Cheltuielile de mententanţă sunt pe măsura preţului iniţial, iar consumul e ca şi cum aţi alimenta cazanul de fiert suflete a lui Michiduţă maşina din testul nostru a indicat un consum mediu de 28.8 litri/100 km pentru ultimii 687 km parcuşi! Bine aţi venit în lumea păcatului în formă continuată! Vă avertizăm că s-ar putea să vă placă prea mult în această lume!
GALERIE FOTO (28 IMAGINI):