Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Dacia Logan cu cutie automată

8 Iunie 2016
Ilie Toma
Dacia Logan cu cutie automată
Subiectul existenţei unei cutii de viteze automate în gama Dacia a fost de multe ori în mijlocul a tot soiul de întrebări şi solicitări din partea publicului, iar pe de altă parte, în mijlocul a nenumărate glume de 1 aprilie din partea presei auto, care-şi zădăra astfel cititorii. Răspunsul Dacia era de fiecare dată acelaşi: în segmentul bugetar în care e prezentă marca, o asemenea cutie n-ar avea cerere suficientă din partea cumpărătorilor şi ar fi, deci, irelevantă.

Dar mai apoi au existat nişte experienţe de montare a unei transmisii automate arhaice pe unele clone cu sigla Renault vândute în Rusia, iar acele combinaţii au prins foarte bine la public. Trecut-au anii şi publicul european, mai puţin pretenţios faţă de transmisiile manuale, a început să-şi manifeste tot mai clar disponibilitatea de a opta pentru o cutie de viteze automată chiar şi în segmentul maşinilor foarte accesibile. Iar Dacia a luat, într-un final, marea decizie, de a pregăti o cutie de viteze pentru gama sa, o cutie modernă compatibilă cu rigorile industriei auto de pe bătrânul continent, dar şi accesibilă la preţ final într-o nişă în care preţul e subiectul cel mai sensibil!

Numele acestei cutii e Easy-R şi a fost anunţată abia anul trecut, menţionându-se că preţul estimat al acestei cutii va fi de aproximativ 600 de euro, faţă de preţurile de 1,000 euro cel puţin ale altor cutii automate, sau chiar aproape 2,000 euro în segmentele premium. Iar până a ajuns ea în Moldova preţul ei a devenit şi mai accesibil pentru cumpărătorul din ţara noastră: doar 450 euro! Iar ca lucrurile să fie cu adevărat ademenitoare, în perioada de lansare a acestei cutii, Dacia are în Moldova o campanie promoţională în care oferă noua cutie automată Easy-R pentru Logan la preţ de... 0 euro! Sună aproape prea bine ca să fie adevărat, însă e o ofertă limitată în timp, aşa că noi ne vom referi mai degrabă la preţul de 450 euro, care e oricum cel mai mic din toată lumea auto cu amprentă în ţara noastră!



Deci, cum merge o Dacia Logan cu cutie de viteze automată? Astăzi noi avem ocazia primului test drive în Moldova cu o Dacia Logan cu cutie automată tocmai pentru a vă spune totul despre această combinaţie atât de aşteptată! Nu vă văm spune prea multe despre generalităţile modelului Dacia Logan, pentru că am făcut-o la primul test cu actuala generaţie Logan, acum câţiva ani. Mai mult ca atât, ca senzaţiile dintre cutia manuală şi automată să fie şi mai comparabile, astăzi am luat la test un Logan echipat cu acelaşi motor turboaspirat 0.9 Tce. Prin urmare, astăzi ne vom referi strict la senzaţiile aduse de noua transmisie automată din gama Dacia.

Un pic de explicaţii inginereşti

Easy-R este, de fapt, o cutie robotizată, sau, după cum i se mai spune în lumea auto – una manuală robotizată. Prin urmare, construcţia ei e foarte apropiată de cea a unei cutii manuale, în locul levierului clasic acţionat de mâna şoferului fiind instalată un set de actuatoare electromecanice ce dirijează schimburile de trepte. Avantajul unei asemenea construcţii este costul de producţie şi dezvoltare mai mic, dar şi o eficienţă sporită în consum, în timp ce pentru cel de la volan senzaţiile sunt similare unei cutii manuale, dar fără necesitatea de a apăsa o pedală de ambreiaj sau de a mânui un levier. Printre avantaje se mai numără şi fiabilitatea foarte bună în timp a acestor cutii şi costul mic de deservire. Dezavantajele se rezumă în mare parte la timpul de schimbare a treptelor, care e ceva mai mare decât la cutiile automate „adevărate”, tradiţionale.

Inginerii Dacia ne asigură că au elaborat o cutie ultra-rezistentă în timp, timpul de testare a ei în perioada dezvoltării însumând 130 mii de ore, adică peste 14 ani! Evident, nu e vorba de 14 ani de dezvoltare, ci de timpi cumulaţi de testare a mai multor exemplare, pentru ca inginerii să se asigure de fiabilitatea ei excelentă.

Cum merge Dacia Logan cu cutie de viteze automată?

Ei bine, iată că ajungem şi la partea esenţială a acestui test drive, cea în care urcăm la volan şi conducem o Dacia Logan cu cutie Easy-R pentru a vă relata senzaţiile din condus şi operarea cutiei.

Am început testul cu un condus de oraş. Imediat se remarcă timpii mai lungi de schimbare, inclusiv cei din treapta 1 în a 2-a. Totul durează cam jumătate de secundă, în care cutia efectuează schimbul treptei, decuplându-vă pedala acceleraţiei, chiar dacă apăsaţi pe ea, ceea ce amplifică efectul de pauză mai lungă în acceleraţie. Dar acest efect e prezent la absolut toate cutiile robotizate, iar jumătatea aia de secundă e un timp relativ bun în rândul acestor cutii. Sincronizarea cutiei e bună, astfel încât la efectuarea schimburilor maşina nu frânează pentru a ajusta treptele sau turaţiile, ci efectuează schimburi la fel de rapizi indiferent de turaţiile motorului. Doar la peste 5,000-5,500 rpm schimburile sunt ceva mai lungi, cutia luându-şi un pic mai mult timp pentru sincronizarea perfectă. Dar, cine va merge cu o Dacia Logan la asemenea turaţii?

În oraş, la cutiile robotizate există problema acestei pauze de schimbare mai ales atunci când porniţi rapid dintr-o intersecţie şi trebuie s-o traversaţi repede – vedeţi comentariile noastre din testul cu Citroen C4 Cactus, dotat cu acelaşi timp de cutie. Dacă acest schimb e prea lung or, maşina mai şi frânează când face schimbarea treptei, apare anxietatea că nu reuşiţi să faceţi manevra scontată în timp util şi astfel situaţia devine un pic periculoasă. Dacia Logan ne-a bucurat însă cu două elemente care minimizează acest efect. În primul rând, dacă pedala acceleraţiei este apăsată mai puternic, până aproape la sfârşit, să-i zicem, atunci schimbul treptei va avea loc la turaţii mai înalte şi mai târziu, astfel că în cele mai multe intersecţii deja veţi fi trecut zona periculoasă cu a-ntâia până cutia va schimba într-a doua şi astfel veţi avea senzaţia unei deplasări sigure. În al doilea rând, Dacia Logan Easy-R dispune şi de un regim manual, pe care-l puteţi activa foarte uşor prin deplasarea levierului în stânga şi astfel să impuneţi cutia să rămână în treapta 1 după pornire cât timp aveţi nevoie, pentru ca Dvs. să dirijaţi schimbul când consideraţi că e oportun. Citroen n-avea un regim manual la pornire, ci numai după, în timpul deplasării prin activarea padelelor! Prin urmare, aici efectul condusului în siguranţă e mult mai uşor de obţinut, iar intuirea logică a cutiei a momentului potrivit schimbării treptei în funcţie de intensitatea accelerării ne spune că avem de-a face cu o cutie destul de inteligentă, în pofida preţului ei foarte accesibil.

Acest efect de dirijare a turaţiilor schimbului în funcţie de cât de rapid acceleraţi e valabil şi la treptele superioare! Mai mult ca atât, chiar dacă aţi accelerat iniţial mai rapid şi consideraţi că momentul mai periculos a trecut şi e deja momentul unei schimbări, puteţi retrage un pic piciorul de pe pedala acceleraţiei şi cutia va schimba imediat treapta superioară, înţelegând foarte repede aluzia dată de ridicarea piciorului de pe pedala acceleraţiei. Iar dacă retrageţi şi mai mult piciorul, în scurt timp va mai urma un nou schimb în ierarhie superioară şi astfel trebuie să constatăm logica neaşteptat de bună în operarea noii cutii Easy-R de la Dacia! Totul devine foarte intuitiv în scurt timp şi simpla gestionare a piciorului drept face cutia să-şi ajusteze schimburile foarte potrivit stilului de condus la acel moment exact în timp, iar dacă acest stil se schimbă în secunda următoare pentru alte 10 secunde, de exemplu, cutia va reacţiona pe acel interval de timp imediat şi îşi va ajusta comportamentul pentru acel episod.

La retrogradări există o ezitare un pic mai lungă, dar ea nu e atât una logică, ci mecanică. Apăsaţi pedala mai puternic, cutia vă înţelege repede intenţia de a ieşi la o depăşire, de exemplu, dar pregătirea mecanică a cutiei robotizare mai durează încă acea jumătate de secundă, după care aveţi şi intenţia îndeplinită şi puteţi începe manevra dorită. Deci, peste tot este acea jumătate de secundă la fiecare schimb de treaptă, în sus sau în jos, de care trebuie să ţineţi cont, sau pe care puteţi s-o dirijaţi manual. Dar, repetăm, e un simptom absolut omniprezent pentru cutiile robotizate, iar pentru una ce costă 450 euro şi e prevăzută pentru o marcă accesibilă precum e Dacia, simptomul e mai mult decât acceptabil.

Un alt element suprinzător l-am descoperit la primul semafor cu urcare în pantă. Vă mai amintiţi de testul nostru cu Peugeot 208 cu cutie robotizată? Maşina aia fugea la vale după ce luai piciorul de pe frână şi până se includea ambreiajul o secundă alunecai înapoi la deal, speriind oamenii din spatele tău că i-ai putea accidenta şi poate chiar că i-am fi putut accidenta cu o asemenea deplasare înapoi. Dacia Logan, însă, are funcţie auto-hold şi includere a ambreiajului la ralanţi, ceea ce înseamnă că se aplică independent frânele la staţionarea în pantă, menţinând maşina să nu alunece înapoi. Iar paralel ambreiajul este deja conectat odată cu ridicarea frânei şi chiar ar permite începerea unei deplasări lente fără să apăsaţi pedala acceleraţiei, la fel ca la cutiile automate clasice. Prin urmare, nu există nicio şansă rezonabilă ca o Dacia Logan cu cutie automată să alunece înapoi la pornirile în pantă! Iar pe loc drept, dacă ridicaţi piciorul de pe frână, maşina va porni într-adevăr încet, astfel încât deplasările în ambuteiaje sau în parcări sunt foarte simple.

La viteze mai mari se face observată etajarea bună a treptelor transmisiei, astfel încât la viteze de 90-110 km/h se poate merge cu motorul la turaţii moderate.

Consumul obţinut de noi e mai mare decât în fişa tehnică oficială, aşa cum s-a întâmplat la testul cu Logan 0.9 TCe cu cutie manuală, dar totuşi combinaţia cu cutie automată s-a dovedit a fi mai eficientă în testul nostru în comparaţie cu cea manuală, deşi acum aveam şi sistemul de aer condiţionat inclus. La prima etapă a testului, de condus moderat, am ajuns către 6.6-7.2 litri/100 km, iar după un episod lung de forţări la turaţii mari, accelerări repetate şi staţionare pe loc cu motorul pornit am ajuns la finalul testului cu o medie de puţin peste 9 litri, oricum mai eficient decât versiunea manuală testată anterior de noi. Probabil, o contribuţie şi-a adus aici şi sistemul Start/Stop, instalat acum pe aproape toate motorizările Dacia.

Verdict: Dacia Logan cu cutie automată

La sfârşitul acestui test, suntem nevoiţi să constatăm că unicul neajuns al cutiei este unul comun pentru toate cutiile de acest tip – timpii mari de schimbare a treptelor. Dar, în acelaşi timp, cutia Daciei nu e mai lentă ca altele, cel puţin nu din segmentul maşinilor mai accesibile. Ne-a impresionat pozitiv, însă, logica foarte bună şi intuitivă a noii cutii automate, precum şi existenţa regimului manual uşor cuplabil, dar şi elemente de asistenţă precum auto-hold-ul şi pornirea lentă a maşinii fără apăsarea pedalei de acceleraţii. Toate aceste elemente prezente pe o singură cutie o fac mai bună şi mai comodă în exploatare decât cutiile de acelaşi tip de pe modelele Citroen şi Peugeot, spre exemplu! Iar dacă la astea mai luăm în calcul şi preţul ei, atunci noua cutie automată pentru Dacia Logan este chiar o mare realizare! Evident, cutia manuală va rămâne în continuare alegerea principală pentru Logan, însă versiunea automată e mult mai civilizată şi mai rafinată decât ne-am fi aşteptat, fapt care ne face să o recomandăm mai ales pentru cei care-şi cumpără un Logan pentru uz personal, sau pentru companiile care vor să le dea un plus de confort la bord angajaţilor săi. Dacia merită o apreciere onestă extrem de favorabilă pentru noua cutie automată Easy-R, pentru că rezultatul e cu adevărat admirabil!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (30 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter