Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Ford Focus

13 Ianuarie 2016
Ilie Toma
Ford Focus
Prima noastră întâlnire cu actuala generaţie Ford Focus a avut loc în Germania, la unul din saloanele auto de la Frankfurt, în versiunea lui hatchback. Cel mai remarcabil lucru simţit în scurtul nostru episod de condus de atunci a fost setarea incredibil de echilibrată a şasiului şi uşurinţa cu care se conducea maşina. Între timp, Ford Focus a primit şi o tradiţională versiune sedan, iar mai nou a trecut şi printr-un facelift. Iar noi am avut ocazia să prindem un Focus sedan facelift în Moldova, echipat cu un motor pe care nu l-am mai probat – un EcoBoost de 1.0 litri în ipostază de 125 CP! Da, e vorba de renumitul motor EcoBoost în 3 cilindri, de atâtea ori premiat la Motorul Anului, iar noi îl vom „gusta” acum într-o versiune mai puternică de 125 de cai-putere şi 170 Nm! Să vedem, deci, cu ce încearcă Ford Focus facelift să cucerească publicul autohton!

Prezenţă

Faceliftul de mijloc de carieră i-a adus lui Focus un design mult mai proeminent şi mai impunător decât versiunea primară a actualei generaţii. Da, e vorba şi de noua grilă „gen Aston” a celor de la Ford, dar e şi mult mai mult de atât, modelul primind un design complet nou, care i-a schimbat serios personalitatea. Acum Focus pare un model foarte sigur pe sine şi are o prezenţă de efect pe carosabil.

Ambianţă interioară

Focusurile au beneficiat întotdeauna de interioare de o calitate demnă, generaţie după generaţie, că nu în zadar Focus continuă să fie unul din concurenţii principali în segmentul C european. Noul Focus sedan îţi confirmă imediat această predilecţie spre calitate, venind cu un design bine coagulat, transpus în realitate prin materiale plăcute, la atingere şi la o inspecţie vizuală. Butoanele iluminate în albastru-verde, la fel ca şi display-ul sistemului de climatizare, dau aerul ăla clasic american, după care noi am fost multă vreme înnebuniţi. Şi totuşi, aceste nuanţe nu par răsuflate aici, ba dimpotrivă, totul pare a fi parte integrantă a unui tablou foarte original. Iar aerul de hi-tech e asigurat de display-ul enorm al sistemului multimedia de pe maşina din testul nostru, cu o calitate grafică a afişajului care depăşeşte şi unele modele premium comparabile ca dimensiuni. De altfe, odată ce aţi conectat un telefon inteligent la acest sistem, posibilităţile lui devin de-a dreptul uriaşe, aşa că cei familiriazaţi cu tehnologiile şi device-urile moderne se vor bucura să descopere o interacţiune plăcută a acestora cu maşina.

Maşina din testul nostru e dotată şi cu senzori de parcare, şi cu cameră video spate, dar şi cu încălzire a volanului, toate aceste comenzi fiind prezente în apropierea levierului cutiei de viteze. Per total, ergonomia interiorului e excelentă, iar poziţia la volan e extrem de plăcută, cu o predispoziţie imediată spre un confort atletic. Plasticul e mai rugos doar în zonele inferioare mai expuse uzurii, însă păstrează impresia unei bune calităţi. Iar volanul e foarte plăcut profilat, fiind uşor în manevrare. Poziţia de la volan, de altfel, oferă şi o bună vizibilitate, în ciuda faptului că designerii Ford au preferat să evite prezenţa unui triunghi vitrat în apropierea montanţilor faţă. De fapt, desenarea unui triunghi acolo e calea uşoară de cele mai multe ori, şi mult mai greu e să asiguri vizibilitate şi funcţionalitate fără acel mic triunghi în colţ, iar cei de la Ford au reuşit s-o facă.

Ford Focus oferă o ambianţă... cum să-i zic... europeană la interior, îmbibată de o calitate veritabilă, consistentă, nu doar de suprafaţă. Modelul ăsta are cu siguranţă unul din cele mai calitative şi demne interioare în segmentul său!

Senzaţia de spaţiu dată de locurile faţă este continuată şi de bancheta spate. Aceasta e foarte curios profilată, fapt care avantajează modelul să ofere mai mult spaţiu ocupanţilor spate, iar striaţiile de pe ea favorizează senzaţia unui confort muscular sporit al pasagerilor. Unghiul de înclinare a spătarului e potrivit, spaţiu pe lăţime e suficient, la fel ca şi spaţiul pentru genunchi. Nu există guri de ventilare dedicate pasagerilor de aici, dar lipsa acestora este încă foarte răspândită în acest segment. În schimb, spaţiul pe înălţime e destul de generos chiar şi pentru adulţi mai înalţi de 1.80 metri, graţie profilării specifice a plafonului. Prin urmare, Ford Focus sedan se dovedeşte a fi un model neaşteptat de spaţios pentru un reprezentant din acest segment şi mai ales pentru un reprezentant în caroserie sedan din acest segment. Astfel, modelul ăsta poate îndeplini cu uşurinţă rolul singurului automobil dintr-o familie. Doar dacă aveţi un copil mic şi un cărucior mare ce nu se pliază, gura relativ mică de încărcare a portbagajului poate fi un impediment. Pentru o asemenea situaţie specifică ar fi preferabilă versiunea hatchback. În toate celelalte situaţii Focus sedan va fi mai mult decât suficient în tot ceea ce oferă unei familii.

Senzaţii în condus

Dar haideţi să vorbim şi despre senzaţiile de condus. Deşi motoarele cu trei cilindri devin tot mai răspândite în industria auto, deocamdată noi nu ne putem declara foarte încântaţi de ele. Pentru că generează nişte vibraţii rezultate din legi ale fizicii, care pot fi doar contrabalansate, nu şi anulate. Pentru că de multe ori e nevoie de accentuare falsă a sunetului ca să sune cât de cât bine. Pentru că, deşi migrarea spre acestea e scuzată de cele mai multe ori prin sporirea eficienţei, în viaţa reală a testelor acestea încă nu ne-au prea impresionat cu o eficienţă vizibil mai mare în raport cu motoarele cu 4 cilindri cu putere comparabilă. Dar haideţi să fim reci şi distanţi înainte de a proba, totuşi, EcoBoost-ul trilindric de 1.0 litri şi 125 CP al lui Ford Focus.

La ralanţi motorul nu denotă vibraţii deranjante, semn că inginerii s-au ostenit bine să contrabalanseze ceea ce fizica a trei cilindri generează inevitabil. Lăudabil. Mai apoi, la turaţii obişnuite, motorul pare să împingă suficient de elastic încât să lase impresii similare unui motor aspirat natural de cilindree mai mare. Cuplul nu se aruncă val-vârtej de la turaţii mici, ci se deschide treptat şi linear, odată cu urcarea în turaţii. Asta ar trebui, teoretic, să facă motorul ăsta foarte eficient în cazul unui condus lejer.

Cutia de viteze manuală, cu 6 rapoarte, are o timonerie foarte precisă şi informativă, fiind şi excelent etajată. Prin oraş, motorul şi cutia fac un tandem bun, iar maşina e destul de dinamică. La traseu motorul împinge bine, însă la turaţii modeste nu e tocmai impresionant prin cuplul şi puterea oferită. E nevoie de turaţii ceva mai mari, ne-am zis noi şi am decis să stoarcem un pic mai mult „mustul” din EcoBoost-ul de 1 litru de sub capotă. Aşa că am apăsat mai cu încredere pedala acceleraţiei şi acul turometrului a urcat până spre 4-5 mii rpm. De sub capotă s-a făcut auzit un „vruuum” neaşteptat de ritmat şi de gros! Am apăsat şi mai mult pedala, am schimbat trepte, şi nu-mi venea a crede urechilor şi senzaţiilor din scaun! Motorul ăsta, odată turat bine, are un sunet dulce de bariton şi te împinge în scaun cu o poftă incredibilă! Dar sunetul – sunetul întrece orice aşteptări pe care le-ai putea avea de la un motor de 1.0 litri cilindree şi, pe deasupra, de la un motor de 3 cilindri!

Cum au reuşit să facă asta inginerii Ford?! Cum?! Rezultatul e pur şi simplu neverosimil! Senzaţiile pe care le primeşti într-un asemenea ritm de condus îţi răspund imediat la întrebarea „cum de a câştigat motorul ăsta atâtea premii la International Engine of the Year”! E cel mai savuros motor tricilindric pe care l-am condus vreodată! Inginerii Ford au făcut un mare lucru! Iar noi ne vedem pur şi simplu impuşi de senzaţiile tocmai simţite să vă recomandăm să optaţi pentru acest motor în cazul lui Focus, în versiunea sa de 125 CP. Noi conducem o versiune cuplată cu o transmisie manuală cu 6 trepte, dar acelaşi motor poate fi cuplat şi cu o cutie automată cu 6 trepte. E un motor pur şi simplu incredibil de genial, care ţi se descoperă în toată splendoarea mai ales la turaţii mari!

Şi atunci când am descoperit aceste senzaţii, nu ne-am mai putut sătura să-l turăm, pe drumuri obişnuite şi în viraje, cu mici reprize de inerţie în traficul ţării noastre. Iar în viraje ne-am convins încă odată şi de setarea excelentă a şasiului lui Focus. Având o suspensie spate independentă, maşina asta e şi manevrabilă, şi extrem de capabilă să înghită moale denivelările carosabilului autohton. Am mers şi în mediul rural al ţării noastre cu ea, cu drumuri care nu duc lipsă de denivelări şi gropi şi am trecut cu lejeritate prin toate acele peisaje. Iar dacă la această setare plăcută a şasiului mai ai şi un volan informativ, atunci te-ai pricopsit cu o maşină extrem de plăcută în condus. Da, asta e Ford Focus sedan astăzi – o maşină cu o suspensie excelent setată, cu senzaţii plăcute în volan, iar dacă alegeţi şi EcoBoost-ul de 1 litri şi 125 CP al maşinii din testul nostru – primiţi şi un motor fenomenal. Motorul ăsta e unicul din tabăra celor cu 3 cilindri care ne-a făcut tentant din ochi şi pe care l-am putea conduce în fiecare zi cu zâmbet pe faţă!

Cât costă noul Ford Focus în Moldova?

Un Ford Focus sedan cu versiunea de 105 CP a motorului EcoBoost de 1 litru porneşte de la 12,300 euro. Motorizarea noastră, de 125 CP, porneşte de la 12,900 euro, în combinaţie cu cutia de viteze manuală cu 6 trepte. Acelaşi propulsor, combinat cu transmisia automată, porneşte de la 14,300 euro, iar EcoBoost-ul de 1.5 litri şi 150 CP porneşte de la 14,900 euro cu cutie manuală şi 17,500 euro cu cutie automată, în dotări de bază mai avansate. Amatorii de motoare aspirate natural pot alege un propulsor de 1.6 litri în două ipostaze de putere, iar cei care preferă motorizările diesel au opţiunea a două unităţi diesel în câteva variaţii de putere, care pornesc de la 14,700 euro. În fine, cei care vor şi mai multă putere pot opta pentru EcoBoost-ul de 1.5 litri şi 180 CP, cu transmisie manuală sau automată, care vine în dotări de top şi porneşte de la 18,100 euro pentru versiunea cu cutie manuală şi 19,400 euro pentru cea cu cutie automată.

Îşi merită Ford Focus sedan banii investiţi pe el? Cu siguranţă da, până şi în motorizările de top! De altfel, e un fapt admirabil că un model compact oferă o asemenea paletă de motorizări la alegere în ţara noastră, spre deosebire de cel mai redutabil concurent al lui, Golf, care e oferit într-o singură motorizare în Moldova.

Verdict: Ford Focus sedan facelift

În ciuda scepticismului pe care-l avem faţă de motoarele cu trei cilindri, Ford Focus sedan ne-a dat o doză neaşteptată de plăcere în condus cu propulsorul 1.0 EcoBoost de 125 CP. E un motor care pare pur şi simplu bun şi plăcut la turaţii mici, dar care devine energizant şi neverosimil la turaţii mari! Iar sunetul e într-atât de dulce, încât de multe ori te vei surprinde turând motorul mai tare decât e necesar doar ca să mai auzi odată dulceaţa aia acustică! Noi am tot turat motorul ăsta imediat ce i-am descoperit plăcerea, iar la sfârşitul testului tot aveam un consum mixt de 8 litri la sută, o cifră destul de demnă pentru un galop lung cu acul turometrului ţinut aproape întotdeauna sus!

Pe lângă asta, Ford Focus se conduce plăcut de tot, şi are în continuare o suspensie dintre cele mai bune şi mai bine echilibrate din segmentul său. Bine adaptată drumurilor noastre, manevrabilă, dar şi fiabilă, judecând după Focus-urile care aleargă pe drumurile Moldovei. Iar acestor atribute li se alătură şi un nivel cu mult peste media segmentului a confortului de la bord, dar şi un preţ corect. Prin urmare, constatăm că Ford Focus e unul din cele mai recomandate modele din acest segment pe piaţa autohtonă, îmbinând neaşteptat de bine calităţile unei decizii raţionale cu plăcerea emoţională a exploatării ulterioare.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (38 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter