Ford Mondeo Hybrid
27 Iulie 2016
Ford e în plină ofensivă electrică şi hibridă pe continentul nord-american, dar în Europa modelele Ford cu propulsie alternetivă abia încep a-şi câştiga popularitatea. Totuşi, atunci când compania inventatorului producţiei auto în serie se apucă de asemenea maşini, noi zicem că trebuie să iasă un rezultat interesant. Aşa că, atunci când în Moldova a ajuns primul
exemplar Ford Mondeo Hybrid, noi am mers neîntârziat pentru un test drive.

Nu vă vom spune foarte multe despre Ford Mondeo ca şi familie de modele, pentru că v-am spus-o la primul test drive dedicat acestui model, atunci când am condus un exemplar cu un motor
turboaspiat EcoBoost sub capotă. Ne vom referi strict la sistemul de propulsie hibridă de pe Mondeo Hybrid şi la toate calităţile modelului corelate cu acest sistem. Deci, haideţi să vedem ce înseamnă astăzi noul Ford Mondeo Hybrid!
Eleganţă discretă

În primul rând, înseamnă discreţie. Un Ford Mondeo Hybrid arată exact ca o maşină „normală” din familia Mondeo, doar micile embleme şi detalii trădându-i apartenenţa la filosofia propulsiei hibride. Prin urmare, achiziţionând
un Mondeo Hybrid, nu trebuie să vă autoetichetaţi drept pacifist, ecologist, vegetarian sau oricine altcineva. Aveţi un sedan elegant, cu un design cu note plăcute de agresivitate şi doar cunoscătorii vor observa alegerea elevată pe care aţi făcut-o.
Va trebui să acceptaţi, însă, şi un compromis: volumul portbagajului. Acesta e diminuat din cauza instalării bateriilor în aceeaşi zonă, fiind afectat atât volumul total, cât şi forma suprafeţei.
În schimb, habitaclul e la fel de spaţios ca în cazul unui Mondeo cu propulsie tradiţională, iar la Mondeo habitaclul e într-adevăr foarte spaţios. Fie că stai pe scaunele faţă, fie că iei loc pe bancheta spate, întotdeauna ai senzaţia unui spaţiu generos, cu multe
rezerve. Cel de la volan
beneficiază pe Mondeo
Hybrid de o consolă
centrală reconfigurată,
dar şi de cadrane de
bord cu afişaje
specializate pentru
funcţiile sistemului
de propulsie hibridă.
Volanul e la fel de
sportiv profilat şi la fel de bine conectat cu drumul, fapt care îi va bucura cu siguranţă pe cei ce nu-şi doresc neapărat o maşină prea cuminte.
Cum se conduce noul Ford Mondeo Hybrid şi cât consumă?

Atunci când am pornit testul nostru, bateriile erau relativ descărcate, aşa că în etapa iniţială doar primele momente de pornire de la semafor erau „electrice”, în rest motorul pe benzină
fiind cel care propulsa maşina. Iar sistemul de propulsie hibridă de pe Mondeo e foarte curios.

Merge pe reţeta clasică a unui hibrid – motor cu propulsie internă, pe benzină, coopotat cu un motor electric, alimentat de la baterii, iar bateriile se încarcă
prin acelaşi motor în momentele de inerţie şi frânare. Aici motorul nu e unul cu ciclu Atkinson, aşa cum practică niponii de cele mai dese ori, ci unul cu ciclu normal de funcţionare. Spre deosebire de toate celelelate benzinare de pe Mondeo, care sunt turboaspirate, aici motorul e unul aspirat natural,
de 2.0 litri, şi livrează 187 CP şi 173 Nm. Cifra cuplului maxim pare foarte mică, slăbită intenţionat parcă, întrucât chiar şi la motoarele aspirate natural de o asemenea cilindree ea ar fi putut fi simţitor mai mare. Motorul e cuplat la o cutie automată cu raport continuu variabil, care trimite puterea spre puntea faţă.

Primele noastre manevre au fost făcute într-un spaţiu îngust de parcare şi aici ne-a dat imediat bătăi de cap frâna. Ea e gândită pentru ca iniţial să se
producă regenerarea energiei şi abia apoi includerea plăcuţelor de frânare, iar pe drum normal acest fapt se simte destul de intutiv, însă aici, în parcări înguste, ea părea să funcţioneze după principiul ori deloc, ori tot odată. Maşina noastră înainta sacadat, de parcă n-am fi simţit deloc pedala frânei, fiind foarte dificil să ajustăm o viteză minimă de deplasare. După cum am zis, atunci
când ieşi în oraş şi la traseu, acest efect se minimalizează şi nu mai creează disconfort.

După mai mult timp prin oraş, puteam constata un dinamism bun al maşinii la viteze urbane. Tandemul dintre electromotor şi motorul pe benzină se
realizează bine şi maşina te lasă să te concentrezi la lucruri mai esenţiale, având ea grijă de formulelele complexe ce o definesc. Odată ce-am ieşit la traseu, însă, motorul nu mai oferă acelaşi dinamism, fiind nevoie să-l turezi ceva mai mult, iar la viteze mai mari intervenţiile motorului electric sunt
minime. Prin urmare, te bazezi doar pe cei 173 Nm ai motorului pe benzină, care vin la 4,000 rpm, şi maşina se simte oarecum anemică la aceste viteze. Soluţia e turarea mai apăsată a motorului, care rezolvă parţial problema dinamismului, dar dă un consum ceva mai mare. Noi am obţinut la traseu o medie de 7 litri şi un pic la sută – o medie pe care cu siguranţă o poţi obţine cu un alt benzinar turboaspirat de
pe Ford Mondeo, şi care va fi mult mai vioi în reacţii. Nouă chiar ne plac foarte mult EcoBoost-urile, aşa că dacă vreţi eficienţă de traseu şi dinamism plăcut, atunci EcoBoost-ul benzinar învinge cu siguranţă hibridul.

Dar marea mirare a acestui test drive a venit abia când am venit înapoi în oraş, cu bateriile aproape pline deja. Modelul
foloseşte deja mult mai mult propulsia electrică, inclusiv la viteze ceva mai uzuale de oraş, nu doar la pornire, iar astfel rata kilometrilor parcurşi real în regim electric creşte simţitor! Şi dinamismul de oraş este, din nou, foarte bun! Deloc anemic, deloc insuficient! În oraş maşina asta e în apele sale! Şi tot mergând aşa hibrid, lăsând maşina să utilizeze energia electrică oricât o dori
ea, am ajuns la o medie absolut neaşteptată de consum: doar 4.7 litri/100 km în regim urban, cu calculatorul de bord resetat la începutul oraşului! Ei bine, un sedan de talia lui Mondeo cu un consum de 4 litri şi ceva de benzină în oraş e deja un fenomel remarcabil!

Prin urmare, în cazul condusului urban cu un Ford Mondeo Hybrid, puteţi miza pe un consum real cu adevărat eficient. Odată ce sistemul hibrid intră în regim normal de funcţionare, acesta prioritizează la maxim propulsia electrică şi astfel veţi avea o cifră finală foarte impresionantă!

Să vă mai spunem o curiozitate
de-a lui Mondeo Hybrid: cutia lui de
viteze nu are o treaptă fizică pentru
marşarier. Adică, atunci când
cuplaţi poziţia R, maşina merge
înapoi, dar o face cu ajutorul
motorului electric, care se învârte
invers. Noi am tot probat să dăm
înapoi până descărcăm bateria, sau
să dăm înapoi mai intens să vedem
ce face maşina atunci, iar răspunsul e simplu: ea porneşte motorul pe benzină să producă electricitate, iar propulsia înapoi o realizează oricum cu ajutorul
celui electric. În acest fel, inginerii au economisit la instalarea unei roţi dinţate suplimentare nenecesare în cutia de viteze.
Deci, cât costă şi pentru cine e recomandat Ford Mondeo Hybrid?

Preţul unui Ford Mondeo Hybrid e mult mai democratic în Moldova decât în alte ţări europene şi se apropie de nivelul modelelor nipone hibride, oferind şi un set standard de dotări destul de
generos. Exemplarul nostru Mondeo Hybrid costă 26,390 euro, cu tot cu sistem de propulsie, cutie de viteze şi toate dotările de la bord. În materie de preţ, raportat la dimensiunile sale, e o alternativă atractivă pentru hibrizii niponi şi chiar şi cei germani.

Noi l-am recomanda celor ce-şi folosesc maşina preponderent în oraş, dar vor
confortul unei limuzine de talie mare. În acest caz, veţi economisi simţitor la consumul urban, însă atunci când va veni timpul călătoriilor de distanţă lungă la traseu, va trebui să fiţi pregătit pentru un consum real deloc mai mic decât al unui benzinar sau diesel, ba chiar un mic mai mare dacă veţi stoarce
dinamismul dorit din el. Dar, cea mai impresioantă cifră aici rămâne cea de 4.7 litri/100 km obţinuţi de noi în condusul din capitală. Dacă ea e convingătoare pentru Dvs., atunci toate celelalte analize îşi vor croi loc lângă ea, iar achiziţia va deveni una logică!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
10,041
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!