E prima dată în istoria activităţii noastre de zece ani în presa auto, când luăm la test drive acelaşi model de două ori, şi aici mă refer la un test drive individual, cu acelaşi model, în aceeaşi motorizare, fără vreun facelift între cele două teste. Pentru că, de obicei, dacă ai testat odată un model cu acel motor sub capotă, nu mai ai ce testa la el, cu
acelaşi motor, dacă nu s-a produs vreo schimbare anunţată, nu?
Dar iată că în cazul lui Jaguar F-TYPE Convertible s-a întâmplat ceva cu totul incredibil. În vara anului 2014, adică doi ani în urmă, mersesem în Germania pentru a testa în premieră noul F-TYPE decapotabil în
motorizare 3.0 V6 Supercharged de 340 CP şi, deşi ne plăcuse naturaleţea sa în condus şi evident, designul său spectaculos, per general rămăsesem amărâţi de lipsa de atenţie necesară la micile detalii cauciucuri de proastă calitate la căptuşirea caroseriei decapotate, în zonele unde se ascunde acoperişul sau geamurile, calitate
mediocră pe alocuri şi la alte elemente de habitaclu, aerodinamică puţin cizelată, un sistem de navigare oribil de greoi şi o lispă generală de rafinament şi echilibrare în comportamentul maşinii, pe care noi o puneam atunci pe seama intenţiei britanicilor de a face maşina mai nefiltrată, mai brută.
Acum, la doi ani distanţă, primul Jaguar F-TYPE Convertible a ajuns şi la Chişinău,
în aceeaşi motorizare de 3.0 V6 Supercharged de 340 CP. E un exemplar de o culoare oranj superbă, excelent echipat, într-atât încât să ajungă la un preţ de 88,010 euro cu tot cu opţionale. L-am luat iniţial pentru o sesiune foto locală prin Chişinău şi împrejurimi, dar socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din
târg, iar de la o simplă sesiune foto am ajuns la un ditamai test drive în cea mai pură formă!
Şi asta pentru că maşina de astăzi este cu totul altă maşină decât cea de doi ani în urmă, pe care am mers noi
în Germania. Fără să anunţe cu mare tam-tam, britanicii au schimbat un milion de lucruri în ea, astfel încât, când am
urcat la volanul lui Jaguar F-TYPE acum, ne-am zis că e absolut incredibil ce s-a întâmplat cu acest model!
Jaguar F-TYPE astăzi
Am făcut un tur de recunoaştere la începutul acestui test, păşind în jurul maşinii decapotate şi observând-o în cele mai mici detalii. Toate cauciucurile
căptuşelilor de caroserie, atât de multe la număr într-o maşină decapotabilă, sunt acum de o calitate absolut ireproşabilă, demne de un roadster premium pur-sânge. Calitatea
habitaclului e una desăvârşită acum, cu o precizie perfecţionistă în asamblare, cu tapiţerie şi materiale de calitate impecabilă, cu cusături iscusit trasate, cu frumuseţe
plăcută ochiului oriunde ţi l-ai îndrepta. Şi unde mai pui că maşina din testul nostru are şi o combinaţie excelentă a culorilor din habitaclu, ce rezonează foarte bine cu culoarea exteriorului!
Iau loc la volan şi pornesc motorul. Aud un sunet mult mai cizelat şi mai plin de caracter, iar în faţa mea se deschid instrumente de bord modificate! Da, nu mai sunt aceleaşi instrumente ca acum
doi ani, când criticam display-ul necalitativ dintre cadrane. Acum avem cadrane cu inscripţionări noi, mai calitative şi mai stilate, iar între ele şi-a făcut loc un display color mare,
modern, cu un afişaj ireproşabil! Mânerele de lângă volan sunt mult mai calitative în aspect şi atingere, butoanele volanului, padelele totul emană în sfârşit calitatea autentică.
Sistemul multimedia şi de navigare este acum unul modern, pe interfaţă nouă, cu o calitate de afişaj mult mai bună şi mai ales o logică de operare bună! În portiere se zăresc difuzoarele
sistemului audio de top Meridian, acoperite cu plasă metalică pentru un sunet desăvârşit. Iar scaunele par să aibă altă formă, mai profilată şi mai sportivă, cu nişte evazări interesate în zona umerilor, iar suporturile laterale sunt ajustabile!
Cum merge Jaguar F-TYPE astăzi
Şi dacă modificările maşinii de astăzi în raport cu cea de doi ani în urmă erau doar de ordin estetic şi
calitativ, poate nu ajungeam să publicăm un nou test drive, dar maşina asta ne-a impresionat poate şi mai mult la schimbările majore în felul în care ea merge! Marele plusuri vin la suspensie şi la direcţie, care au devenit acum
mai rafinate şi mai echilibrate, la o diferenţă colosală! Ba mai mult, suspensia asta este incredibilă astăzi, în felul în care ea merge, în care absoarbe denivelările, şi în naturaleţea cu care asigură ţinuta impecabilă de drum a maşinii! Nu mai există acea brutalitate neprelucrată de dinainte, ci există o echilibrare absolut incredibilă a ei! Pe drumuri drepte maşina merge ca pe unt,
într-un confort suprem, o informativitate excelentă asupra texturii drumului şi o manevrabilitate desăvârşită în cele mai strânse viraje. Dar asta pot face mai multe modele. În schimb, atunci când ajunge pe drumuri mai denivelate,
suspensia lui Jaguar F-TYPE le înghite cu o nonşalanţă pe care n-am întâlnit-o de ani buni în lumea roadster-elor! Înghite tot, dar tot ce poate exista rezonabil pe un drum, fără zgomote, fără ezitări şi fără vreun semn că nu s-ar afla în apele sale! Cu maşina asta
puteţi merge atât pe drumurile perfecte din Alpii elveţieni, cât şi pe un Transfăgărăşan mai denivelat sau o Transalpină, sau chiar în fiecare zi prin drumurile denivelate ale ţării noastre! Capacitatea de absorbţie a suspensiei este incredibilă şi încă şi mai
incredibil e faptul că în timp ce suspensia înghite tot maşina rămâne cu o manevrabilitate absolut exemplară! Cândva britanicii erau consideraţi cei mai buni ingineri în setarea şasiurilor şi se pare că şi-au amintit acum de meşteşugul pe care-l posedau cel mai
bine! Jaguar F-TYPE e absolut fascinant la capitolul ăsta!
Şi odată cu suspensia nou setată şi nou echilibrată, a fost ajustată şi direcţia maşinii, care e acum plină de
senzaţii naturale şi de informativitate pură, aşa cum trebuie să fie o decapotabilă ultra-plăcută în condus! Iar motorul pare să-şi dezlănţuie acum şi mai plăcut puterea, chiar şi de la turaţii mai joase, iar momentul exact de intervenţie a compresorului mecanic dintre regimurile de a fi împins şi de a da plusul de presiune pentru sporul imens de putere se realizează mult mai fin, mai lin şi mai echilibrat. Folosesc pentru a nu ştiu câta oară deja cuvântul echilibrat la JAGUAR-ul ăsta F-TYPE şi o fac deoarece anume asta e cuvântul-cheie al maşinii de astăzi un nivel de
echilibru şi rafinament la care doar cei mai talentaţi ingineri pot ajunge. În momentul lansării pe piaţă, F-TYPE nu avea nici pe departe rafinamentul ăsta de azi, şi se pare că britanicii şi-au perfecţionat creaţia în aceşti doi ani, astfel încât cea de astăzi, din mâinile noastre, poate fi numită cu mândrie o adevărată bijuterie! Iar dacă industria
auto britanică ar vrea astăzi să se laude cu o maşină etalon, atunci actualul Jaguar F-TYPE merită acest loc pe piedestal! Ba mai mult, acum putem spune că actualul F-TYPE e un continuator mai mult decât demn al predecesorului său spiritual, legendarul E-Type! Şi ce face motorul ăla minunat
de sub capotă când e turat ca lumea, ce sunet delicios scoate, accentuat de sistemul de evacuare cu regim sport! E un sunet sportiv pur-sânge al unui motor cu 6 cilindri, dopat de un
compresor mecanic, e un sunet irepetabil de plăcut, iar în vâltoarea acelor plăceri acustice e la fel de mare şi plăcerea de fi împins în scaun de el, de a accelera la viteze ameţitoare cu maşina asta minunată!
Bravo, Jaguar! E un prim bravo sincer, zis britanicilor, pentru că maşina asta îl merită cu adevărat. Şi pot
spune că e cel mai remarcabil şi impresionant Jaguar pe care l-am testat în ultimii 5-6 ani cel puţin! Nici un Jaguar nu ne-a impresionant atât de abundent, atât de sincer şi atât de plenar, precum creaţia de astăzi! Până
şi celor care peste mulţi ani vor cumpăra o astfel de maşină la mâna a doua, le-aş recomanda să nu cumpere modelul din primul an de producţie, ci pe cele produse, spre exemplu începând cu 2016! E o maşină pur şi simplu fantastică!