Mazda MX-5
25 Aprilie 2016
Pe PiataAuto.md e sezonul testelor drive cu decapotabile în aceste săptămâni, cu siguranţă! Am avut ocazia să le testăm pe câteva din cele mai superbe din ele, dar decapotabila de astăzi are un loc aparte în lumea auto şi în sufletul pasionaţilor de maşini! Mazda MX-5 nu e doar cel mai vândut roadster din toate timpurile, ci e şi modelul care a schimbat filosofia şi percepţia asupra lor, făcându-le accesibile pentru
publicul larg şi totodată oferind acelui public larg o plăcere debordantă de condus. Generaţie după generaţie, Mazda MX-5 a rămas fidelă aceleiaşi filosofii, păstrând lucrurile într-un areal al simplităţii geniale. Iar acum avem în faţa noastră o nouă generaţie, care
vine pe piaţă într-o epocă în care simplitatea genială este pe cale de dispariţie. Reuşeşte oare Mazda MX-5 să rămână la fel de fidelă propriei filosofii? Reuşeşte oare noua Mazda MX-5 să te cucerească prin aceeaşi plăcere în condus? Şi cum pare oare
simplitatea ei declarată astăzi, în vâltoare unei lumi complexe?

Haideţi să descoperim împreună într-un test drive special pe traseele Moldovei!

Light is right sau „uşor” şi „compact”, ca atribute dorite pentru un roadster

Şi în lumea decapotabilelor există divizări pe segmente, pe numărul de locuri, pe tipul plafonului şi pe proporţionarea arhitecturii. Dintre toate aceste segmente, Mazda MX-5 pare să abordeze formula cea mai clasică şi mai simplă – e un roadster, ceea ce
înseamnă că are două locuri, puternic împrinse spre puntea spate, iar capota lungă are o punte faţă înaintată la maxim spre extremitatea anterioară a maşinii. Tracţiunea se realizează pe puntea spate, în stilul puritan obligatoriu pentru roadsterele veritabile, iar motorul poziţionat longitudinal e montant în spatele punţii faţă, astfel poziţionându-se în interiorul ampatamentului. Plafonul este de tip soft-top, economisindu-se
astfel multe kilograme nenecesare pe care le-ar fi putut implica un hard top. Mai mult ca atât, plafonului textil al lui Mazda MX-5 nu are nici măcar un mecanism automatizat de închidere, el fiind tras cu mâna şi prins într-o lăcată atunci când e închis, sau fiind pur şi simplu evacuat într-o nişă prevăzută pentru el atunci când e deschis. Simplu, mecanic, uşor, în stilul genialităţii elementare despre care vorbeam mai sus!
Astfel, cu toate aceste ingrediente, Mazda MX-5 e un roadster excelent de bine proporţionat în silueta sa, cu o capotă lungă şi cu roţi mânate spre extremităţi, cu scaune mânate spre spate, cu un parbriz cu un unghi clasic de înclinare şi cu nişte profilări superbe ale arcurilor faţă şi spate. Profilările capotei, spre exemplu, se simt foarte plăcut în timpul condusului, oferind impresia unei maşini cu aripi ce se prelungesc până spre silueta de înconjurare a farurilor faţă. Aceste faruri faţă, de altfel, sunt unicele elemente cu care ochiul meu nu se putea împăca
privind pozele oficiale şi chiar la primele contacte directe cu modelul la saloane auto internaţionale – şi totul pentru că-mi păreau neaşteptat de mici în raport cu proporţiile maşinii. Apoi, însă, blocurile optice au început să-mi pară tot mai puţin deranjante cu fiecare nouă întâlnire, iar astăzi parcă-mi par deja destul de bine încadrate în formele maşinii. Îmi plac la fel de tare, însă, arcurile masive ce pornesc dintre ele şi formează părţile laterale ale capotei şi ale aripilor – acestea îi conferă
maşinii un aspect de sportivă sadea. Îmi mai plac şi montanţii faţă vopsiţi în negru, care arată bine chiar şi atunci când maşina e cu plafonul textul coborât, el fiind tot de culoare neagră. Nişa de închidere a plafonului, de altfel, e destul de simplu organizată, fără complexitatea unor capace care să acopere acoperişul coborât – ea rămâne uşor descoperită şi de deasupra se poate vedea marginea plafonului pliat.
Portbagajul nu este deloc mare, acolo încăpând nişte genţi destul de compacte, dar plierea plafonului nu afectează volumul lui. Pentru un roadster, la o adică, volumul portbagajului e destul de impresionant.

Odată ce urcăm la bord, ne
convingem încă o dată că Mazda
MX-5 e o maşină compactă,
chiar un pic mai compactă
decât generaţia anterioară.
Scaunele au o profilare
foarte reuşită, având
şi tetiera integrată şi susţineri laterale ce par reduse ca şi efect vizual, dar care se dovedesc suficiente în senzaţii de condus. Totuşi, la înălţimea mea de 1.87 metri, mi-aş dori să pot coborî scaunul mai jos, pentru că vârful capului meu ajunge un pic deasupra montantului ce mărgineşte parbrizul. De schimbarea mai mare a unghiului spătarului nu simt nevoia, însă
coborârea cu măcar încă 3-4
centimetri se simte necesară.
Probabil, cei care au până
în 1.83-1.84 metri se
vor simţi ca într-o
maşină exact
croită pentru ei.
De altfel, cu excepţia depăşirii liniei
parbrizului, poziţia în condus e foarte
reuşită şi sportivă. Unghiul volanului,
proximitatea levierului cutiei de viteze
manuale şi dimensiunile maşinii te
predispun imediat la un spirit sportiv.
Doar frâna de mână e poziţionată
pe dreapta tunelului şi în scurt
timp ea se dovedeşte a fi
un pic incomodă,
nemaivorbind de
eventuale intenţii de a drifta cu ea. Mi-a venit în minte că acest amplasament ar fi o reminescenţă de la versiunile cu volan pe dreapta din Japonia şi am fost curios să aflu dacă MX-5-urile cu volan pe dreapta au frâna de mână tot pe
dreapta. O au. Deci, e o reminescenţă de acolo, în stilul păstrării simplităţii şi unificării constructive.

Materialele din habitaclu sunt de o calitate foarte bună, depăşind ideea simplităţii de care vorbim mai sus. Aşadar, simplitatea nu reduce din
calitate şi pe alocuri acestea par chiar să muşte un pic din segmentul premium în calitate, sau cel puţin să fie mult mai calitative decât te-ai fi aşteptat de la un roadster cu filosofie minimalistă. Îmi place deosebit de mult volanul şi levierul cutiei şi felul în care acestea combină
tapiseria de piele cu inserţiile metalice. Mai ciudate par doar inserţiile metalice în culoarea caroseriei de pe uşi – în roşu acestea arată bine şi accentuează frumos unitatea exteriorului cu a interiorului, dar în culori mai anoste acestea ar putea fi mai puţin interesante.
Planşa de bord a Mazdei MX-5 nu are sertar obişnuit în zona pasagerului, de aceea există un spaţiu ce-l înlocuieşte, poziţionat între cele două scaune, spre spate. Acest sertar e destul de voluminos, de altfel. Tot acolo e poziţionată şi o chestiuţă specială cu rol de susţinere a unor pahare şi, deşi uneori parcă mai dai cu cotul peste ea, îmi place această soluţie, care a permis excluderea acestor pahare de pe tunelul
central şi păstrarea în acel loc doar a elementelor esenţiale. Ah, da, aţi putea să vă întrebaţi de ce nu există asemenea spaţii pentru pahare în uşi? Probabil amplasarea lor ar fi fost incomodă acolo, cert este că uşile n-au nici un spaţiu de depozitare de o asemenea mărime. Acolo există, însă, difuzoare masive ale sistemului audio BOSE, cu care e echipată
maşina noastră. Şi deoarece într-o decapotabilă e firesc să sufle vântul la viteze mai mari, cei de la Mazda au integrat difuzoare ale sistemului Bose chiar în tetierele scaunelor, lângă urechi, aducându-ţi astfel sunetului mai aproape la propriu!
Am zis că e firesc ca decapotabilele să fie ca zgomotoase la viteză şi Mazda MX-5 este. Cu plafonul jos, aerodinamica maşinii te păzeşte de curenţi prea intrusivi de aer până pe la 75-80 km/h cu geamurile ridicate. Dacă
ridici mai mult de 90, curenţii se vor face simţiţi destul de tare în habitaclu, fapt care poate fi rezolvat cu un fular şi un chipiu, eventual. Dacă ridici plafonul, problema curenţilor dispare, însă
zgomotele aerodinamice nu se reduc aproape deloc – sunetul e cam la fel ca şi-n cazul acoperişului coborât.
Dar ştiţi care e partea cea mai impresionantă a prezenţei Mazdei MX-5 de nouă generaţie? Faptul că toate aceste soluţii, pe unde cu iz de simplitate genială, pe unde cu iz de segment premium, pe unde cu iz de inginerie foarte neobişnuită, au reuşit să păstreze greutatea totală a maşinii, fără şofer, la exact 1,000 de kilograme în motorizarea testată de noi! Deci
doar 1,000 de kilograme pe această maşinuţă, în timp ce multe roadstere se chinuie să-şi păstreze greutatea sub 1,200-1,300 kilograme! Iar greutatea redusă e întotdeauna dorită şi corectă pentru un roadster, favorizând decisiv manevrabilitatea unei asemenea maşini şi, desigur, plăcerea în condus!
Spirit şi entuziasm

Exemplarul din testul nostru vine într-o dotare foarte generoasă, iar printre echipările opţionale se numără şi amortizoare Bilstein pentru suspensie. Ele se văd şi cu ochiul liber dacă-ţi apleci un pic privirea – sunt galbene şi-şi afişează mândre provenienţa. Cei de
la Mazda spun că acestea îi conferă lui MX-5 un caracter sportiv mai puritan în reacţiile suspensiei. De altfel, suspensia e suficient de complexă şi fără ele, pe puntea spate MX-5 venind cu un multilink cu bare de stabilizare de
grosimi foarte generoase, iar pe puntea faţă e o suspensie de tip double wishbone, aşa cum le stă bine maşinilor cu tracţiune faţă care se vor foarte manevrabile.
Un alt deliciu al echipării Revolution, testate de noi, e şi prezenţa unui diferenţial cu alunecare limitată pentru puntea spate! Astfel, cu acestea
senzaţiile sportive ar trebui să fie mult mai intense, iar eventualele derapaje controlate – mai uşor de realizat! Ştiind toate acestea, n-am mai pierdut vremea şi am urcat imediat la volan.
Sub capota modelului nostru e montat un motor aspirat natural de 2.0 litri, pe benzină, ce dezvoltă 160 CP la 6,000 rpm şi 200 Nm la 4,600 rpm. Uh, cât de sus vin valorile maxime ale ambilor parametri – tipic japonez veţi spune şi veţi avea dreptate. Doar că aici motorul este ajutat să respire bine şi să fie
elastic şi la turaţii joase de tehnologiile SKYACTIV, inclusiv de un raport de compresie foarte mare, de 13.0:1. Prin urmare, motorul trage bine şi la turaţii joase, iar graţie unui sistem de eşapament plăcut – se mai şi aude bine!

Şi totuşi, dacă apăsăm pedala până în podea, Mazda MX-5 nu te lipeşte de scaun şi nu se simte ca o maşină cu acceleraţie ameţitoare. Dacă ţin turaţiile mari şi schimb după 5,000 rpm, dramatismul sportiv este accentuat de sunetul motorului şi senzaţiile din volan, dar oricum puterea izvorâtă din motor e
una destul de temperată, fără excese. Senzaţiile sportive se obţin mai degrabă graţie greutăţii uşoare a maşinii, decât datorită unor explozii ameţitoare de putere. Filosofia acestei maşini nu este să te ducă cât mai rapid la o viteză maximă ameţitoare, ci mai degrabă să te facă să savurezi momentele de până acolo, pe care eventual să le tot repeţi
cu frânări, viraje şi accelerări. Iar în viraje Mazda MX-5 se simte o adevărată sportivă – agilă, uşoară, extraordinar de manevrabilă, care trece lejer în orice viraj, de orice acuitate. Se simte centrul de greutate coborât al maşinii, se simte echilibrarea ei
excelentă, se simte vectorul potrivit la ieşirea din viraj dată de tracţiunea spate fără exces de putere, se simte o informativitate de invidiat în volan. Iar timoneria cutiei de viteze e extraordinară, cu curse scurte şi
precise, astfel că puteţi dicta o schimbare promptă oricând, chiar şi în apexul unui viraj. Simţind toate acestea, îţi dai seama că nu ai nevoie de mai multă putere, ci dimpotrivă, ai exact
puterea necesară pentru o plăcere maximă, pură de condus, fără exhibiţionism, doar pentru plăcerea spiritului tău liber!

Şi dacă totuşi vrei să topeşti un pic anvelopele în viraje, o poţi face! Retrogradezi un pic transmisia
pentru mai mult cuplu şi într-un viraj mai strâns n-ai decât să dirijezi potrivit volanul şi pedala acceleraţiei şi ai şi pornit într-un drift! Maşina e destul de nărăvaşă datorită diferenţialului LSD, aşa că dacă vreţi să-l ţineţi în blocaj şi să continuaţi un drift frumos, e nevoie de ceva mai multe turaţii ale motorului
şi atunci Mazda MX-5 îşi păstrează derapajul controlat într-un mod graţios şi frumos! Ah ce plăcut! Cu o maşină de 1,000 kg nu e nevoie să te lupţi cu greutatea, ci savurezi din plin naturaleţea ei chiar şi în toiul unui drift frumos! E atât de plăcută maşina asta, încât în timp ce-o savurez prin derapaje
controlate, creierul meu a şi început a înşira zeci de motive pentru care mi-aş cumpăra-o. Dacă eşti un burlac pasionat de maşini ce-şi permite bugetul, n-ai nicio scuză să n-o cumperi! Iar dacă eşti om cu familie şi copii, va trebui să ai două maşini în familie – eventual îţi fericeşti soţia cu un SUV ca maşină practică de familie, pe care s-o
folosiţi cu toţii când călătoriţi împreună, iar pentru vacanţele în doi şi pentru plăcerea ta egoistă din fiecare zi, ia-ţi o Mazda MX-5!... Ba chiar ideea vacanţelor în doi cu această maşină mă tentează şi mai mult decât plăcerea egoistă, pentru că, indiferent dacă aveţi zece ani de mariaj, sau 15, sau poate 20, cine ştie – dacă veţi urca măcar o
dată în an în doi în Mazda asta MX-5 şi veţi porni pe drumuri şerpuitoare într-o vacanţă în doi, veţi avea parte cu siguranţă de pasiune inepuizabilă în cuplu... Eh, mai departe ştiţi şi voi ideea, să nu transformăm acest test într-o sesiune de sfaturi pentru cupluri, vă spun cu sinceritate că maşina asta îşi va adeveri achiziţia prin mii de emoţii intense pe care vi le oferi cu fiecare ocazie!
Preţ şi verdict

Mazda MX-5, testată de noi, cu tot cu opţionalele astea multe şi plăcute, costă de 24,800 euro. Şi noi credem sincer că anume o astfel de combinaţie trebuie să achiziţionaţi – cu acest motor, această cutie şi aceste echipări. Dacă vă doriţi versiuni mai ieftine, cea mai
accesibilă MX-5 porneşte de la 18,700 euro şi preţurile urcă treptat odată cu motorizările şi echipările. Dar noi vă sugerăm să cumpăraţi anume un MX-5 într-o asemenea dotare generoasă, care vine fără niciun compromis în materie de experienţe emoţionale depline la bord!
Ah, şi nu vă gândiţi dacă e adaptată maşina pentru Moldova. Cu tot cu suspensia sport cu amortizoare Bilstein, Mazda MX-5 înghite denivelările autohtone într-un mod admirabil. E un echilibru din ăla incredibil de ideal,
pe care l-am menţionat cândva la Mazda3 şi pe care nici măcar la alte modele Mazda nu-l mai întâlnisem. Dar aici e aceeaşi senzaţie de inginerie excelentă, cu un pic mai mult de accent
spre sportivitate. Şi am rămas extrem de plăcut surprinşi să observăm la sfârşitul testului, după un ritm foarte intens de condus, o medie de consum de doar 8.4 litri/100 km. Un ritm lejer de condus vă poate garanta cu siguranţă o medie de 5-6, sau cel mult 7 litri la sută pentru maşina asta cu spirit sportiv!
Aşa că ştiţi ce trebuie să faceţi. Mergeţi în showroom şi cumpăraţi-o, iar cât se face înmatricularea, intraţi pe un site de rezervări de hotele şi rezervaţi o vacanţă minunată în doi într-un loc total neobişnuit. Apoi, veniţi acasă cu Mazda MX-5, şi-i spuneţi soţiei să-şi facă valizele... Pentru că în pasiunea a venit din nou în viaţa Dvs, într-o formă mai intensă ca niciodată şi, la cât de fiabile sunt MX-5-urile, puteţi fi sigur că pasiunea a venit în viaţa Dvs. pe mult timp...
PiataAuto.mdIlie Toma
3
5,575
GALERIE FOTO (75 IMAGINI)
COMENTARII (3)
Mihai
Chişinău
la 25 Aprilie 2016 - 17:42
Superb test! De-o place am citit!
0
1
winnetow
Hânceşti, Moldova
la 26 Aprilie 2016 - 03:34
Mi-a plăcut acest Test Drive,dar oricum nu ești asa de intuziasmat ca în cazul lui Mercedes AMG S Class Cabriolet S 63 4 MATIC. Am citit acel Test cu sufletul la gură. Sunteți bravo!!!
0
1
Redacţia PiataAuto.md
Chişinău
la 26 Aprilie 2016 - 09:31
Mulţumim pentru aprecieri, @Mihai şi @winnetow! ;)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!