Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Noua generaţie Mercedes-Benz E-Class

25 Martie 2016
Ilie Toma
Noua generaţie Mercedes-Benz E-Class
Prima senzaţie pe care o ai atunci când urci la volanul noii generaţii Mercedes-Benz E-Class este „WOW!”. Uite aşa, scurt şi fără epitete adiţionale. Un „WOW!” murmurat în timp ce ochii îţi fug peste fiecare suprafaţă a minunatului habitaclu, în timp ce degetele vor să atingă volanul, dar se îndreaptă involuntar şi spre atingerea planşei de bord, şi spre tapiseria rombată a scaunelor, şi spre zonele metalice, iscusit desenate, ce acoperă multidudinea de difuzoare ale sistemului audio Burmester. Maşina asta te lasă fără cuvinte chiar dacă ai testat cinci sute de alte maşini înainte de ea! Te simţi în mijlocul unui moment istoric, o istorie se face chiar acum şi în care tu ai şansa să vorbeşti la timpul prezent! Ăsta e noul Mercedes-Benz E-Class, doamnelor şi domnilor, şi pentru că nici o introducere textuală nu părea suficient de demnă de acest test drive, am început direct cu avalanşa de senzaţii pe care o simţi în această maşină, avalanşă care te copleşeşte imediat şi ireversibil.

Şi în miezul acestui moment istoric, PiataAuto.md, prin persoana subsemnatului, a fost singura entitate de presă din Moldova invitată de Mercedes-Benz tocmai în Portugalia, la testul internaţional al noii generaţii E-Class, iar asta înseamnă că avem onoarea să vă aducem în exclusivitate şi premieră absolută relatarea completă din experienţă proprie a ceea ce înseamnă noua generaţie a limuzinei germane! Mai mult ca atât, testul ăsta internaţional a fost atât de curprinzător şi amplu, încât am reuşit să probăm pe propria piele, pentru Dvs., tocmai 5 motorizări noi ale noului E-Class: E 220d, E 300, E 350d, E 350e şi E 400 4MATIC! Da, doamnelor şi domnilor, aici se include şi noul motor diesel de 2.0 litri al germanilor, pe versiunea E 220d, dar şi versiunea plug-in hybrid E 300e, iar pentru cei setoşi de performanţe de top, am condus şi E 400 4MATIC, cu un V6 potent sub capotă şi tracţiune integrală!

E un moment istoric, cititorule! E un test drive istoric!

Am testat: • E 220d (194 CP/400 Nm) • E 300 (245 CP/370 Nm) • E 350d (258 CP/620 Nm) • E 350e (286 CP/550 Nm) • E 400 4MATIC (333 CP/480 Nm)

Design. Prezenţă. Forme.

Prima întrebare pe care am avut-o noi pe limbă, dar cu siguranţă şi aproape toţi dintre Dvs., este „de ce?” „De ce seamănă atât de mult noul E-Class cu C-Class şi S-Class? Cel puţin pozele oficiale asta sugerau. Şi realitatea o confirmă, noul E-Class se conformează într-adevăr cu fidelitate aceluiaşi stil de design şi înveţi să-l distingi uşor de fraţii lui abia după ce petreci ceva timp cu el şi-i observi micile detalii. Dar, în acelaşi timp, privind noul Mercedes-Benz E-Class ca pe un produs individual şi integru, n-ai cum să nu recunoşti că maşina asta arată extraordinar de bine! E foarte reuşit proporţionată, sugerând deopotrivă eleganţă magnifică şi plăcere superbă în condus. E un model pe care-l admiri, fie că-i priveşti silueta din depărtare, fie că-i analizezi orice mic detaliu îndeaproape.

Mai târziu, le-am adresat, totuşi, întrebarea de mai sus creatorilor modelului, şi au recunoscut şi ei că au primit-o de nenumărate ori. Răspunsul, însă, e unul simplu şi intuitiv: „noi am considerat că e firesc şi natural ca noul E-Class să primească acelaşi stil de design reprezentativ pentru familia actuală a sedanurilor Mercedes-Benz, iar dimensiunile, proporţiile şi elementele distinctive fac până la urmă diferenţa.”. Printre elementele distinctive despre care ne pomenesc designerii E-Class se numără, spre exemplu, semnătura vizuală a LED-urilor de zi în rândul sedanurilor – C-Class are o fâşie LED-uri de zi în fiecare bloc optic, E-Class are două, iar S-Class va primi în viitor trei, sugerându-se astfel o ierarhie şi o distincţie vizuală. De fapt, la partea componenţei blocurilor optice faţă, chiar eram curios să aflu de la creatorii noului E-Class de ce acesta pare să aibă câte un „ochi” principal în fiecare far şi nişte elemente auxiliare, şi nu câte două, cum e la C-Class, spre exemplu, mai ales că anume E-Class dintotdeauna s-a făcut remarcat prin faruri duble sau cel puţin elemente duble de iluminare în ele. Şi vorbesc aici, desigur, nu de LED-urile de zi, ci de elementele esenţiale de iluminare. Şi răspunsul a fost unul dictat de tehnologie – la C-Class şi la S-Class farurile full LED au actuatoare mecanice, pe lângă activarea şi dezactivarea individuală a fiecărui din zecile de LED-uri ce se proiectează pe lentilele mari, astfel asigurându-se umbrirea parţială a zonei din faţa maşinii, în timp ce E-Class nu mai are actuatoare mecanice, având în schimb mult mai multe elemente LED ce formează fasciculele finale de lumină, iar astfel a dispărut necesitatea de a avea câte două elemente esenţiale în fiecare far. Dar să nu ne aprofundăm prea mult în tehologie acum, pentru că o vom face ceva mai târziu. Să revenim la design!

Farurile spate au o formă similară lui C-Class şi S-Class, însă şi aici nu mai există contururile LED frumoase de la celelalte modele, ci zone cristalizate ce reflectă sursele interne de lumină pe fâşii mai masive. Un alt element distinctiv, deci.

Iar dacă priviţi noul E-Class din lateral, veţi constata un ampatament lung şi o distanţă mare de la roţile faţă până la portiere, aşa încât motoarele amplasate longitudinal să încapă bine acolo, dar şi să i se confere maşinii o ţinută mai confortabilă şi mai încrezută.

Noul Mercedes-Benz E-Class, însă, poate veni în mai multe interpretări de design, aşa cum o face de câteva generaţii încoace şi cum o face şi fratele mai mic, C-Class. Filosofia lor este similară cu cea a lui C-Class – există o interpretare simplă, cam lălâie, pe care n-o veţi prea vedea pe străzi, după care lucrurile se divizează în direcţia aspectului sportiv şi non-conformist prin interpretarea Avantgarde, pe de o parte, sau în direcţia eleganţei desăvârşite prin interpretarea Exclusive Line. Diferenţa majoră dintre cele două interpretări o face aspectul calandrului frontal – cu stea mare integrată în mijlocul lui, acesta având două linii orizontale, sau cu un calandru cu trei linii dublu conturate, dar cu prezenţa siglei stelei pe capotă, atârnând mândru pe centrul lui. Pe lângă asta, mai există mici detalii de profilări şi inserţii cromate de la o versiune la alta, dar şi selecţii de jante sau chiar gardă la sol cu o diferenţă de câţiva milimetri. Acestor două interpretări li se adaugă interpretarea sportivă AMG Line, care vine cu un calandru similar versiunii Avantgarde, dar cu bare de protecţie cu prize masive de aer, cu praguri profilate şi de obicei cu jante foarte mari şi sportive în aspect. Şi v-o spunem cu mâna pe inimă – toate arată incredibil de bine, într-atât de bine, încât ne este imposibil să vă spunem că preferăm una singură din ele. Mai mult ca atât, fiecare din aceste versiuni poate face uz de culori specifice, design de jante şi mici elemente, care îi vor rafina şi mai mult aspectul în direcţia dorită, astfel încât maşina finală să arate cu mult bun-gust. Practic, depinde de direcţia în care vă doriţi să mergeţi atunci când vă configuraţi un E-Class şi-l puteţi face să arate ca un aristocrat cu cămaşă şi sacou, sau ca un bolid sportiv cu patru uşi, perfect desenat. Imaginaţi-vă că puteţi opta până şi pentru o vopsea mată pentru interpretarea AMG Line, de exemplu! Eh, doamne! Astăzi un model nu mai arată într-un fel, ca să-ţi placă sau nu, ca să ţi se potrivească personalităţii tale sau nu – azi un model este, de fapt, o colecţie de direcţii şi ipostaze de design pe care le poate lua maşina, astfel încât să fie imposibil să nu ţi se potrivească cel puţin într-una din aceste interpetări polivalente. Şi diapazonul acestor ipostaze şi prezenţe finale ale lui E-Class este pur şi simplu uriaş! Deci, întotdeauna va exista un E-Class ce poate fi croit special pentru tine şi caracterul tău!

Ambianţă interioară

„WOW!”. Fără epitete adiţionale şi fără alte cuvinte, asta e impresia pe care ţi-o lasă noua generaţie E-Class atunci când urci pentru prima dată la volan – v-am sus şi la începutul acestui test. Te înconjoară forme fluide, iscusit desenate, căptuşite cu cele mai nobile materiale, te înconjoară un lux consistent combinat cu elemente de tehnologii de ultimă oră, dar E-Class nu uită nici de esenţialul unei maşini, precum poziţia excelentă la volan sau felul în care se simte volanul în mâinile tale. Apropo, volanul este de asemenea moale la atingere, pe circumferinţa de piele cu care e căptuşit, sugerându-ţi că atenţia la micile detalii a fost cu totul desăvârşită.

Dar şi interiorul noului E-Class poate avea o mulţume de ipostaze şi interpretări, la fel ca exteriorul, şi, de obicei, acestea sunt corelate cu interpretarea de design pe care o alegeţi la exterior. Există o mulţime de nuanţe ale tapiseriei de piele, unele combinate bicolor, şi până şi striaţiile pot fi în formă de romburi sau lineare. Planşa de bord şi panourile portierelor pot primi inserţii de lemn de tot felul de nuanţe sau de fibră de carbon. De fapt, primul habitaclu în care am urcat eu la bordul E-Class a fost unul cu totul desăvârşit până la absolutul eleganţei, din seria Designo, cu lemn marcat cu linii orizontale, tapiserie bicoloră de piele şi custări rombate. Doamne, cât de magnific arată E-Class cu un asemenea habitaclu! Fiind în maşina asta, mi-am zis că cel mai mare concurent al ei e... S-Class-ul. Pentru că e mult prea luxoasă pentru a concura cu segmentul din care face parte, mult prea opulentă în ambianţa de lux şi confort desăvârşit pe care o oferă! Într-un asemenea habitaclu ai absolutul lumii auto şi a tehnologiilor ei, toate înglobate într-o singură maşină. Vreo 70 şi ceva de culori de iluminare ambientală, nu ştiu câte regimuri de masaj la scaune sau susţinere activă în viraje, reglaje în nu-ştiu-cât-sprezece poziţii ale scaunelor şi până şi designul cadranelor de bord poate fi personalizat. Sunt atâtea zeci şi sute de elemente personalizabile, atâtea tehnologii şi tot soiul de elemente plăcute la bord, încât mă simt copleşit de ele, în încercarea de a vi le menţiona pe cele mai importante. Maşina asta e pur şi simplu culmea absolută a ceea ce poate exista astăzi pe un vehicul! Şi, de altfel, trebuie să remarc şi o evoluţie formidabilă în interacţiunea digitală pe care o oferă noul E-Class la bord faţă de modelele anterior lansate ale mărcii germane: deşi sistemul multimedia, cu toate milioanele de funcţii ale maşinii integrate prin el, e suficient de complex cât să te gândeşti că ai nevoie de un manual înainte de a opera maşina asta, odată ce începi explorarea sistemului constaţi că întreaga logică a interacţiunii digitale a maşinii e construită foarte clar, intuitiv şi modern, astfel încât ajungi să găseşti destul de repede funcţia necesară, chiar dacă eşti prima dată la bord. Despre calitatea afişărilor grafice nici nu mai pomenim, ea este pur şi simplu desăvârşită, iar pe lângă toate E-Class oferă şi hotspot WiFi la bord, pentru ca şi alte device-uri să poată avea parte de comunicare avansată. Iar dacă aveţi un smartphone de ultimă generaţie, îl puteţi folosi ca şi cheie a maşinii, apropiindu-l de mâner de fiecare dată când vreţi să urcaţi la bord.

Dar există şi un revers al monedei, dragii noştri. Toate astea sunt valabile cu condiţia bifării multor opţionale ale lui E-Class, iar dacă ajungeţi să economiţi mai drastic, atmosfera va fi ceva mai rarefiată, cu siguranţă. Germanii nu ne-au oferit şansa să gustăm din dotări rarefiate, dar gândiţi-vă, spre exemplu, că panoul ăla imens în rol de cadrane digitale de bord şi de sistem multimedia nu e la fel dacă luaţi un E-Class incipient, acolo existând nişte cadrane analogice clasice, care sunt mai apoi împrejmuite de mult plastic ce evoluează într-un display multimedia de dimensiuni exterioare similare, dar interioare ceva mai mici. Am testat o versiune Avantagarde, cu planşă de bord fără tapiserie de piele şi ea arată bine, dar n-am avut parte la test de nicio versiune cu cadrane analogice, or, noi considerăm că aceste cadrane de bord digitale complete sunt un fel de opţiune absolut necesară la bordul lui E-Class. Şi dacă mai bifaţi cel puţin o treime din tot ce au maşinile noastre de test drept echipare opţională, veţi ajunge deja la o sumă frumuşică doar pentru confortul interior. Astfel, deşi E-Class are aparent un preţ ce n-a crescut cu foarte mult faţă de generaţia precedentă, el cere o sumă mult mai mare pentru dotările opţionale pe care e cu adevărat nevoie să le includeţi pentru ca maşina asta să aibă o consistenţă cu adevărat magnifică.

Dar sistemul audio! E un Burmester pe maşinile noastre de test, cu un număr infinit de difuzoare peste tot pe unde-ţi poţi imagina: pe uşi în partea mediană şi de sus, pe uşi în partea de jos lângă montanţi, pe uşile spate, în portagaj şi chiar pe tavan, în faţă şi în spate! Dar cât de bine sună acesta, cu ce fidelitate curată a sunetului, pe întregul diapazon de frecvenţe! Habitaclul mare, căptuşit cu materiale moi, îi conferă sistemului o acustică extraordinară! Burmester îşi merită fiecare cent pe noul E-Class!

Totuşi, în gropi mai enervante, uneori mai răzbat foarte mici sunete, abia auzite de la atingerea componentelor habitaclului unul de celălalt, în special de la plano black. Acest subiect este unul actual mai ales pe drumurile Moldovei, iar un simptom similar am observat şi pe C-Class-ul redacţional în exploatare, dar care e unul abia auzit şi nu evoluează. În acelaşi timp, izolarea fonică a lui E-Class e pur şi simplu extraordinară, habitaclul fiind apropiat de un studiou audio, izolat de orice perturbaţii sonore exterioare. E magnifică maşina asta, şi în fiecare minut de aflare la bordul ei poţi să te consideri deja un norocos în viaţă.

„The best or nothing”, spune sloganul actual Mercedes-Benz, citat de la creatorul său. Ei bine, interiorul noii generaţii E-Class redă cu excelenţă această abordare. Atâta lux, confort şi consistenţă, atâta calitate şi plăcere tactilă nu exista până mai ieri nici în Maybach, Bentley sau Rolls-Royce. Iar astăzi toate astea sunt prezent pe E-Class, care nu e nici măcare cel mai scump model în ierarhia mărcii germane! E absolut gigantică evoluţia făcută de noul E-Class în această direcţie!

Iar confortul e parte esenţială a acestor senzaţii. Fie că vorbim de scaunele masive, care-ţi împrejmuiesc spatele cu mulţimea lor de reglaje, fie că vorbim de funcţia lor de masaj, fie că vorbim de confortul acustic sau de cel al rulării – noul Mercedes-Benz E-Class este pur şi simplu adus la perfecţiunea absolută la toate aceste capitole. Doamne, ce maşină! Mă aşteptam la un produs bun, dar nu mă aşteptam să fiu atât de profund marcat de senzaţiile pe care le obţin la bordul lui E-Class şi să exclam uite aşa, fascinat de tot ce văd în jur!

Dar haideţi să vedem ce oferă noua generaţie E-Class pentru ocupanţii locurilor spate. M-am aşezat pe bancheta spate după scaunul şoferului, pe care mi l-am reglat anterior pentru poziţia de condus a staturii mele de 1.87 metri, iar eu de obicei îmi dau spătarul scaunului un pic mai spre spate faţă de poziţia ideală teoretică, trăgându-mi mai degrabă volanul spre mine. În E-Class am constatat, astfel, că spaţiul destinat genunchilor îmi este suficient, dar nu este uriaş, cu rezerve enorme, aşa cum m-aş fi aşteptat. Scaunele faţă sunt groase şi consumă spaţiu, iar profilarea inteligentă a părţii posterioare a acestor face loc genunchilor. Şi totuşi, constat că în E-Class e doar cu puţin mai mult loc decât în C-Class pentru bancheta spate, deşi nu se poate spune că acesta nu e suficient. Mai târziu, i-am întrebat pe cei de la Mercedes-Benz cum pot explica asta şi mi-au zis că şi-au dorit să ofere spaţiu generos, dar fără excese, întrucât s-ar fi apropiat prea mult de S-Class. V-am zis eu că cel mai mare concurent al noului E-Class e fratele mai mare, S-Class...

Şi totuşi, pasagerii bachetei spate sunt învăluiţi de acelaşi confort desăvârşit până la absolut. E-Class nu oferă doar guri de ventilare de sub scaunele faţă şi din tunelul central, aşa cum e tendinţa în prezent, ci şi din montanţii centrali, astfel pasagerii spate beneficiind de un confort climateric absolut desvărşit. Bancheta este excelent profilată, cu un unghi de înclinare reuşit, iar spaţul pe înălţime este suficient şi pentru adulţii foarte înalţi, graţie siluetei graţioase a maşinii. Iar efectul plafonului panoramic se răspândeşte frumos şi către aceşti pasageri, subliniind şi mai mult senzaţia de spaţiu şi confort.

Senzaţii în condus – E-Class E 350d

Primul meu contact cu noua generaţie Mercedes-Benz E-Class s-a produs cu această versiune diesel foarte generos echipată. Vă spuneam mai sus că prima maşină în care am urcat avea un interior Designo – ei bine, e vorba de aceeaşi maşină – un E-Class Exclusive Line, cu minunata stea pe capotă şi cu interior Designo, iar culoarea exterioară e una din cele care-mi plac cel mai mult la noua generaţie E-Class – un verde închis discret, care dă în albastru în unele condiţii de iluminare.

Exclamaţiile alea de la calitatea interiorul n-ar fi fost atât de profunde, dacă n-ar fi fost însoţite de senzaţiile de condus aproape divine. Maşina asta pluteşte pur şi simplu peste asfalt, ca un covor zburător din poveste, şi nu-mi puteam explica iniţial cum de e posibilă o asemenea ţinută rutieră... perfectă, pentru că alt cuvânt nu i se potriveşte. Simţeam cum suspensia maşinii compensează legile fizicii şi ţine maşina într-o plutire lineară chiar şi la sensurile giratorii, şi în viraje, iar toată această senzaţie nu taie deloc din plăcerea enormă de condus a unui sedan generos cu tracţiune spate! Volanul se simte viu, excelent conectat cu roţile, maşina are suflet în ea, dar sufletul ăsta e într-atât de iscusit în a-ţi asigura un confort desăvârşit, încât îţi zici că E-Class nu e cu nimic mai inferior decât S-Class în ţinuta de drum! La drept vorbind, senzaţia asta de plutire perfectă am simţit-o doar în două alte modele din lumea auto, şi S-Class n-a fost unul din ele, poate din cauza dotării în care l-am testat. Cele două modele au fost un Rolls-Royce şi un concurent proaspăt lansat al lui S-Class. Şi uite că acum am parte de aceeaşi senzaţie magnifică pe un sedan business!

Eram convins că o mare parte din senzaţii îmi vin datorită suspensiei pneumatice a maşinii pe care o condus. Nici n-am întrebat dacă e pneumatică sau nu, asta se simte pur şi simplu, şi mai târziu faptul mi-a fost confirmat. Ceea ce nu ştiam la început e că senzaţiile astea magnifice sunt date de sistemul AIR BODY CONTROL , ce funcţionează împreună cu suspensia pneumatică multi-camerală, pe lângă faptul că dispune de amortizoare cu reacţii ajustabile. Anume el, sistemul ăsta, face magia compensărilor prin multiplele camere de aer şi tehnologii sofisticate. Fără a vă detaliza tehnic prea mult, vă pot spune că un E-Class cu un asemenea sistem vă va da senzaţii divine şi va continua să vă alinte şi să vă fascineze în fiecare zi, atât cât îl veţi avea. De fapt, aş tinde să spun că e mai bine să optaţi pentru un E-Class cu un asemenea sistem, şi în general un E-Class bine dotat, decât un S-Class cu dotări mai precare. Poate suna ciudat, dar e adevărat!

Ei bine, şi cum se simte oare motorul de sub capota maşinii pe care o conduc acum? E un V6 diesel de 3.0 litri, care dezvoltă 258 CP şi 620 Nm, iar cuplul maxim e oferit între 1,600 şi 2,400 rpm. Toate maşinile din testul nostru sunt cuplate la noua cutie de viteze automată cu 9 trepte 9G-TRONIC. În senzaţii de condus, dieselul V6 are o forţă şi o poftă imensă de a te catapulta, dar graţie aceluiaşi sistem AIR BODY CONTROL suspensia compensează obişnuitele înclinări unghiulare ale maşinii, astfel încât din start nu-ţi prea dai seama că maşina accelerează, de fapt, atât de hotărât. Vezi doar acul vitezometrului şi auzi melodia frumoasă a unui diesel modern V6 în puterea turaţiilor mari mari, dar maşina îşi păstrează o stabilitate de curs incredibilă. E-Class 350 d nu te zmunceşte copilăreşte ca să-ţi dea senzaţii puerile, ci te împinge pur şi simplu la viteze ameţitoare într-o manieră de eleganţă şi putere livrată pe tavă fără efort! Risc să mă repet, dar o asemenea senzaţie am avut-o doar la Rolls-Royce, dar acolo aveam un V12 de 6.6 litri sub capotă, în timp ce aici am un diesel V6 de 3.0 litri! Un diesel, dragilor!

Cutia de viteze 9G-TRONIC a învăţat să formeze un tandem excelent cu motoarele, astfel încât toate schimburile ei se produc exact când trebuie, de cele mai multe ori inobservabil dacă nu stai să urmăreşti cifrele de pe cadranele de bord. Puteţi rămâne în regim Confort de condus şi să presaţi mai brusc pedala – motorul şi cutia au suficiente rezerve de potenţial încât să vă catapulteze fără efort într-o clipită. Ah! Cât de mult îmi place motorizarea asta! Deşi e prima pe care o conduc pe noul E-Class, tind să cred deja că e absolut pefectă pentru un confort desăvârşit şi un dinamism extraordinar. Şi aş tinde să vă spun să bifaţi motorizarea asta cu suspensie pneumatică, şi culoare verde, şi interior Designo, dar ştiu că accizele vamale pentru acest motor vor fi cam usturătoare în Moldova şi mai ştiu că toate aceste opţiuni vor aduce preţul maşinii la nivelul unui S-Class binişor dotat. Dar, conducând noul E-Class, am tot mai mult impresia că veţi fi mult mai satisfăcut la bord dacă optaţi pentru un E-Class echipat cu toate aceste bunătăţi, în raport cu un S-Class mai slab dotat.

Care e ţinuta de drum a noului E-Class? Aşteptaţi un alt calificativ decât „impecabilă”? Suspensia aia pneumatică face toată treaba compensărilor, astfel încât pe oriunde ai trece, ai parte de o ţinută exemplară cu traiectorii de precizie admirabilă. Se pot lua viraje strânse, se poate rula cu 200 pe oră pe autostrăzi, se poate merge relaxant pe drumuri dintre oraşe. Construcţia suspensiei, faţă şi spate, ştie să facă totul desăvârşit. O magie inginerească. Nu există capitole de care să te agăţi în dorinţa unei critici aici, nici măcar drumurile cu gropi nu reuşesc să intimideze suspensia, iar în Portugalia am găsit şi astfel de drumuri! Şi ca să încheiem cu câteva cifre senzaţia acestui motor, vă spunem că el accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 5.9 secunde, iar viteza maximă, limitată electronic evident, este de 250 km/h. Formidabilă motorizare! Formidabil model!

Senzaţii în condus – E-Class E 350e, sau E-ul cu sistem plug-in hybrid!

Da, dragii noştri, testul internaţional al noului Mercedes-Benz E-Class ne-a oferit şansa să gustăm şi din motorizarea plug-in hybrid a noului model, cea cu încărcare de la priză. Este oare o asemenea motorizare cu adevărat eficientă? Are ea oare loc şi rost în Moldova?

Principiul funcţionării sistemului e deja unul răspândit în lumea auto şi în gama Mercedes-Benz: un motor pe benzină şi unul electric, cu un set de baterii suficient de mare încât să-i poată asigura maşinii o autonomie pur electrică de vreo 30 km în condiţii de oraş. Puteţi merge pur electric sau puteţi merge în regim automatizat, când pur electric, când combinat, în dependenţă de intenţii şi distanţa ce urmează a fi parcursă. Cert este că nu rămâneţi în drum niciodată – după epuizarea energiei din baterii, maşina se va comporta ca un hibrid clasic, alternând sau combinând în permanenţă propulsia clasică şi cea electrică.

Eu mi-am zis că trebuie să fac cel puţin vreo treizeci şi ceva de kilometri cu el, dar regiunea în care ne aflam era una de coastă a oceanului Atlantic, iar drumurile erau pline de curbe, cu urcuşuri şi coborâşuri! Perfect, mi-am zis, în felul ăsta voi vedea o cifră de consum mult mai apropiată de realitate, nu una de laborator!

Inginerii germani ne-au sfătuit să mergem în regim combinat, nu pur electric, pentru că în regim Eco normal maşina e într-atât de inteligentă, încât foloseşte datele sistemului de navigare, a senzorilor de citire a indicatoarelor rutiere şi chiar a celor ce văd traficul din faţă, încât să recomande cea mai eficientă manieră în condus. Şi o face într-adevăr! Dacă E 300 e simte că urmează o intrare în localitate, unde va trebui oricum să frânaţi, sau dacă vede trafic mai aglomerat în faţa, din cauza căruia va trebui să frânaţi în curând, vă dă două mici impulsuri în pedala acceleraţiei, provocându-vă să ridicaţi piciorul de acolo şi în felul ăsta să folosiţi mai eficient energia inerţiei, încărcând totodată şi bateriile! Practic, maşina ştie de ce va avea parte în continuare şi încearcă să vă ghideze pe calea celui mai eficient consum!

Combinaţia sistemului de propulsie funcţionează mult mai civilizat şi mai rafinat decât ne obişnuiau primii hibrizi Mercedes-Benz. Trecerea de la frânarea regenerativă la cea cu plăcuţele de frână are loc insesizabil, trecerea de la propulsie electrică la cea combinată are loc de asemenea fără zmuncituri sau sunete dominante. De fapt, aproape că nu reuşesc să aud nimic de sub capotă, nici măcar atunci când motorul pe benzină este pornit, şi m-am pomenit de mai multe ori întrebându-mă dacă benzinarul e în funcţiune sau nu. Unicul mod de a afla răspunsul e să priveşti turometrul de pe cadranele digitale de bord. Iar pe lângă asta, E-Class E 300 e îţi arată şi câţi kilometri ai parcurs în total cu motorul pe benzină deconectat şi, desigur, ce consum mediu reuşeşti să înregistrezi. Desigur, vezi şi nivelul bateriei întotdeauna, iar eu am pornit, fireşte, cu bateria plină pe serpentinele astea cu dealuri şi văi.

Maşina e aproape la fel de confortabilă şi nu se simte o diferenţă notabilă de greutate, astfel încât ţinuta rutieră e la fel de bună. Puterea combinată a sistemului este de 286 CP, iar cuplul maxim – de 550 Nm. Din ea, 211 cai-putere şi 350 Nm sunt oferiţi de motorul pe benzină, iar alţi 65 CP şi 440 Nm – de electromotor. Da, caii-putere se cumulează la acest sistem, în timp ce cuplul maxim total e limitat la 550 Nm în regim combinat. Teoretic, maşina asta poate prinde prima sută în doar 6.2 secunde, iar pentru prima sută poate înregistra un consum de 2.1 litri/100 km în regim urban ideal.

Eu însă, conduc maşina asta pe serpentine cu dealuri multe şi lungi. La început m-a bătut ideea să conduc cu maximă eficienţă, ca la un maraton de consum, apoi mi-am zis că voi pierde prea mult timp, şi mă mai aşteaptă alte 3 motorizări, aşa că ar fi mai bine să o conduc ceva mai dinamic, într-un regim mai firesc. Aşa că am condus-o firesc, cu apăsări de frână şi acceleraţie unde se cere, şi viraje trecute mai în viteză unde se putea. Şi cât credeţi că am obţinut până la urmă în cifra de consum? La un moment dat, media mea, cu bateria încă neepuizată, era de vreo 2 litri la sută. Dar pe urmă au urmat şi mai multe urcuşuri, şi maşina a decis că e nevoie de putere combinată, cu funcţionarea motorului pe benzină, iar într-un final şi energia din baterii mi s-a epuizat. Atunci când am revenit la punctul iniţial aveam un consum de benzină de 4.0 litri/100 km.

E mult? E puţin? Noi am spune că e în limita unei eficienţe admirabile, dar probabil dacă aş fi făcut exact 100 km de drum cu maşina asta pe drumuri mai uzuale aş fi obţinut vreo 5-6 litri la sută, la diferenţă nu prea mare de benzinarele sau dieselurile din gamă. Până la urmă plug-in hybrizii oricum se dovedesc a fi mai eficienţi şi mai raţionali pentru cei ce se deplasează preponderent în mediul urban, iar achiziţia unui sedan plug-in hybrid în acest context are sens. În mediul urban, dacă vă veţi mai strădui să încărcaţi bateriile mai des, e real să obţineţi un consum de 2-3 litri/100 km.

Viitorul sună luminos pentru aceste versiuni plug-in hybrid nu doar datorită eficienţei, ci şi datorită trend-ului, modei dacă vreţi. Parcasem maşina asta pe o stradă pentru nişte poze, iar lângă mine trecuse un grup de vreo 10 adolescenţi. Au văzut că e noul E-Class în faţa lor şi au exclamat cu o uşoară admiraţie. Apoi, au văzut inscripţia „PLUG-IN HYBRID” de pe partea laterală a maşinii şi au zis „Hey, that’s the plug-in hybrid!”. De data asta admiraţia a fost uriaşă, de parcă ar fi avut în faţa lor prototipul lui iPhone 7 sau 8 şi ar fi fost primii, care l-ar fi văzut! „That’s so cool!” – suna într-una din gura lor! Ăştia sunt viitorii cumpărători de maşini, dragii noştri, la nivel european şi mai apoi mondial, iar peste 10-20 de ani „cool” vor fi doar aceste motorizări, restul rămânând n işte chestii de nişă.

Senzaţii în condus – E-Class E 300

Am revenit la „baza” noastră mediatică de pe Circuitul Estoril. Ah, da, nu v-am spus, dar centrul acestui test drive e chiar un circuit sportiv. Deocamdată de aici pornim şi aici revenim în traseele noastre pe drumurile publice, dar pentru „mai încolo” ne sunt rezervate nişte condimente şi pe circuit!...

Ei bine, mi-am zis că ar fi cazul să continui explorarea noului Mercedes-Benz E-Class cu o motorizare în ipostază Avantgarde, ca să simt mai bine diferenţa de senzaţii după cele două Exclusive Line conduse până acum. Aşa că am luat în mâini un E-Class E 300 de un roşu intens şi frumos, în ipostază Avantgarde!

Nu-ţi ia decât o sută-două de metri să constaţi o diferenţă majoră între senzaţiile pe care le-am experimentat mai devreme în E-Class-ul în ipostază Exclusive Line, cu suspensie pneumatică şi AIR BODY CONTROL şi acest E-Class în ipostază Avantgarde, fără magicul sistem, dar cu amortizoare cu reacţii adaptive totuşi.

Am simţit de această dată o legătură mai directă cu volanul, necizelată de sistemul magic al suspensiei, dar cel puţin la fel de plăcută. Am simţit şi reacţii fizice mai naturale ale suspensiei, care e în continuare excelent de manevrabilă, dar deja fără senzaţia aia de plutire. De fapt, m-am simţit exact ca la volanul C-Class-ului în ipostază Avantgarde pe care am onoarea să-l conduc zi de zi! Acest E-Class E 300 se simte la fel de natural, la fel de savuros în condus şi, la fel ca şi pe C-Class, suspensia Avantgarde e un pic mai dură la abordarea denivelărilor mai sacadate, dar foarte capabilă de absorbţii şi confortabilă pe denivelări mai lungi. Într-un cuvânt, aproape identic ca şi C-Class, pe care noi l-am numit, la momentul lansării lui, unul din cele mai bune modele lansate de Mercedes-Benz în ultimii ani. Atunci când le-am împărtăşit germanilor această senzaţie, ei m-au corectat cu umor fin „nu E-Class-ul se simte ca C-Class, ci C-Class-ul ca E-Class, într-atât de bun am făcut noi C-Class-ul actual!”. Nostim şi adevărat în acelaşi timp, dar cert e că n-are cum să nu ne placă aceste senzaţii pe E-Class, dacă le îndrăgim atât de mult pe C. Totuşi, pentru un E-Class mi se pare mai indicat să mergeţi pe confortul ăla plutitor de pe Exclusive Line, eventual cu AIR BODY CONTROL.

Dar cu ce poftă împinge motorul E 300 de sub capotă? Nu vă lăsaţi manipulaţi de indice, acolo nu e un motor de 3.0 litri, ci unul de 2.0 litri turbo, cam cum se întâmplă peste tot în lumea auto civilizată de astăzi. Şi acel motor, cu 4 cilindri în linie, livrează 245 CP şi 370 Nm. Parametri deloc neglijabili, deci, care pot fi uşor puşi la treabă! Din nou, cutia de 9 trepte face un tandem bun cu motorul, deşi cu dieselul V6 părea şi mai bine închegată. Totuşi, un E 300 poate fi alergat redepe şi bine, împingându-vă în scaun destul de bine la turaţii mai mari. Şi efectul de turbolag e aproape absent, doar că odată inclusă în acţiune, turboaspirarea îţi poate da un şut mult mai impresionant decât pe alte ipostaze ale acestui motor, încercat de noi pe alte modele mai înainte. Combinaţia asta de E 300 şi dotare Avangarde e cu siguranţă pentri cei ce vor senzaţii mai puritane, mai sportive oarecum, mai nefiltrate şi necizelate. Poate mai mecanice chiar, iar E-Class E 300 demonstrează că şi scheletul mecanic al modelului, fără cizelări tehnologice, poate fi la fel de savuros!

Senzaţii în condus – E-Class E 400 4MATIC

Uite că a venit şi rândul cireşei de pe tort pentru mine. Un E-Class cu motor V6 biturbo de 3.0 litri nu poate fi decât o adevărată bijuterie, veţi spune. Şi veţi avea dreptate!

Maşina asta e atât de setoasă de a-şi dezlănţui puterea! Iar odată dezlănţuiţi, cei 333 CP şi 480 Nm se descurcă în doi timpi şi trei mişcări cu dimensiunile şi greutatea unui E-Class, împingându-te în scaun imediat. Mai mult ca atât, E 400 4MATIC din mâinile mele vine în interpretare AMG, cu suspensie un pic mai rigidă, iar datorită acesteia şi tracţiunii integrale, toată această putere imensă e pusă excelent de bine pe asfalt!

Dacă vrei să tragi o traiectorie de precizie milimetrică într-un viraj, o poţi face cu multă intuitivitate şi mai ales cu plăcere! Maşina răspunde imediat la apăsările pedalei de acceleraţie, în orice regim, iar motorul, cutia şi sistemul de tracţiune integrală fac un tandem ideal. Mai mult ca atât, în regim Sport+ E 400 4MATIC scoate un sunet fioros de bypass al turbinei de fiecare dată când iei piciorul de pe pedala acceleraţiei! E atât de plăcut să auzi motorul ăla pufnind o dată în plus după ce l-ai turat un pic şi-ai luat piciorul de pe accelerator!

Combinaţia asta e vârful suprem pentru cei ce vor un dinamism de sportcar, fără a merge în tabăra viitorul E-Class AMG. E o maşină care te copleşeşte prin putere şi prin pofta cu care ţi-o dă şi te împinge la propriu, mecanic, în scaunele AMG cu suport lateral bun. Iar partea cea mai frumoasă e că totul se petrece cu o plăcere imensă în condus! Dacă veţi dori să treceţi un viraj nu cu precizie, ci cu un derapaj controlat, veţi putea-o face chiar şi cu tracţiunea integrală! Cu o asemenea putere, micile supravirări sunt floarea la ureche, iar atunci când îi dai unghiul corect, sistemul 4MATIC dă mai multă putere punţii spate, ajutându-ţi aceste intenţii. Şi unde mai pui că în acelaşi regim Sport+ ESP-ul intervine mai puţin, permiţându-ţi aceste mici distracţii de băieţaş neastâmpărat cu aspect de om serios de afaceri... La ieşirea dintr-un sens giratoriu am apăsat cu poftă pedala acceleraţiei şi E-Class-ul meu E 400 4MATIC a plecat cu poftă într-un scurt derapaj al punţii spate! Câtă plăcere! Încă o dată mă minunez cât de diferit poate fi E-Class de la o motorizare la alta, de la o ipostază la alta! De parcă am vorbi de modele total diferite, toate excelente, dar axate spre clienţi total diferiţi ca profil şi caracter!

În seara acestei prime zile am condus şi spre centrul Lisabonei E 400 4MATIC. Da, am simţit o continuă plăcere în condus, indiferent de viteza cu care rulam şi tipul drumului pe care circulam – autostrăzi, drumuri extra-urbane şi chiar ambuteiajele de seară ale unei capitale. Consumul a fost mare, fireşte, dar am şi chinuit motorul ăsta în plăcere deplină. Ajungeam la destinaţie cu 16.5 litri/100 km, dar vă zic asta aşa, în treacăt, pentru că ştiu că nici unui viitor propritar al acestei verisuni nu-i va păsa de numărul litrilor la sută, simţind plăcerea condusului de la volan. Şi acum mă văd nevoit să sar un pic de cronologia evenimentelor, peste dimineaţa următoare, în care am luat o motorizare diesel la test şi să continui relatarea experienţelor mele cu E 400 4MATIC de pe circuit, din amiaza zilei următoare. Ploua tare de tot, cu găleata cum am spune noi, şi circuitul Estoril avea carosabilul ca de gheaţă pe el! Şi uite că în sfârşit m-am pomenit cu aceeaşi ipostază E 400 4MATIC AMG Line, de un gri mat, pe circuitul ăsta ud de tot! Carosabilul ud era într-atât de alunecos, încât provocarea unui derapaj era o floare la oreche, cu atât amar de putere în roţi! Eram în regim Sport+, aşa că maşina îmi permitea mici nebunii şi cu fiecare nou viraj mă jucam cu pedala acceleraţiei şi volanul, aruncând maşina cu uşurinţă în drifturi frumoase şi perfect controlabile. E atât de informativ acest E-Class E 400 încât m-am conectat din prima cu el, simţind exact de câtă apăsară a pedalei are nevoie, de unghiul al volanului, fără nici măcar o greşeală sau o scăpare iniţială de bun venit. Nu, maşina asta comunică mai bine ca un sport car şi o simţi prin fiecare încheietură, şi ştii exact ce va face în clipa următoare, şi, fireşte, cum să-i ajustezi tu comenzile cu precizie pentru a duce exact cum vrei şi pe unde vrei! Fantastică maşină! În acel moment, pe Circuitul Estoril, mi-am zis că n-am cunoscut în viaţa mea o maşină mai ascultătoare şi mai informativă pentru drifturi pentru condiţii atât de umede! Ah, ce maşină, ce motor, ce sistem de tracţiune integrală! E o precizie de diamant aici! E absolut senzaţional E-Class-ul în ipostaza asta!

Senzaţii în condus – E-Class E 220d, cu noul motor diesel OM654

Cei de la Mercedes-Benz au avut până acum proaspătul motor de 2.1 litri diesel, montat în diverse versiuni de putere pe tot soiul de motorizări diesel, pe aproape toate modelele relavante. Acel propulsor şi-a câştigat repede faima şi aprecierea, dar uite că acum germanii au creat un nou motor diesel, de 1,950 cm cubi, care debutează pentru prima dată anume pe noua generaţie E-Class! Şi noi avem ocazia să-l testăm acum!

Am pornit dis-de-dimineaţă, în cea de-a doua zi, la volanul primului E 220d probat de mine. Trebuia să ne facem ieşirea din oraş prin ambuteiajele matinale din centrul Lisabonei, aşa că am tot înaintat în ambuteiaje uriaşe preţ de vreo jumătate de oră, iar la final aveam o medie de consum de doar 6.7 litri/100 km. Am ajuns la destinaţia finală din afara oraşului cu puţin peste 6 la sută, în condiţii atât de aglomerate!

Motorul e extrem de silenţios şi ritmic la turaţii joase şi moderate. În oraş nu-l auzi deloc, funcţionând pe fundal, undeva sub capotă. Are un dinamism foarte bun, cei 400 Nm de cuplu maxim fiind oferiţi încă de la 1,600 rpm. Această elasticitate se simte în condus real, astfel încât motorul răspunde repede la apăsările mai intense de acceleraţie. Doar că, odată ce urcă în turaţii, el devine mai sonor, iar sunetul lui pe la vreo 3,000-4,000 rpm e un pic mai trăncănitor şi mai răguşit, simţindu-se natura de diesel şi cilindreea nouă, mai mică, pentru Mercedes-Benz. Şi totuşi, motorul urcă pofticios în turaţii, iar odată trezit, împinge maşina foarte vioi. La drept vorbind, acest motor va fi cu siguranţă un bestseller în gama lui E-Class, pentru că reprezintă poate cel mai raţional amalgam de dinamism şi eficienţă excelentă. Îl putem recomanda şi pentru Moldova, asigurându-vă că nu se simte nicidecum anemic. Nici nu are cum, sprintul de pe loc până la 100 km/h se realizează doar în 7.3 secunde, domnilor! Deci e un propulsor cât se poate de dinamic şi raţional! Puteţi opta împăcaţi pentru el, vă va ajunge putere şi pentru galopuri la drum lung, şi pentru depăşiri rapizi! Iar eficienţa lui la drum lung va fi siguranţă de vreo 4 litri şi ceva la sută în condiţii reale, dacă în ambuteiaje urbane noi am obţinut 6 şi un pic!

Ulterior, după experienţele de circuit menţionate mai sus, am mai luat un alt E 220d pentru o tură pe coasta Atlanticului. Ne doream să vedem dinamismul lui în condiţii mai extreme, dar şi consumul. Am mers din nou pe serpentine cu diferenţe de nivel şi multe frânări şi accelerări, ca să ne asigurăm că noul propulsor diesel face o treabă bună! Şi o face! Nu uitaţi că mai există un buton Sport şi Sport+ pe tunelul central, aşa că şi dinamismul bun poate fi accentuat mai departe!

La final, am ajuns cu un consum de 5.9 litri/100 km, după un asemenea sprint. Excelentă eficienţă! Cu siguranţă motorul ăsta va fi printre cele mai populare în famiia noului E-Class!

Bonus hi-tech nr.1: Intelligent Drive sau cum am testat pe propria piele sisteme de siguranţă

Circuitul Estoril n-a fost doar locul în care am gonit pe ploaie cu E 400 4MATIC, ci şi un teren de demonstraţie a tehnologiilor de pe noul Mercedes-Benz E-Class, în speţă a celor ce ţin de siguranţă. Or, noul Mercedes-Benz E-Class se lansează cu un slogan sonor, cu pretenţii mari, de a fi „o capodoperă a inteligenţei”, iar de după cortină inginerii care au lucrat la ei ne spun direct că maşina asta e cea mai complexă şi mai inteligentă din lume plin interacţiunea tehnologiilor de care dispune! Oare?

De ceva ani încoace maşinile încep a adopta sisteme de frânare autonomă în cazul riscului unui accident. Primele astfel de sisteme mai dădeau şi greş uneori, acţionând frânele la maxim la vederea unui pod înaintea unui viraj, sau pur şi simplu la sesizarea unui obiect care îi părea maşinii drept obstacol. Chiar noi am păţit-o de câteva ori cu câţiva ani în urmă. Acum imaginaţi-vă dacă vă urmează o altă maşină, când automobilul Dvs. frânează la maxim...

Mercedes-Benz a păşit rapid prin evoluţia acestei tehnologii, însă, astfel încât a perfecţionat-o şi a integrat-o cu altele până la un nivel greu de crezut. C-Class-ul nostru redacţional, spre exemplu, nu a frânat din greşeală niciodată în aproape 2 ani de exploatare, şi unica dată când a frânat a fost atunci când un pieton a trecut în fugă la vreo 30 metri în faţa maşinii, iar atunci când maşina a simţit că pericolul a trecut, a eliberat frânele fără a opri vehiculul de tot. E mai sigur aşa – dacă nu mai există pericolul în faţă, nu mai există nici necesitatea frânării, şi deci minimizăm riscul să ne ajungă cineva din urmă.

Dar noul E-Class a dus toate aceste tehnologii la un nivel cu totul incredibil. Acum noul model poate conduce, practic, autonom! E-Class ştie unde se află graţie sistemului de navigare, inclusiv pe ce fel de drum – urban, extraurban sau o autostradă şi cu câte benzi este acel drum. Pe lângă asta, senzorii lui văd semnele de circulaţie, inclusiv pe cele temporare sau recent instalate. Maşina mai ştie totul şi despre traficul ce o înconjoară – în faţă, în spate şi pe lateral. Ea vede şi benzile de circulaţie, chiar dacă nu sunt tocmai perfect desenate. În cazul în care acestea sunt mai slabe, ea e suficient de inteligentă să urmeze vehiculul din faţă pe o traiectorie sigură. Toate astea dacă activaţi pilotul automat, fireşte. Dar pe noi ne interesează acum sistemele de siguranţă, pe care am fost puşi să le testăm pe propria piele pe circuit.

Conducem neatent şi migrăm spre banda alăturată? Maşina vă va anunţa, dacă e vorba de o linie întreruptă şi nu există un risc prea mare, spre exemplu o maşină în zona unghiului mort. Dacă există, sau dacă e o linie neîntreruptă,
maşina va frâna două roţi din partea opusă şi astfel vă va readuce înapoi pe banda Dvs. Observaţi că nu intervine în volan direct, ci prin frânarea roţilor, explicaţia venind de la o posibilă reacţie a şoferului de a roti invers la volanul atunci când se intervine la el. Acelaşi lucru se întâmplă când părăsiţi banda şi aveţi un trafic din întâmpinare, sunteţi repus pe banda iniţială şi astfel se evită o posibilă coliziune parţial frontală. Am experimentat toate acestea pe propria piele pe circuit, cu ajutorul unor vehicule cu nişte zone moi prevăzute pentru un eventual impact uşor, dar E-Class n-a greşit niciodată.

Apoi, imaginaţi-vă că mergeţi pe o autostradă şi brusc în faţa Dvs. apare un ambuteiaj. Maşina e suficient de inteligentă să analizeze dacă există şansa să faceţi o ocolire de urgenţă pe stânga sau pe dreapta şi va aştepta primul impuls în volan din partea Dvs., pentru a vă asista cu frânele şi cu suspensia să o faceţi cât mai precis. Dacă nu există o astfel de şansă, ea va şti imediat asta şi va acţiona imediat frânele, iniţial cu forţă intensă, dar nu maximă, apoi maximă, făcând şi flash-uri cu stopurile celor din spate. Apropo, în acest proces ea va avea grijă maximă de cei din spate pentru a-i pune într-un risc cât mai mic de coliziune cu Dvs. Dacă în primul caz al posibilităţii de evitare şoferul nu va reacţiona, maşina va frâna până la urmă în linie dreaptă.

O logică similară este aplicată şi pietonilor! Maşina îi vede şi îi sesizează, iar dacă mişcarea lor e cam riscantă, pe cadranele de bord apare un sfat de atenţie sporită la pietoni. Dacă un pieton sare în faţa Dvs., ea va acţiona similar cu situaţia de mai sus – dacă va considera că există şansa unei ocoliri, va fi pregătită să vă asiste, însă va aştepta primul impuls în volan din partea Dvs., iar dacă nu – va acţiona frânele pur şi simpu. Senzorii şi logica maşinii sunt atât de avansaţi, încât Mercedes-Benz îndrăzneşte să spună că aproape toate coliziunile posibile cu vreun pieton până la viteze de vreo 60-65 km/h ar trebui să fie evitate sau cel puţin să se soldeze cu un contact absolut gentil cu pietonul, fără a-l trauma.

Un alt sistem de siguranţă admirabil ţine de traficul în intersecţii, perpendicular direcţiei Dvs. de înaintare. Vă taie o maşină calea, aşa cum ne-a tăiat şi nouă o machetă! Ce-i de făcut? Maşina va analiza traiectoria proprie şi a celeilalte maşini, inclusiv schimbările convulsive care pot apărea şi va lua decizia dacă e cazul să frâneze şi cât anume! În prima încercare, acolo unde şansa de impact era de sută la sută, E-Class-ul nostru a frânat până la oprirea completă. Apoi maşina e ieşit înaintea noastră ceva mai devreme şi am tras o sperietură zdravănă, pentru că noi eram convinşi că o lovim. Însă E-Class a fost mai precis în calcule decât noi şi a ştiut că celălalt vehicul va reuşi să treacă la câţiva centimetri rezervă, aşa că n-a frânat deloc! Uh! Am trecut ca prin urechea acului!

Apoi, vehiculul de pe traiectorie perdendiculară a trecută un pic mai târziu, aşa încât maşina a calculat că-i lovim spatele dacă înaintăm în acelaşi ritm. Aşa că a frânat doar puţin, cât să ne reducă viteza încât celălalt vehicul să reuşească să treacă, după care a eliberat frânele, evitând impactul. Dn nou, o frână completă ar putea crea un alt accident din urma lui E-Class, aşa că dacă nu mai e nevoie de frână, ea nu se aplică!

Senzaţional! Şi e senzaţional când simţi toate aceste calcule şi decizii inteligente ale maşinii pe propria piele!


Bonus hi-tech nr.2: Faruri Full-LED de înaltă rezoluţie

A apărut relativ recent în lumea auto, dar tehnologia farurilor full LED adaptive inteligente şi-a câştigat repede un statut ce a trecut din tabăra confortului unei lumini bune, clare şi eficiente, în cea a siguranţei, or vizibilitatea bună e un factor esenţial de siguranţă. Chiar noi, în redacţie, experimentăm farurile full LED Mercedes-Benz pe C-Class-ul redacţional şi, pe fiecare nou model pe care îl testăm, indiferent de marcă, vă sfătuim să optaţi pentru acest tip de faruri, întrucât vă ajută enorm să conduceţi sigur în condiţii de noapte!

Dar tehnologia farurilor full LED a evoluat şi mai mult pe noul E-Class, chiar şi în compraţie cu proaspătul C-Class. La C-Class sunt folosite actuatoare mecanice, care dirijează unghiul lentilelor, iar LED-urile parţial stinse sau aprinse, în combinaţie cu actuatoarele, formează şi dirijează acele celule de umbră. La E-Class nu mai există actuatoare, în schimb LED-urile sunt tocmai 84 la număr, toate proiectate prin lentila principală, de unde şi denumirea „de înaltă rezoluţie”. Fiind atât de multe la număr, se pot stinge şi aprinde într-o lungă succesivitate, fără a fi nevoie de mişcarea vreunei lentile, obţinând un efect cel puţin la fel de bun.

Din nou, farurile inteligente primesc informaţii de la sistemul de navigare, dar şi de la senzorii maşinii şi-şi adaptează logica în dependenţă de unde şi cum conduceţi. Dacă sunteţi în oraş, lumina va fi răspândită mai mult pe lăţime. Dacă sunteţi în afara lui, fasciculele vor avea o logică adaptată, luminându-vă şi zona laterală dreapta, spre exemplu, dacă mergeţi pe un drum extraurban împădurit, ca să vă asiguraţi că vedeţi din timp eventuale animale. Dacă aveţi în faţa Dvs. un indicator rutier, pe care farurile cu faza lungă l-ar putea lumina prea tare pentru a fi citeţ, maşina va reduce un pic intensitatea în zona indicatorului, exact cât să devină mai clar şi mai citeţ pentru Dvs! Mai mult ca atât, dacă plouă şi aveţi o
maşină în întâmpinare, chiar şi luminile fazei scurte ce bat în jos, într-o zonă udă, spre exemplu, pot genera reflecţii orbitoare pentru acel şofer, iar E-Class-ul ştie acum să calculeze aceste situaţii şi să reducă, dacă e nevoie, intensitatea luminii în zona de reflecţie! Doamne, câte tehnologii şi câtă integrare între ele! Dacă germanii se pricep cu adevărat la ceva, e la crearea unor sisteme organizate, iar inginerii Mercedes-Benz au creat probabil cel mai integru sistem de tehnologii avansate de la bordul unei maşini!

Bonus hi-tech nr. 3: Încă un milion de alte tehnologii

Aoleu! Mai există tehnologii în maşina asta? Se pare că da, pentru că inginerii Mercedes-Benz au spus un mare adevăr despre noul lor E-Class şi despre maşini în general: automobil este astăzi cea mai inteligentă şi mai complexă creaţie hi-tech.

V-am tot spus de sisteme de siguranţă şi evitări inteligente de situaţii. Dar aflaţi că maşina poate comunica altor maşini observarea sau implicarea într-un accident, prin intermediul unor servere în regim cloud ale Mercedes-Benz. Astfel, o altă maşină ce se apropie de după colţ va şti că va întâmpina în cale un accident. Dacă se întâmplă un accident, veţi fi protejat, evident, de o structură inteligentă şi de multiple airbag-uri, dar dacă maşina simte că va fi lovită lateral, spre exemplu, ea vă împinge brusc din scaun în direcţia opusă coliziunii, pentru a vă feri corpul la câţiva centimetri preţioşi de la zona impactului, care pot face o diferenţă uriaşă. Iar pe bancheta din spate, se poate opta pentru centuri cu airbag-uri, la fel ca în S-Class.

Iar pentru ca accidentele să fie minimizate, maşina a fost învăţată să detecteze avansat nivelul Dvs. de oboseală, nu doar prin scurgerea timpului, ci şi prin observarea manevrelor pe care le efectuaţi.

Şi apoi, pilotul ăsta automat e practic un conglomerat de tehnologii ce-i permit maşinii să se conducă singură. Doar că, deocamdată tot Dvs. purtaţi
responsabilitate de tot ce se întâmplă şi nu puteţi părăsi volanul... Dar, spre exemplu, dacă ţineţi două secunde indicatorul stânga conectat şi maşina va şti că se află pe un drum cu cel puţin două benzi, şi va constata că banda alăturată e liberă şi că e clar conturată, va schimba ea singură banda pentru Dvs.! Şi poate face asta pe drumurile publice, dragii noştri, drumuri recunoscute de sistemul de navigare.

Şi apoi, cu toată suita te tehnologii multimedia de la bord, lista inteligenţei hi-tech a noului E-Class nu se limitează doar la dotări de siguranţă. Aceeaşi senzori şi sistemul de navigare, spre exemplu, îi spun maşinii în regim Eco dacă se merită să decupleze transmisia în regim de coasting, sau nu. La bord
puteţi avea masaj de diferite intensităţi şi tipuri, conectivitate cu tot soiul de device-uri, servicii online şi cred că aproape tot ce vă vine în minte pentru o călătorie cu maşina!

Iar când ajungeţi acasă şi vreţi să daţi maşina în garaj, puteţi coborî din ea şi folosi telefonul ca să o parcaţi. Rotiţi un cerculeţ grafic pe ecranul telefonului, iar maşina intră încetişor în garaj, ferindu-se şi de bicicleta copilului de acolo sau de vreun dulap, şi-şi face loc printre obstacole pentru poziţia perfectă. Iar dimineaţa o scoateţi înapoi, în mod similar. Ca un fel de maşină cu telecomandă, domnilor! E absolut incredibilă, nici în romanele Science Fiction nu s-a prezis atâta tehnologie pe o maşină!


Cât costă noul Mercedes-Benz E-Class în Moldova?

Deoacamdată, în lista motorizărilor disponibile spre comandă imediată în Moldova, dar alte pieţe europene, sunt doar 3 motorizări ale noului E-Class: E 200, E 220d şi E 350d. E 200 e cel mai accesibil dintre ele în Moldova, pornind de la 37,200 euro. Motorizarea E 220d, cu noul propulsor diesel sub capotă, porneşte de la 39,400 euro, iar V6-le diesel de 3.0 litri de pe motorizarea E 350d porneşte de la 56,550 euro. Preţurile lui E 300, E 350e şi E 400 4MATIC nu se cunosc la momentul publicării acestui articol, dar ar trebui să devină cunoscute cât de curând.

VERDICT: Noua generaţie Mercedes-Benz E-Class W213

Ce maşină! Ce avalanşă de impresii! Ce suită de tehnologii, care să conlucreze între ele! După ce-am vorbit şi am experimentat toate aceste tehnologii, primul verdict care poate fi pronunţat imediat, fără echivoc, este că Mercedes-Benz E-Class este cu adevărat cel mai inteligent sedan business din lume. Modelul ăsta nu doar că se ridică la tăria declaraţiilor din slogane, dar pe fundalul tuturor tehnologiilor, sloganul ăla pare deja cam modest...

Noul Mercedes-Benz E-Class e o maşină nemaipomenită, dragii noştri, o maşină care scrie istorie aici şi acum. E maşina în care primul cuvânt pe care l-am scos atunci când am urcat la bord a fost „WOW!”, şi tot el a fost şi ultimul cuvânt pe care l-am pronunţat după două zile, când am coborât din ultima maşină de test! Tot „WOW!” am spus şi sunt profund convins că tot „WOW!” vor zice de mii de ori viitorii proprietari ai acestui model, pe toată durata exploatării lui!

La primul test cu C-Class W205 spuneam că modelul ăla este impresionant de polivalent prin ipostazele sale – Exclusive Line, Avantgarde şi AMG Line – dar şi prin modificările enorme de comportament dintre regimurile de condus Comfort, Eco, Sport şi Sport+. Noul E-Class duce toată această filosofie şi mai departe, astfel încât un E-Class Exclusive Line se simte absolut diferit de unul Avantgarde sau altul AMG Line. Şi toate sunt senzaţional de bune, într-atât de bune, încât poţi alege doar cu inima şi cu caracterul tău. Iar regimurile Comfort, Eco, Sport şi Sport+ completează şi mai mult această polivalenţă uimitoare. După mine, confortul suprem şi eleganţa unei interpetări Exclusive Line, cu suspensie plenumatică multi-camerală AIR BODY CONTROL înseamnă întruchiparea absolută a luxului şi confortului plutitor, din acest segment, iar dacă mai aveţi şansa să bifaţi un interior Designo, veţi avea o bijuterie supremă în garaj. În acelaşi timp, mi-a plăcut nebunia lui E 400 4MATIC şi pofta lui de dinamism şi de drift, în pofida tracţiunii integrale – şi toate într-o ipostază cu look AMG şi un interior în stilul fibrei de carbon. E greu să alegi între mulţimea asta de opţiuni perfecte! Şi în acelaşi timp, îmi dau în seama că în viaţa reală întotdeauna există restricţii de buget şi cei mai mulţi vor alege un E 220d, dar partea bună e că şi acolo vă puteţi pune un interior Designo şi toate dotările de top la bord! E un motor plăcut şi dinamic, până la urmă, aşa că puteţi opta cu curaj pentru un E 220d!

Dacă am pune note maşinii ăsteia, nici măcar nota 10 din 10 nu ne-ar părea suficientă. Este nemaipomenit de bună! Maşina asta întruchipează mai bine ca oricare alta sloganul ăla sonor „The Best of Nothing”. Au făcut o maşină extraordinară germanii ăştia... Trebuie să o spunem din nou: E-Class este, din nou, unui din cele mai BUNE modele create în ultimii ani de Mercedes-Benz, depăşindu-l, fireşte, pe cel pe care noi l-am nominalizat anterior cu expresia asta, C-Class-ul. Da, E-Class-ul e noul vârf al perfecţiunii! Şi, din păcate sau din fericire, maşina asta şi-a devansat imediat concurenţii din segment. Nu, ea nu mai concurează cu nici unul dintre ei. Concurentul ei principal este chiar S-Class... Şi mi s-a fortificat tot mai mult ideea că e mai indicat să optaţi pentru un E-Class super dotat decât pentru un S-Class, pentru că veţi beneficia de un confort cel puţin la fel de bun. Doar dacă spaţiul banchetei spate din S-Class e absolut necesar, rămâneţi la limuzina de top, pentru că E-Class nu poate să vă ofere asta, dar, în rest, E-Class-ul e alegerea noastră. Într-atât de bun e!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (187 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter