Noul Porsche 911 Carrera S
10 Februarie 2016
Există maşini, care să te ducă plăcut din punctul A în punctul B, şi există vise pe patru roţi. Există maşini pe care le alegi uitându-te la concurenţi, analizând raţional avantajele şi dezavantajele. Dar visele nu pot concura decât cu ele însele, autodepăşindu-se cu fiecare
nouă realizare. Iar în viaţa asta, eşti cu atât mai fericit, cu cât reuşeşti să-ţi realizezi mai multe vise şi aspiraţii. Or, atunci când treci de o anumită vârstă, sesizezi că viaţa trăită exclusiv în goana
după raţionamente stricte nu-ţi poate aduce satisfacţia aia specială, intensă, pe care o trăieşti atunci când îţi transpui în realitate un vis. Poate de asta bărbaţii
de după 40 de ani preferă frecvent să-şi cumpere un Porsche. Pentru că-şi amintesc de visele din copilărie, când zumzăiau motoare performante şi-şi spuneau „când voi fi mare, voi avea o maşină ca asta”. Pentru că-şi amintesc posterele de pe pereţii camerei de adolescent, în care priveau cu dorinţă
la coupe-ul ăla super sportiv şi-şi imaginau cât de bine le-ar sta să o conducă la turaţii maxime. Iar la un moment dat, în viaţă, constată că, în goana după multă muncă şi edificarea ierarhiei carierei şi a vieţii, au uitat de propriile vise, punându-le pentru mai apoi, pe unul din rafturile deja prăfuite din bucătăria sufletului lor. Şi atunci îşi iau inima în dinţi, suflă praful de pe acele vise, şi merg să şi le
împlinească, uneori neînţeleşi de nimeni, alteori acuzaţi de fapte iraţionale. Dar visele se transpun în realitate nu pentru alţii, ci pentru copilul din sufletul tău. Aşa că, odată suflat praful de pe raftul cu vise din adâncurile fiinţei tale, la vârsta aia corectă, sunt mari şansele să te aciuezi învârtind cu mâna stângă cheia unui Porsche 911 şi demarând din faţa unui showroom la volanului visului tău.
De ce anume Porsche 911? Pentru că visele sunt perfecţioniste prin definiţie. Nu prea poţi visa la mediocrităţi, nu prea poţi să-ţi doreşti drept ţintă jumătăţi de măsură. „Ah, când o să fiu mare vreau o maşină aşa, un pic sportivă şi un pic plăcută în condus”. Aţi auzit vreodată vreun copil spunând asta? Nu, pentru că visăm cu toţii la superlativ. „Când voi fi mare vreau maşina aia super sportivă, super frumoasă, super
plăcută în condus şi aproape că mă şi imaginez pe mine însumi la volanul ei!”. Iar Porsche 911 e maşina născută, la rândul ei dintr-un vis perfecţionist. Vă spuneam noi zilele trecute că Ferdinand Porsche, geniul inginer care a pornit tot ceea ce înseamnă astăzi marca Porsche, a avut o abordare cu totul specială la începuturi. „Întâi de toate, m-am uitat în jur să găsesc maşina la care visam, dar ea nu exista”, aşa că geniul
ingineresc a creat-o, pe ea, maşina visului lui perfecţionist. Şi-a perfecţionat creaţiile toată viaţa lui, iar astăzi descendenţii maestrului continuă aceeaşi filosofie a perfecţiunii inginereşti. Prin urmare, o maşină născută dintr-un vis, care se autodepăşeşte generaţie cu generaţie şi se perfecţionează cu fiecare nouă lansare, este însăşi visul.
Iar acum visul a ajuns la o împrospătare de mijloc de carieră. Da, Porsche 911 a beneficiat de un facelift, destul de discret pe exterior, dar mult mai consistent pe interior. Versiunea pe care am testat-o noi, în premieră pentru Moldova – Porsche 911 Carrera S – a beneficiat poate de cele mai curioase şi mai intrigante modificări tehnice odată
cu facelift-ul. Dacă înainte de împrospătare 911 Carrera S era propulsată de un motor aspirat natural de 3.8 litri, atunci odată cu faceliftul modelul a primit un nou motor turboaspirat de 3.0 litri! Da, stimaţi gentlemani, Porsche 911 are de acum şi pe versiunile Carrera şi Carrera S motoare turbo! Să vedem cum se simte asta pe viu! Să conducem visul!
Prezenţă

Cei care nu se numără printre fanii aprigi ai mărcii Porsche au uneori dificultăţi în a observa modificările aduse lui 911 de la o generaţie la alta – într-atât de discret şi evolutiv se schimbă designul modelului – iar dacă vorbim de modificări operate odată cu
facelift-ul, atunci doar marii admiratori le vor observa. E vorba de mici detalii la bara de protecţie frontală, apariţia unor noi fâşii de LED-uri de zi, iar bara de protecţie spate, pe lângă profilul uşor modificat, a primit două prize de aer pentru evacuarea aerului cald de la intercooler-ele motorului. Tot la posterior se poate vedea şi un
nou capac al motorului, cu inspiraţie de la modelele clasice Porsche. Şi blocurile optice spate sunt foarte subtil actualizate, în special în partea dinspre centrul posteriorului. Toate aceste modificări au împrospătat discret modelul, dar i-au păstrat intactă personalitatea, or, tocmai asta e esenţialul lui Porsche 911. Şi proprietarii lui 911 de dinainte de facelift pot fi
liniştiţi, exemplarele lor nu par deja expirate din cauza unui facelift major, cum se întâmplă adeseori în lumea auto, ci îşi păstrează valoarea. Cu siguranţă Porsche 911 e modelul care se mândreşte cel mai mult cu predecesorii săi, ediţie după ediţie, şi, cel mai important, reuşeşte întotdeauna să ducă povestea mai departe cu aceeaşi demnitate!
Ambianţă interioară

Modificările de interior sunt la fel de subtile ca şi la exterior, ele referindu-se în special la un nou volan, cu schelet vizual metalic, asemeni celui de la Porsche Macan. Şi trebuie să
recunoaştem imediat – noul volan i se potriveşte lui 911 cum nu se poate mai bine! Pare că el emană conexiunea directă cu întreaga esenţă a maşinii!
Pe consola centrală a apărut un nou sistem multimedia, cu o calitate grafică impecabilă şi cu posibilităţi de conectivitate extraordinare, conţinând până şi opţiunea Apple CarPlay. Butoanele din jurul acestui sistem au
fost atualizate, odată cu el, iar logica de funcţionare pare mult mai intuitivă şi mai coerentă. Eh, iar cât priveşte calitatea materialelor, este în plus să mai menţionăm că totul e la un nivel
desăvârşit până la
absolut, fie că vorbim
de materialele bordului,
pielea de pe scaune sau
orice alt component din
habitaclu. Exemplarul
din test vine cu nişte
inserţii frumoase în
maniera fibrei de
carbon şi cu trapă
panoramică în plafon, care sporeşte senzaţia de spaţiu. În faţă încap bine ocupanţi de orice statură, şi nici urcatul sau coborâtul dintr-un coupe sportiv scund nu e dificil. În spate pot sta doar cei foarte supli sau cei de o vârstă mai mică, dar asta e firesc într-un 911, un model care se declară a avea două locuri plus două, adică cele din spate au un loc auxiliar. Şi totuşi, ca să nu vă
lăsăm vreo urmă de îndoială, vă spunem că unicul loc cu adevărat plăcut, la intensitate
maximă, dintr-un
Porsche 911 este cel
de la volan!
Senzaţii în condus

Când porniţi motorul, nu mişcaţi mâna dreaptă în căutarea butonului sau a cheii de contact. Aţi putea tinde să o faceţi, dacă sunteţi obişnuit zi de zi cu altă maşină. La Porsche, însă, întotdeauna cheia de contact e în stânga volanului şi asta vine din motorsport, în special din Le Mans,
când piloţii începeau cursa fiind afară, lângă maşină, şi trebuiau să urce rapid în habitaclu, pornind cât mai repede maşina, cuplând cutia de viteze şi demarând în viteză. Amplasarea cheii de contact pe stânga permitea piloţilor să pornească motorul şi să cupleze cutia de viteze în acelaşi timp, economisind secunde preţioase la start. Iar Dvs. vă va aminti întotdeauna de
conexiunea Porsche cu motorsportul, şi de faptul că vă aflaţi la volanul unei maşini sport.

Odată pornit, noul motor al lui Porsche 911 Carrera S scoate un sunet delicios de răguşit, delicios de melodios. E un nou motor turboaspirat, după cum vă spuneam, dar are aceeaşi configuraţie de boxer în 6 cilindri, ca şi
precedentul. Deci tot există sunetul ăla specific de motor boxer, sau flat-six cum îi zic la nivel internaţional. Dar trebuie să recunoaştem că sunetul ăsta cuceritor al maşinii din test, de la primele secunde de funcţionare a motorului, se datorează şi sistemului de eşapament sportiv, bifat opţional pentru exemplarul din mâinile noastre. Nu ştim deocamdată cum sună sistemul standard cu acest motor şi bănuim că
sună suficent de plăcut şi el, dar sistemul sportiv dă o rezonanţă acustică formidabilă!

Ei bine, dar cum se conduce noul motor turboaspirat de pe Porsche 911 Carrera S? Unii tradiţionalişti ar putea rămâne nostalgici după motoarele aspirate natural de dinainte, dar haideţi să simţim pe viu senzaţiile date de noul propulsor, înainte de toate. Primele impresii pe care ţi le creează acesta sunt cele ale unei elasticităţi foarte
bune la turaţii moderate. Fie că-l turaţi la 1,100 rpm sau 1,600 rpm, motorul răspunde foarte vioi micilor impulsuri în pedala de acceleraţie şi simţiţi imediat cum puterea începe a se dezvolta, iar turaţiile cresc fără efort şi fără necesitatea unei retrogradări a cutiei de viteze. Sporim un pic ritmul de condus, motorul urcă ceva mai sus în turaţii, spre 1,500-2,300 rpm, şi avem parte de aceeaşi elasticitate. Motorul ăsta se simte ca unul aspirat natural la asemenea turaţii, iar cuplul simţit este
mai mult decât suficient pentru reacţiile instantanee, pe care le aştepţi de la un Porsche 911. Îmi amintesc de 911 Carrera S de dinainte de facelift, cu
motorul aspirat natural, condus de mine de mai multe ori pe circuitul din Istanbul anul trecut, şi pot să spun că noul motor are o elasticitate comparabilă, poate
chiar cu un plus de cuplu la turaţii joase. De fapt, în datele tehnice ale noului model se menţionează că valoarea maximă a cuplului, de 500 Nm în locul celor 440 Nm oferiţi anterior, e livrată între 1,700 şi 5,000 rpm! Ce ţi-ai mai putea dori?
Dar adevărul e că într-un ritm normal de condus şi chiar şi într-un ritm niţel mai dinamic nu simţi momentul intervenţiei turbinelor – da turbinelor, pentru că sunt două la număr – ele fiind extrem de bine gestionate de motor pentru a oferi o
elasticitate continuă, asemeni unui motor aspirat natural. Iar maşina de împinge în scaun simţitor mai bine! Dacă apeşi pedala mult mai pronunţat, vei simţi melodia cuceritoare a unui
motor perfect echilibrat şi perfect conceput, capabil să te împingă în scaun şi să te ţină lipit de el mult timp. Da, 420 CP şi 500 Nm, cu un cuplu livrat pe o plajă atât de largă de turaţii, sunt nişte parametri incredibili pentru o maşină atât de agilă
precum Porsche 911! În pofida faptului că pe puntea spate maşina din test are montate anvelope de o dimensiune demenţială – 305/30 ZR 20 – la apăsarea puternică a acceleraţiei şi demarări în forţă puntea spate poate
avea şi mici, foarte mici pierderi de aderenţă pe carosabilul imperfect, care te fac să te implici şi mai mult în mânuirea volanului pentru o eventuală corecţie. Şi asta se întâmplă cu
sistemul ESC pornit. Puterea
motorului e imensă şi pe un circuit
sportiv cu carosabil ideal roţile ar
transpune-o pe toată graţie unui şasiu
impecabil, dar pe carosabilul autohton
cu mici crăpături şi cu mici
boabe de pietriş pe el, cele
două roţi spate te catapultează
cu un dans ademenitor al micilor pierderi de aderenţă, un dans care e atât de plăcut şi de viu! Simţi maşina asta ca pe o bijuterie autentică, extraordinar de bine şlefuită, care-ţi
poate oferi totul, dar în acelaşi timp nu-ţi filtrează plăcerea condusului puritan! Dacă multe alte maşini pot trece virajele într-un singur mod într-un interval firesc
de viteză, sau pot demara doar într-un singur mod într-un interfal firesc de forţă, atunci Porsche 911 poate vira şi demara exact cum îţi doreşti tu – fie pe
traiectorii perfecte şi precise, fie cu mici derapaje intuitive, fie cu derapaje controlate mai mari, dacă eşti pregătit de asta. Cu alte cuvinte, Porsche 911
poate vira şi demara într-atât de precis, antrenant sau artistic pe cât poţi tu, de la volan, să o faci! Maşina asta are o suspensie ce poate fi adusă drept etalon al manevrabilităţii şi ingineriei, un motor şi o cutie de viteze absolut fenomenale, un volan cu o precizie nemaivăzută – într-un cuvânt ea întruchipează perfecţiunea inginerească şi poate face incredibilul într-o manieră pură, intuitivă şi predictibilă pentru cel de la volan! Da, Porsche 911, şi implicit noul 911 Carrera S, e o maşină sofisticată, dar care comunică direct cu tine, iar dacă tu-ţi ascuţi niţel simţurile, îi poţi simţi imediat fiecare centimetru al mecanicii sale! Şi după nişte ture prin serpentine, chiar şi pe drumurile
imperfecte autohtone, îţi zici că ai putea trăit cu suspensia asta în fiecare zi – deşi e fermă, ea trece bine şi peste denivelările rezonabile. Aşa că Porsche 911 e cu siguranţă o maşină pe care să o poţi conduce zi de zi.

După mai multe episoade de condus, de dinamism mediu şi ceva mai pronunţat, am mai observat un simptom curios al motorului. Porsche 911 are un
indicator al presiunii turbinelor pe cadranele de bord, pe care am început să-l urmărim în timp ce conduceam şi acceleram. Surprinzător, dar abundenţa de cuplu de la turaţii mici nu este obţinută prin suflarea intensă şi neobservată a turbinelor, aşa cum am putea crede. Ba dimpotrivă, turbinele aproape că nici nu au presiune
suflată în ele la un asemenea ritm de condus, la asemenea turaţii! Deci, senzaţia aia de motor aspirat natural vine pentru că motorul chiar operează ca unul aspirat natural într-un asemenea ritm şi e uimitor că cei de la Porsche au reuşit să facă asta, asigurând în acelaşi timp cuplul imens, ce vine pe tavă de la 1,700 rpm! Abia la apăsări puternice ale acceleraţiei, la turaţii mai mari, putem vedea
indicatorul presiunii în turbine crescând, dar nici atunci nu simţi momentul intervenţiei turboaspirării ca pe unul de hotar, prin urmare noul motor nu ştie ce înseamnă turbolag, nici în regim normal de condus, nici într-un regim foarte
dinamic. E un motor absolut superb, care nu cedează cu nici un gram de senzaţii faţă de predecesorul său aspirat natural. Ba dimpotrivă, cuplul
mai mare, livrat pe un interval mai mare de turaţii, îl face chiar mai elastic şi mai pofticios de ştrengării! O cilindree relativ mare, două turbine, injecţie directă, gestiune variabilă a valvelor de admisie şi evacuare, 6 cilindri şi amplasament boxer – motorul ăsta are toate instrumentele inginereşti pentru a fi un nou deliciu genial semnat de inginerii geniali ai celor de la Porsche!
Cât costă Porsche 911 în Moldova?

Cea mai accesibilă versiune a lui
Porsche 911 este Carrera, dotată cu
acelaşi propulsor testat de noi astăzi,
dar într-o ipostază ceva mai “puţin”
puternică, de 370 CP. Astfel, un
nou Porsche 911 Carrera S
porneşte în Moldova de
la un preţ de 86,500 euro. Versiunea testată de noi, 911 Carrera S, vine cu 420 CP şi 500 Nm, şi porneşte în ţara noastră de la 98,500 euro. Exemplarul testat astăzi costă, cu tot cu opţionale, 130,410 euro.

Fireşte, gama 911 presupune şi
versiuni cu tracţiune integrală
pentru 911 Carrera şi Carrera S, care vin la o diferenţă de aproximativ 6,000 euro faţă de versiunile cu tracţiune spate. Amatorii de decapotabile pot opta pentru 911 Cabriolet, cu o listă similară de versiuni, iar celor amatori de siluete clasice le poate face din ochi versiunea 911 Targa. Evident, puterile demenţiale rău de tot se găsesc în gama 911 Turbo şi în versiunile focusate spre circuite sportive. Aşa că visul poate lua multiple interpretări.
Verdict: Porsche 911 Carrera S

Noul motor turboaspirat de pe versiunea 911 Carrera S e surprinzător de elastic, surprinzător de pofticios de acceleraţii într-un tandem excelent cu cutia de viteze PDK, surprinzător de puternic, surprinzător de plăcut ca sunet şi e pur şi simplu surprinzător de bun! Ah, câte ori am folosit cuvântul „surprinzător” într-o singură frază... Dar ăsta e adevărul senzaţiilor de la bord!
Despre Porsche 911, coborând din maşină, după acest test, n-am putut spune decât că m-am convins încă odată că modelul ăsta înseamnă cel mai BUN automobil din lume. Dincolo de tipuri de caroserie, dincolo de orice considerente logice şi practice, maşina asta pur şi simplu te captivează la volan aşa cum n-o face nimeni în lume. Şi nu, nu e doar iluzia unui vis împlinit sau măcar a pipăirii unui vis, ci e inginerie pură şi perfecţionistă până la nivel molecular, e echilibristică nemaivăzută, e o înteţire constantă a bătăilor inimii de la volan şi e senzaţia că trăieşti cu intensitatea la care visai dintotdeauna!
Visele sunt perfecţioniste prin definiţie, iar maşina asta e visul. Acum îndrăzniţi să priviţi pentru o clipă în adâncul sufletului Dvs. Găsiţi raftul cu vise prăfuite, puse pentru mai apoi, dosite undeva în umbră. Poate a venit timpul să suflaţi praful de pe acel raft, de pe acele vise?...
PiataAuto.mdIlie Toma
2
7,319
GALERIE FOTO (81 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!