Toyota RAV4 facelift 2.2 Diesel
20 Ianuarie 2016
Facelift-urile de mijloc de carieră de astăzi nu mai sunt ce-au fost odată – nişte mici împrospătări de design fără schimbări radicale de esenţă. Producătorii recurg tot mai des la modificări substanţiale odată cu facelift-ul, care fac o mare diferenţă faţă de aceeaşi generaţie de până la facelift. De ce? Pentru că tehnologiile şi standardele lumii auto evoluează astăzi cu paşi giganţi şi rămânerea pe loc pe întreg ciclul de viaţă de 6-7 ani al unui model îl poate îndepărta prea mult
de concurenţi. Pentru că noi toţi, cumpărătorii şi admiratorii de maşini, suntem pe un val al exigenţelor tot mai crescânde faţă de „prospeţimea” unui model, faţă de tehnologiile şi gadget-urile de la bord, faţă de ceea ce
trebuie să ofere astăzi o maşină într-un segment faţă de ceea ce aşteptam de la ea cu 7 sau 10 ani în urmă. Aşa că producătorii de maşini, unul câte unul, s-au văzut nevoiţi să recurgă la modificări mult mai substanţiale şi mai
frecvente, uneori un model având parte şi de două-trei facelift-uri pe durata carierei.

Toyota a fost multă vreme mai conservatoare, concentrându-se pe ceea ce este cu adevărat esenţial într-o maşină – fiabilitate tehnică, practicism în exploatare, etc. Dar câţi dintre noi se mai lasă cuceriţi de esenţial, când în jur ne fac din ochi atâtea sclipiri de suprafaţă ale altor modele? Aşa că e logic că până şi niponii de la Toyota
au început a recurge la modificări mult mai majore odată cu împrospătările de mijloc de carieră pe care le aplică modelelor lor. RAV4 este un exemplu perfect. SUV-ul ăsta a fost aproape întotdeauna printre cele mai îndrăgite din Moldova, iar facelift-ul major de acum îi conferă modelului o personalitate foarte diferită, putând fi tratat cu uşurinţă ca un „nou RAV4”. Pe noi ne-a intrigat noua personalitate a lui RAV4 şi am fost curioşi să cunoaştem pe propria piele cât de consistene
sunt modificările aduse odată cu
facelift-ul. Mai mult ca atât, dacă
înainte de facelift am testat un RAV4
dotat cu un motor pe benzină, acum
am avut ocazia să punem mâna un
RAV4 diesel, dotat cu propulsorul 2.2 D-CAT al celor de la Toyota! Mmm! De când am vrut noi să punem mâna pe un RAV4 dotat cu acest motor! Să vedem deci, ce înseamnă astăzi o Toyota RAV4 echipată cu un propulsor diesel nipon, disponibil oficial în Moldova!
Prezenţă

Da, facelift-ul i-a adus o personalitate puternic modificată lui RAV4. Dacă până acum faţa lui RAV4 părea oarecum „multietajată”, cu un spirit practic şi aventurier, acum aceasta pare mai atletă şi mai delicată, cu un aer de maşină mai elegantă şi mai civilizată. Liniile sunt mai fine, mai trase şi mai
subţiri, toate redându-i maşinii un aer de modernism echilibrat şi progresist. Deşi aceste modificări i-au redus un pic din agresivitate şi din spiritul ăla un pic tembel prin care maşina-ţi sugera că nu s-ar împotrivi unei băi în noroi, noua personalitate a lui RAV4 nu taie întru totul dorinţele de escapade aventuriere. Ba dimpotrivă, acum ai oarecum
impresia că aceste escapade pot fi făcute într-o ambianţă mai civilizată, mai confortabilă şi mai... modernă. Poate părea ciudat, dar cu noul aspect Toyota RAV4 ar putea fi foarte atrăgătoare şi celor care priveau până acum doar în direcţia modelelor germane. Pentru că designul lui RAV4 facelift are o doză bună de emanaţii europene.
La apariţia actualei generaţii blocurile optice faţă aveau LED-uri de zi în forma unor puncte repetitive, însă odată cu facelift-ul, blocurile optice s-au conformat tendinţelor şi au aplicat LED-uri în formă de fâşii. Mai mult ca atât, acum şi blocurile optice spate au
fâşii de LED-uri, care arată foarte bine. Acestea şi-au modificat şi forma, păstrând aparent acelaşi contur pe margini, dar, prin renunţarea la colţurile cu „rafturi” plane masive şi prin schimbarea conturului interior, au redat maşinii un aspect mult mai fin la
posterior. La acestea s-a mai adăugat şi o reprofilare a barei de protecţie, inclusiv la colţuri, şi astfel posteriorul lui RAV4 a devenit de-a dreptul armonizat şi plăcut ochiului.

Pe lângă asta, s-a mai muncit şi la liniile de profil laterale, care au devenit mai puţin ascuţite şi au urcat ceva mai sus, lăsând spaţiu pentru un aspect mai clasic al portierelor. Aceste schimbări
l-au făcut pe RAV4 să obţină o siluetă mai dinamică şi mai armonizată, dar în acelaşi timp proporţiile de bază au rămas neschimbate, iar cei care pun accent pe practicism, au în continuare
de ce să se lase cuceriţi – partea inferioară a caroseriei lui RAV4 facelift rămâne acoperită de zone de protecţie din plastic, aşa că micile escapade în noroi nu sunt excluse nici după facelift.
Ambianţă interioară

După modificări atât de consistente la designul exterior, cele de interior nu putea fi mai puţin notabile. E drept, însă, că acum avem la test un exemplar în dotări de top, faţă de unul în dotări mai incipiente înainte de facelift.
Aparent, designul planşei de bord nu s-a modificat prea mult, însă pe centrul ei avem acum un nou sistem multimedia, mult mai modern şi cu un afişaj mult
mai calitativ. Acesta are o operare
mai intuitivă şi mai logică şi permite
cam tot soiul de conexiuni şi
interacţiuni moderne cu
device-urile Dvs. mobile. În partea de sus a dispărut ceasul ăla electronic, rămas din altă eră, şi a apărut un buton curios, marcat sub forma unui simbol al
bateriei descărcate. De fapt, aveam să descoperim că acel simbol semnifică o cameră de luat vederi, iar odată cu apăsarea lui, sistemul multimedia ne
afişează o viziune 3D în rotaţie a
maşinii şi împrejurimilor. Asta se
datorează, desigur, şi faptului că
echiparea maşinii din test conţine
un sistem de vizualizare video la
360 grade, cu 4 camere video
montate de jur împrejurul maşinii.
Mmm! Admirabil pentru RAV4! Însă
calitatea reproducerii video,
atât la camera de marşarier, cât şi la vizualizarea regimului de 360 grade, este precară.
Materialele, care erau mai stridente, au fost înlocuite cu altele mai nobile şi mai plăcute atingerii. Au dispărut elementele din plastic cu striaţii de dinainte şi au apărut altele calitative în locul lor, cu textură uniformă. Pielea de pe bord
este, ca şi până acum, foarte plăcută atingerii şi conferă un aer nobil maşinii. Tapiseria maşinii noastre este de piele, care pare foarte calitativă şi durabilă. Ca şi până la facelift, în zona centrală de jos a consolei sunt montate o serie de butoane, care sunt cam greu accesibile. Cu unele din ele veţi avea
de-a face cam rar – cum ar fi priza
USB/AUX sau degivrarea parbrizului,
însă butoanele de activare a
regimurilor Eco şi Sport de condus
par un pic incomode în a fi accesate
în timpul condusului. Un alt mic
neajuns pentru o poziţie mai
coborâtă şi mai relaxantă de
condus îl constituie culisarea relativ scurtă a volanului pe adâncime – atunci când vrei să-l tragi mai mult spre tine, dar cursa lui opreşte prea repede. Totuşi, în funcţie de poziţia în care
sunteţi obişnuiţi să conduceţi, cei mai mulţi dintre noi ar putea să nu observe niciodată acest atribut. Noi ne-am găsit până la urmă o poziţie relaxantă şi confortabilă la volan, aproape ca într-un break. Cei, care adoră poziţiile înalte într-un SUV, îşi pot ridica la maxim scaunul pe înălţime, această cursă e foarte lungă şi poate schimba complet percepţia de la volan de la una asemănătoare unui break la cea
asemănătoare unui offroader înalt, de genul lui Land Cruiser.

Cadranele de bord şi-au modificat designul substanţial. Inscripţiile în stil burlesc de până la facelift au fost înlocuite cu altele mai fine, iar maşina noastră are deja două cadrane în loc de trei, cu un display mare color între ele, aşa cum le place şi europenilor. Afişajul acestuia e modern şi calitativ, aşa că
maşina îţi dă acum senzaţia mult mai multor tehnologii moderne la bord. De aici au dispărut display-urile monocolore pe care le aveam pe versiunea de până la facelift, deşi bănuim că e vorba şi de nivele de dotări. Unicul display monocolor cu iluminare albastră de fundal a rămas la comenzile sistemului de climatizare, dar prezenţa lui acolo e mult mai firească şi neintrusivă, decât ar fi fost pe cadranele de bord.
Am urcat din nou pe
bancheta spate.
Spătarul ei îşi poate
schimba unghiul şi
noi l-am coborât la
maxim, pentru o
poziţie ultra-
relaxantă. Ah...
Cât de mult spaţiu
există aici! Te poţi
întinde, îţi poţi
întinde genunchii,
te poţi răsfăţa pe
înălţime şi lăţime!
Aflându-te aici,
ai impresia că
nu-ţi poţi aminti
un alt model
concurent care
să ofere la fel
de mult spaţiu
ocupanţilor
spate! Da, cu
siguranţă spaţiul
oferit pasagerilor
spate e unul din
avantajele imbatabile
ale lui RAV4.
Ocupanţii de aici nu
au nici acum guri de
ventilare dedicate,
care ar fi ieşit din
tunelul central,
deşi alura
modernistă ar fi cerut, parcă, acest detaliu de confort sporit. În schimb, exemplarul nostru dispune de încălzire a scaunelor pentru ocupanţii spate, butonul acestei funcţii fiind poziţionat foarte reuşit pe panoul portierelor spate.

Portbagajul lui RAV4 e la fel de spaţios ca şi până acum, fireşte, iar dotarea
noastră dispune de o mulţime de sisteme de fixaje şi acoperire a bagajului. În cazul în care aveţi de transportat obiecte mari, puteţi demonta temporar aceste sisteme, pentru a face uz practic de întregul spaţiu al portbagajului. Eventual, se poate rabata şi bancheta spate.
Senzaţii în condus

Motorul diesel de sub capota vesiunii din testul nostru are o cilindree de 2,231 cm cubi şi dezvoltă 150 CP la 3,600 rpm, în timp ce cuplul maxim atinge valoarea de 340 Nm între 2,000 şi 2,800 rpm. Mai nou, motorul se conformează acum standardelor Euro 5, deşi e în continuare adaptat să înghită fără probleme combustibil de o calitate mai precară. Niponii zic că odată cu faceliftul lui RAV4, acest propulsor a devenit mai rafinat şi mai silenţios în funcţionare. Să vedem!
Ăsta e un test în condiţii de iarnă, iar noi am pornit motorul diesel pe o temperatură exterioară de câteva grade sub zero. Astfel, propulsorul e pornit impecabil, dar sunetul acestuia avea un uşor trăncănit specific de diesel. L-am lăsat un pic să se încălzească, dar dieselurile arareori se încălzesc mai bine dacă staţionează pur şi simplu. Aşa că în scurt timp am pornit la drum.
Din primii kilometri parcurşi, nu am fi putut lăuda în mod special silenţiozitatea motorului. Acel trăncănit uşor de diesel se făcea destul de auzit în habitaclu. După vreo 10-15 minute de drum, însă, tabloul acustic s-a schimbat considerabil. Valvele propulsorului au început a funcţiona cu totul altfel, iar acesta şi-a căpătat un tact rafinat, abia auzit, fără pic de urmă de vreun trăncănit. Fie că operează la turaţii joase, fie că operează la turaţii înalte,
propulsorul îşi menţine funcţionarea rafinată, iar cuplul generos al acestuia îl face destul de vioi în reacţii. În cazul unei apăsări mai puternice, evident, reacţia motorului e sporită de o retrogradare a transmisiei automate cu 6 trepte, la care e cuplat acesta. Prin urmare, un RAV4 2.2 Diesel e plăcut de dinamic, iar reacţiile maşinii sunt destul de prompte pentru depăşiri mai
pronunţate de traseu sau pentru luarea mai dinamică a curbelor.

Noi am avut senzaţia că niponii au rigidizat un pic suspensia lui RAV4 după facelift. Dar, senzaţiile noastre sunt cauzate parţial de jantele de diametru mai mare, de anvelopele all-season în loc de nişte anvelope de iarnă, iar noi mai intuim că şi greutatea un pic mai
mare a motorului diesel ar fi putut determina inginerii să monteze nişte arcuri un pic mai rezistene. Totuşi, senzaţia finală nu e deloc drastică – RAV4 continuă să treacă nestingherit peste denivelările şi cariile drumurilor autohtone.

Volanul e plăcut în senzaţii, având destul de multă informativitate în el, dar păstrând şi o lejeritate specifică. Per total, îl veţi simţi plăcut şi informativ, fără excese sportive.
Noi am încercat, totuşi, să punem maşina la nişte excese sportive. În regim normal Toyota RAV4 poate accelera cu forţă demnă dacă îi apăsaţi pedala de acceleraţie cu putere, şi puteţi lăsa transmisia automată în regim obişnuit, pentru că schimburile treptelor vor fi cât se poate de potrivie. Regimul Sport nu face decât să-i acutizeze un pic reacţiile motorului la apăsările incipiente ale pedalei de acceleraţiei, însă mai încolo ai senzaţia aceluiaşi dinamism. În mod similar funcţionează
şi regimul Eco, înăbuşind reacţiile la apăsările incipiente, însă dacă apeşi pedala mai mult, motorul pare să-ţi pună pe tavă aceeaşi putere. Prin urmare, schimbările de comportament ale maşinii nu sunt prea drastice odată cu activarea unui regim sau altul faţă de modul normal de condus.

Un simptom foarte intersant a fost descoperit de noi în timpul condusului de traseu. Toyota RAV4 facelift are, în echiparea maşinii din test, un sistem
care afişează punctul de echilibru al forţelor G între cele patru roţi şi nivelul de cuplu transmis fiecărei roţi în parte, în regim real. Astfel, în timp ce conduceţi puteţi urmări cât cuplu este distribuit punţii faţă şi spate – că doar avem de-a face cu o maşină cu tracţiune integrală – iar pe lângă asta se poate vedea şi nivelul cuplului pentru fiecare roată în parte. Ei bine, în regim automatizat al transmisiei, tracţiunea
integrală a lui RAV4 dă preferinţă punţii faţă – asta o ştim cu toţii. Mai curios e altceva! La rularea pe un traseu cu carosabil bun, la o viteză de 80-90 km/h, RAV4 decide să transmită cam tot cuplul punţii faţă, însă, de îndată ce maşina trece pe nişte denivelări, gropi, sau orice altceva care face giroscopul maşinii să simtă un carosabil mai defectuos, maşina începe a trimite
cuplu şi pe puntea spate, şi face asta fără a aştepta pierderea aderenţei acelei punţi! Cu cât mai denivelat e drumul, cu atât mai mult cuplu pleacă spre roţile spate, până la un raport maxim de 50 la 50. Practic, RAV4 înţelege că rulaţi pe un drum defectuos şi pregăşte sistemul de tracţiune integrală să transmită cuplul către toate patru roţi, nu doar către cele faţă, ca să vă poată menţine aderenţa mult mai sigur în cazul în care aceste denivelări ar determina un salt al roţilor, o pierdere de aderenţă, etc! În condiţiile Moldovei, acest sistem e o adevărată comoară!
Cât costă Toyota RAV4 facelift în Moldova?

Deşi preţurile exacte pot varia uşor în dependenţă de cursul monedei naţionale, trebuie să ştiţi că un RAV4 incipient, dotar cu motor de 2.0 litri pe benzină, cutie manuală şi tracţiune faţă, porneşte de la 18,920 dolari în dotare de bază, adică aproximativ 17,300 euro. Acelaşi motor, cuplat cu tracţiune integrală şi cutie manuală, porneşte de la 23,320 dolari, iar în combinaţie cu
cutie automată şi tracţiune integrală această motorizare porneşte de la 25,690 dolari.

Dieselul testat de noi e disponibil doar în combinaţie cu tracţiune integrală, dar puteţi alege între o cutie de viteze manuală şi una automată. Cu o transmisie manuală, această
motorizare a lui RAV4 facelift porneşte în Moldova de la 24,900 dolari, iar cu o transmisie automată – de la 26,770 dolari în dotare de bază ceva mai generoasă. Noi am testat ipostaza cea mai bine dotată a acestei combinaţii, care dispune şi vopsea metalizată şi care costă 34,810 dolari, sau aproximativ 31,800 euro.
Verdict: Toyota RAV4 facelift Diesel

Facelift-ul i-a adus lui Toyota RAV4 modificări substanţiale de design, personalitate, calitate a ambianţei interioare şi tehnologii. RAV4 are un aspect mai modern şi mai civilizat acum, cu o personalitate mai temperată în aparenţă, dar la fel de polivalentă în esenţă. Deşi arată mai elegant după facelift, cu el încă se mai pot face escapade de offroad, favorizate de protecţiile din plastic şi de o geometrie
bună a maşinii. Ambianţa interioară a devenit mai elevată şi mai hi-tech, deşi pe alocuri Toyota mai insistă să păstreze unele mici detalii anacronice. Modelul ne-a convins încă o dată că este neobişnuit de generos în spaţiul interior, mai ales pentru pasagerii spate!

Deşi propulsorul diesel avea un trăncănit specific la început, acesta s-a dovedit a fi un simptom al unui
motor rece, în condiţii de iarnă, iar după încălzire am fost flataţi cu o funcţionare rafinată şi silenţioasă a motorului diesel de 2.2 litri, într-atât de plăcută, încât îl recomandăm cu deschidere amatorilor de motoarelor diesel. Acesta are un dinamism suficient pentru toate ipostazele fireşti, dar şi pentru depăşiri mai dinamice, iar includerea regimurilor Sport şi Eco nu schimbă dramatic comportamentul şi dinamismul
maşinii. Deşi
consumul mediu
obţinut de noi în cadrul
unui asemenea test de iarnă nu este
foarte relevant pentru exploatarea ulterioară, vă vom spune, totuşi, că
am reuşit să atingem puţin peste 8
litri la sută, ceea ce sugerează o eficienţă excelentă în condiţii normale de condus. Ne-a plăcut extrem de mult
logica sistemului
de tracţiune integrală, care
redistribuie cu premeditare şi inteligenţă cuplul chiar şi pe drumuri asfaltate, în funcţie de calitatea drumului şi a riscurilor estimate de maşină. Pe
drumuri înzăpezite, cu nişte anvelope fără prea multe pretenţii de aderenţă, maşina noastră a continuat să înainteze fără probleme. În concluzie, Toyota RAV4 rămâne a fi unul din cele mai practice, mai spaţioase şi mai
plăcute SUV-uri din segmentul său, iar noile schimbări de design au civilizat-o suficient de mult încât s-o facă atractivă nu doar pentru minţile practice, ci şi pentru cele care caută şi emoţie sporită la bordul unei maşini.
PiataAuto.mdIlie Toma
3
6,560
GALERIE FOTO (53 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!