lui Mazda MX-5 nu e în a-ţi da un motor mai puternic, ci în echilibrul absolut pe care ţi-l oferă, iar în rezultat în faptul că poţi exploata întregul potenţial al maşinii! Uite, există Porsche 911 un model sport legendar pe care noi îl respectăm mult. Sute de cai putere, tot mai mulţi şi mai mulţi, iar ca inginer, pe de o parte pui încă 50 şi încă 50 de cai-putere, apoi te frămânţi cum să contractarezi efectele fizice din viraje, cum să frânezi, cum să manevrezi acei 50-100 CP în plus. În rezultat, obţii o maşină grea şi o complici la infinit de mult pe de o parte sporindu-i puterea, pe de altă parte, sporindu-i atributele cu care să stăpâneşti acea putere. Şi maşina mai devine şi scumpă. Iar ca s-o conduci la maximul său potenţial, trebuie să fii un profesionist desăvârşit,
altfel nu foloseşti decât 20, 30, 50 la sută din potenţialul maşinii. În schimb noi la Mazda MX-5 am ales să păstrăm lucrurile genial de simple, accesibile, iar în rezultat aproape oricine poate folosi 100% din potenţialul maşinii! (Eu zâmbeam deja larg, recunoscându-mi firul gândurilor mele din timpul condusului de pe parcursul zilei). Motorul lui Mazda MX-5 trebuie ţinut la turaţii mari, la vârful performanţei tale, şi el îţi va oferi totul pe tavă acolo! MX-5 e o maşină sport uşoară şi savuroasă şi aşa trebuie să rămână! Şi accesibilă, fără preţul accesibil, dechis câtor mai mulţi entuziaşti, modelul ăsta îşi pierde sensul!
- Apropo de motor, Yamamoto San! Permite-mi să-ţi zic un mare Bravo
de susţinere ţie şi Mazda pentru păstrarea motoarelor aspirate natural, în ciuda epocii ăsteia turbo în care trăim. Şi poţi să-ţi zic că ce-ai menţionat acum despre performanţe, suspensii şi motor, a fost valabil atât în senzaţiile simţite pe motorul de 1.5 litri, cât şi pe cel de 2.0 litri!
- Oh, mai există jurnalişti auto care înţeleg esenţa motoarelor aspirate natural! Fiule, jurnaliştii ăştia europeni mă scot din pepeni câteodată cu întrebările astea despre motoarele turbo de ce Mazda nu lansează motoare turbo pe benzină, de ce nu turbo, că-s mai eficiente, că-s mai plăcute, chiar azi un britanic mi-a dat întrebarea asta de 3 ori în diferite forme. Pe naiba, mai eficiente! Doar în laborator! Pe naiba mai plăcute, cel puţin nu pentru spiritul puritan al unei Mazda MX-5! Da, sunt cazuri când folosirea turbinelor e adeverită, mai ales la modelele sport ce pretind la performanţe de top, dar nu peste tot şi pretutindeni să ne ia valul!
- Nu pot să nu fiu de acord, Yamamoto San. Ştii că azi am condus MX-5 RF 2.0 cu podeaua în pământ, în continuu, aproape de linia roşie a turaţiilor întotdeauna, şi am avut la final 9.4 litri la sută. Cu un motor turbo aş fi avut o cifră nebună. Iar de consum de ulei... Apropo, dacă tot zici că motorul lui MX-5 e gândit să opereze la asemenea turaţii, cum staţi la acest capitol, dacă alergi în permanenţă motorul la 6-7 mii turaţii?
- Turbina cred că s-ar fi înroşit de ruşine şi de fierbinţeală la o asemenea exploatare (râde satisfăcut). Ştim că unii producători au probleme cu consumul de ulei la motoarele lor, în special turbo. Motoarele astea nu consumă ulei, decât în limita aia neglijabilă de câteva zeci de grame de ulei, poate un pic mai mult între service-uri. Să-mi aminteşti mâine dacă ne vedem să-ţi arăt o bielă din motorul nostru, ce etanşări triple are în cilindru pe acolo uleiul nu are cum să treacă în camera de ardere să se consume! Motoarele noastre de tip rotor consumau ulei, dar aia era o chestie specifică acelei construcţii toţi o ştiau