Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Noua generaţie MINI Countryman

26 Aprilie 2017
Ilie Toma
Noua generaţie MINI Countryman
Countryman este SUV-ul familiei MINI. Atunci când a apărut, a bulversat un pic opiniile, făcându-i pe mulţi să zică că un ditamai SUV-ul nu poate fi un MINI. La fel s-a întâmplat şi atunci când a apărut primul BMW X5, sau când a apărut primul Porsche Cayenne. Mai apoi cifrele frumoase de vânzări au dus şi la apariţia unui SUV coupe, Paceman, iar între timp pionierul Countryman a ajuns şi la o nouă generaţie, pe care noi o testăm astăzi.

Atunci când am condus Countryman de generaţie precedentă, ne plăcuse designul lui cam bulbucat, însă nu ne plăcuse deloc rigiditatea absolut excesivă a suspensiei şi prin urmare confortul aproape inexistent de la bord. Dar cum o fi oare noua generaţie a SUV-ului MINI, atunci? Haideţi să trecem direct la subiect!

Ghid practic: cum să deosebeşti precedentul MINI Countryman de noul MINI Countryman

Dacă nu eşti un vegan care se tot uită la poze cu modele MINI în timp ce-şi mângâie barba roşcată, atunci chiar ai putea avea nevoie de acest ghid practic, care te va ajuta să distingi noul Countryman de precedentul. Pentru că seamănă al naibii de tare!

Dar în acelaşi timp designerii MINI au recurs şi la câteva metamorfoze radicale, de esenţă pe care, din păcate, le vor observa prea puţini pentru că au păstrat ambalajul aproape identic. Silueta maşinii s-a schimbat substanţial: Countryman este acum mai puţin bulbucat pe la colţuri şi în acelaşi timp este mai suplu şi cu o linie de profil mai coborâtă şi mai apropiată de MINI-ul hatchback, cel care defineşte imaginea mărcii MINI. Şi tabloul final al maşinii e mult mai plăcut ochiului – maşina nu mai pare un bondar ochios ce vrea să treacă în stup drept albinuţă, ci se conformează unui stil comun şi mult mai plăcut al maşinuţelor MINI. Toate astea, evident, se lasă şi cu nişte reduceri de capacităţi geometrice de trecere pentru un SUV, dar cui îi pasă de capacităţile unui MINI în offroad, chiar dacă precedentul Countryman a câştigat şi Dakarul?

Maşina pe care o testăm noi mai este echipată şi cu un kit de design John Cooper Works, ceea ce e cam o paralelă cu un pachet M din tabăra BMW. Şi e un MINI roşu cu striaţii negre trase de-a lungul maşinii şi cu plafon negru şi cu oglinzi negre. Într-un cuvânt, arată bine. Ah, dar cum să-l recunoaşteţi, totuşi, de predecesorul său, în afara de modificarea de siluetă? Designerii au păstrat cam acelaşi contur al blocurilor optice, al grilei frontale, al celulei habitaclului, al arcurilor roţilor, aceleaşi unghiuri de înclinare a montanţilor şi de asta ai nevoie de acest ghid. Din rândul micilor secrete care vă pot ajuta să-l recunoaşteţi pe nou sunt LED-urile circulare omogene de zi din blocurile optice, calandrul un pic mai mare fără mustăţile de prin părţi, poziţionarea mai apropiată a farurilor de ceaţă, iar în spate la generaţia noua farurile se mărginesc direct cu hayonul, în timp ce la precedenta generaţie ele erau înconjurate de aripi. Destul de discrete elementele astea distinctive, nu? Succes la găsirea altor detalii, pentru că e evident că lista e mai mare, dar n-are nici un sens să le enumerăm pe toate aici. Concluzia e clară – noul model seamănă tare la ambalaj cu precedentul, dar de fapt şi-a modificat substanţial însăşi esenţa – silueta sa, fiind mai aproape de originea firească. Oh, sună ca o reclamă la un produs raw vegan. Scuze, cum ai întoarce, când scrii despre un MINI, tot pe la vegani şi ciudaţi ajungi. Pentru că maşina asta are un farmec special în ea!

Hehe, băiete, hehe fato! Te-ai pricopsit cu o familie între timp!

Da, în timp ce alţii citeau falnicele inscripţii „E visul tău, tinere” pe troleibuzul ce urma ruta 23 din capitală în procesul şcolirii unui nou şofer, tu o făceai pe rebelul cât aveai prefixul „2” în cifra vârstei, umblai serile la cluburi de nişă şi preferai să-ţi setezi „It’s complicated” la câmpul stării matrimoniale din reţelele sociale. Dar într-o zi muzica a încetat să mai bată din difuzoarele underground ale Tipografiei 5, iar în barba ta de hipster şi-au făcut apariţia şi primii peri suri, pe care ai fugit repede să ţi-i vopseşti la frizeriţa aia cu diplome de bărbier. Într-o bună zi te-ai pomenit stând la o masă solemnă cu nişte oameni care-şi spun cuscri unii altora, şi-ţi aminteşti că pe doi dintre ei îi cunoşti din copilărie. Eh, şi de aici până la un „da” solemn, iar mai apoi şi o programare natală la cel mai bun spital privat, toate s-au derulat destul de repede. Din când în când, un articol din news feed îţi mai trezeşte nostalgia din sufletul tău de rebel, o imagine pe Instagram, frumos trecută prin nişte filtre albastre sau din cele galben-maro de apus de soare îţi aminteşte cum erau serile mai demult. Îţi mai pui şi nişte căşti pe urechi, dai drumul la un mix ritmat şi aproape că te simţi fericit. Dar odată ce ţi se mai coace mintea, începi să te întrebi dacă nu cumva ce ai fost şi cine eşti pot coabita împreună? Iar răspunsul vine de la o maşină ca asta, băiete, sau fato!

Ia uite o maşină ce arată strident şi non-conformist pe dinafară, un adevărat MINI, o adevărată alegere despre care să poţi zice ca-n vremurile bune „It’s complicated”, fără să trebuiască să explici nimănui nimic, dar în acelaşi timp să ai spaţiu interior pentru toată familia şi chiar şi pentru căruţul bebeluşului în portbagaj! Da, dragilor, noul MINI Countryman are un portbagaj practic şi un interior spaţios, atât pe bancheta din spate, cât şi pe scaunele faţă. Ba chiar de la volan simţi aceeaşi formă a acoperişului de deasupra ta ca la un MINI Hatch, un pic apropiat pe înălţime, dar foarte depărtat pe muchia de sus din faţa ta. Şi designul bordului şi a consolei e aproape identic cu MINI Hatch, iar cei de la MINI au reuşit să păstreze aura rebelă cu comenzi în formă de comutatoare ca la vechile MINI, dar să le facă şi ergonome, întrucât în orice direcţie le-ai acţiona – sus sau jos – ele realizează aceeaşi funcţie, după logica unui buton. E la locul lui şi un sistem multimedia cu posibilităţi avansate de conectivitate cu telefonul tău, ai şi un sunet demn de o piesă ce suna în cluburile bune de odinioară. Noul MINI Countryman are un interior de nota 10 în ambianţa pe care ţi-o oferă, în spaţiul şi calitatea materialelor cu care te alintă. Iar scaunele sunt chiar mai confortabile ca la un BMW X1, modelul cu care noul Countryman este direct înrudit din punct de vedere tehnic. Cert e că ambianţa asta te poate capta frumos în lumea ei şi te poate face fericit prin senzaţia aia specială combinată cu practicism de care vorbeam mai sus.

Senzaţii în condus

Acum vom reveni într-o albie mai raţională şi vă vom vorbi despre senzaţiile de facto pe care le oferă acest model la volan. BMW X1, modelul cu care vă spuneam mai sus că e înrudit MINI Countryman, e un automobil plăcut în condus chiar şi la distanţe lungi – noi am ajuns cu el acum vreo 4 luni tocmai până la Cercul Polar şi înapoi – însă ampatamentul scurt îl face cam săltăreţ la trecerea denivelărilor transversale, spre exemplu la rularea pe drumuri formate din plăci de beton. Prima diferenţă majoră simţită de mine pe Countryman este dispariţia aproape totală a acestui efect – centrul de greutate mai coborât şi silueta diferită a SUV-ului MINI îi anulează acest simptom.

O altă mare satisfacţie pe care o am la volan, ba chiar mai importantă, este cea că suspensia e foarte departe de ceea ce am simţit la generaţia precedentă Countryman! Nu, nu e nici pe departe la fel de rigidă! Are în ea fermitate, şi în anumite gropi sâcâitoare mai poate părea un pic rigidă, dar are o capacitate de absorbţie mult mai bună decât a generaţiei precedente, într-atât de bună încât se poate acum şi călători la distanţe mai lungi pe drumuri total imperfecte, precum cele din Moldova. Deci, în sfârşit MINI Countryman oferă şi confort, în doze notabile! Şi tot aici, la capitolul marilor satisfacţii de la volan, trebuie neapărat să menţionez simţurile pe care ţi le generează volanul! Informativ şi extrem de plăcut, foarte bine acutizat cu reacţiile maşinii, astfel încât o rotire de câteva grade a volanului dictează o reacţie precisă şi imediată a maşinii, exact cum ţi-ai dori de la un MINI! Ador senzaţiile din volan! Ador maşinile care se simt vii în volan şi te implică în condus! Şi MINI Countryman o face!

Dar fireşte, în lumea în care trăim nu poate fi totul într-atât de exaltant la o maşină. Noi testăm un MINI Cooper Countryman ALL4, ceea ce înseamnă că avem tracţiune integrală, dar şi un motor pe benzină turboaspirat sub capotă. Nu, n-avem nimic împotriva motoarelor turbo pe benzină, ba chiar ne-am cam obişnuit cu ele. „Problema” e că sub capota motorizării Cooper a lui Countryman e un motor pe benzină de doar 1.5 litri, cu o arhitectură în 3 cilindri! Cât de absurd ne-ar fi părut tuturor acum vreo 10 ani să auzim că există un SUV cu un motor cu 3 cilindri, că cineva a cuplat un motor cu 3 cilindri la un sistem de tracţiune integrală! Nici măcar pe BMW X1 nemţii nu s-au încumetat deodată s-o facă, cuplând motoarele cu 3 cilindri doar cu tracţiune faţă. Şi aici uite că există şi o asemenea combinaţie! Ce poate ieşi din toată ecuaţia asta? Cum se poate simţi asta?

Ei bine, prima parte a monedei e bună. Şi e acea parte în care vorbim despre cum se simte în condus noul motor, cu tot cu tracţiune integrală şi cutie de viteze automată cu 8 trepte. Ca şi la MINI Hatch, motorul are un sunet foarte bine acordat acustic, care-l face să pară un pic răguşit şi gros, iar turbolag-ul său este minimizat de reacţiile cutiei de viteze, care retrogradează şi-l salvează de fiecare dată înainte de a observa lipsa unei puteri imediate. Poate părea uimitor, poate părea incredibil, dar acest MINI Cooper Countryman ALL4 poate ieşi îndrăzneţ la depăşiri, poate urca accelerând continuu dealuri şi poate porni foarte iute de la semafor. În fişa tehnică a motorului sunt indicaţi 136 CP la 4,400-6,000 rpm, iar cuplu maxim atinge valoarea de 220 Nm între 1,400 şi 4,300 rpm. SUV-ul acesta cu motor de trei cilindri prinde prima sută după 9.6 secunde de la pornire şi poate zbura până la o viteză de 200 km/h. Deloc rău. Şi încă odată o spunem – dinamismul neaşteptat de bun se simte pe viu! Şi chiar şi tracţiunea integrală se simte bine, or noi am ieşit în afara zonelor de asfalt, unde am pus un pic la treabă aderenţa maşinii, iar tracţiunea integrală a fost întotdeauna suficient de logică încât să asigure aderenţă în momentul potrivit, fără întârzieri.

A doua parte a monedei nu e la fel de bună însă. Am parcurs vreo 30 de kilometri la începutul acestui test drive, în oraş şi apoi la traseu, staţionând un pic ulterior, şi aveam o medie de consum de peste 12 litri la sută. Mi-am zis că ar fi mai bine să o resetez, apoi să pornesc mai departe pe următorul segment de traseu curat de vreo 60-65 km, care trecea doar prin vreo două sate moldoveneşti. Ar fi trebuit să obţin un consum mult mai bun. Însă cea mai bună medie pe care am obţinut-o la un moment dat a fost 10.1 litri/100 km, iar la finalul segmentului, când am ajuns din nou la o cu totul altă intrare în Chişinău, aveam iarăşi 11.9 litri/100 km. Am condus după asta obişnuit în afara oraşului, apoi spre casă, apoi a doua zi dimineaţă prin traficul abia tangent cu capitala, apoi un vreo 5 km prin traficul mai aglomerat, iar la finalul acestui test tot am ajuns la aceeaşi 12.3 litri/100 km. Şi aici se includ vreo 90 km de traseu extra-urban liniştit şi vreo 30 de urban. E mult, dragii noştri. E mult pentru un motor de 3 cilindri, de 1.5 litri. N-ar fi mult pentru un SUV cu tracţiune integrală, poate, cu o cilindree mai mare. Dar atunci când vorbeşti despre un motor pe benzină de 3 cilindri, de o capacitate cilindrică mică, optarea pentru el înseamnă un compromis, un compromis pe care se presupune că accepţi să-l faci de dragul consumului mai mic şi al emisiilor mai mici. Iar dacă cifra oficială spune 5.7 litri/100 km în regim mixt, iar cea reală spune cam exact dublu, de 11-12 litri la sută, motorul acesta îşi pierde justificarea. Unica justificare ce rezistă aici e preţul mai mic de achiziţie al acestei motorizări în raport cu altele mai mari, dar ierarhia de preţuri în ale motoarelor e o chestie foarte relativă şi derivă mult din politicile generale ale unui producător.

Prin urmare – da, MINI Cooper Countryman merge extraordinar de plăcut atât în materie de dinamism, cât şi de senzaţii în volan sau suspensie, dar cifra reală de consum face cam ilogic compromisul alegerii unui motor de doar trei cilindri. În acest context, cei care vor un motor pe benzină, au o alegere mult mai indicată, în forma unui Cooper S Countryman, care vine cu motor de 4 cilindri şi 2.0 litri, ce scoate 192 CP şi 280 Nm. Acel motor va funcţiona mai relaxat, va fi şi mai dinamic şi cu siguranţă nu va consuma mai mult. Iar dacă nu ţineţi neapărat la sunetul motorului pe benzină şi vreţi mai multă eficienţă – gama motorizărilor diesel vă oferă mai multe alegeri, toate de 4 cilindri – Cooper D, cu un motor de 2.0 litri de 150 CP şi 330 Nm, sau Cooper SD, cu acelaşi motor diesel de 2.0 litri, dar cu o putere de 190 CP şi un cuplu de 400 Nm.

Şi totuşi, diferenţa de preţ e sesizabilă dintre un motor turbo de 1.5 litri şi cele mai mari. Un MINI Cooper Countryman cu tracţiune faţă porneşte de la aproximativ 21,350 euro, iar versiunea cu tracţiune integrală – de la 22,900 euro. Motorizarea Cooper S Countryman, cu benzinarul de 2.0 litri sub capotă, porneşte deja de la 25,800 euro cu tracţiune faţă şi 27,350 euro cu tracţiune integrală. O diferenţă de 4,450 euro, deci, între motorizarea pe benzină de 4 cilindri şi cea de 3. O diferenţă care să conteze mai ales dacă vreţi să folosiţi maşina mai mult în oraş, astfel încât să-i dea un sens logic alegerii acelui motor de 3 cilindri.

Motorizarea MINI Cooper D Countryman, cu dieselul de 150 CP şi tracţiune faţă, porneşte de la 25,050 euro, iar acelaşi motor combinat cu tracţiunea ALL4 porneşte de la 26,600 euro. Dieselul mai puternic, Cooper SD Countryman, cu 190 CP la activ, porneşte de la 29,650 euro cu tracţiune faţă şi 31,200 euro cu tracţiune integrală.

Ce motorizare v-am recomanda? Dacă diferenţa de peste 4 mii de euro dintre motorizarea de 3 cilindri şi celelalte motorizări apropiate, diesel sau pe benzină, nu e o piedică de netrecut pentru Dvs., atunci v-am recomanda să mergeţi pe motorizările de 4 cilindri. Dacă, însă, parcurgeţi mai puţini kilometri, iar prin urmare eficienţa globală a maşinii nu e un factor atât de determinant, atunci şi motorul testat de noi astăzi îşi poate găsi justificare, mai ales că se conduce cu adevărat plăcut. Iar maşina e una superb de plăcută per general, cu senzaţii vii şi antrenante în condus, cu un habitaclu excelent şi cu neaşteptat de mult practicism. Noul MINI Countryman va plăcea mult fanilor tradiţionali MINI, dar are şanse să-i cucerească pe foarte mulţi dintre cei ce vor să guste pentru prima dată din lumea şi filosofia acestei mărci.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (66 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter