TEST DRIVE: Renault Koleos

Renault a dat marea lovitură cu noile sale SUV-uri, mai ales în Moldova, unde Kadjar a propulsat marca franceză în topurile vânzărilor graţie unui preţ atractiv, a dotărilor excelente şi, într-un cuvânt fie spus, a unei consistenţe formidabile pentru preţul cerut.
Acum a venit rândul ca toată povestea de succes să urce şi mai sus, francezii venind cu un SUV de talie mare, în sfârşit, botezat Koleos. N-are nimic cu SUV-ul cu acelaşi nume din istoria mărcii, fiind o cu totul altă poveste, din cu totul alt segment. O poveste succesul căreia pare a fi garantat chiar din start! Dar este oare aşa?

Origini

Segmentul SUV-urilor non-premium de talie mare se aglomerează în ultimul timp, tot mai mulţi producători făcându-şi intrarea solemnă în acest segment, sau anunţând generaţii noi tot mai sofisticate şi mai plenare în ceea ce oferă. Şi dacă în cazul lui Kadjar, Renault a făcut în sfârşit ceea ce trebuia demult să facă, preluând platforma de la fratele de grup, Nissan Qashqai, în cazul lui Koleos reţeta succesului nu putea fi diferită, aşa că şi Koleos îşi trage originile tehnice de pe un model Nissan.
E vorba de X-Trail, fireşte, iar noi astăzi testăm o motorizare a lui Renault Koleos, paralela căreia am experimentat-o de curând pe SUV-ul cu emblemă niponă. Aşadar, astăzi testăm noul Renault Koleos cu motor 2.0 diesel sub capotă, de 175 CP, cuplat la o cutie de viteze automată X-Tronic şi la un sistem de tracţiune integrală. Iar denumirea X-Tronic ne spune că avem de-a face cu o cutie de viteze cu raport continuu variabil, adică un CVT.

Design şi prezenţă

Magnific. Renault Koleos are un design căruia poţi să-i tot dai premii. Iar în rol de posesor îl vei privi cu drag de fiecare dată când te vei apropia de el sau te vei depărta. Stilul actual de design Renault e cu siguranţă cel mai inspirat şi atrăgător din cel puţin ultimii vreo 30-40 de ani încoace şi sper ca muza asta să nu-i părăsească pe creioniştii francezi mulţi ani înainte.
Deci, Koleos are proporţii corecte şi impunătoare, detalii bine lucrate şi o armonie excelentă a formelor, iar asta îl face un model cu o prezenţă care atrage priviri de admiraţie pe drum.

Interior

Primul element care se face observat la interior este spaţiul. Generos peste tot, fie că vorbim de bancheta spate sau de locurile din faţă şi se simte spaţiu din belşug pe toate trei dimensiuni înălţime, lungime şi mai ales lăţime, or la lăţime SUV-urile moderne mai trişează uneori. Renault Koleos te convinge, însă, imediat că-ţi oferă mai mult spaţiu decât ai putea avea vreodată nevoie, tu şi familia ta.
Suporturile laterale ale scaunelor faţă sunt mai mari şi mai eficiente decât la modelele coreene, dar scaunele n-au devenit prea înguste, astfel încât francezii au reuşit să împace excelent două curente contrare – a celor ce vor fotolii late şi moi, şi a celor ce voi forme ferme şi atletice.

Bancheta spate oferă un şezut foarte înalt, mai înalt decât ne-a obişnuit acest segment, dar în acelaşi timp şezutul gros nu taie prea mult din spaţiul pe înălţime, acesta rămânând în continuare foarte generos. Ocupanţii de aici sunt bine trataţi, mai ales pe o căldură de 38-40 de grade ca şi cea din ziua testului – ei beneficiază de guri de ventilare dedicate, iar tunelul central le mai oferă şi două prize USB pentru încărcarea device-urilor mobile.
Şi asta ne sugerează că Renault Koleos stă foarte bine la capitolul tehnologiilor moderne, fapt certificat şi de ecranul ăla mare şi plat de pe consola centrală. E un ecran opţional, care vine cu sistemul multimedia de top R-Link 2, iar la pachet aveţi şi un sistem de navigare ce pare a fi foarte bun. Traseele din Moldova sunt recunoscute relativ bine, doar unele porţiuni de drum nou mai departe de capitală fiindu-i necunoscute.

Aşa cum se întâmplă la Renault-urile moderne echipate cu acest sistem, o bună parte din setările şi informaţiile maşinii pot fi accesate prin această interfaţă multimedia. E destul de intuitivă şi logică şi se poate opta pentru divizarea ecranului în două secţiuni sau una singură, pentru mai multă informativitate sau pentru focusare spre o singură sarcină mai importantă. Ca şi în cazul altor modele, singura critică ce-i poate fi adusă acestui design cu display enorm central e zona butoanelor din dreapta, care, odată atinsă cu degetul, păstrează amprentele vizibile. Însă ne-am dat seama de un mic secret – acele butoane sunt în mare parte destinate pasagerului, pentru că şoferul le are cam pe toate dublate pe volan sau lângă volan. Iar aici vine şi partea în care să vă spunem că acţionarea butoanelor de volum a sunetului se face în acelaşi mod pe care noi îl criticam încă pe Twingo – cu o manetă ascunsă în dreapta volanului, cam în dos. E incomod pentru cei ce nu sunt prea familiarizaţi cu ergonomia Renault, dar pun pariu că peste câteva zile după ce-ţi cumperi maşina asta, degetele se vor întinde deja involuntar spre acea manetă să acţioneze comenzile şi vei descoperi că te-ai adaptat cu această mică incomoditate.
Calitatea materialelor din Renault Koleos e bună, cu suprafeţe plăcute la atingere şi la vedere, dar Koleos nu exagerează cu aluzia la premium. Există elemente ce ne amintesc de premium, iar acolo unde sunt, ele sunt veritabile – cusături contrastante pe suprafeţele acoperite cu piele, inserţii de aluminiu polisat şi chiar tapiserie de piele perforată pe scaune. Şi nu e vorba doar de aspect – Renault Koleos chiar are scaune ventilate!

Aşadar, Renault Koleos are un habitaclu foarte decent şi mai ales foarte spaţios, iar din originea niponă a arhitecturii nu se mai simte nimic la interior. Ba chiar în combinaţie cu acoperişul panoramic de pe versiunea testată de noi şi cu un sistem audio BOSE la interior, îţi zic că eşti la bordul unui european pur-sânge. Apropo, sistemul audio sună într-adevăr foarte bine, l-am verificat cu o serie de piese descărcate anterior de pe iTunes, sunetul cărora îl ştim din mai multe sisteme audio de top. La prima vedere, sau mai bine zis la primul auz cât ne-a permis un test drive scurt, i-am da o notă solidă de 9 acestui sistem audio de top.
Mulţi dintre Dvs. ar putea analiza Koleos drept o achiziţie în rol de unică maşină în familie, iar siguranţa pentru o asemenea maşină este şi mai importantă. Şi aici Renault merită o menţiune aparte, întrucât întrece chiar şi mult SUV-uri din segmentul premium la dotările standard pe care le oferă. Spre exemplu airbag-urile laterale pentru torace pentru pasagerii banchetei spate sunt oferite opţional de unele SUV-uri premium, în timp ce Renault Koleos le oferă standard, împreună cu alte două airbag-uri similare pentru ocupanţii faţă, plus alte airbag-uri laterale de tip cortină pentru geamurile faţă şi spate, plus airbag-uri şofer şi pasager faţă. Toate standard, repet, chiar şi pentru cel mai accesibil Koleos. Fireşte, sisteme precum ESC, ABS sau de monitorizare a presiunii în anvelope vin de asemenea în standard.
Iar din lista opţionalelor noi v-am recomanda să alegeţi şi farurile full-LED Pure Vision, cu comutare automată între faza lungă şi cea scurtă. Tehnologia e cu adevărat utilă şi plăcută în condusul nocturn, mai ales în călătorii lungi, dar din păcate în acest test drive n-am putut-o pune direct la treabă pe timp de noapte.
În fine, ajungem şi la portbagaj, care se laudă cu un volum uriaş, de 663 litri până la linia geamurilor, iar dacă mai rabataţi bancheta spate şi folosiţi întreg spaţiul disponibil ajungeţi la un maxim de 1,777 litri. Un fel de cărător de frigidere, dacă vreţi.
Senzaţii de condus

Primele secunde de condus urban mi-au dat un deja-vu al experienţei recente cu aceeaşi cutie X-Tronic, care e una de cu raport continuu variabil, dar care îşi maschează excelent comportamentul sub forma unei cutii clasice, astfel încât până şi în mediul urban e plăcut s-o conduci şi motorul nu se simte ca fiind supraturat. Dieselul de sub capotă sună bine şi cizelat, iar numărul cailor putere se cifrează la 175 în combinaţie cu cutia automată acum, dar în curând ar putea creşte la 177 CP, ca şi pe X-Trail. Cuplul maxim se cifrează la 380 Nm.
Îndată ce-am ieşit la un traseu deschis, însă, am observat o mai mare axare a cutiei de viteze spre dinamism decât experimentasem anterior pe aceeaşi combinaţie. Transmisia modifică raportul mai rapid, parcă, pentru a asigura un dinamism final mai mare. Dar aceste cutii sunt întotdeauna adaptabile, aşa că totul depinde de ritmul în care ai condus ultimii kilometri. Ceea ce e important să ştiţi, însă, e faptul că puterea acestui motor se simte ca fiind suficientă pentru un SUV de talia lui Renault Koleos.
Iar ca să fim clari până la urmă, iată ce trebue să ştiţi: în zilele noastre un cuplu de aproape 400 Nm şi o putere de 175 CP e exact potrivită pentru un SUV de talia lui Renault Koleos şi dinamismul său va fi suficient pentru toate episoadele de condus lung, dar, la fel cum se întâmplă şi în cazul altor SUV-uri de aceeaşi talie, de scamatorii şi riscuri inutile nu prea e loc. Cutia lui Renault Koleos îi favorizează nişte senzaţii dinamice mai pronunţate la viteze medii, iar asta va spori în unele situaţii senzaţia că motorul oferă un răspuns mai dinamic.
Primele gropi dure ale asfaltului autohton ne-au arătat unul din puţinele aspecte pentru care Koleos poate fi criticat. Suspensia modelului este mai dură decât am aşteptat, mai ales cunoscând reacţiile suspensiei modelului înrudit tehnic de la Nissan. Atât timp cât drumul este bun, eventual cu nişte denivelări, suspensia lui Koleos tratează totul foarte bine, însă la primele gropi dure, prundiş sau denivelări pietoase, ea reacţionează foarte dur şi zgomotos.

De îndată ce dai din nou de un traseu plăcut, asfaltat, confortul suprem se reinstaurează la bord. Ţii volanul în mână, savurezi izolarea fonică foarte bună a modelului de la curenţii de aer sau zgomotele exterioare, însă prima porţiune de gropi din faţă te face să-ţi acreşti faţa şi să-ţi doreşti cât mai repede civilizaţie, cel puţin în versiunea cu jante de 19 ţoli, testată de noi. Da, cu siguranţă optarea pentru jante cu cel puţin 1 inch mai mici e o idee bună.
Am vrut să explorăm mai departe calităţile suspensiei şi am intrat într-o zonă cu drum din ăla de ţară pe care merge odată în Paşti câte o Niva. Aici s-a făcut remarcată garda la sol foarte înaltă a lui Koleos, de 210 mm, şi mai ales unghiul de atac frontal mult mai bun la Koleos decât la fratele său nipon, astfel încât ne-am pomenit că modelul trece mai uşor prin zonele în care noi estimam că va fi nevoie de precauţie suplimentară. Însă şi pe aici, dacă e vorba doar de denivelări ale pământului de sub roţi, în care roata cursează mai lin de la o extremă la alta, totul e bine, dacă e vorba de un salt mai brusc peste o groapă – zgomotele reacţionare se fac din nou simţite.
Într-o asemenea dotare tehnologizată, cu jante mari, care să-i asigure modelului o ţinută de drum mai bună şi un aspect frumos, Renault Koleos e mai potrivit celor pasionaţi de călătorii lungi de familie în zonele civilizate ale planetei şi mai puţin de escapade fanatice de offroad. Dacă odinioară pentru prima ipostază aveai la alegere doar un van mare familist, dar te simţeai cam oprimat şi neexpresiv la volanul lui, azi te pomeneşti la volanul unui SUV impunător, cu prezenţă dominantă şi cu familia împăcată. La volanul lui Koleos te poţi simţi în continuare un mascul alfa, în timp ce familia îţi este în răsfăţată în confort şi siguranţă chiar mai mult decât într-un van.
Iar când îţi mai fierbe sângele de aventură, mai poţi trece cu încredere cât o baltă plină de noroi, mai poţi urca o pantă plină de zăpadă, dar traversa o scurtătură de offroad. Koleos nu e tocmai o maşină care s-o alergi fără să-ţi pese de nimic pe acolo, dar se va descurca într-un final, chiar dacă tracţiunea integrală e una part-time şi are şi un întrerupător de deconectare totală a ei.
Preţ şi verdict

Noul Renault Koleos vine în Moldova doar cu motorizarea diesel de 2.0 litri, din ofertă lipsind motorizări pe benzină, iar din această cauză preţul de start al modelului e mai mare decât în cazul concurenţilor, iar cel mai importanţi concurenţi pentru Koleos sunt Skoda Kodiaq şi Hyundai Santa Fe. Cel mai accesibil Koleos porneşte de la 26,500 euro şi vine cu cutie automată, dar cu tracţiune faţă.
O motorizare precum cea din testul nostru, cu tracţiune integrală şi cutie automată, porneşte de la 29,800 euro în dotare Zen şi 33,400 euro în dotare Intens, iar maşina din testul nostru mai are câteva opţionale, precum sistemul audio BOSE, jantele speciale şi trapa panoramică, ce i-au adus preţul total la 36,250 euro. Nu e un preţ mic la prima vedere, dar amintiţi-vă că în acest preţ primiţi un SUV ultra-echipat cu cea mai mare generozitate, de la sistem de navigare până la sistem audio BOSE, de la siguranţă până la picanterii plăcute precum acoperişul panoramic, iar concurenţii cu echipări similare n-ar costa mai puţin. Aşa că noi am spune că e un preţ corect, până la urmă.
Aşadar, Renault Koleos e un model ce-şi merită banii, mai ales atunci când e echipat cu generozitate. Unicul reproş important pe care i-l putem face e dat de duritatea suspensiei în combinaţie cu jantele de 19 ţoli, dar asta poate fi rezolvat, cel mai probabil, prin optarea pentru jante mai mici. În rest, vă veţi simţi de-a dreptul alintaţi de confortul, spaţiul şi calitatea ambianţei de la bord. Maşina asta e perfectă în rol de unic automobil în familie. E perfectă şi pentru vacanţele lungi de familie, în care simţi adevăratele calităţi ale acestei maşini.
Renault Koleos te cheamă în călătorii lungi, te inspiră să ajungi acasă şi să-ţi faci valiza, să deschizi un site de rezervări de hotele şi să te surprinzi peste ceva timp conducându-l pe traseele frumoase şi şerpuitoare ale continentului... Tu la volan, iar familia savurând priveliştile prin care treceţi. Tu, masculul alfa civilizat şi inteligent, iar familia ta, ocrotită şi fericită la bordul lui...
2
8,795
GALERIE FOTO (82 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!