TEST DRIVE: Porsche Panamera Sport Turismo

În segmentul automobilelor de lux au tot existat modele cu concepte de caroserii diferite de convenţional, care au ţintit spre cei mai non-conformişti oameni, spre cei ce şi-au obţinut succesul mergând împotriva valului general al mulţimii. Sunt oamenii care generează cele mai neaşteptate idei şi soluţii, departe de ceea ce ar fi predictibil, sunt extrem de originali şi curajoşi în a nu fi ca ceilalţi şi de cele mai multe ori reuşesc lucruri incredibile.
BMW a avut Seria 5 Gran Turismo, pe care a transformat-o ulterior în noua Serie 6 Gran Turismo. Mercedes-Benz a avut CLS Shooting Brake, iar în cazul Porsche, însăşi modelul Panamera pare a fi un asemenea concept neconvenţional. Şi totuşi, designerii Porsche au creat ceva şi mai exclusivist, şi mai special: noua Panamera Sport Turismo, modelul pe care-l testăm noi astăzi.
Unii catalogau aceste modele drept nişte „struţo-cămile” absurde şi lipsite de şanse, pentru că nu le înţelegeau. Dar tocmai aceste modele le aduceau proprietarilor cele mai înalte grade de satisfacţie, iar cei care le deţineau ţi-ar fi povestit ore întregi despre cât de fantastică e experienţa de proprietar al unui asemenea automobil. Cum or sta lucrurile în cazul noului Porsche Panamera Sport Turismo, totuşi? Este el un model cu adevărat special şi consistent, sau e doar o variaţie gândită de oamenii de la marketing pentru a da iluzia unei alegeri mai mari? Mai mult ca atât, în testul nostru de astăzi conducem o Panamera Sport Turismo 4, ceea ce înseamnă că avem sub capotă noul motor Porsche V6 de 3.0 litri, motor care se regăseşte şi sub capota noului Cayenne şi care va avea o carieră lungă în gama producătorului german. Aşadar, suntem nerăbdători să gustăm din senzaţiile acestuia, dar şi din ceea ce oferă noul model deocheat german!
Prezenţă şi concept.

Da, silueta noului Porsche Panamera Sport Turismo nu seamănă cu nici un alt automobil prezent pe care-l ştim din lumea auto. E extrem de lungă, măsurând peste 5 metri lungime, iar celula habitaclului aduce un paradox al formelor: linia plafonului nu coboară aproape deloc în jos, decât după ce începe hayonul, dar în acelaşi timp, datorită conturului geamurilor, a aripilor spate evazate şi a posteriorului dinamic, maşina nu pare alungită forţat, păstrând proporţii extrem de plăcute ochiului.
Astfel, nu-ţi vine nicidecum să numeşti modelul ăsta drept un break, hatchback sau orice altă denumire pentru caroserii convenţionale, pentru că nici una din aceste denumiri nu i se potriveşte. E Sport Turismo. Un GT pur-sânge, gândit pentru plăcerea supremă în călătorii epice.

Senzaţii de GT

Iar un GT adevărat trebuie să vină şi cu un habitaclu pe măsură, care să-ţi ofere o poziţie savuroasă de condus. Un interior care să te facă să simţi maşina în deplina sa construcţie, atunci când iei virajele unui traseu alpin, sau când înaintezi pe un drum mai puţin sinuos.
La capitolul ăsta, toate Porsche-urile din ultimii ani vin cu o senzaţia sublimă în volan. E o senzaţie pe care o simţi doar la bolizii cu emblema Porsche pe capotă, o senzaţie ce pare să-ţi transmită ondulările drumului doar prin conexiuni directe, metalice, fără pic de izolare sau joc al componentelor direcţiei şi suspensiei. Nu mai ai impresia unui volan cu bucşe impecabile prin conexiunile construcţiei, ci a unui volan făcut dintr-o bucată, cu o precizie din aia, care pare mult prea teoretică pentru a fi practică. Doar că inginerii ăia geniali de la Porsche sunt suficient de nebuni încât să transforme şi cea mai incredibilă teorie în practică.
Aşadar, senzaţiile din volanul lui Porsche Panamera Sport Turismo sunt sublime, indiferent de textura asfaltului pe care înaintezi. Direcţia are o precizie supremă şi orice rotire mai îndrăzneaţă dictează o schimbare imediat de curs a maşinii, în ciuda lungimii de peste 5 metri. Iar pentru o precizie şi mai înaltă a acestor senzaţii, puntea spate a modelului poate fi uşor viratoare, opţiune care, însă, nu e prezentă pe modelul de test, dar căreia nici nu i-am simţit lipsa.
Da, planşa de bord, care ţi se înfăţişează în jurul tău, e identică celei de pe Panamera „obişnuită”, dar asta e un fapt absolut firesc, iar la cât de bine e desenată această planşă, e şi un mare plus. Unicul element, care nu mă încântă de pe ea, sunt cele 4 butoane de comandă a farurilor, toate pătrate şi prea simple, poziţionate în stânga. Mi-aş fi dorit, parcă, o rotulă ceva mai sofisticată şi mai frumoasă, în ton cu alte elemente de design, dar, în acelaşi timp, înţeleg că designerii n-au vrut s-o facă prea asemănătoare cu cheia de pornire a motorului, pusă şi ea în stânga volanului la Porsche, iar pe lângă asta, în exploatarea de facto astăzi nu mai operezi aproape niciodată cu aceste comenzi ale farurilor, fiind suficientă plasarea lor în poziţia Auto.
Cele 5 cadrane de bord sunt extrem de plăcute ochiului, fiind şi excelent de informative. La drum lung se poate seta afişarea informaţiilor de navigare în locul a două dintre ele, datorită faptului că avem de-a face cu un afişaj digital. De asemenea, monitorul central de pe consolă e extrem de bine încadrat în planşa de bord, fiind uşor de accesat, dar în acelaşi timp fiind unul din puţinele concepte care nu pare să fi lipit o tabletă de bordul maşinii.
Consola centrală aduce butoane tactile, dar care au un click confirmativ atunci când le apeşi, astfel încât să le poţi opera cu privirea înainte, la drum. Iar de calitatea materialelor chiar ar fi de prisos să mai vorbim – sunt desăvârşite, oriunde am arunca privirea. Ne place extrem de mult şi nuanţa maro a interiorului de pe maşina testată!
Bancheta din spate oferă două locuri plenare pentru adulţi, iar pentru distanţe mai scurte poate lua loc şi cel de-al treilea pasager, pe centru. Aici există, însă, un tunel mare, cu consolă centrală, maşina sugerând imediat că e concepută în primul rând ca un vehicul cu 4+1 locuri. Dar e oarecum firesc.
Portbagajul lui Panamera Sport Turismo e mai mare decât la o Panamera „obişnuită”, sugerând posibilităţi mai avansate de a călători la distanţe lungi. Iar pe lângă asta, există şi adaptări specifice unor vacanţe active. Spre exemplu, partea centrală a banchetei poate fi culcată independent, fiind atât de îngustă, încât să permită amplasarea câtorva seturi de schiuri. În acelaşi timp, cele două spătare pentru ocupanţii locurilor spate rămân neatinse. Totuşi, pe versiunea testată de noi pasagerii spate nu primesc comenzi detailate pentru sistemul de climatizare sau multimedia, ci doar guri de ventilare şi butoane pentru încălzirea scaunelor. Toate aceste comenzi avansate pot fi bifate opţional, însă, posibilităţile de echipare fiind uriaşe.
Haideţi să revenim la senzaţiile pe care le oferă un Porsche Panamera Sport Turismo în mişcare, pentru că nici un Porsche nu poate fi admirat la adevărata valoare când e staţionar. Am învârtit cheia din stânga volanului şi de sub capotă s-a auzit sunetul dulce al noului motor V6. Aşa cum spuneam, e noul motor de 3.0 litri, nu de 2.9 litri, Porsche având două asemenea noutăţi cu cilindree apropiată. Motorul de 2.9 litri e dotat cu două turbine, în timp ce propulsorul nostru de astăzi, cel de 3.0 litri, e dotat cu o singură turbină. Chiar şi în această configuraţie, motorul de sub capota lui Panamera Sport Turismo 4 testată de noi astăzi livrează 330 CP la 5,400-6,400 rpm şi 450 Nm între 1,340 şi 4,900 rpm. Cu asemenea parametri de putere, exemplarul nostru accelerează de la 0 la 100 km/h în numai 5.5 secunde, iar dacă ar fi echipat cu pachetul opţional Sport Plus, timpul ar fi redus la 5.3 secunde!
Sunetul motorului e un mic mai calm la ralanti comparativ cu V6-ele biturbo de 2.9 litri. Însă odată ce apeşi pedala şi-l urci în turaţii, caracterul lui iese rapid în evidenţă. Mai mult ca atât, la conectarea regimului Sport, sistemul de evacuare devine mai sonor şi lasă sunetul motorului să se dezlănţuie mult mai mult, iar plăcerea acustică e extraordinară.
Într-atât de extraordinară, încât îţi vine adeseori să dai sistemul audio la sunet minim, ca să savurezi ingineria motorului. Porsche Panamera poate fi dotat cu două tipuri de sisteme audio opţionale – unul din ele e BOSE, cel instalat şi pe maşina noastră din test, şi altul e Burmester, sistemul audio de top absolut.
Eram curios să descopăr cât de bine sună sistemul „mediu” BOSE de pe Panamera, aşa că am conectat un device mobil, am lansat o aplicaţie cu sunet lossless şi l-am lăsat să sune în boxele maşinii. Frecvenţele înalte şi joase erau reglate aproape la maxim, iar muzica electronică suna extrem de bine şi cu această configuraţie. Totuşi, pentru o fidelitate absolută în cazul muzicii produse de instrumente, reglajul linear sau aproape linear dă senzaţia unui sistem audio aflat la un pas de definiţia de High End. Cred că e cu siguranţă cel mai bun sunet scos de un sistem audio BOSE din câte am experimentat.
Şi chiar dacă e atât de bun, sunetul dulce de V6 de sub capotă mă face să tot vreau să-l pun în umbră. Pentru că urechea oricărui entuziast de motoare şi performanţă în condus va vrea mai mult să savureze acustica unui motor Porsche!
Motorul împinge bine în scaun la acceleraţii maxime, dar Panamera Sport Turismo e o maşină foarte cizelată, aşa că puterea nu se traduce în zmuncituri, ci e livrată neobservabil. Ba chiar ajungi să te întrebi dacă maşina accelerează într-adevăr atât de repede? Vitezometrul e martor, însă. Şi ceilalţi pasageri, care abia se ţin în momentele de acceleraţie.

Iar senzaţia asta de la volan vine datorită echilibrării excelente a maşinii. Lui Panamera Sport Turismo îi lipsesc simptomele apropierii de pierdere a controlului, iar astfel maşina pare să se descurce neaşteptat de lejer până şi cu performanţa maximă a motorului. Iar toată această senzaţie e accentuată şi de cutia de viteze cu dublu ambreiaj de 8 trepte, care schimbă insesizabil, dar şi de sistemul de tracţiune integrală permanentă, care nu iroseşte nimic din aderenţa disponibilă pe roţi, iar pe lângă ele, şi de anvelopele mai late în spate decât în faţă, de dimensiuni cosmice. În rezultat, ai o maşină care „se joacă” relaxat cu cei 330 CP pe care-i scoate de sub capotă, chiar dacă ea însăşi cântăreşte peste 1.8 tone.
Şi tocmai de aici vine fantasticul acestei maşini. E mare şi extrem de spaţioasă, e extrem de confortabilă cu suspensia pneumatică pe care o conducem şi are un centru de greutate foarte coborât, are o putere uriaşă sub capotă, dar menajează acea putere într-un echilibru perfect. Iar tu, de la volan, ajungi să conduci cu un zâmbet larg de satisfacţie Porsche Panamera Sport Turismo 4, pentru că începi să adori senzaţia puterii uriaşe controlate atât de uşor.

Vin noi serpentine strânse şi nu-mi ia mult să simt că maşinii îi place să le iau cu pedala uşor mai apăsată, punând sistemul 4x4 la treabă pentru a-i imprima traiectoria perfectă. Şi nu ai nevoie de un abecedar pentru a şti exact cât să apeşi pedala. O simţi, pur şi simplu. Simţi cât trebuie să apeşi, când să apeşi, cum să-i îndrepţi volanul. Simţi. Şi apoi ieşi din nou din viraj, apeşi tot mai tare pedala, turaţiile urcă până aprope de linia roşie, iar tu savurezi fiecare vibraţie a timpanelor, provocată de V6-ele sub capotă. Iar dacă ajungi şi să schimbi treptele manual, ai din nou senzaţia unei precizii sublime – tragi padela de lângă volan şi până apuci să-i dai drumul, treapta deja e schimbată! Superb tandem între motor, cutie de viteze şi sistem de tracţiune integrală, un tandem care rezonează la un unison perfect! Şi, fiind vorba de un nou motor în gama Porsche, putem spune cu certitudine că e o bijuterie mecanică savuroasă, care-şi va delecta posesorii, fie că e instalat pe Panamera, fie că e sub capota unui Cayenne!
Preţ şi verdict

Nu, aceste maşini speciale şi deocheate nu sunt niciodată prea accesibile. Porsche Panamera Sport Turismo 4 porneşte de la un preţ de 89,600 euro în Moldova, iar exemplarul nostru de test are pe el opţionale în valoare de încă 26,575 euro, ceea ce înseamnă un preţ final de 116,175 euro.
Am turat în voie motorul V6 de sub capotă, de câte ori am putut, cât de sus am putut. Am tot savurat sunetul lui în regim Sport, am tot apăsat pedala acceleraţiei fără a ne gândi prea mult la consumul final, iar cifra de 16 litri la sută, cu care am ajuns la final, ni s-a părut absolut admisibilă în comparaţie cu plăcerea savurată. Ştim că am putea să coborâm uşor consumul la sub 10 litri la sută, însă ar trebui să avem distanţe mult mai lungi şi un condus mult mai temperat. Ba mai mult, cei de la Porsche indică un consum mixt de 7.9 litri/100 km pentru un asemenea ritm foarte temperat, dar, sincer, nu ştiu dacă vreun viitor proprietar de Panamera Sport Turismo 4 va ajunge să conducă într-atât de rezervat.
Pentru că maşina asta e prea bună la performanţă, ca să nu pui performanţa la treabă. Pentru că odată ce-o conduci mai mult, ajungi să înţelegi performanţa din altă perspectivă, de parcă te-ar fi luminat cineva. Nu te mai impresionează neapărat arderea anvelopelor în dezlănţuiri nebune, la fel cum nu te-ar impresiona cineva care-ţi zice că poate mânca zece burgeri dintr-o dată. Ajungi să apreciezi, însă, mult mai mult arta preciziei sublime în dezlănţuirea performanţei, aşa cum ai prefera să comanzi o gustare ce ocupă doar centrul unui platou, însă-ţi topeşte senzorii gustativi când o probezi. Calitatea supremă nu mai e o etichetă pentru ceilallţi, ci un mod în care vrei să savurezi viaţa. Iar Porsche Panamera Sport Turismo e cu siguranţă maşina pe care o cumperi doar pentru că tu vrei cu desăvârşire asta, fără să-ţi pese ce ar putea crede alţii. Atunci când tu vezi ceea ce alţii nu văd, nu te oboseşti să explici nimănui nimic, ci-ţi urmezi calea ta unică, iar apoi culegi satisfacţia alegerilor excentrice, dar atât de consistente! La fel cum ai făcut de atâtea ori în viaţa ta, în cariera ta, ca să ajungi până aici.
1
9,284
GALERIE FOTO (64 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!