De ce nu aduceţi CX-9 în Europa? Pentru că nu avem un motor diesel corect pentru acest model, iar doar cu motorul pe benzină un SUV de o asemenea talie nu-şi are locul în Europa. Motorul de 2.2 litri diesel pe care-l avem nu e suficient de puternic pentru CX-9. Iar să dezvoltăm un motor nou, doar pentru CX-9, la potenţialul de vânzări pe care îl are regiunea în acest segment, nu e fezabil, pe lângă toate reglementările şi procedurile de omologare. Dar aţi putea face disponibil CX-9 cu motor pe benzină în ţări precum Moldova, la fel cum o faceţi în Rusia sau Ucraina, nu, pentru că la noi omologarea nu e o piedică? Da, teoretic am putea, ne rămâne de văzut pe cât de posibil va fi asta.
Sunt dieselurile pe cale să se pensioneze în lumea auto? Nu, cu siguranţă nu! Pentru noi, aici, în Europa, totul pare ca o problemă a motoarelor diesel, dar dacă trecem peste ocean, în SUA, problema e a dieselurilor VW, nu a întregii industrii. Prin urmare, dieselurile încă sunt foarte căutate, şi nu există o problemă a conceptului de motoare diesel, ci o problemă de conduită a unuia dintre producători.
Pe când să aşteptăm modele electrice sau hibride la Mazda? Ştiţi, în Europa doar 12% din toate emisiile de CO2 vin de la toate automobilele aflate în
exploatare pe continent. Iar la automobilele hibride sau electrice, tabloul arată frumos dacă privim doar procesele din baterie până la roată, nu şi de la producerea energiei. Dacă un automobil electric este alimentat cu energie din cărbune ars, contribuţia lui la salvarea planetei este zero. Dacă pentru un hibrid, la producţia bateriei lui, iar apoi reciclării, se emite CO2 aproape tot atât cât a economisit în ciclul de funcţionare, contibuţia lui la salvarea planetei este din nou infimă. Sau, un studiu recent făcut în Olanda, unde sunt foarte multe hibride plug-in, a relevat că doar 13% din posesorii acestor maşini îşi încarcă regulat vehiculele!
Noi nu vrem să facem lucruri doar pentru a arăta bine în declaraţii. Vrem să producem maşini electrice, dar atunci când vom putea să ne asigurăm că energia pentru ele vine din surse regenerabile. Şi cu cât mai mult putem amâna momentul în care începem să facem asta, noi, ca şi companie, cu atât mai accesibile şi dezvoltate vor fi tehnologiile, pe de o parte, iar pe de altă parte cu atât mai mult ne vom asigura că o parte tot mai mare a energiei este regenerabilă.
Primele noastre modele hibride vor apărea în mai puţin de 2 ani nu din
cauza că am ajuns la acea etapă pe care ne-o dorim, ci din cauză că avem nevoie de modele hibride în unele regiuni pentru a continua să vindem, spre exemplu în California. Vom folosi tehnologia celor de la Toyota pentru asta, cu care avem un parteneriat de dezvoltare în acest sens. Apoi, vor veni şi modelele pur electrice, dar acestea vor avea un range extender, adică un motor cu ardere internă în rol de generator. Şi vă pot spune că acel range extender va fi unul de tip Wenkel, motor rotor clasic al Mazda!
Cum rămâne cu condusul autonom, atunci, îmbrăţişaţi acest trend? Nu, noi avem o altă viziune decât să avem posesori de Mazda care urcă în maşină şi-i zic maşinii unde să-i ducă. Noi vrem să dezvoltăm un sistem de condus autonom parţial numit copilot, după principiul aviaţiei şi acesta va debuta deja în 2020. Dacă unul dintre piloţi nu e în stare să conducă aeronava, comanda e preluată de copilot acelaşi principiu vrem să-l aplicăm şi noi, nu să-i luăm şoferului plăcerea de a conduce.
Ce planuri aveţi faţă de cutiile automate? Rămâneţi la 6 trepte sau creşteţi numărul lor? Să facem şi noi o cutie de viteze cu 10 trepte? Nu,