TEST DRIVE: BMW Seria 7 745e, plug-in hybrid de lux
31 Iulie 2019
Atât de multe modele electrice, hibride sau plug-in hibride ca-n acest an n-am testat niciodată de când muncim în breasla presei auto. E semn clar că acestea nu mai sunt chestii exotice. E semn clar că-n zilele noastre e mai ciudat să n-ai motorizări hibride pentru
un model important, decât să le ai. Aşa încât până şi atunci când am fost invitaţi în Grecia şi Bulgaria la testul limuzinei BMW Seria 7 facelift, tot o motorizare hibridă a ajuns în mâinile noastre. Mai bine zis – plug-in hibridă, adică hibridă cu încărcare de la priză.
Şi aici începe foarte repede intriga! Pentru că facelift-ul a adus o modificare radicală în ideea motorizării plug-in hibride pentru Seria 7! Înainte de facelift, exista o motorizare numită 740e, cu toate derivatele sale de ampatament şi tracţiune, care combina un motor turboaspirat de 4 cilindri şi 2.0 litri cu un electromotor. Motorul pe benzină dezvolta 258 CP şi 400 Nm, iar electromotorul putea livra până la 113 CP şi 250 Nm. Împreună, cele
două componente puteau pune pe asfalt o putere totală de 326 CP şi 500 Nm, pentru că la hibride adeseori puterea totală a sistemului de propulsie nu e egală cu suma puterilor fiecărui component.

Dar odată cu facelift-ul tabloul s-a schimbat. Acum în locul motorului cu 4 cilindri, de 2.0 litri, sub capotă a fost instalat un delicios motor cu 6 cilindri
în linie, de 3.0 litri. Reţeta clasică BMW. O reţetă care dezvoltă acum 286 CP mult mai relaxaţi şi un cuplu maxim de 450 Nm. Electromotorul a rămas la aceeaşi putere, dar şi-a crecut cuplul maxim până la 265 Nm. Împreună, noul sistem de propulsie poate livra o putere de 394 CP şi 600 Nm! E interesant, însă, că puterea maximă a sistemului e „eliberată” doar în regim Sport sau la apăsarea pedalei în
regim kickdown. În rest, motorizarea va doza un pic mai relaxat şi forţa. Oh, e interesant să vedem cum se va simţi asta în condus!

O altă schimbare importantă vine la autonomia maşinii şi la bateria ei. Ştiţi voi – dacă vorbim de un plug-in hibrid, înseamnă că automobilul poate parcurge câteva zeci de kilometri în
regim pur electric, iar astfel, dacă te învârţi cu rutina mai în mediul urban, îl poţi folosi ca un electromobil, încărcându-l bateria de la priză, iar când bateria se epuizează, totul funcţionează ca la un hibrid traidiţional, maşina încărcându-se din recuperare. Înainte de facelift, maşina avea o baterie de 9.2 kWh, care-i putea asigura o autonomie electrică
de 41 km. Acum noul BMW 745e are o baterie nouă de 12.0 kWh, care poate să-i asigure limuzinei o autonomie electrică de 54-58 km, conform ciclului mai realist WLTP. Mai mult ca atât, acum şi viteza maximă cu care maşina poate rula în regim pur electric a crescut până la 140 km/h, aşa că beneficiile condusului pur electric pot fi simţite şi în afara oraşelor.
Pe hârtie, în dinamism toate aceste schimbări au redus timpul de sprint de la 0 la 100 km/h pentru limuzina cu ampatament scurt şi tracţiune spate pe care o conducem noi numai de la 5.4 secunde la 5.2 secunde. În realitate, însă, noul motor cu 6 cilindri dă o cu totul altă senzaţie în condus şi nu în zadar inginerii BMW au decis, totuşi, să renunţe la un motor mic şi stors la maxim în favoarea unuia cu cilindree
mai mare. Aşa că haideţi să vedem cum se simte toată ecuaţia asta nouă în condus.

Scurt despre facelift

Pe lângă faptul că avem de-a face cu motorizarea hibridă, ceea ce conducem noi azi e, totuşi, un BMW Seria 7 facelift, care vine cu toate schimbările adoptate de modelul
împrospătat. Iar ele sunt mai ales de ordin estetic.

BMW Seria 7 de până la facelift arăta bine, proporţională, şi inteligent de discretă la detalii. Poate prea discretă chiar pentru un segment în care mulţi cumpărători încă vor să iasă în evidenţă cu maşina lor prin opulenţă. Aşa că noua grilă masivă, inspirată de la X7, vine să rezolve tocmai această
lipsă anterioară. Împreună cu alte mici detalii modificate, acum BMW Seria 7 are prezenţa aia pe care n-o poţi rata pe stradă, iar gradul său de opulenţă s-a ridicat la nivelul formelor pompoase şi un pic clasice ale lui S-Class.
La interior modificările nu sunt atât de radicale şi nici nu trebuiau să fie. A fost prea bine gândit totul ca să se schimbe prea rapid. Eu conduc azi un exemplar cu ampatament scurt, cu un set de echipări generoase atât pentru
ocupanţii faţă, cât şi spate, dar totuşi
aici nu se regăsesc dotări din alea
regeşti pentru ocupanţii spate, pe
care le puteţi comanda pentru limuzinele cu ampatament mărit ale modelului.
Senzaţii de condus

Pentru că suntem la un test drive internaţional, când am pornit din Atena maşina avea deja bateria electrică descărcată, aşa că va trebui să conduc iniţial în regim de automobil hibrid obişnuit. Urmează să merg pe un traseu care cuprinde şi autostrăzi, şi
munţi. Teoretic, maşina asta poate indica un consum de puţin peste 2 litri la sută, dar asta e valabil doar pentru prima sută, când bateria e plină şi maşina prioritizează regimul pur electric. Eu, însă, am bateria goală din start, şi voi conduce pur electric doar din energia pe care o vor reuşi s-o stochez în baterie prin recuperare.
Din primele senzaţi de condus urban, maşina se simte mai antrenantă şi mai plăcută în condus în raport cu Seria 7 de dinainte de facelift, dar asta e din cauza faptului că înainte de facelift am testat o limuzină cu ampatament mărit. Mă conving încă o dată că, dacă vrei o Seria 7 pe care s-o conduci – ai nevoie de ampatament scurt, iar dacă vrei
să fii condus cu şofer – atunci da, poţi opta pentru ampatamentul lung.

Cel mai mult îmi place, însă, elasticitatea foarte cizelată a sistemului de propulsie. Apăsările de pedală sunt uşoare, iar dinamismul îmi este livrat imediat. Motorul pe benzină toarce relaxat acum, cu un sunet dulce şi cu turaţii mici, fiind ajutat şi de electromotor. Cele două componente fac echipă minunată, întrucât nu mai
simţi care din ele şi când anume funcţionează, iar izolarea fonică excelentă mă făcea adeseori să mă întreb dacă motorul pe benzină mai funcţionează în general, mai ales că nu vedeam un turometru clar pe cadranele digitale de bord, ci un soi de indicator eBOOST.

Am ieşit şi la autostradă în curând. Confortul e absolutist. Mai aveam şi un sistem audio Bowers & Wilkins, menit
să-ţi scalde simţurile acustice în perfecţiunea unui sunet high end. Ţinuta de drum e impecabilă, confortul habitaclului e şi el în afara oricăror critici. Doar că acum, pe lângă confort, Seria 7 mai e şi plăcută în condus. Mai antrenantă parcă decât limuzinele obişnuite din acest segment.

Au venit şi primele serpentine montane, iar aici Seria 7 mi-a confirmat că are o ţinută de drum impecabilă. Ah,
dar cât e de plăcut să urci în turaţii! În regim Comfort, maşina are o suspensie destul de moale, care mai admite şi un mic ruliu în asemenea serpentine, dar există un regim Adaptive pentru a contracara acest ruliu, iar dacă vreţi şi mai multă precizie, regimul Sport e
cel care rigidizează şi mai bine suspensia. Iar odată pusă în Sport, BMW Seria 7 745e se simte ca un sedan cu adevărat savuros în condus! Într-atât de savuros, încât mi-am amintit de primul film „Transporter” cu Jason Statham. Cumva, chiar dacă
azi conduc un hibrid, este ceva din caracterul acelei maşini.

Şi mai e interesant că-n regim Comfort sau Adaptive n-am simţit cumva puterea mai redusă a motorului, iar în Sport să simţim un surplus evident.
Se simt reacţii mai acutizate, dar senzaţiile sunt informative, cam ca şi la alte maşini de la trecerea unui regim în altul. Aşa că nu vă speriaţi de specificarea aia că puterea maximă vine doar în regim sport.

După aproape două ore de condus plăcut, ajunsesem şi la un punct de popas pe ţărmul unei staţiuni greceşti.
Consumul meu mediu până aici fusese de 8.8 litri/100 km. Dar am condus în toată plăcerea. Şi, apropo, din cei 99 km făcuţi în acest timp, 25.2 km i-am parcurs în regim pur electric, chiar dacă aveam bateria complet descărcată când am pornit!

Dar testul a continuat mai departe, prin munţii ce despart Grecia de Bulgaria,
pe un traseu sinuos. La început, am dat peste un ambuteiaj oribil de autostradă, care ne-a răpit vreo oră în mers de melc. Adio eficienţă. Acum ar fi fost potrivită o baterie încărcată, să mergem în regim pur electric, dar maxim ce reuşisem anterior să obinem din recuperare este s-o încărcăm până pe la vreo 5-7%. Aşa că eficienţa noastră a continuat să se deterioreze.
Iar apoi, când am evadat din trafic, am vrut să alergăm şi mai intens. Chiar dacă exemplarul nostru, cu tot ce are pe el, are o greutate proprie de 2.2 tone, cu suspensia setată în regim Adaptive sau Sport nu se simte exces de greutate. Şi au venit noi munţi, noi serpentine, noi urcuşuri tot mai plăcute de condus.
Dar nu tot testul a fost o poveste frumoasă. La un moment dat, maşina a început să ne îngrijoreze prin nivelul de combustibil. Dimineaţă pornisem cu rezervorul plin, iar acum ne apropiam tot mai mult de limita rezervei. Pesemne bateria a tăiat mult din volumul rezervorului, care e mult mai mic decât la o motorizare
convenţională, iar eu am o mică
„alergie” din proprie experienţă la
rezervoarele astea mici. Am verificat
apoi în fişa tehnică – rezervorul e de
46 litri. Noi aveam deja un consum
mixt de vreo 11.2 litri la sută pe
ziua de azi, deci, e clar de
ce am epuizat rezervorul
repede.
Maşina a trebuit realimentată pentru a merge mai departe pe ultimul segment spre Bansko, o staţiune frumoasă din inima munţilor Bulgariei. Da, cam ăsta e neajunsul modelului – un rezervor destul de mic de benzină, neajuns care devine mai acut atunci când porneşti cu bateria electrică descărcată la drum lung, cum am făcut şi noi. E mult mai logic să încarci bateria întotdeauna –
la cea mai slabă priză domestrică de 3.7 kW şi 230 V încărcarea de la 0 la 100% va dura 4 ore şi un pic.

Per total, despre consumul Seriei 7 745e ar trebui să ştiţi că până şi atunci când veţi conduce în regim pur hibrid, cu bateria la zero şi cu plăcere în condus, veţi avea vreo 8.5-8.8 litri la sută. În cele mai neprietenoase condiţii
şi cu regimul Sport activat adeseori, veţi avea în jur de 11 litri. Cu un ritm mai moderat de condus extra-urban – puteţi lesne atinge 6-7 litri/100 km, iar dacă mai şi încărcaţi bateria, atunci credem că şi 5 litri şi un pic pe o distanţă ceva mai lungă e realistă. Iar dacă distanţele sunt mai scurte, atunci puteţi coborî şi sub 5, sau chiar să aveţi un zero absolut de consum de
carburant, consumând doar electricitatea din baterii, ori Seria 7 745e poate fi trecută manual la regim pur electric şi folosită ca un electromobil pur.

Cât costă? BMW Seria 7 facelift începe de la un preţ de 65,600 euro în
Moldova, iar versiunea plug-in hibridă, testată de noi – 745e – începe de la 76,600 euro. Dacă e să ne gândim că e mai puternică decât un 740i, care porneşte de la 74,100 euro, dar şi mai eficientă în consum, ba chiar şi parţial electrică, atunci preţul pare justificat. Iar pe lângă toate, împreună cu întreg
setul de tehnologii, obţii şi o limuzină din segmentul de vârf, care se mai şi conduce cu o doză mai mare de plăcere puritană decât alţi concurenţi direcţi.
PiataAuto.mdIlie Toma
0
12,320
GALERIE FOTO (30 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!