Acum doi ani am fost la testul internaţional al noii generaţii Fiesta şi mă întorsesem încântat de micuţul model Ford de acolo. Condusesem mai multe motorizări, printre care şi o motorizare 1.0 EcoBoost de 140 CP în echipare ST-Line, ceea ce însemna un kit de design mai agresiv şi o suspensie uşor ajustată. Mai ales această ipostază ST-Line mă încântase prin felul în care se conduce.
Un an mai târziu, în 2018, mergeam şi la testul internaţional al noii generaţii Focus, iar acolo făceam cunoştinţă şi cu noul motor EcoBoost de 1.5 litri, cu 182 CP la activ, despre care aveam doar cuvinte bune de spus, deşi e tot cu 3 cilindri. Între timp, cei de la Ford pornit şi lansarea ediţiilor ST atenţie, ST, nu ST Line pentru modelele lor compacte, iar Fiesta ST a primit acest nou motor EcoBoost de 1.5 litri, doar că într-o ipostază şi mai nebună, de 200 CP.
Să vedem, deci, cum se conduce acest nou hot hatch micuţ de pe piaţă, construit pe o platformă tehnică excelentă şi dopat cu un motor mic, dar forţos! Noi l-am condus prin România, atât pe trasee montane, serpentine strânse, cât şi pe trasee mai domoale, ca să-l simţim în toate ipostazele.
Un pic de inginerie
Trec direct la inginerie, pentru că la design maşinuţa asta nu se sare în ochi prea mult decât cu nişte embleme ST mari de tot şi nişte mici acutizări de design pe care le vezi, în principiu, şi la ST Line. Frânele au etriere roşii, ăsta e condimentul mai discret pe exterior.
La interior modificările sunt la fel de discrete. Pentru că trebuie să porneşti mai repede maşina şi să demarezi s-o savurezi, nu să te complaci prea mult în artificii de design.
Iar sub capotă e un motor cu 3 cilindri în linie, din renumita familie EcoBoost, doar că de această dată nu avem o cilindree de 1.0 litri, ci de 1.5 litri. Acum s-a ajuns la acel volum ideal de 500 cm cubi per cilindru, despre care vorbesc adeseori inginerii. E un motor turboaspirat, fireşte, că altfel n-am vorbi despre 200 CP şi 290 Nm cuplu maxim, livrat de la 1,600 rpm la 4,000 rpm.
Tot cuplul ăsta pleacă spre puntea faţă, dar Ford are deja experienţa punerii unui cuplu mult mai mare pe puntea faţă cu diverse ipostaze ale lui Focus deja de câţiva ani buni încoace. Nici în cazul acestei Fiesta ST inginerii nu s-au zgârcit la bunătăţi mecanice, instalând un diferenţial cu alunecare limitată pentru distribuţia cuplului între cele două roţi, iar astfel abordările de viraje devin mai vesele şi mai joviale. E drept, însă, că acest diferenţial e opţional, aşa că, dacă ar fi bine să-l bifaţi când ajungeţi la achiziţie.
Un Ford Fiesta ST accelerează de la 0 la 100 km/h în 6.5 secunde, iar viteza maximă declarată e de 232 km/h deloc neglijabil chiar şi pentru un hot hatch de dimensiunea asta.
Suspensia a rămas una de tip McPherson pe puntea faţă şi una cu bară de torsiune pe puntea spate, care combină şi nişte arcuri cu capacitatea de a oferi şi o susţinere laterală. E o chestie ce combină aliaje speciale ale barei de torsiune, poziţionări speciale ale arcurilor, dar ne-am convins deja la testele precedente Ford că treaba asta patentată de inginerii Ford chiar funcţionează. În cazul lui Fiesta ST, toate aceste condimente mecanice au fost un pic rigidizate, pentru a ţine şi mai bine în frâu forţa mai mare a maşinii.
Fiesta ST mare are şi trei moduri de condus Normal, Sport şi Track, care îi acutizează simţurile. E interesant că-n regim Track ESC-ul e deconectat şi intervine doar în situaţii de pierdere totală a controlului, la fel e şi sistemul de control al tracţiunii. Toate pentru a-ţi putea face de cap până şi la un condus de circuit.
Cum se simte ingineria în condus?
Am ajuns să conduc Fiesta ST abia în ultima zi din cele 7 ale road trip-ului nostru. Dan o condusese câteva zile mai devreme şi zicea ştii, dacă ne gândim cât costă o Fiesta ST, în tandem cu ce oferă, cred că e cea mai atractivă sportivă de pe aici!.
Motorul se turează foarte uşor în combinaţie cu cutia manuală de pe maşina cu care o conducem noi. Într-atât de uşor, încât ajungi inevitabil foarte repede la linia roşie, mai ales că acolo sus, lângă linia roşie, EcoBoost-ul sună delicios. Şi fiind o cutie manuală, Fiesta ST nu-ţi schimbă ea următoarea treaptă. E o sportivă, deci are mai multă încredere în tine, că vei face tu asta la momentul potrivit. Ea doar începe să te avertizeze la un moment dat că prea o dai cu turaţiile. Dacă reacţionezi repede, sunt toate bune. Însă, dacă vei lungi treaba cu zona liniei roşii, motorul va aprinde martorul check engine, cum a făcut-o aproape în fiecare zi a road trip-ului nostru. Acest martor se stinge la fel de repede, însă, după o mică pauză, nelimitând cumva motorul.
Partea frumoasă e că micuţul motor de 3 cilindri chiar scoate o forţă fascinantă. În mintea mea nu prea se leagă o putere de 200 CP cu un motor de doar trei cilindri, dar vedem multe scamatorii tehnice în zilele noastre şi se pare că asta e una din acele scamatorii care chiar funcţionează. Nu mă întrebaţi cum va ţine în timp acest motor, pentru că şi eu mă întreb, dar ştiu că EcoBoost-urile de 3 cilindri şi un litru cilindree rezistă bine la cifre mari de parcurs.
Cutia manuală are o timonerie excelentă. Treptele se cuplează precis şi rapid, cu curse scurte şi clare, ca la o sportivă pur sânge. Direcţia e super informativă. Nu-mi place un pic doar suspensia pe drumuri mai rele. Pe drumuri bune simt deja că virajele sunt abordate foarte încrezut, însă în momentul când apar denivelări şi carii pe textura asfaltului, suspensia mai rigidizată nu reuşeşte să menţină la fel de bine aderenţa şi Fiesta ST devine mai jucăuşă. E vesel dacă vrei să treci virajele cu un grad mai sporit de adrenalină, dar inginereşte asta înseamna o anumită limitare a acestei ahitecturi cu bară de torsiune în combinaţie cu arcuri mai rigidizate. Fiesta ST Line avea aceeaşi arhitectură a suspensiei, dar niţel mai moale, şi ea păstrează mai bine aderenţa în viraje cu asfalt denivelat.
Pe asfalt impecabil, şi ţinuta de drum e impecabilă. Ba chiar am ajuns s-o forţez până spre limitele ei fizice, despre care vei şti întotdeauna când vin, iar atunci când vin, au şi o marjă destul de mare în care să-ţi faci de cap cu derapaje, cu ridicarea unei roţi spate din interiorul virajului. Tocmai asta a fost dintotdeauna magia acestor hacthback-uri mici cu câte un ardei chili în loc de motor! Să poţi jongla mai abitir ca un clovn în Cirque de Soleil! Să poţi face scamatorii pe care nu le-ar putea face nici nenea cu Lamborghini-ul lui de trei sute de mii de euro. Iar tu treci zâmbind pe lângă el, cu o roată în aer ca un căţel care-şi ridică piciorul din spate lângă un copac. Şi ştiţi ce face căţelul după asta. Ei, cam asta face şi Fiesta ST pe lângă cei ce se iau prea în serios cu super-sportivele lor.
M-a mirat şi izolarea fonică excelent de bună a acestei maşinuţe când am alergat-o pe autostrăzi la viteze înalte. Iar ceea ce mi-a plăcut mie mult de tot în Fiesta standard există şi aici acel sistem audio excelent B&O Play, cu tot cu un sistem multimedia foarte modern şi plăcut. Fiesta ST stă excelent la toată treaba asta cu muzica, smartphone-urile şi toate chestiuţile moderne. Poate să le facă să roşească puternic pe multe alte compacte cu pretenţii mai fiţoase. Ridică din nou laba spate dacă e cazul.
Delicioasă maşinuţă, fără îndoială. La un preţ de puţin peste 20 mii euro sau, mai exact 21,500 euro în Moldova cred sincer că e unul din cele mai atractive modele sportive pe care le poţi avea ca să te bucuri de ea în fiecare zi. La cât de echipată şi modernă este, îţi va fi plăcut să-ţi trăieşti şi viaţa urbană alături de ea, şi cea pe trasee mai lungi, dar în acelaşi timp are în ea acea consistenţă inginerească adevărată, care-ţi permite s-o numeşti o sportivă adevărată, nu doar un model un pic dopat mai tare, c-o emblemă pusă de cei de la marketing. Trebuie doar să te gândeşti ce-ţi va fi mai plăcut să conduci în fiecare zi un SUV mai mare şi mai slab echipat, de exemplu, ca să fii în rând cu lumea, făcând o alegere predictibilă, sau un asemenea hot hatch de 200 CP, cu multimedia, navigaţie, Bang & Olufsen Play la interior, tapiserie de piele şi capacitatea de a-i umili de-a binelea pe toţi cei care se iau prea în serios cu sportivele lor? Atât timp cât n-ai nevoie de portagaj imens sau vreo 7 locuri la bord, Fiesta ST ar putea să-ţi surâdă şi să-ţi facă din ochi, aşa, tinereşte, cum ştie ea.
Dan Untură despre Ford Fiesta ST:
Mi-a venit şi mie timpul să conduc buburuza asta în road trip. Mai bine zis oaia neagră. În tot cazul, aşa credeam eu, până a urca la volan. Când văzusem că Mircea Meşter mi-a pregătit Ford Fiesta ST pentru Transalpina, acu' 2 zile, am zis în gând: Asta-i soarta moldovenilor. Ce e mai bun le revine altora. Ca tot timpul. Şi, smerit, am urcat la volan azi dimineaţă. 1.5 litri. 3 cilindri. Şi doar 200 cai-putere.
În scurt timp înţelesesem că totul nu-i aşa de rău. Maşinuţa aceasta poate merge. Şi foarte rapid, daca vrei. Dar când am văzut că şi pe virajele Transalpinei n-a fost cu nimic mai rea decât barosanele notorii din coloană noastră, ba chiar uneori şi mai bunicică, am mai înţeles încă o dată că aparenţele înşeală. Ca şi fetele celea mereu zâmbăreţe şi cu părul în vânt de pe Insta. Şi la cost, e la fel ca ele. La câţi bani se cer pe un BMW Z4 M40i, iei 3 din astea. De diferite culori. Pentru tine, soţie şi una pentru soacră. Sau amantă... Să fie toate împăcate!