Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

TEST DRIVE: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

21 Iulie 2019
Ilie Toma
Eh, automobilele alea electrice! Sunt fără suflet, fără sunetul dulce al unui motor, sunt artificiale şi plicticoase. Sunt parte a unui viitor fără emoţie, în care nimic nu va mai fi cum a mai fost... Nu-i aşa că aţi auzit de multe ori aceste idei? Dar, dragilor, dacă cei care enunţează asemenea idei, ar conduce o Tesla Model 3, de exemplu, i-aţi vedea râzând cu lacrimi de extazul în condus. Eu, după o zi de condus Tesla Model 3, şi după o perioadă în care am condus o mulţime de modele electrice – am mai zis încă o dată tare şi plin de suflet: dacă viitorul electric al lumii auto arată aşa, atunci sunt gata să-l întâmpin cu braţele deschise!
Şi voi încerca în acest test drive să vă explic de ce. Nu, să nu credeţi că Tesla Model 3 e vârful perfecţiunii, pentru că nu e. Dar maşina asta a putut să ne pună pe gânduri, să ne inspire şi să ne facă s-o iubim din prima, chiar dacă am condus în ultimele luni mai mult de zece alte modele electrice, inclusiv ultimele modele electrice lansate în lumea auto, precum Jaguar I-PACE, BMW i3 120 Ah sau Mercedes-Benz EQC.
Minimalism. Noul premium?

Era o vreme când noţiunea de lux şi premium era aproape un sinonim pentru zorzoane aurite, ornamente în formă de dantelă şi o opulenţă frenetică. Dar toate astea s-au demodat demult, de fapt. Astăzi, luxul adevărat e un mod sănătos de viaţă, tehnologiile inovatoare, o gândire deschisă şi detaşată de clişee şi inteligenţa de a nu cădea în derizoriu prin încercarea de a-ţi demonstra obsesiv valoarea. Minimalismul bine gândit, dominat de precizie şi calitate, e mult mai valoros decât zorzoanele aurite. Volvo ne spune de ceva vreme asta, cu designul lor scandinav. Audi ne spune de multă vreme asta şi chiar îi tachina pe cei de la Mercedes-Benz pentru inerţia lor pompoasă în SUA. Dar până şi Mercedes-Benz azi s-a debarasat de opulenţa de altă dată.
Iar Tesla n-a trebuit să se debaraseze de nimic din toate acestea, pentru că nu le-a avut. Încă de la început, premium la Tesla a însemnat mai ales inovaţia, de o îndrăzneală comparabilă cu cea a cuceririlor cosmice. Încă de la început, interioarele Tesla au înlocuit zecile de butonaşe cu o uriaşă planşă digitală, iar asta a dat mai departe trendul în toată lumea auto, într-o formă sau alta. Azi nu veţi mai vedea nici un model premium nou lansat, care să nu facă uz de nişte ecrane uriaşe la interior, tot mai mari şi mai multe la număr. Aşa se întâmplă când eşti geniul inovator. Nu răspunzi concurenţilor. Mergi înainte vizionar pe calea, pe care o vezi tu, creezi tu o nouă piaţă şi o nouă direcţie, iar concurenţii se vor grăbi să se înghesuie din urmă, cu pretenţia că pot şi ei. Pot. Dar nu sunt genii. Trebuia să fi putut din start. Dar n-au avut viziunea.
Privesc azi noua Tesla Model 3 aici, în Moldova. Designul exterior e cu siguranţă minimalist, dar e foarte bine proporţionat. Cumva, liniile, silueta maşinii – e foarte inspirat gândită, fiind exact aşa cum ai desena-o şi tu. Dacă unele modele electrice mai desenează în faţă nişte striaţii longitudinale pentru a imita grile de radiator, Tesla n-o face, urmând un design care urmează funcţia, iar dacă funcţia de răcire a unui motor cu ardere internă lipseşte, lipseşte şi grila aia clişeică.
Portierele modelului n-au cadru metalic în partea de sus, fiind mărginite doar de geamuri, ca la coupe-uri. Geamurile coboară un pic la fiecare deschidere. Pe la panourile interioare ale portierelor, mai ales la uşile spate, se mai pot vedea zone cu carenţe în precizia asamblării, mai ales la partea unde căptuşelile se unesc cu geamurile sau la colţuri. Sunt mici, aproape de neobservat, însă nu putem să nu le menţionăm dacă e să fim obiectivi până la urmă.

Portbagajul e destul de mare şi e şi funcţional ca formă, astfel încât maşina să fie potrivită şi pentru călătorii lungi. Când am deschis hayonul, am observat o formă ciudată a zonei în care sfârşeşte luneta, ca o cocoaşă. Aici rămâne puţin spaţiu pentru drenarea apei şi scurgerea ei, aşa că devine de înţeles de unde a apărut acea critică renumită adusă lui Model 3, că-n ploile mari ar lăsa apa să pătrundă în portbagaj.
În interior, însă, minimalismul e unul ce tinde la absolut. Practic, cei doi pasageri din faţă n-au nimic altceva în faţa lor decât volanul pe stânga şi ecranul uriaş de 15 ţoli pe centru. Întregul fundal al planşei de bord e dominat de linii orizontale şi de alternarea materialelor plăcute de acolo, precum inserţia de lemn. Pe tunelul central mai există o zonă de amplasare a telefonului mobil, câteva spaţii de depozitare, dar de acolo lipsesc alte butoane. Până şi butonul luminilor de avarie e poziţionat sus, deasupra oglinzii. Şi, ca să pătrundeţi un pic mai mult în lumea Tesla, aflaţi că dacă deschizi prea rapid capacul spaţiului de depozitare de vreo 2 ori la rând, maşina îţi va spune „te rog să deschizi capacul ceva mai gentil”.
Iar Tesla Model 3 e plăcut de spaţioasă la interior. Ca şi segment, ea face parte din segmentul D, adică acel segment al lui Mercedes-Benz C-Class, BMW Seria 3, Audi A4 şi Lexus IS. Tesla Model 3 măsoară 4,684 mm lungime şi are un ampatament de 2,875 mm, ceea ce o încadrează exact în standardele segmentului, cu un ampatament destul de mare. Asta face ca şi ocupanţii banchetei spate să aibă foarte mult loc. În lungime, e chiar mai mult loc decât la concurenţii cu motoare tradiţionale. Pe lăţime şi înălţime, spaţiul e generos, cam ca şi la alte modele din segment. Senzaţia de spaţiu mai e accentuată de plafonul panoramic uriaş, cu întunecare automată şi protecţie de raze ultraviolete. Iar garda la sol e uşor mai coborâtă, dar în limite acceptabile pentru un sedan – 140 mm.
Senzaţii de condus

Noi avem ocazia să conducem o Tesla Model 3 Dual Motor Long Range, ceea ce înseamnă că maşina noastră e echipată cu două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte. Puterea lor maximă ajunge la 351 CP, iar cuplul – la 527 Nm – oferi, evident, de la prima turaţie, aşa cum se întâmplă la motoarele electrice. Bateria maşinii este şi ea destul de impresionantă, având o capacitate utilizabilă de 74 kWh, iar producătorul promite o autonomie de 475 km în viaţa reală, cu un consum real mixt de 15.6 kWh/100 km. O autonomie mai teoretică ar fi de 530 km. Consumul declarat e incredibil de mic, or, electromobilele compacte au de obicei cifre apropiate, iar cele de 300-400 CP trec uşor de 20 de kWh la sută. Vom vedea ce zice realitatea, însă.
Urc la volan. Model 3 s-a debarasat de comenzile tipice de Mercedes-Benz, pe care le are Model S, însă logica de bază a levierului de transmisie, de exemplu, a rămas aceeaşi – poziţionat lângă volan, în partea dreaptă. Doar că acelaşi levier acţionează acum şi cruise-control-ul, şi autopilotul, prin apăsări în jos în timpul condusului.

Primele senzaţii din marşarier sunt că maşina răspunde neaşteptat de iute la pedala de acceleraţie. Apoi, în condus, simt pedala deja mult mai informativ. Îmi ia ceva timp să ies la un traseu naţional, iar până acolo constat că Tesla Model 3 se descurcă foarte bine cu denivelările sacadate ale drumurilor noastre. Spre deosebire de Model S, noul Model 3 nu vine cu suspensie pneumatică, ci una simplă, cu arcuri, dar aceasta e foarte bine setată, astfel încât confortul la bord e nederanjat chiar şi pe asemenea drumuri.
Poziţia la condus e foarte coborâtă, cu caracter sportiv. Nu simt limitarea în a coborî scaunul mai jos din cauza bateriei, cum se întâmplă la alte electromobile. Pot ajusta scaunul foarte jos, aşa ca la cele mai savuroase sedanuri premium de clasă D. Spaţiu pe înălţime îmi rămâne de asemenea suficient. E niţel incomod faptul că până şi reglajul oglinzilor trebuie să-l faci din display-ul central, dar te obişnuieşti şi cu asta.
Iată-mă ieşit la libertatea unui traseu larg, mai puţin restrictiv. Din fericire, e şi un traseu plin de viraje condimentate. La 90-100 km/h, Tesla Model 3 are o izolare fonică superbă. În volan, simt o plăcere în condus pe care n-aş fi aşteptat-o de la Tesla şi pe care n-o simţisem la alte modele ale mărcii. E mult mai informativă direcţia, mai în stilul sedanurilor savuroase legendare din acest segment. Iar primele viraje îmi aduc zâmbetul pe buze.
Tesla Model 3 ia curbele cu o precizie extraordinară. Simt centrul de greutate coborât al maşinii, datorită bateriei, dar e mult mai mult de atât. Simt în acelaşi timp o suspensie corectă în arhitectură, care menajează extraordinar fiecare forţă. Şi mai simt un echilibru incredibil al greutăţii maşinii între axe. Iar prezenţa tracţiunii integrale mă face să pot apăsa uşor pedala aceleraţiei până şi-n cele mai strânse viraje, urmând o traiectorie lipită de asfalt. Iau un viraj, apoi, altul, apoi altul şi mai strâns şi inima-mi începe a bate de parcă aş conduce un sportcar, un roadster, un sedan savuros şi puternic prin Alpi pe undeva! Ooo, n-am verificat încă tipul exact al suspensiei, dar sunt convins că e un double-wishbone pe puntea faţă şi un multilink pe spate. Se conduce aşa, cum zic cele mai desăvârşite reţele ale celor mai plăcute modele de condus din lumea asta.
Am verificat mai târziu. Am avut dreptate. Anume asta e construcţia suspensiei, ajutată şi de centrul de greutate coborât al maşinii. Mai mult ca atât, la versiunea Dual Motor distribuţia greutăţii între axe e una idealistă, de 50:50 între axe! Mai ţineţi minte că BMW-urile se lăudau multă vreme cu asemenea distribuţie? Ei bine, iată această filosofie a condusului sportiv puritan transpusă astăzi într-un model electric!
Şi, pe deasupra, deşi are o baterie grea, Tesla Model 3 nu se simte ca un automobil greu, care să lupte cu greutatea şi forţele centrifuge în viraje. Are peste 1,800 kg la gol, datorită folosirii aluminiului în construcţie, ceea ce un pic mai mult decât alte modele cu propulsie tradiţională, dar nu e critic. Distribuţia greutăţii, însă, şi centrarea ei coborâtă anulează efectele acestor cifre, iar în rezultat Tesla Model 3 se conduce ca un etalon în acest segment D premium. Eu conduc în fiecare zi un Mercedes-Benz C-Class W205, pe care-l ador şi pe care-l consider etalon în manevrabilitate şi plăcere de condus. Acum a venit acea zi în care să recunosc, că Tesla Model 3 îl întrece în plăcerea de condus, ba chiar un pic şi-n manevrabilitatea exemplară, cel puţin în comparaţie cu versiunea condusă zi de zi de mine, cu motor mai puţin puternic. Da, a venit şi o asemenea zi...
Iar când vine vorba de putere, orice apăsare în forţă a acceleraţiei la Model 3 e sinonim cu deschiderea unei cascade de senzaţii. Trebuie să te ţii de volan. Maşina nu dă şocuri mecanice dureroase, dar te lipseşte în scaun şi-ţi poate cu siguranţă scoate dejunul de dimineaţă înapoi. E fenomenală! Teoretic, are o putere condimentată, dar nu extremă. Însă practic, în raport cu greutatea maşinii şi felul în care pune ea puterea pe asfalt cu tracţiunea integrală, Tesla Model 3 Dual Motor e pur şi simplu uluitoare! Versiunea condusă de mine promite o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 4.6 secunde şi o viteză maximă de 233 km/h. Dacă optezi pentru un Dual Motor Performance, atunci ai acceleraţie de 3.4 secunde şi o viteză maximă de 261 km/h. Nebunie totală. O nebunie pe care s-o iubeşti din prima.
Conduceam intens de câteva zeci de kilometri buni, urcasem dealuri, coborâsem văi de traseu, făcusem depăşiri fulgerătoare, condusesem şi în ritm mai constant, ba chiar probasem şi autopilotul, iar consumul meu mediu era de doar 16.1 kWh/100 km. Apoi a scăzut până la 15.4. Iar asta e deja mai bine decât cei 15.6 kWh/100 km anunţaţi oficiali, iar eu i-am atins cu un condus savuros, cu climatizarea întotdeauna pornită, nu cu vreun fanatism în condus! Iar autonomia rămasă a bateriei era de vreo 450 km!
Eu conduc o Tesla Model 3 în versiune europeană, cumpărată oficial într-o ţară a Europei, aşa că şi toate funcţiile gândite pentru UE funcţionează bine. Maşina recunoaşte drumurile şi încarcă hărţile de pe Google Maps, arătâdu-ţi cum treci pe drumul fotografiat din satelit. Poţi recunoaşte până şi copacii de alături. Însă e preferabil să vă asiguraţi în Moldova că puteţi să-i oferiţi maşinii o conexiune la un hotspot de telefon mobil, de exemplu, ca toate aceste funcţii să funcţioneze rapid şi complet.

Şi sistemul Autopilot funcţionează. Apeşi de două ori pe levierul de transmisie şi funcţia se activează. Vezi pe display cum recunoaşte maşina drumul, benzile, chiar şi traficul din jur, ba chiar şi silueta acelui trafic – camion, microbuz, autoturism sau chiar motociclete cu ataş. Maşina virează fără probleme în viraje, ţine distanţe sigure faţă de alt trafic, doar că, din motive birocratice, vă solicită să mai atingeţi din când în când volanul ca să ştie că sunteţi treaz şi prezent. O formalitate. Pentru că maşina are 12 senzori cu ultra-sunet, vreo 6 camere video stereotipice, astfel încât ştie şi înţelege simultan cel puţin la fel de mult cât ar face un şofer. Nu în zadar Tesla Model 3 a primit şi un punctaj record la EuroNCAP pentru toate aceste sisteme de siguranţă.
Am ajuns până în Cimişlia cu Tesla Model 3, acolo unde există o priză publică de încărcare. Nu e un supercharger, dar maşina noastră s-a pornit a încărca cu 16A, şi un ritm de vreo 10 kWh pe oră. Când am ajuns în Cimişlia şi am conectat maşina la priză, aveam o autonomie de 411 km rămasă, iar maşina ne spunea că în 2 ore vom avea bateria din nou plină. Ritmul de încărcare detectat de maşină era de 59 km/oră. La superchargerele Tesla – la cele de versiune mai incipientă ritmul e de vreo 500 km pe oră, dar la ultimele – ritmul e undeva la 285 km/15 minute, ceea ce înseamnă un ritm de peste 1,000 km de autonomie pe oră! Cu asemenea ritm, problema timpului irosit la staţii e ca şi rezolvată.
Noi am stat 50 minute în Cimişlia la o cafea. În acest răstimp, maşina s-a încărcat cu 8 kWh. Autonomia indicată acum era de 454 km. Şi nu uitaţi că bateria era aproape plină, iar la ultima etaptă încărcarea e întotdeauna mai lentă. Am pornit înapoi spre Chişinău, iar între timp soarele se deplasa spre linia orizontului, iar lumina era una a unui apus de vară frumos.
Am început a conduce în plăcere absolută, fără să mă mai gândesc la autonomie sau la vreo cifră de consum. Pur şi simplu voiam să savurez la maxim maşina. După câteva depăşiri de săgeată, în care te catapultezi pur şi simplu înainte, drumul mi-era absolut liber în faţă. Piciorul meu a apăsat şi mai mult pedala, ochii îmi licăreau de plăcere, iar mâinile ţineau volanul superb în mâini. Da, Tesla Model 3 e o mostră de maturizare în senzaţii de condus, se simte că cei de la Tesla au apelat la un furnizor mai iscusit în coloana de direcţie, care le-a oferit standardele actuale de top ale industriei. Am sondat şi cine le livrează coloana de direcţie – sunt cei de la Kostal Group, un furnizor cu experienţă ce colaborează cu marii titani ai lumii auto premium. E clar şi de ce, deci.
Cu Tesla Model 3 puteam lua cele mai strânse viraje de traseu cu 90, 95 km/h şi chiar mai mult. Maşina are o precizie incredibilă de traseu. Între noi fie vorba, vitezometrul maşinii mele a arătat pe perioade scurte şi valori de 3 cifre, iar Tesla Model 3 se simte în apele sale la oricare indicaţie de vitezometru. Sunt profund impresionat de maşina asta! Se conduce cu mult, dar cu mult mai plăcut decât aş fi aşteptat! Mă aşteptam să descopăr poate un gadget cu mult soft admirabil, dar mai puţină esenţă în condus. Dar nu e deloc aşa! Descopăr un produs integru, care e genial ca şi gadget, dar care iată că se conduce ca şi cele mai plăcute şi savuroase modele din segment, ba chiar un pic mai impresionant. Pot spune cu tărie că Tesla Model 3 m-a impresionat mult mai mult şi decât Model S, şi decât Model X! Nu, nu aşteptam să fie într-atât de bună!
Cât costă? Vreo 60-70 mii euro în această versiune, în majoritatea ţărilor europene. Maşina testată de noi este şi ea de vânzare, are vreo mie şi un pic de kilometri la bord, fiind cumpărată în Germania, iar aici, acasă, cu tot ce vedeţi pe ea, costă vreo 59 mii euro (scrieţi-ne nouă un mesaj şi vă facem noi legătura cu cei care o vând). Îşi merită ea banii? Da, da, da, da, da şi iar da! Dar trebuie s-o înţelegeţi! Trebuie să vă deschideţi mintea spre inovaţie, spre felul ei de a interpreta noţiunea de premium şi lux. Ba chiar va trebui să mai închideţi ochii la micile scăpări de la detalii. Dar veţi primi, în schimb biletul de bun venit într-o altă lume, pe care o veţi iubi cu cea mai mare pasiune!
Conduceam Tesla Model 3 la apus de soare, cu viteză obscenă şi savuram momentul. Am conectat şi telefonul pentru o muzică savuroasă, care să-mi însoţească acest episod. Spre marea mea mirare, şi sistemul audio din Model 3 e unul superb de bun, chiar dacă nu are semnătura unul brand renumit aplicată pe el. Sună excelent. Din boxe au răsunat sunetele cosmice ale unui track de testare. Se auzeau de pretutindeni, ne copleşeau. Stilurile se schimbau, calitatea rămânea, iar maşina gonea în mâinile mele, aducându-mi unul din cele mai plăcute episoade de condus din ultima vreme. O maşină atât de echilibrată, atât de închegată, aş fi iubit-o şi dacă avea un V6 sau un V8 sub capotă. Iar când mă gândesc că e un electromobil, o admir şi mai mult.
Din boxe se auzise la un moment dat „The Final Countdown” al vechii formaţii Europe. O piesă ce-o auzeam prin adolescenţă pe la radio. Şi mă gândisem că uite astăzi, parcă încă tânăr fiind, am ajuns să conduc un automobil electric cu atâta plăcere pe drumurile Moldovei. Al 12-lea automobil electric condus de mine anul acesta. Am ajuns să-mi placă Tesla Model 3, un automobil pur electric, mai mult decât sedanul pe benzină pe care-l conduc în fiecare zi şi despre care am tot spus în repetate rânduri că e unul din cele mai bune automobile din lume. „It’s the final countdown!” – se tot auzea din sistemul audio superb al lui Tesla Model 3. Da, dragii noştri, într-adevăr, după testul ăsta drive m-am mai convins încă o dată, mai mult ca oricând, că e „final countdown”, adică e numărătoarea finală pentru automobilele cu carburanţi clasici... Zece... Nouă.. Opt... Şapte... Şase... Cinci... Patru... Trei... Am ajuns la Model 3. Nu le-a mai rămas mult...
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (86 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter