Rolls-Royce a testat cu succes UltraFan, motorul cu reacţie a viitorului în aviaţie, care funcţionează cu combustibil sintetic

17 Noiembrie 2023, 20:53
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul timp vorbim tot mai mult de proiecte de avioane electrice, care să elimine emisiile CO2 şi din aviaţie, chiar Rolls-Royce dezvoltând un asemenea avion mic electric de testare a acestor tehnologii, iar acum câteva zile fiind publicate mai multe informaţii şi despre un prim motor ce funcţionează similar unuia cu reacţie, dar e propulsat electric. Însă aviaţia e un domeniu foarte sensibil la greutatea aparatelor de zbor, iar bateriile existente permit deocamdată zboruri de distanţe relativ scurte, tocmai de asta, planul major al organizaţiei internaţionale IATA de a ajunge în 2050 la zero emisii mizează doar în raport de 13% pe sisteme de propulsie pur electrice şi hibride. O miză mult mai mare, de 65%, e pusă pe motoarele ce vor funcţiona pe combustibil de aviaţie sustenabil, numit SAF. Iar acum Rolls-Royce a testat cu succes cel mai puternic motor al său, numit UltraFan şi pregătit pentru acest viitor în aviaţie, în care motoarele vor trebuie să opereze cu SAF.
Ce este combustibilul SAF? Ei bine, e un combustibil lichid apropiat ca şi componenţă de kerosenul actual, doar că nu e produs din petrol şi hidrocarburi extrase din pământ, ci fie din biomasă, fie în mod sintetic, prin reacţii chimice ce extrag CO2 din atmosferă şi hidrogenul din apă şi dau produsul final în rezultat. În cazul procesului sintetic, e nevoie de energie, care e neapărat să fie regenerabilă, iar la arderea combustibilului în motorul de avion, se va emite înapoi acelaşi CO2 captat iniţial. În cazul producţiei din biomasă, se consumă mai puţină energie în producţie, iar CO2-ul eliminat e acelaşi CO2 pe care l-au captat iniţial plantele în procesul creşterii lor, până au format acea biomasă. Deci în ambele cazuri principala caracteristică e că la ardere nu se elimină CO2 adăugător în atmosferă, iar principiul e identic cu cel al combustibililor sintetici pentru automobile, despre care am vorbit mult la începutul acestui an.
Foto: Fabrică de producţie a combustibilul SA

Rolls-Royce a elaborat un nou motor, numit UltraFan, ca o evoluţie a actualei familii de motoare Trent, care echipează o mulţime din cele mai renumite avioane din lume. Cea mai puternică ipostază din familia Trent era Trent XWB, iar noul UltraFan a fost dezvoltat pe baza lui, marea deosebire fiind în aplicarea unui mecanism cu roţi dinţate pentru turbină, iar palele având posibilitatea de a-şi modifica unghiul. Această caracteristică a eliminat necesitatea de a avea un reversor de tracţiune.
Rolls-Royce a lucrat circa 10 ani la perfecţionarea noului motor UltraFan şi pregătirea lui către primul test la putere deplină de acum. Motorul în sine e scalabil şi va avea versiuni cu puteri cuprinse între 111,2 kN şi 489 kN, acoperind cea mai mare parte a avioanelor comerciale medii şi mari din următoarele decenii. Testul de acum a arătat că motorul a funcţionat ireproşabil la putere maximă, utilizând combustibil SAF, consumând cu 10% mai puţin combustibil decât modelul Trent XWB.
Astfel, nu doar că noul motor a demonstrat o putere de vârf cu folosirea noului tip de combustibil, dar datorită variaţiei palelor şi acelor mecanisme cu roţi dinţate consumă cu 10% mai puţin decât motorul etalon de până acum şi 25% mai puţin decât primul motor din familia Trent.
De aici încolo, vor mai fi făcute teste auxiliare şi pregătiri pentru scalare şi producţia de serie, dar testul cu succes anunţat acum de Rolls-Royce i-a dat validarea finală necesară pentru ca acest nou motor al viitorului să meargă deja în etapa de pregătire pentru fabricare şi instalarea lui pe avioanele din următorii ani. Şi pe lângă avioanele electrice care vor apărea, acest motor Rolls-Royce UltraFan va duce de fapt marea povară a aviaţiei în următoarele decenii, regăsindu-se pe modele Boeing, Airbus, dar şi modelele altor producători mai mici de avioane.
0
44,101
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!