Reparaţia a 233 km de cale ferată din sudul şi centrul Moldovei avansează cu lucrări majore, pentru ca ulterior trenurile să poată circula cu 120 km/h

4 Mai 2024, 10:20
Redacţia PiataAuto.md
Unul din cele mai mari proiecte de infrastructură feroviară din ultimii ani e cel prin care are loc repararea profundă a 233 km de cale ferată din sudul şi centrul Moldovei, acolo unde reţelele feroviare au fost multă vreme neglijate, iar puţinele încercări de la construi sau repara noi segmente erau foarte localizate, fără a schimba prea mult tabloul general al unor căi ferate degradate, care impuneau limitări de greutate şi viteză, trenurile fiind nevoite uneori să treacă la viteze de pieton prin unele segmente, iar altele erau periodic suspendate. În 2022 a fost anunţat proiectul major de reparaţie a 233 km de cale ferate, tot atunci începând şi lucrările, care erau estimate că vor dura 4 ani.
Între timp, Calea Ferată din Moldova a trecut prin diverse perioade de urcuşuri şi coborâşuri, de la etape în care avea un volum imens de comenzi de tranzitare e mărfurilor care nu puteau fi aduse în portul Odessa, când operatorul feroviar a reuşit să-şi plătească datoriile istorice şi chiar să majoreze semnificativ salariile tuturor angajaţilor săi, până la reducerea din nou a traficului, acumularea de noi restanţe la salarii şi demisia directorului CFM. Pe fundalul acestor evenimente, proiectul de reparaţie a căilor ferate fusese eclipsat şi nimeni nu mai vorbise de el de luni bune.
Însă lucrările la acest proiect nu au încetat, întrucât bugetul de 113 milioane euro al acestui proiect e finanţat separat de BERD şi BEI. Acum ministrul infrastructurii şi dezvoltării regionale din Moldova anunţă şi starea actuală a lucrărilor, dar şi etapele majore la care s-a lucrat recent sau se lucrează în prezent.
Tronsonul de 233 km e cuprins între Giurgiuleşti, Etulia, Basarabeasca, Cimişlia (mai aproape satul Troiţa de fapt) Căinari, Căuşeni şi Tighina.
La staţia Basarabeasca au fost reparate capital toate liniile de cale ferată, fiind schimbat şi toate aparatele de cale, pentru o mai bună siguranţă.
La Ceadîr-Lunga se fac lucrări de înlocuire a macazurilor, iar pe segmentul Vulcăneşti-Etulia se înlocuiesc traversele. La staţia Cimişlia, ca şi la Basarabeasca, se repară capital toate liniile de cale ferată.
Finalizarea acestor lucrări ar trebui să aibă loc în 2026, conform termenului anunţat la demararea proiectului. Atunci trenurile, inclusiv cele de mărfuri, vor putea circula cu o viteză de 120 km/h prin centrul şi sudul Moldova, sporind foarte mult eficienţa şi viteza operaţiunilor feroviare din aceste zone.
Proiectul de reparaţie şi reconstrucţie a celor 233 km, însă, nu va rezolva câteva din probleme cronice ale traseelor de cale ferată din Moldova. La fel ca şi traseele liniilor electrice aeriene de până acum, o parte din ele traversau mici segmente pe teritoriul Ucrainei şi merg spre regiunea transnistreană, unde sun centralizate înainte de ajunge la Chişinău — asta se întâmplă în cazul liniilor electrice. La trenuri avem o situaţie similară, rămasă din perioadă sovietică, în care în regiunea Basarabeasca, Bolgrad şi la sud înainte de Giurgiuleşti, există segmente ce traversează Ucraina, iar de la Cimişlia şi Zloţi, linia principală ajunge spre Bender, în apropiere de liniile regiunii transnistrene, înainte de a o lua din nou spre vest spre Chişinău. Ineficienţele majore în trasele liniilor de cale ferată sunt şi mai bizare de la Chişinău spre nod, unde căile ferate par să meargă într-un adevărat zigzag, iar noi analizat aceste fapt bizare care nu au fost rezolvate timp de 33 ani într-un articol separat. Atunci Calea Ferată ne spusese că remodelarea traseelor pentru a rezolva aceste probleme ar fi prea scumpă şi nu a fost inclusă în proiectul actual.
3
9,932
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!