Viteza sărbătorită: Festivalul Vitezei de la Goodwood
2 Iulie 2012, 16:22
Week-end-ul care tocmai s-a încheiat a fost marcat de unul din cele mai deosebite evenimente din calendarul lumii auto – festivalul anual al vitezei de la Goodwood, Marea Britanie. În fiecare an, aici sunt aduse tot felul de maşini – de la cele istorice la cele conceptuale, toate având un singur element obligatoriu în comun: pasiunea pentru viteză şi performanţă.
Mai mulţi producători şi-au anunţat anterior premiere intrigante pentru acest eveniment, iar acum redacţia noastră va trece în revistă cele mai nuanţate maşini care au strălucit la Goodwood.
Vom începe cu mărcile britanice, cele aflate la ele acasă în Goodwood. Jaguar a adus pentru prima dată în faţa publicului noul său model F-TYPE. Vorbim despre un sportcar veritabil, creat pentru plăcerea pură a condusului. Noul model britanic a apărut însă într-o formă deghizată în faţa publicului. Chiar şi aşa, câteva detalii sunt deja cunoscute. Noul
Jaguar F-TYPE va fi
construit integral din
aluminiu, iar printre motoarele sale se va afla şi noul V6 Supercharged de 3.0 litri, instalat de curând şi pe modelele XF şi XJ.
McLaren, un alt producător britanic renăscut acum câţiva ani cu un supercar magnific, numir MP4-12C, a adus la Goodwood versiunea revizuită a acestuia, care beneficiază de un plus de putere la motorul său V8 de 3.8 litri de 25 CP. Astfel, supercar-ul
britanic va fi capabil acum de 625 CP. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h a rămas neschimbată, la 3.1 secunde, însă timpul necesar pentru a accelera de la 0 la 200 km/h s-a redus de la 8.9 la 8.8 secunde, iar cel pentru 0-300 km/h s-a redus de la 27.5 la 26.5 secunde!
Mai mult ca atât, McLaren a declarat că va anunţa toţi proprietarii modelelor MP4-12C despre revizuirea motorului, invitându-i să primească şi ei un „upgrade” la supercar-ul lor fără a plăti nimic în plus.
Înainte de startul festivalului din Goodwood, Land Rover a anunţat că dă startul unui parteneriat oficial cu Bowler, o companie britanică specializată în modificarea vehiculelor Land Rover în maşini de înaltă performanţă, unele din elespecializate chiar pentru curse de raliu. Astfel, Land Rover a formalizat o relaţie de peste un deceniu, existentă între cele două companii. Startul parteneriatului oficial nu s-a limitat însă doar la un document semnat, ci a venit şi cu un
noul model de performanţă, care a debutat public la Goodwood. E vorba de EXR – un model construit pe baza lui Range Rover Sport şi pregătit să înfrunte cele mai dificile curse de raliu din lume, inclusiv Dakar şi Silk Way Rally. Sub capota maşinii se află noul propulsor V8 Land Rover 5.0 Supercharged, limitat la 300 CP pentru a se conforma regulamentelor FIA. Maşina este echipată cu o transmisie manuală cu 6 trepte şi diferenţiale blocabile Ricardo pe ambele punţi şi la
distribuţia dintre ele. În acelaşi timp, Bowler a adus şi o versiune destinată
utizilării pe drumurile publice a
aceluiaşi model, puterea căruia a fost
lăsată să se dezlănţuie până la 550
CP. Această versiune este cuplată la o
transmisie automată cu 8 rapoarte de
origine ZF şi poate prinde prima sută în
4.4 secunde. Versiunea de raliu va costa aproximativ 170,000 Euro, în
timp ce modelul destinat drumurilor
publice va porni de la peste 180,000
Euro.
Aston Martin a venit la Goodwood cu două din lansările sale recente – noul Vanquish, dar şi noul V12 Zagato. Pe lângă aceste bijuterii, producătorul britanic a mai adus şi modelul care a evoluat de curând cu succes la cursa Le Mans – Vantage GTE.
Atracţia principală a celor de la Bentley
a fost debutul noului Continental GT
Speed, cu un imens motor W12 de
625 CP sub capotă. Acesta poate
accelera de la 0 la 100
km/h în 4.2
secunde, iar
viteza

maximă
constituie
329 km/h.
Modelul de
înaltă performanţă
a mai fost însoţit şi de Continental GT
V8 – o maşină ceva mai „temperată”,
cu un V8 biturbo de 4.0 litri sub capotă,
capabil de „doar” 507 CP.
Roll-Royce a avut o prezenţă mai modestă la Goodwood, aducând doar modelul Ghost Extended Wheelbase, prezent de câţiva ani buni în gamă. Această maşină a avut rolul de Şef de Curse la Goodwood, iar o alta a transportat jurnaliştii.
Alfa Romeo a sărbătorit la Goodwood aniversarea a 50 de ani de la apariţia modelului Giulia. În cinstea acestui eveniment, italienii au adus la Goodwood un prototip din 1965 al Giuliei, numit Giulia Sprint Speciale, desenat de Bertone. Acea maşină a
dat tonul pentru siluetele sportcar-urilor italiene din următorul deceniu. De asemenea, Afla Romeo a mai adus un exemplar 1750 GT, creat tot pe baza Giuliei. Lista bijuteriilor italiene nu s-a oprit aici: Afla a mai venit cu câteva exemplare exotice: 1932 Gran Premio
Tipo B P3, 1953 Alfa 6C 3000CM, 1972 Alfa GTA 1300 Junior, precum şi mai recenta 1993 Alfa 155 V6 TI DTM. De asemenea, atmosfera a fost condimentată şi de un exemplar 8C Spider.
Ferrari a adus pentru prima dată în Marea Britanie modelul 458 Spider, dar şi noul California 30. Acesta este cu 30 CP mai puternic (490 CP) şi cu 30 de kg mai uşor. Pe lângă aceste debuturi, italienii au mai adus şi un exemplar FF – primul model al scuderiei cu
tracţiune integrală. Şi deoarece
tradiţia e o parte esenţială a mărcii
italiene, cei de la Ferrari au adus şi
câteva exemplare clasice din anii
’50, ’60 şi ’70 ai secolului trecut şi
chiar şi câţiva bolizi de
Formula 1.
Nici Porsche nu putea lipsească de la un astfel de eveniment, mai ales că în acest an se împlinesc 10 ani de
existenţă a cupei Porsche Carrera din Marea Britanie, în care concurează doar exemplare Carrera. E o ocazie perfectă pentru producătorul german să expună actualele 911 Carrera Coupe şi 911 Carrera Cabriolet. De asemenea, din gama actuală a mai fost prezentă noua Panamera GTS. Pentru clienţii ceva mai pasionaţi, au fost disponibile pentru cunoaştere aprodundată alte două modele - un Cayenne şi un Boxster. Pe lângă modelele curente, însă, Porsche a mai
adus şi câteva exemplare istorice: bolidul de Formula 1 Porsche 804 din 1962, modelul 917K din 1970 – aducătorul primei victorii în Le Mans pentru Porsche, precum şi câştigătorul cursei Le Mans din 1987, Porsche 962. Pe lângă acestea, şi-a mai demonstrat performanţele şi un 911 GT3.
Mercedes-Benz a venit cu patru modele clasice la Goodwood. Cel mai timpuriu dintre acestea este un W125 Silver Arrow de cursă din 1937, cu un motor de 8 cilindri în linei sub capotă,
capabil, încă atunci, de 600 cai-putere! Acestei bijuterii i s-a alăturat un Mercedes-Benz 300 SL W194 din 1952, câştigător al cursei Le Mans din acelaşi an. Pe lânge acestea, au mai fost aduse şi un exemplar 220 SE din
1963, dar şi un CLK-GTR din 1997. De
asemenea, la Goodwood au defilat şi
câteva exemplare din gama curentă a
producătorului german – C63 AMG
Coupe Black Series, SL şi
SLS AMG.
BMW s-a folosit de ocazia dată de festivalul vitezei pentru a prezenta în Marea Britanie două modele cu sete nebună de performanţă – M6 Coupe şi M6 Convertible, propulsate de un V8 TwinPower Turbo de 560 CP. În acest an, însă, divizia M a celor de la BMW marchează 40 de ani de existenţă, iar asta înseamnă că nici câteva modelele M unice nu puteau lipsi de la eveniment. Trei exemplare unice M3
au fost expuse la Goodwood: M3 DTM, maşina curentă din cursele DTM, M3 Chrome Bullet, o maşină cu un interior executat integral în crom, precum şi M3 Performance Edition, o ediţie limitată construită special pentru Marea Britanie. Tabloul a fost completat şi de noua Serie 1 M135i. Cireaşa de pe tort a fost, însă, un BMW 635CSi, model construit între 1987 şi 1982.
Audi a dus şi el o un întreg arsenal de modele la Goodwood. Câteva din ele şi-au făcut debutul britanic aici: RS4 Avant, noul A3, A1 quattro, RS5, A6 allroad quattro, S6, S7 Sportback, S8.
Toată familia RS a oferit
spectacolul unei parade de senzaţie, iar un exemplar R8 GT Spyder şi-a dezlănţuit cei 560 CP în faţa publicului.
Totuşi, au
existat şi câteva modele-erou din istoria Audi, precum Sport Quatttro S1.
Mazda a fost un alt
producător bine
pregătit pentru
Goodwood. Japonezii
au creat un concept al
lui MX-5 pentru acest
eveniment, numit
MX-5 GT. Modelul este
echipat cu un propulsor
aspirat natural de 2.0 litri, care reuşeşte să dezvolte 205 CP. Conceptul vine cu direcţie şi suspensie cu setări de cursă, dar şi cu câteva elemente aerodinamicede caroserie. Sistemul de evacuare a fost modificat, iar la interior şi-au făcut loc scaune de tip scoică. Pe lângă acest concept, la Goodwood a fost adusă şi
un bolid din competiţia British GT – Mazda MX-5 GT4, pregătită de specialiştii de la Jota Sport.
Nici Toyota nu a ratat ocazia să se
impună la Goodwood. Japonezii au
adus aici primul bolid hibrid din Le
Mans – TS030 Hybrid – dar şi noua
Toyota GT 86. Împreună cu cei de la
Gazoo Racing, japonezii au mai
prezentat conceptul GRMN, bazat pe
GT 86, dar şi ediţiile pregătite de
Gazoo ale modelelor Lexus LF-A şi
Toyota GT 86.
La Goodwood şi-a făcut apariţia şi strămoşul lui GT 86 – Corolla AE 86. Suprizele nu s-au sfârşit aici, însă. Japonezii au mai adus un Hilux pregătit pentru Dakar, motorizat de un V8 imens. Acest exemplar a participat în
ediţia din acest an a raliului. Au mai fost expuse alte modele de succes în cursele motorizate – Corolla TE27 Levin, Celica ST185, Celica ST205, Celica TA64, numită şi „regele Africii”, după succesele remarcabile în cursele safari de pe continentul african din anii 1984-1986.
Infiniti a venit la Goodwood cu prototipul EMERG-E în centrul atenţiei, echipat cu un sistem de propulsie electric cu range extender. Acesta a fost însoţit şi de ediţia specială a modelului FX, Vettel Edition.
Nissan a încântat
publicul cu sportcar-ul
electric conceptual Leaf Nismo RC, care a defilat în viteză în faţa spectatorilor. Japonezii nu s-au limitat aici, însă, ci au adus alte câteva modele însetate de performanţă extremă: GT-R Track Pack şi Juke-R!
Pentru Honda,
Goodwood a fost ocazia
perfectă de a dezvăluit conceptul
versiunii de înaltă performanţă a noului
Civic – Civic Mugen. De asemenea, publicul a mai fost delectat cu câteva exemplare Civic glorioase în cursele motorizate, iar câteva maşini au provocat publicul să concureze în competiţii într-o zonă specială.
Renault a venit la Goodwood cu conceptul Alpine A110-50, care omagiază 50 de ani de la crearea diviziei Alpine. Acesta a fost însoţit şi de primul model al diviziei, Alpine A110 de acum 50 de ani. De asemenea, Renault a mai adus şi conceptul viitorului Clio RS, care a defilat în formă camuflată.
Festivalul vitezei de la Goodwood a fost ocazia perfectă pentru Ford de a-şi dezvălui rolul principal în noul film britanic „The Sweeney”, unde mai multe modele Ford au fost în centrul
acţiunii. Dacă vă mai amintiţi ultimul sezon Top Gear, show-ul britanic şi-a adus contribuţia la filmări, atunci prototipul lui Fort Focus ST fiind încă unul secret. Pe lângă eroii de film,
însă, la Goodwood au mai fost prezente şi câteva exemplare Mustang, inclusiv Shelby GT500, care l-a omagiat pe marele Shelby, trecut de curând în nefiinţă.
Şi dacă tot vorbim de muscle-car-uri, din peisaj nu putea lipsi Chevrolet. Noul Camaro, în versiunea sa europeană, şi-a făcut debutul britanic aici. Pe lângă acesta, şi-a făcut apariţie şi unul din exemplarele Cruze care evoluează în WTCC. Un exemplar Aveo a fost căţărat la înălţime, iar întreaga gamă de modele a fost oferită spre teste publicului.
Peugeot a prezentat în Marea Britanie noul 208 la Goodwood, dar a mai adus
şi două din ultimele sale concepte –
HX1 şi 208 GTi Concept. De
asemenea, câteva exemplare de
succes în competiţiile motorsport
au defilat în faţa publicului.
Skoda a adus la Goodwood bolidul său de succes în cursele WRC, S2000. De asemenea şi noul Citigo, în varianta sa britanică, a fost arătat publicului.
Până şi Dacia a fost prezentă la Goodwood, aducând mai multe exemplare Duster pentru a fi cunoscute de public. Pentru Dacia aceste măsuri fac parte din strategia de lansare a mărcii pe piaţa britanică, care a avut loc de curând.
În fine, la festivalul de viteză de la Goodwood a tronat entuziasmul pentru motoare, performanţă şi viteză. Ca în fiecare an, cei peste 150,000 de spectatori au putut să admire cele mai interesante creaţii din istoria, prezentul şi viitorul lumii auto.
PiataAuto.mdIlie Toma
5
2,966
GALERIE FOTO (149 IMAGINI)
COMENTARII (1)
G e o
Floreşti, Moldova
la 3 Iulie 2012 - 13:24
ohhoooo ce senzatii tari am avut citind acest articol...un eveniment ce iti trezeste adrenalinul...nu mia zic ce ar fi daca ma aflam la acest festival...nu as mai dori sa ia sfirsit ;(
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!