Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

30 de ani de Mitsubishi Pajero

13 Noiembrie 2012 - 09:24
Ilie Toma
30 de ani de Mitsubishi Pajero
Unele maşini îşi câştigă locul de renume în istoria lumii auto prin vânzări spectaculoase, altele prin idei deocheate, înglobate la bordul lor. Puţine modele, însă, reuşesc să-şi câştige şi să-şi reconfirme gloria prin capacitatea excepţională de a îndura condiţii extreme, certificată de victorii în serie la cele mai provocatoare evenimente din întreaga lume.

Acum 39 de ani, în noiembrie 1973, Mitsubishi aducea la Salonul Auto de la Tokyo primul concept al Pajero. Vehiculul avea o arhitectură de offroader cu ampatament scurt şi 3 uşi. Au mai trebuit să treacă alţi 5 ani până când Mitsubishi a adus o nouă evoluţie conceptuală a lui Pajero, în 1978, care îl apropia şi mai mult de o versiune de producţie. Dar Mitsubishi nu-şi dorea un simplu offroader, ci un automobil pe cât de capabil în teren accidentat extrem, pe atât de practic în exploatarea cotidiană. Un Sport Utility

Vehicle adevărat, conform noţiunii pe care o cunoaştem azi, doar că în acele timpuri era de neconceput ca un offroader să nu fie şi ultra-capabil în teren accidentat, sau, mai grav, să vină doar cu tracţiune pe o singură punte, aşa cum o fac SUV-urile de azi.

După alţi 3 ani, în octombrie 1981, Mitsubishi aducea în sfârşit, la acelaşi Salon Auto de la Tokyo, versiunea de serie a lui Pajero. Abia în 1982, însă, a pornit producţia propriu-zisă a modelului şi primele livrări.

Primul Mitsubishi Pajero de serie a avut, ca şi conceptul, o configuraţie de offroader cu ampatament scurt, însă a adus o serie de inovaţii inedite pentru un vehicul japonez 4x4. Modelul adăpostea sub capotă un motor pe benzină de 2.0 litri aspirat natural, însă putea beneficia şi de o versiune turboaspirată a aceluiaşi propulsor pe benzină! Mai mult ca atât, chiar de la prima generaţie, Pajero a adoptat motoare diesel performante, oferind un un diesel aspirat natural de 2.3 litri şi – o raritate pentru acei ani – două dieseluri turboaspirate, unul de 2.3 litri şi altul de 2.5 litri! Maşina avea servodirecţie şi suspensie faţă cu braţe duble de stabilizare şi foi de arcuri, iar scaunele aveau propriile sisteme de amortizare, pentru a spori confortul celor de la bord.

La mai puţin de un an de la apariţia pe piaţă, Mitsubishi Pajero s-a înrolat în prima sa ediţie a Raliului Paris-Dakar, în ianuarie 1983. Anume aici Pajero şi- a afirmat ulterior capacităţile sale excepţionale de vehicul offroad, capabil să îndure condiţii inimaginabile pentru alte maşini, cu o fiabilitate remarcabilă. În 1985, la cea de-a treia participare a sa la raliu, modelul obţinea deja poziţia de învingător. Astăzi, la 30 de ani de carieră, modelul este recunoscut oficial ca fiind cel mai de succes model în raliul Dakar, cu 15 victorii la activ! În februarie 1983, Mitsubishi a lansat o versiune cu ampatament mărit a lui Pajero, pentru a atrage mai mult cumpărătorii cu familii. În 1984 ambele verisuni Pajero au primit îmbunătăţiri mecanice la motoarele diesel, acestea devenind mai puternice şi beneficiind de un cuplu mai mare. În 1987 era lansată o variantă cu echipări de top a lui Pajero, cu caroserie vopsită în două tonuri, jante de aliaj uşor, sistem de încălzire a scaunelor faţă, tapiţerie de lână, volan cu trei spiţe şi un sistem audio de top, cu casetă...

Deşi în 1991 Mitsubishi lansa cea de-a doua generaţie a lui Pajero, prima generaţie nu a fost dată uitării. Hyundai a achiziţionat dreptul de a folosi acea platformă tehnică pentru modelul său Galloper, produs din 1991 până în 2003.

Pajero II debutase cu un aspect maturizat şi modernizat, crescând şi în dimensiuni. Din nou, modelul a fost disponibil în două versiuni de ampatament. Cea de-a doua generaţie a lui Pajero a fost şi cea care a introdus sistemul SuperSelect pentru alegerea regimurilor de funcţionare a tracţiunii integrale. Inovaţia acestuia permitea combinarea avantajelor unui sistem de tracţiune integrală part time cu cele ale unui sistem full time, oferind spre alegere patru regimuri – 2H (tracţiune pe două roţi), 4H (tracţiune pe patru roţi), 4HLc (tracţiune pe patru roţi cu diferenţial central blocat) şi 4HLLc (tracţiune pe patru roţi cu demultiplicator de cuplu şi diferenţial central blocat). Un avantaj al al acestui sistem era faptul că şoferul putea schimba regimurile în timpul deplasării, la viteze de până la 100 km/h.

Modelul mai dispunea şi de un nou sistem ABS multimode, care răspundea provocărilor date de specificul arhitecturii offroad. Problema sistemelor ABS clasice era că acestea funcţionau defectuos în cazul blocării diferenţialelor între axe la SUV-uri, întrucât această metodă de transmitere a cuplului solicită alţi parametri de frânare. Sistemul ABS de pe Pajero, însă, lua în calcul toate aceste modificări de parametri, asigurând o frânare sigură în oricare regim al tracţiunii integrale. În 1997 Pajero a primit un nou motor inovativ de top – 3.5 litri V6 24 valve. Acest motor beneficia deja de tehnologia controlului variabile al valvelor MIVEC, tehnologie aplicată şi astăzi la motoarele Mitsubishi, dar şi la cea mai mare parte a motoarelor moderne în lume.

Deşi cariera oficială a acestei generaţii s-a încheiat în 1999, modelul a fost produs până în 2008 în Filipine şi mai este produs şi astăzi în Columbia, prin licenţă!

Cea de-a treia generaţie Pajero a fost lansată în Japonia în anul 1999, dar a ajuns în celelalte regiuni ale globului abia în anul 2000. Vehiculul a primit o nouă inginerie şi o nouă siluetă, devenind mult mai lat. Puţini ştiu, dar designul acestei generaţii a fost creat de casa italiană de design Pininfarina! Centrul de greutate a fost de asemenea coborât, fapt care a însemnat o îmbunătăţile a caracteristicilor de manevrabilitate pentru Pajero III. Sistemul Super Select a fost de asemenea perfecţionat, acesta fiind capabil acum de a distribui şi variabil cuplul între axe, iar comenzile de schimbare a regimurilor au devenit complet electronice. Cea de-a treia generaţie Pajero a oferit şi opţiunea unor transmisii automate noi – un INVECS-II cu patru trepte, iar apoi şi un INVECS-II tiptronic cu 5 trepte. Şi în fine, cea de-a patra generaţie, cea actuală, a debutat în septembrie 2006 la Salonul Auto de la Paris, într-o vreme în care Europa încă era un loc potrivit pentru prezentarea a astfel de SUV-uri, mai ales că raliul Dakar încă mai pornea din Paris, spre deosebire de locaţia sud-americană de astăzi. Modelul a evoluat în design faţă de predecesorul său, dar şi-a păstrat principalele caracteristici conceptuale şi tehnice, fiind în continuare un offroader excepţional de capabil. Cu o gardă la sol de 235 mm, Pajero este şi astăzi un model temerar în offroad. Chiar dacă în regiunile noastre e aproape un secret, actualul Pajero este în continuare disponibil în două versiuni de ampatamet – normal şi scurt. Modelul „scurt” are un ampatament cu 235 mm mai scurt, iar lungimea totală a maşinii este cu 515 mm mai mică, fapte care fac modelul şi mai capabil în abordarea condiţiilor extreme de offroad.

La 30 de ani de carieră, Mitsubishi Pajero se poate mândri şi cu cifre de vânzări admirabile: 2,908,461 de exemplare Pajero vândute din 1982 până în 2011 inclusiv, cu o medie de aproximativ 100,000 de exemplare pe an. Aici nu se includ, însă, modelele care se diferenţiază tehnic, dar poartă nume cu prefixul Pajero, precum Pajero Sport sau Pajero Mini. Gloria numelui Pajero i-a făcut pe japonezi să asocieze acest nume şi pe unele modele care nu au foarte multe în comun cu modelul original. În schimb, pe unele pieţe, din considerente de specific local, Pajero poate fi găsit cu alte denumiri, precum Montero sau Shogun.

La 30 de ani de carieră Mitsubishi Pajero rămâne fidel valorilor care i-au adus gloria, fiind în continuare la fel de capabil să exceleze în toate condiţiile climaterice ale planetei noastre. Există toate şansele ca în curând cifra totală de vânzări să treacă de 3 milioane, fapt care îi va confirma lui Pajero statutul unuia din cele mai populare şi legendare offroadere din câte a cunoscut lumea auto.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (30 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter