Mercedes-Benz 190E aniversează 30 de ani
13 Noiembrie 2012, 14:02
Mercedes-Benz a implementat întotdeauna tehnologii de top pe modele de top. Însă, în noiembrie 1982, atunci când debuta revoluţionarul model W201, cunoscut de noi ca 190 sau 190 E, germanii au demonstrat că tehnologiile avansate pot fi implementate şi pentru modelele mai compacte.
Această declaraţie poate părea una banală astăzi, însă acum 30 de ani modelul 190 era doar al 3-lea model curent în gama Mercedes-Benz, pe lângă sedanul W123 şi lumizina W126! Vă imaginaţi astăzi o marcă de
asemenea talie cu doar 2-3 modele la activ?

Anume Mercedes-Benz 190 a fost cel care a dat tonul unei întregi ere de modele ulterioare Mercedes-Benz, în
primul rând datorită designului aerat şi elegant, creat de designerul italian Bruno Sacco. Pe de altă parte, noul model îngloba tehnologii neverosimile în construcţia şasiului, a siguranţei şi a aerodinamicii. Mândria cea mare a modelului era suspensia spate multi-link, care îi asigura relativ compactului „baby-Benz” o rulare lineară şi o manevrabilitate de invidiat. Ulterior, construcţii similare ale suspensiilor spate au fost aplicate şi pe modelele W124 şi W202.
La momentul lansării sale pe piaţă Mercedes-Benz 190 era disponibil cu două propulsoare pe benzină în 4 cilindri, de 90 CP şi 122 CP, iar în toamna lui 1983 la Salonul Auto de la Frankfurt venea şi dieselul de 72 CP de sub capota lui 190 D.
În acelaşi an 1983 mai apărea şi o
versiune de top 190 E 2.3-16,
echipată cu un motor pe benzină cu
16 valve, care dezvolta 185 CP.
Chiulasa acestui motor a fost
elaborată de renumita companie
Cosworth. Datorită kitului
aerodinamic al acestei motorizări
şi a gărzii la sol reduse, coeficientul aerodinamic a fost redus la 0.32. Versiunea 190 E 2.3-16 îşi cucerea posesorii prin elemente exclusiviste, precum suspensia spate cu gardă
la sol auto-reglabilă, indiferent de
sarcina transportată, precum şi
diferenţial autoblocabil, nivelul de
blocaj al căruia putea fi reglat
electronic între 10% şi 100%.
Acastă versiune era pe cât
de sportivă, pe atât de fiabilă,
într-o vreme în care fiabilitatea
chiar era apreciată de public. Modelul
a fost dus pe circuitul Nardo din Italia,
unde a alergat aproape neîntrerupt, cu
ajutorul a câţiva piloţi, pe o distanţă de
50,000 km, cu o viteză medie de
247,94 km/h!
Mai mult ca atât, la deschiderea circuitului nordic al Nurburgring-ului, în 1984, mai mulţi foşti şi curenţi piloţi de Formula 1 au concurat pe astfel de exemplare Mercedes-Benz 190 E 2.3-16, iar acea cursă a fost câştigată de încă puţin cunoscutul Ayrton Senna, în vârstă de 24 de ani! Tânărul brazilian a demonstrat perfect capacităţile acestui model.
Mercedes-Benz a lărgit în continuare lista de motorizări pentru 190, adăugând versiunea 190 D 2.5 în anul 1975. Un an mai târziu apare şi un motor cu 6 cilindri în linie, sub capota versiunii 190 E 2.6. Acel propulsor dezvolta 166 CP.
Versiunea de apogeu a modelului 190 a venit în anul 1988 şi purta indicele 190 E 2.5-16. Motorul de sub capota acesteia dezvolta standard 195 CP, dar au existat evoluţii ale acestuia,
capabile de până la 235 CP. Datorită
acestui motor Mercedes-Benz a putut
participa în campionatul german de
turisme DTM, unde a câştigat o serie
lungă de titluri, inclusiv marea victorie
din 1992 cu o versiune modificată
AMG-Mercedes 190 E 2.5-16
Evolution II.
Pentru a se conforma standardelor de
omologare în cursele DTM, Mercedes-
Benz a lansat două versiuni evoluate
ale modelului, care erau de fapt nişte
bolizi de cursă uşor adaptaţi drumurilor
publice. Astfel a debutat primul
190 E 2.5-16 Evolution
la Salonul Auto de la Geneva din 1989. Acel model avea aripi puternic evazate, aerodinamicitate
îmbunătăţită, un sistem de frânare performant şi un şasiu perfecţionat. Au fost produse doar 502 astfel de
exemplare, iar compania AMG, încă independentă pe atunci, propunea sporirea puterii de la 202 la 232 CP.
În martie 1990, tot la Salonul Auto de la Geneva, a debutat şi a doua evoluţie a modelului 190, numită 190 E 2.5-16 Evolution II. Aceasta beneficia standard de kitul aerodinamic al celor de la AMG, iar cele mai îndrăzneţe modificări ale motorului îl aducea la puteri de până 350 CP! Cel mai mare efect îl producea, însă, kitul aerodinamic agresiv, tras la indigo de pe kiturile din cursele DTM. Acesta oferea aripi evazate, o bară de protecţie coborâtă, cu un splitter integrat, iar în spate exista un spoiler
imens. Datorită acestor elemente coeficientul aerodinamic a fost redus la doar 0.29! Acest model era un concurent de temut pentru un alt model model legendar – BMW M3 E30 Sport Evolution.

Concurenţii bavarezi atunci glumeau, însă, pe seama acestui model şi a kitului său aerodinamic, spunând că
„dacă spoilerul ăla chiar are efect, atunci noi trebuie să ne reproiectăm tunelul aerodinamic”...

Acest model Mercedes-Benz a fost produs de asemenea în doar 502 exemplare, vopsite în culori negru-argintiu, cu excepţia ultimelor două exemplare, numărul 501 şi 502, care au fost vopsite integral în argintiu.
Datorită aportului imens pe care l-au adus cei de la AMG în dezvoltarea modelelor sport şi de cursă Mercedes-Benz, în 1999 producătorul german
decide să achiziţioneze atelierul de tuning. Pentru început, AMG producea elemente de tuning pentru modelul 190, însă în curând apare şi o versiune
nebună 190 E 3.2 AMG, echipată cu un motor de 6 cilindri în linie şi 234 CP, care putea atinge viteze de peste 260 km/h! Aceasta a fost primul model
tunat oficial de AMG, care putea fi
cumpărată în reţeaua de dealeri
Mercedes-Benz, beneficiind de
garanţia deplină a unui automobil nou.
Aproximativ 200 de exemplare a
acestei versiuni nebune au fost
construite.
Pe platforma tehnică a lui Mercedes-
Benz 190 au fost create şi câteva auto-
mobile mai ciudate. În 1993 a fost con-
struit un automobil experimental elec-
tric pe baza lui 190, echipat cu bateriile
companiei ZEBRA, iar în anul 2009, în
omagiul a 20 de ani de tehnologii
moderne diesel, Mercedes-Benz a
creat o versiune experimentală 190 D.
În caroseria clasică a unui 190 D a fost
instalat un motor diesel modern, care
livra 204 CP şi 500 Nm, consumând,
în rezultat, doar 4.9 litri/100 km, sau cu 0.2 litri/100 km mai puţin decât donato-
rul modern al inimii C 250 CDI Blue EFFICIENCY, care a crescut în dimen-
siuni între timp şi a devenit cu 385 kg
mai greu decât „baby-Benz”-ul original.
Mercedes-Benz 190 a fost un adevărat longeviv, fiind produs mai bine de 10 ani şi trecând prin două facelift-uri, în 1988 şi 1991. În total au fost produse 1,879,629 de exemplare ale acestui
model, în diferite versiuni, iar în anul 1993 a fost lansat succesorul său, cu numele de caroserie W202, care, din acel moment, a primit şi numele de C-Class. Deşi are deja 30 de ani de
carieră la activ, 190 rămâne a fi şi astăzi un model atrăgător, un clasic contemporan, cu o istorie admirabilă!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
8
9,921
GALERIE FOTO (56 IMAGINI)
COMENTARII (20)
Robert
Bucureşti, România
la 13 Noiembrie 2012 - 15:16
Mai bine sa ne spuna,cand erau la un pas de faliment,ar fi fost mult mai interesant asa.Adica vedea si lumea ce a fost Mercedes in trecut si ce este acum in viitor si ce motoare slabe la fiabilitate au.Mercedes nu mai este ce-a fost.
0
2
dima
Chişinău
la 13 Noiembrie 2012 - 16:09
Robert_444 sint de acord cu ce scrii, insa am impresia ca esti un SPAM sau un BOOT fiindca toate stirile tu le comentezi cu "nu mai este ce-a fost", TREZESTETE nici o marca cu renume nu mai este ce a fost, dupa gindirea ta toti ar trebui sa mearga numai pe vechituri:)))))
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 13 Noiembrie 2012 - 18:46
@dima,hai sa iti spun mai cu amanuntul si sa iti descriu si cateva din marcile din prezent care nu si-au pierdut acel har al ''fiabilitati''.

Constructorii europenii nu mai produc masini care sa tina cat viata proprietarului,ci produc mai degraba masini care sa tina cat tine garantia si sa te aduca cat mai repede la service ''ca sa mananca si gura lor ceva'',stii ca Mercedes a fost la un pas de faliment producand ''Cobra''? Modelele acelea aproape ca nu aveau probleme mecanice si tehnice deloc si atunci ce mai faci la service? Vinzi niste masini si apoi service-ul e gol? Insa vestea buna este ca acest narav al masinilor care sa se perimeze nu a patruns inca destul de adanc si in Japonia,lucru care vedem in service-ul Suzuki,v-am mai spus cu alte ocazii ca acelasi lucru se intampla si la Honda,la Toyota,la Mazda ,interventie destul de putina la partea mecanica la aceste masini care de altfel sunt destul de pretentioase.Numai bine!
0
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 13 Noiembrie 2012 - 19:01
Europenii in genere nu umbla cu masinile prin service-uri. El o kumpara noua, se plimba 4-5 anishori pina iese generatia noua si pe cea veche o da la parcurile auto pentru a le vinde, de unde noi moldovenii le cumparam la pret redus si le vindem la noi cu preturi autohtone ca masini aproape noi ku putini km parcursi.
1
0
dima
Chişinău
la 13 Noiembrie 2012 - 19:16
Robert_444 daca ar fi asa cum spui tu atunci honda toyota etc tot ar trebui sa deie faliment, nu?!!! ei insa pe an ce trece isi maresc nr de vinzari de ce oare? iti spun eu de ce, e parerea mea poate subiectiva insa, am avut Toyota avensis t22 si din neatentie am lovito cu spatele abia abia cind dadeam inapoi, daca as fi fost in bmw zgiriiam putin bara si gata, insa la toyota sa farmat usa din spate si bara am facuto zob, recunosc la suspensie nu am schimbat in 3 ani absolut nimic, insa usa si bara ma costat cit intretinerea unui bmw timp de 6 ani +-, la fel si honda accord a lui cumnatul meu, un mic accident la facut sa cumpere 2 usi laterale cu tot cu sticle de o suma frumusica.
PS nu se strica suspensia si motorul insa caroseria ii de 2 bani, asa ca eu nu vad diferenta! si nu neaparat sa fii tu vinovat de accident!
1
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 13 Noiembrie 2012 - 19:55
444:Nu as crede ca toti producatorii se tin numai pe service,ei fac bani prin vinzarea masinilor, service-ul e un fleac.Asa ca nu e chiar adevarat ceea ce spui.
1
0
Mihail
Chişinău
la 13 Noiembrie 2012 - 20:16
dima nus chiar deacord cu tine....
da nici cu robert!

in primu si in primu rind eu stiu o vorba "cistigi intro parte si perzi in alta"
exact asai si in cazul nostru cu fiabilitatea....

cu cit motorul e mai tehnologic cu atit mai multa performanta scoti "DAR" perzi la fiabilitate pentru ca sunt multe lucruri care se subinteleg!

la un motor din aniii 80 nu prea are ce se strica pentru ca are putine componente da la soviste(ii mai simplu intrun cuvint)! si daca ii facut cu o precizie la nivel apoi motorul tine ohoho...
dar la un motor din anii 2010 undes sumedenii de componente sofisticate care scot MAXIMUL dar platesc cu aceeasi moneda (uzura mai avansata) apoi ii clar ca nu va mai fi ca alta data....

chestia ii ca motoarele mercedes de azi nu mai ajung la chilometriii la care ajungeau cele vechi dar si la nivel global nui cineva care sa scoata mai mult ca mercedes pentru ca majoritatea sunt in pas cu tehnologia ... (devina ar fi tehnologia dar sa nu uitam ca in schimb avem alte beneficii mult mai importante cred eu) .....

(dima poate e si drept ce spui dar la sigur in pic exagerat cum obisnuesti tu cind vine vorba de fani.... marog e natural da tre si eu sa zic ceva ;) )
1
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 13 Noiembrie 2012 - 20:24
Dima: Nu poti spune ca caroseria e de 2 bani... deoarece nu am vazut inka nici o "iaposhka" sa rugineasca peste 15 ani de la fabricare, asa cum masinile germane... si kind zic "germane" nu ma refer la BMW, pentru ce kiar nu am vazut vre unul putregait, ma refer la MB, VW, Opel, etc. Te-a costat mult, deoarece sunt japoneze si piesele sunt relativ scumpe fata de celelalte marci, sa fi fost un americos de prin '90 tot la fel ai avut sa platesti. Un prieten are un "tazik" de Primera din '93 si cu citeva saptamini in urma si-a luat amortizatoare spate la mina a doua de la o dezmembrare auto, pe care a dat 100$+ fiecare, din motiv ca noi originale sunt scumpe si el lukreaza in taxi si oricum le va "sfinti" repejor.
0
1
Eugen
Frankfurt am Main, Germania
la 13 Noiembrie 2012 - 20:47
Baieti, savurati articolul :)
0
1
Viorel
Chişinău
la 13 Noiembrie 2012 - 20:52
Am avut in familie un Mercedes 190D, fabricat in 1986, cu motorizare diesel de 2.0 litri si 72 CP, cutie de viteze manuala in patru trepte. Foarte fiabila masina....in decurs de 10 ani cat am detinut-o nu a avut nici o defectiune la partea mecanica sau electrica...Da, bine, am schimbat la ea doar niste brate de la suspensie spate si amortizoarele (de, avem drumuri mai rele, nu autostrazi), si asta doar o singura data in decurs de 10 ani. In rest, am schimbat doar consumabile. Nu exagerez in privinta acestui lucru, asa chiar si a tinut Mercedesul.
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 13 Noiembrie 2012 - 21:45
@dima.

Hai sa o luam logic.Si zici tu ca trebuiau sa dea faliment Honda si Toyota? Vezi tu,aici ai gresit cateva criterii,si nu le-ai clasificat cum trebuie.In primul si in primul rand ,kit ca au motoare foarte fiabile nu au cum sa dea faliment exact ca Mercedes.De ce? Deoarece au vanzari mult mai mari decat mercedes,iar ei nu sunt in pierdere ,ba din contra cu cat produc automobile mai fiabile,cu atat clientii au si mai multa incredere in ei iar vanzari cresc intr-un numar mare.Deci explica-mi si mie cum sa dea faliment? Din faptul ca nu ''papa'' de pe urma reparatiilor findaca ele nu exista?In cazul lui mercedes a fost altceva.Vezi tu Mercedes are alt target,si mai sunt si scumpe pe de alta parte.

@Mihai.

Tu spui ca masinile care sunt mai tehnologizate si mai performante au probleme de fiabilitate? Dar ce treaba are tehnologia cu motoarele? Electronica este electronica,partea mecanica este parte mecanica ,care cuprinde doar piese de motor (organe de masini) .Pai hai sa dam un exemplu de marca japoneza de lux care beneficieaza si ea la randul ei de tehnologie si performante + acele sisteme de propulse hybrid care ar trebui sa fie pretentioase.Ei bine despre ''Lexus'' este vorba.Lexus chiar nu are probleme de fiabilitate in caz ca nu stiai si are aceleasi motoare toyota mult simplificate rafinate si tehnologizate.De ce nu are probleme? Ai fost vreo data intr-un service auto? Nu de alta dar asa de curiozitate ca sa iti faci o impresie.Chiar nu vreau sa para ca o insulta ceea ce zic,dar asta se intampla in realitate ,daca veti intra intr-un service auto,veti vedea ca marci japoneze nu vor fi,si chiar daca vor fi ,vor fi pentru altceva (revizii,reparatii tinichigerie,etc).Sper ca am fost destul de inteles.O seara buna!
0
2
Mihail
Chişinău
la 14 Noiembrie 2012 - 11:57
Robert_444 eu sunt un mare fan al TOYOTEI si LEXUS(care face parte din acelasi grup) si in special mai mereu faceam probleme celor care spuneau ca masinile germane sunte cele mai bune.... sau cind vb ceva de rau de masinile japoneze...

dar in cazul nostru a fost ceva un pic diferit... noi vorbeam de ce motoarele mercedes nu ajung la km la care ajungeau cele de alta data.... 1mln(din cite auzisem)

si raspunsul meu se refera la aceasta concluzie....
prin aniii 80 masinile japoneze nu prea erau de nivelul celor germane dar acum e altceva lea intrecut rau....
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 14 Noiembrie 2012 - 13:27
@Mihai,de acord cu tine .
0
0
GRED
Chişinău
la 15 Noiembrie 2012 - 09:46
Hai sa savuram modelul. Se merita. Eu am observat ceva foarte curios. Cei pasionati sau cei care poseda Mercedes nici o data nu zic sau nu sar cu argumente ca Mercedesul e cel mai bun ca Lexus, Audi sau BMW. Ce este straniu - cei care poseda alte marci tot timpul sar cu argumente ca e mai bun ca mercedes e de rahat etc... Straniu nu? Conduceti fiecare dintre marci daca aveti ocazia si concluzionati. Personal la o masina pretuesc comfortul vizavi de dinamica sau alte gadgets fiindca de comfort am nevoie tot timpul la volan. Dinamica si alte LED-uri nu e o necesitate permanenta fata de comfort. Comfortul la rulaj si la orce altceva e pe prim plan. Si pentru comfort trebe de platit. Nu uitati cum e construit Toyota sau Honda mai ales suspensia spate - simpla de tot si mai mult ca atat si masinile de aceiasi clasa sunt cu mult mai usoare - nu credeti controlati pasapoartele tehnice la Clas C care e cel mai mic sedan de la Merc. si Honda Accord care e mai mare in gabarit si in salon dar o sa vedeti ca Clasa C e cu vre-o 300 kg mai grea. Deci o suspensie multilink spate dragii mei care e sofistica si read acest comfort are riskul de a se deteriora evident. Vreau sa zic ca Nokia ce aveche 3100 e mai fiabil ca un IPhone ce ziceti? Dar abordarea nu e corecta nu? Pai cum atunci sa compari Toyota cu Merc sau BMW? Da este Lexus. E Super! Sunt foarte fiabile. Conduceti un W221 si un LS si o sa vedeti diferenta. Printre altele faceti un search pe Google sa vedeti ce face Lexus p-u modele de top la capitolul clone/copy. Si mai mult ca atat Mercedes tot timpul va construi motoare cu cilindree mare si putere putin mai mica p-u a da posibiltate mototrul sa nu "urle" dar sa lucreze in voie si pe AUtobam sa poti tine 220 Km/ora pe 40 de grade caldura timp de 2-3 ore fara sa se incalzeasca sau altceva. Faceti o tura prin Berlin sa vedeti cu ce plimba taxistii. 90% cred ca sunt E clase. Succes si Drum Bun!
2
1
Nikita
Chişinău
la 15 Noiembrie 2012 - 19:38
Piataauto, cand apare un astfel de articol si cu w124?
0
1
Robert
Bucureşti, România
la 15 Noiembrie 2012 - 20:31
@GRED.Ce clone /copy omule??? Ce face Lexus??
0
0
Mihail
Chişinău
la 15 Noiembrie 2012 - 23:12
GRED mda clone/copy? hai cum sar spune "dawai dasvidania"
1
1
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 15 Noiembrie 2012 - 23:26
GRED: Nu am decit sa-ti zik si eu "La revedere!", esti limitat.
1
1
GRED
Chişinău
la 16 Noiembrie 2012 - 13:32
Hai bre ce sariti asa? LEXUS e mai bun decit Mercedes!!! e ok asa ?
0
1
GRED
Chişinău
la 16 Noiembrie 2012 - 14:04
Si apropo asta e parerea mea personala adica e o parere subiectiva. Daca credeti altceva comentati care e problema si poate imi schimb si eu parerea. Si inca ceva - Mercedes acuma e in rahat desi nu produce INCA rahaturi. Au noroc probabil de faptul ca au divizia de track-uri, BUS-uri etc... unde le merge mai binisor aici si pot acoperi "inventiile" care nu au avut succes. Asa ca despre falimentul Daimler-Benz nu se va vorbi in timpul apropiat.
1
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!