Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Mercedes-Benz 190E aniversează 30 de ani

13 Noiembrie 2012 - 14:02
Ilie Toma
Mercedes-Benz 190E aniversează 30 de ani
Mercedes-Benz a implementat întotdeauna tehnologii de top pe modele de top. Însă, în noiembrie 1982, atunci când debuta revoluţionarul model W201, cunoscut de noi ca 190 sau 190 E, germanii au demonstrat că tehnologiile avansate pot fi implementate şi pentru modelele mai compacte.

Această declaraţie poate părea una banală astăzi, însă acum 30 de ani modelul 190 era doar al 3-lea model curent în gama Mercedes-Benz, pe lângă sedanul W123 şi lumizina W126! Vă imaginaţi astăzi o marcă de asemenea talie cu doar 2-3 modele la activ?

Anume Mercedes-Benz 190 a fost cel care a dat tonul unei întregi ere de modele ulterioare Mercedes-Benz, în primul rând datorită designului aerat şi elegant, creat de designerul italian Bruno Sacco. Pe de altă parte, noul model îngloba tehnologii neverosimile în construcţia şasiului, a siguranţei şi a aerodinamicii. Mândria cea mare a modelului era suspensia spate multi-link, care îi asigura relativ compactului „baby-Benz” o rulare lineară şi o manevrabilitate de invidiat. Ulterior, construcţii similare ale suspensiilor spate au fost aplicate şi pe modelele W124 şi W202.

La momentul lansării sale pe piaţă Mercedes-Benz 190 era disponibil cu două propulsoare pe benzină în 4 cilindri, de 90 CP şi 122 CP, iar în toamna lui 1983 la Salonul Auto de la Frankfurt venea şi dieselul de 72 CP de sub capota lui 190 D. În acelaşi an 1983 mai apărea şi o versiune de top 190 E 2.3-16, echipată cu un motor pe benzină cu 16 valve, care dezvolta 185 CP. Chiulasa acestui motor a fost elaborată de renumita companie Cosworth. Datorită kitului aerodinamic al acestei motorizări şi a gărzii la sol reduse, coeficientul aerodinamic a fost redus la 0.32. Versiunea 190 E 2.3-16 îşi cucerea posesorii prin elemente exclusiviste, precum suspensia spate cu gardă la sol auto-reglabilă, indiferent de sarcina transportată, precum şi diferenţial autoblocabil, nivelul de blocaj al căruia putea fi reglat electronic între 10% şi 100%.

Acastă versiune era pe cât de sportivă, pe atât de fiabilă, într-o vreme în care fiabilitatea chiar era apreciată de public. Modelul a fost dus pe circuitul Nardo din Italia, unde a alergat aproape neîntrerupt, cu ajutorul a câţiva piloţi, pe o distanţă de 50,000 km, cu o viteză medie de 247,94 km/h!

Mai mult ca atât, la deschiderea circuitului nordic al Nurburgring-ului, în 1984, mai mulţi foşti şi curenţi piloţi de Formula 1 au concurat pe astfel de exemplare Mercedes-Benz 190 E 2.3-16, iar acea cursă a fost câştigată de încă puţin cunoscutul Ayrton Senna, în vârstă de 24 de ani! Tânărul brazilian a demonstrat perfect capacităţile acestui model.

Mercedes-Benz a lărgit în continuare lista de motorizări pentru 190, adăugând versiunea 190 D 2.5 în anul 1975. Un an mai târziu apare şi un motor cu 6 cilindri în linie, sub capota versiunii 190 E 2.6. Acel propulsor dezvolta 166 CP.

Versiunea de apogeu a modelului 190 a venit în anul 1988 şi purta indicele 190 E 2.5-16. Motorul de sub capota acesteia dezvolta standard 195 CP, dar au existat evoluţii ale acestuia, capabile de până la 235 CP. Datorită acestui motor Mercedes-Benz a putut participa în campionatul german de turisme DTM, unde a câştigat o serie lungă de titluri, inclusiv marea victorie din 1992 cu o versiune modificată AMG-Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II.

Pentru a se conforma standardelor de omologare în cursele DTM, Mercedes- Benz a lansat două versiuni evoluate ale modelului, care erau de fapt nişte bolizi de cursă uşor adaptaţi drumurilor publice. Astfel a debutat primul 190 E 2.5-16 Evolution la Salonul Auto de la Geneva din 1989. Acel model avea aripi puternic evazate, aerodinamicitate îmbunătăţită, un sistem de frânare performant şi un şasiu perfecţionat. Au fost produse doar 502 astfel de exemplare, iar compania AMG, încă independentă pe atunci, propunea sporirea puterii de la 202 la 232 CP. În martie 1990, tot la Salonul Auto de la Geneva, a debutat şi a doua evoluţie a modelului 190, numită 190 E 2.5-16 Evolution II. Aceasta beneficia standard de kitul aerodinamic al celor de la AMG, iar cele mai îndrăzneţe modificări ale motorului îl aducea la puteri de până 350 CP! Cel mai mare efect îl producea, însă, kitul aerodinamic agresiv, tras la indigo de pe kiturile din cursele DTM. Acesta oferea aripi evazate, o bară de protecţie coborâtă, cu un splitter integrat, iar în spate exista un spoiler imens. Datorită acestor elemente coeficientul aerodinamic a fost redus la doar 0.29! Acest model era un concurent de temut pentru un alt model model legendar – BMW M3 E30 Sport Evolution.

Concurenţii bavarezi atunci glumeau, însă, pe seama acestui model şi a kitului său aerodinamic, spunând că „dacă spoilerul ăla chiar are efect, atunci noi trebuie să ne reproiectăm tunelul aerodinamic”...

Acest model Mercedes-Benz a fost produs de asemenea în doar 502 exemplare, vopsite în culori negru-argintiu, cu excepţia ultimelor două exemplare, numărul 501 şi 502, care au fost vopsite integral în argintiu.

Datorită aportului imens pe care l-au adus cei de la AMG în dezvoltarea modelelor sport şi de cursă Mercedes-Benz, în 1999 producătorul german decide să achiziţioneze atelierul de tuning. Pentru început, AMG producea elemente de tuning pentru modelul 190, însă în curând apare şi o versiune nebună 190 E 3.2 AMG, echipată cu un motor de 6 cilindri în linie şi 234 CP, care putea atinge viteze de peste 260 km/h! Aceasta a fost primul model tunat oficial de AMG, care putea fi cumpărată în reţeaua de dealeri Mercedes-Benz, beneficiind de garanţia deplină a unui automobil nou. Aproximativ 200 de exemplare a acestei versiuni nebune au fost construite.

Pe platforma tehnică a lui Mercedes- Benz 190 au fost create şi câteva auto- mobile mai ciudate. În 1993 a fost con- struit un automobil experimental elec- tric pe baza lui 190, echipat cu bateriile companiei ZEBRA, iar în anul 2009, în omagiul a 20 de ani de tehnologii moderne diesel, Mercedes-Benz a creat o versiune experimentală 190 D. În caroseria clasică a unui 190 D a fost instalat un motor diesel modern, care livra 204 CP şi 500 Nm, consumând, în rezultat, doar 4.9 litri/100 km, sau cu 0.2 litri/100 km mai puţin decât donato- rul modern al inimii C 250 CDI Blue EFFICIENCY, care a crescut în dimen- siuni între timp şi a devenit cu 385 kg mai greu decât „baby-Benz”-ul original.

Mercedes-Benz 190 a fost un adevărat longeviv, fiind produs mai bine de 10 ani şi trecând prin două facelift-uri, în 1988 şi 1991. În total au fost produse 1,879,629 de exemplare ale acestui model, în diferite versiuni, iar în anul 1993 a fost lansat succesorul său, cu numele de caroserie W202, care, din acel moment, a primit şi numele de C-Class. Deşi are deja 30 de ani de carieră la activ, 190 rămâne a fi şi astăzi un model atrăgător, un clasic contemporan, cu o istorie admirabilă!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (56 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter