Unii oameni nu suportă modelul 911 din cauza evoluţiei sale constante în design, ceea ce nu le permite să distingă primele de ultimele modele 911 (un exemplu clar în fotografie),
dar anume pentru această continuitate îl adoră şi fanii înfocaţi. În ciuda nemulţumirii unora, Porsche 911 a
devenit o legenda auto, care poartă în sine ideea strălucită a fondatorului şi tatălui automobilelor Porsche, Ferdinand Porsche, ce a inventat o siluetă nemaipomenită mai bine de 50 de ani în urmă.
În cinstea acestui automobil legendar, Porsche a planificat o serie de evenimente de-a lungul anului 2013. Între 7 şi 10 martie, la muzeul Porsche din Stuttgart, va avea loc o expoziție dedicată modelului 911, intitulată «Retro Classics», unde vor fi prezentate creaţiile Profesorului
Ferdinand Alexander Porsche, inclusiv unul din primele 911 Turbo Coupe, 911 Cabriolet din 1981, versiunea de stradă a modelului de curse GT1 911 din 1997 şi un prototip Type 754 T7, care nu a fost aprobat ca succesor pentru modelul 356, din cauza
Pe parcursul anului curent, un Porsche 911 clasic din 1967, va defila la diferite evenimente pe cinci continente, inclusiv concursul de eleganţă de la Pebble Beach, California, Festivalul Vitezei
de la Goodwood, chiar şi la curse de raliu şi alte tipuri de curse clasice. E de menţionat că anume modelele 911 au câştigat două treimi dintr-un total de peste 30000 victorii de curse a maşinilor Porsche!
Mai mult ca atât, de la 4 iunie până pe 29 septembrie, în incinta muzeului Porsche va avea loc o expoziţie, unde va fi prezentată istoria şi evoluţia
modelului 911 pe parcursul ultimelor 50 de ani, iar în primăvara anului curent va debuta o publicaţie jubiliară cu denumirea «911x911».
Istoria lui Porsche 911: Naşterea unei legende
Însăşi istoria modelului 911 este extrem de interesantă. Ferdinand Porsche visa să creeze un succesor
demn pentru modelul 356, care ar trebui continua tradiţia şi în special designul în formă de picătură de apă ale primelor modele Porshce 356. Astfel, în luna septembrie a anului 1963, la Salonul Auto de la Frankfurt a fost prezentat un prototip numit Type 901, care a pus temelia modelului, care apoi a devenit o adevărată legendă pe parcursul ultimelor cinci decenii.
Dar nu numai forma unei picături distingea modelul 911, ci şi amplasarea boxerului în 6 cilindri în spatele axei spate, care mulţi ani la rând a fost răcit cu aer. În ciuda problemelor asociate cu o astfel de amplasare a propulsorului, care ducea la o supravirare bruscă, din cauza căreia 911 începe să se rotească în jurul axei verticale, poziţia motorului nu a fost schimbată, fiind de fiecare dată perfecţionată
manevrabilitatea maşinii pentru a compensa acest efect negativ.
Cu toate acestea, designul controversat şi amplasarea incorectă a motorului a prins bine la
public, acest fapt îl subliniază vânzările de peste 820,000 de exemplare până în prezent, ceea ce ia permis lui Porsche 911 să devină cel mai popular automobil sport din lume.
Prima generaţie
Primul 911 de serie a apărut în 1964, fiind dotat pe atunci cu un propulsor "boxer" în 6 cilindre de 2,0 litri, care datorită puterii de 130 CP, permitea atingerea unei viteze maxime de 210 km/h. În 1965, apăruse o versiune mai puţin performantă cu denumirea de 912, care a fost echipată cu motor "boxer" în 4 cilindri, preluat de pe ultimele modele 356. În 1966 a fost prezentat modelul 911 S cu un motor de 160 CP, fiind şi primul 911 echipat cu jante din aliaj Fuchs. De asemenea, în 1966, apăruse modelul 911 Targa, cu partea de mijloc al acoperişului detaşabilă şi cu o bară de protecţie după scaunele şoferului şi pasagerului faţă, rezultând într-o decapotabilă mult mai sigură.
Cutia semi-automată cu 4 trepte Sportomatic a fost inclusă în lista de opţiuni în 1967. Puterea modelului 911 creştea concomitent cu volumul propulsorului, care crescu de la 2.0 litri la 2.2 litri (1969) şi până la 2,4 litri (1971). În anul 1973 a debutat legendarul model, inspirat din curse, 911 Carrera RS 2.7, care cântărea
mai puţin de 1000 kg şi avea o putere de 210 CP, ceea ce l-a făcut incredibil de rapid. Chiar şi astăzi, modelul
Carrera RS, al cărui coada de raţă a fost şi primul spoiler pe un automobil de serie, este maşina de vis pentru mulţi pasionaţi.
A doua generaţie
Modelele seriei G în caroseria 930 s-au produs între anii 1973 - 1989, având bare de protecţie diferite de primul model, precum şi centuri de siguranţă în trei puncte şi tetiere încorporate în scaune. Principala diferenţă a fost apariţia
lui 911 Turbo în 1974, care a fost echipat cu un motor de 3.0 litri supraalimentat de 260 CP şi un spoiler imens poreclit coada balenei. În 1977 versiunea 911 Turbo a fost modificată, astfel încât boxerul primeşte un volum de 3,3 litri şi un intercooler, pentru ca puterea să crească până la 300 CP.
În 1983 a debutat modificaţia 911 Carrera SC cu un motor aspirat natural de 3,2 litri şi 231 CP, care a devenit una din cele mai râvnite modele de colecţie. Din 1982, entuziaştii puteau achiziţiona modelul 911 Cabriolet, iar în 1989 a existat o versiune decapotabilă ultra joasă numită 911 Carrera Speedster, inspirată de modelul original al anilor 50 - 356 Speedster.
A treia generaţie
În 1988, a apărut o nouă generaţie în caroseria 964, care deşi era bazată pe caroseria primei generaţii a utilizat în construcţie peste 85% de componente noi. În acelaşi an a debutat versiunea cu tracţiune integrală 911 Carrera 4, având un motor cu 6 cilindri boxer aspirat natural şi răcit cu aer de 3.6 litri ce dezvolta 250 CP. Modelele noii generaţii 964 se distingeau prin noi elemente de iluminare, barele de protecţie aerodinamice şi prin spoilerul spate retractabil automat. Confortul a fost îmbunătățit de sistemul ABS, transmisa automată Tiptronic, servodirecţie şi arcuri în loc de suspensia spate cu bară de torsiune. Pe lângă modelele Carrera Coupe,
Cabriolet şi Targa, din 1990 a fost disponibil şi 964 Turbo. Iniţial el a fost echipat cu motorul turbo de 3,3 litri de pe predecesorul său, iar în 1992 apăruse un nou motor turbo cu o capacitate de 3,6 litri ce dezvolta 360 CP.
A patra generaţie
Ultimele modele 911 cu motoare răcite cu aer au fost disponibile în noile caroserii 993. Noua generaţie, produsă între anii 1993 1998, puteau fi destinse datorită designului mai aerodinamic, cu toate că caroseria rămaseră aceeaşi, deşi substanţial perfecţionată. Datorită şasiului din aluminiu, modelul 911 în caroseria 993 era foarte agil, câştigând şi o reputaţie de automobil fiabil.
În 1995 vine şi versiunea 911 Turbo, echipată cu un boxer de 3,6 litri cu două turbocompresoare, ce storceau 408 CP, dar şi emisii extraordinar de mici. Şi mai captivantă a fost versiunea
911 GT2, fiind în sine o versiune de stradă a automobilului de curse cu aceeaşi denumire, caracterizată prin extensii al aripilor şi un eleron imens spate. Versiunea Targa nu mai este oferită cu un acoperiş detaşabil, ci cu unul glisant din sticlă.
A cincea generaţie
Produs între anii 1997 - 2005, modelul 911 a primit o caroserie absolut nouă (996) şi un nou propulsor boxer răcit cu apă în 6 cilindri de 3,4 litri şi 4 supape pe cilindru, care dezvolta 300 CP. Acest motor a redus semnificativ cifrele consumului şi al emisiilor, dar odată cu apariţia lui, a dispărut legendarul sunet de motor boxer răcit cu aer şi anume acest aspect i-a indignat pe fani.
Designul a fost, de asemenea, schimbat şi a devenit mai aerodinamic, datorită unui coeficient aerodinamic de 0,30. În ciuda blocurilor optice faţă controversate cu semnalizatoare integrate, care mai apoi au fost copiate de alţi producători, trăsăturile caracteristice ale 911 au rămas intacte. La rândul său şoferul, în sfârşit a fost alintat cu un nou
interior, mai spaţios şi confortabil, chiar şi pentru pasagerii din spate. Odată cu caroseria 996 a apărut o nouă versiune GT3 (1999), în timp ce modelul GT2 (2000) a fost prima maşina din lume, echipată cu frâne ceramice pe versiunea de bază.
A şasea generaţie
Construit pe baza caroseriei 996, noul 997, întrodus în 2004, a revenit la designul clasic cu blocurile optice rotunde şi semnalizatoarele amplasate mai jos. Noua generaţie 911 a debutat cu două versiuni în iulie 2004 şi anume Carrera şi Carrera S echipate cu motoare diferite. Dacă primul a fost dotat cu un motor "boxer" de 3,6 litri şi 325 CP,
cea dea doua versiune avea un motor de 3,8 litri şi 355 CP. Şasiul a fost complet reproiectat, şi avantajat de sistemul Porsche Active Suspension Management (PASM) instalat standard. În 2006 a fost prezentat potentul model 911 Turbo, fiind primul automobil de serie echipat cu turbine cu geometrie variabilă.
În 2008, modelul 997 a trecut printr-un facelift, împreună cu care toate versiunile au devenit mult mai puternice şi economice datorită injecţiei directe. Modelul 911 a devenit într-atât de divers, că generaţia şasea în caroserie 997 număra 24 versiuni diferite în funcţie de caroserie, motor, transmisie, etc.
A şaptea generaţie
De această dată a doua caroserie implementată odată cu apariţia modelului 996 a supravieţuit doar două generaţii, spre deosebire de prima caroserie, care a fost folosită de-a
lungul a patru generaţii, astfel încât a şaptea generaţie a primit o caroserie complet nouă numită 991,care a devenit mai joasă, mai lată şi mai lungă. Actuala generaţie are aspect şi mai clasic, combinat şi cu o multitudine de elemente moderne, mai mult ca atât ea a devenit mai puternică şi mai eficientă. În ciuda faptului că modelul de bază Carrera a pierdut 0,2 litri din capacitatea cilindrică, puterea a fost crescută cu 5 CP faţă de 997 Carrera de după facelift, devenind şi mai eficientă ca aceasta. Pentru a
reduce consumul şi emisiile, 991 a primit servodirecţie asistată electric, care a inhibat un pic comportamentul firesc al originalului 911. Potrivit producătorului din Zuffenhausen, noul 991 este cel mai reuşit dintre toate modelele 911 construite de până acum şi astfel va rămâne până apare generaţia următoare, care, sperăm, va rămâne fidelă tradiţiilor sale.