Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

Cât au consumat SUV-urile de la Women SUV Maraton? Cine ar fi trebuit să treacă pe Niva drept pedeapsă?

Încă de la anunţarea primului SUV maraton cu echipaje feminine, noi, cei de la PiataAuto.md, vă spuneam că vom monitoriza atent consumul SUV-urilor implicate, iar pentru a spori intriga şi mai mult şi a motiva fetele maratoniste să aibă un condus cât mai eficient, am implicat în maraton şi o Niva clasică, drept maşină-fantomă. Echipajul care ar fi obţinut cel mai mare consum către ultima zi a expediţiei, ar fi trebuit să treacă pe Niva.
Zicem „ar fi trebuit”, pentru că Niva a cedat tehnic din prima zi a maratonului, deşi am avut onoarea de o maşină în stare bună. Nu mai zicem că Dan, colegul nostru care era la volanul Nivei, era condamnat la chin climateric în ea în acele zile toride de vară, pentru că Dan e băiat viteaz şi dârz şi era gata să îndure şi asemenea condiţii de condus. Dar, deşi avem o simpatie specială faţă de Niva, maşina de la maraton ne-a făcut probleme după doar vreo 40 de kilometri de maraton, oprindu-şi motorul în mers şi refuzând să pornească normal ulterior. Până la urmă maşina a pornit târâş-grăpâş şi a ajuns pe propriile roţi la „bază”, dar am decis că nu putem risca să ne dea peste cap tot maratonul, aşa că am trecut-o pe banca de rezervă, cu intenţia de a o readuce în coloană în ultima zi. Atunci, însă, a refuzat din nou categoric să pornească, iar timpul ne presa să ne ţinem de program, aşa că Niva n-a mai ajuns până la urmă să se alăture coloanei de SUV-urile de la maraton.
Şi totuşi, asta nu înseamnă că nu trebuie să facem calcule de eficienţă! Ba chiar, dragilor, putem să vă spunem din start că fetele maratoniste au fost mai eficiente la consum decât noi, bărbaţii, în maratoanele anterioare! Parţial asta se datorează vitezei de deplasare mai mici de la Women SUV Maraton, parţial ritmului mai prudent de condus, iar cei de la Petrom Moldova ne-au avertizat încă înainte de startul maratonului că vom obţine cu siguranţă cifre de consum mai bune, datorate celui mai calitativ carburant din Moldova, după cum îşi descrie produsul compania petrolieră. Cert e că fetele ne-au întrecut la eficienţa în consum! Şi acum haideţi să vedem cifrele rezultate şi punctajul obţinut de fiecare model.
Regulamentul atribuirii de puncte e următorul. Luăm drept reper cifra de consum mixt anunţată de producător pentru fiecare model, spre exemplu 8.3 litri/100 km. Apoi comparăm cifra real obţinută în maraton, în condiţiile alea ultra-dificile – spre exemplu 10.8 litri/100 km – şi raportăm procentual la cât de departe de aflăm de cifra oficială. Deci, 10.8 litri/100 km este cu 2.5 litri/100 km mai mult decât cifra oficială, iar în procente faţă de 8.3 litri/100 km asta înseamnă că cifra de consum obţinută în maraton a fost cu 30.1% mai mare decât cea anunţată oficial. Iar de aici vine şi clasificarea noastră într-un top, unde modelul cu cea mai mică valoare a acestui procent – deci SUV-ul care a fost cel mai aproape de consumul oficial – e învingător, iar SUV-ul cu cea mai mare valoare a acestui procent devine pierdant. La drept vorbind, noi estimăm în asemenea maratoane un consum aproape dublu faţă de cifra oficială, iar în căldurile de vară, atunci când nu oprim motorul aproape niciodată în timpul staţionărilor pentru fotografii, consumul poate fi chiar şi mai mare.
Rezultatele ne arată rezultate foarte apropiate, procentual vorbind, de la un SUV la altul, ceea ce reflectă ritmul de condus şi condiţiile echivalente la care au fost supuse SUV-urile noastre. În acelaşi timp, cele mai optimiste previziuni ale noastre estimau o distanţare procentuală de 60-75% faţă de cifra oficială, însă, fiind conduse de fetele maratoniste, nici unul dintre SUV-uri n-a depăşit distanţarea de 60% faţă de cifrele oficiale, deşi am condus prin condiţii extrem de dure! O altă observaţie interesantă e faptul că dieselurile şi benzinarele nu s-a distanţat în două categorii cu eficienţă total diferită, topul fiind foarte pestriţat între tipurile de motorizări.

Nissan X-Trail, învingător la punctaj

Astfel, Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4x4 177 CP cu noua cutie de viteze X-Tronic este învingătorul la apropierea faţă de cifra declarată oficial. Aşadar, un motor diesel de inginerie mai timpurie, în tandem cu o cutie de viteze automată cu raport continuu variabil, a învins. Nu în zadar zicem noi întotdeauna despre cutiile CVT că sunt prea plăcute, poate, în senzaţii de condus, dar sunt foarte eficiente în consum. Iar în cazul Nissanului, senzaţiile de condus au fost îmbunătăţite prin mimarea de către cutie a unui regim de condus obişnuit pentru o transmisie automată. Jana Michalova, Marianna Petrenko – fetele din echipajul Nissanului – meritaţi o diplomă de eficienţă în consum!
E curios şi faptul că Opel Mokka X s-a poziţionat pe treapta a doua a clasamentului, deşi 9.4 litri/100 km drept consum mixt ne părea în acest maraton un consum cam măricel. Secretul e în faptul că după facelit, Mokka X a primit un motor mai puternic pentru versiunea cu cutie automată şi tracţiune integrală, care nu mai are 140 CP, ci 152 CP, iar astfel consumul mixt oficial este de 6.5 litri/100 km – cea mai mare cifră dintre toate SUV-urile participante, iar această cifră a însemnat că e mai aproape de realitate, şi de aici şi punctajul mare! Natalia Davidovici şi Stela Dănilă merită de asemenea diplome şi loc pe podium pentru acest rezultat.
Şi mai impresionant e rezultatul de consum afişat de MINI Cooper Countryman ALL4. La testul drive cu acest exemplar, în condiţii mult mai civilizate, noi abia de reuşeam să obţinem sub 10 la sută la traseu, conducând domol, iar în oraş obiţnusem peste 12 la sută Aici, însă, Olga Ţăpordei şi Corina Frumuzachi au scos o cifră incredibilă, de doar 8.9 litri/ 100 km! Fetele ne-au arătat ce înseamnă condus eficient, ce mai!
Suzuki Vitara S a arătat un rezultat previzbil de bun, foarte bun chiar. BMW X1 are de asemenea rezultate frumoase, iar la noi ştim că această motorizare, în condiţii de trasee decente la distanţă mare, poate scoate şi 7 litri şi un pic la sută.

La Volvo avem o altă surpriză. Întotdeauna reproşam ultimelor motoare diesel că sunt foarte dinamice, dar că au medii de consum cam mari faţă de cifrele declarate, de obicei de peste 11-12 litri la sută. La acest maraton însă, Volvo V90 Cross Country D5, condus de băieţi, a obţinut o medie de 8.2 litri/100 km şi ne-a demonstrat că dieselurile Volvo pot fi ultra-eficiente în viaţa reală!
Consumul obţinut de Jaguar F-PACE e un adevărat chilipir la cât de dinamic şi de plăcut merge felina britanică! Şi nu uitaţi, aici vorbim de un diesel twin turbo, cu două turbine! Iar Renault Kadjar, deşi are un rezultat foarte bun pentru un motor turboaspirat pe benzină, e devansat la punctaj cel ami probabil din cauza cilindreei mai mici. Totuşi, dacă e să uităm la cifra absolută, Kadjar e al patrulea cel mai eficient SUV din acest maraton, aşa că până la urmă SUV-ul celor de la Renault e o alegere cât se poate de eficientă în consum real!
Volvo V90 Cross Country, Suzuki Vitara S şi Nissan X-Trail – învingători la cifra absolută de consum

Volvo V90 Cross Country D5 AWD ne-a demonstrat nu doar că dieselurile Volvo pot fi ultra-eficiente în viaţa reală, ci ne-a adus şi un alt rezultat paradoxal, fiind cel mai eficient model în acest maraton la cifra absolută de consum, cu o medie de doar 8.2 litri/100 km! Fetelor, băieţii şi-au luat aici revanşa!
Iar Suzuki Vitara S a fost cel mai eficient benzinar din acest SUV, dar şi al doilea cel mai eficient model al maratonului, cu un consum absolut de doar 8.4 litri/100 km! La cât de mult a fost chinuit acest exemplar, un consum atât de bun e o demonstraţie fantastică a eficienţei lui în viaţa reală şi a unui fapt menţionat de multe ori de noi în testele drive cu modelele Suzuki – că benzinarele mărcii sunt atât de eficiente, încât nu prea ai nevoie de dieseluri!
Ei bine, şi învingătorul la punctaj – Nissan X-Trail – se clasifică pe podium la cifra absolută de consum, un fapt cât se poate de evident, dacă e totuşi învingătorul la punctaj al maratonului.

Aşadar cine ar fi trebuit să urce pe Niva?

Echipajul format din maratonistele Liubovi Dogari şi Olga Serjant ar fi trebuit, deci, să urce în ultima zi pe Niva, iar Dan să treacă la volanul lui Renault Kadjar, răcorindu-se în aerul bine climatizat al SUV-ului francez şi în confortului suspensiei acestuia. Eh, păcat că n-a rezistat Niva! Ar fi fost o privelişte nostimă să vedem fetele încercând să conducă acest SUV clasic!
Dar dincolo de toate, eficienţa SUV-urilor a fost extraordinar de bună. Imaginaţi-vă că, cu doar 5-7 ani în urmă, să ai un consum mediu de 8 litri şi ceva pe un SUV cu tracţiune integrală prin asemenea regim de condus, pe parcursul a atâtor zile, ar fi fost o utopie, cifrele reale de atunci fiind de vreo 15 litri la sută cel puţin. Şi astăzi vorbim de cifre pe care cândva le marcau hatchback-urile urbane! Oricât de mult ar fi fost criticat trendul turboaspirării pe benzină, a downsizing-ului, se pare că până la urmă el aduce eficienţă reală în condiţii de viaţă reală, iar astăzi, cumpărând un SUV, nu trebuie să vă mai gândiţi că veţi fi condamnat la cheltuieli iraţionale pe carburant! Deci, încumetaţi-vă să cumpăraţi SUV-uri, să vă aventuraţi cu ele cât mai des în escapade departe de oraşe, să descoperiţi frumuseţile îndepărtate ale Moldovei!
Şi cu acest articol, încheiem seria de relatări de la Women SUV Maraton şi vă zicem un mare mulţumesc Dvs., celor care ne-aţi urmărit, dar şi tuturor celor care ne-au fost parteneri şi susţinători, pentru ca acest minunat proiect să devină realitate! Ideile noastre nu se termină aici, însă, aşa că fiţi alături de noi în continuare!
0
1,764
GALERIE FOTO (15 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!