Experţii studiază fenomenul trapelor panoramice ce explodează din senin!

Cei care au urmărit expediţia noastră Woman SUV Maraton, cunosc despre incidentul care a atins echipajul de la bordul lui BMW X1. Trapa panoramică pur şi simplu a explodat spontan, acoperind participantele expediţiei cu un duş din cioburi de sticlă! Atunci am presupus că ar fi fost un defect de fabricaţie, de o montare greşită din uzină, care a dat de veste, atunci când echipajul circula pe un drum de prundiş.
Cazul nostru însă, nu este unul izolat. Se pare că trapele panoramice ce explodează spontan este un fenomen răspândit în industria auto, iar americanii de la Consumer Reports au realizat şi un studiu, bazându-se pe rapoartele celor de la NHTSA, pentru a explica acest fenomen straniu. Potrivit americanilor plângeri pe acest subiect au apărut începând cu anul 1995 în SUA. De atunci, timp de ultimii 22 de ani, au fost înregistrate 859 asemenea cazuri. Nu este un număr extrem de mare sau îngrijorător, însă 71% dintre toate plângerile au fost înregistrate începând cu anul 2011. Potrivit experţilor automobilele produse din anul 2010 încoace sunt în grupul de risc, pentru că sunt produse tot mai multe automobile cu astfel de trape panoramice şi există o mai mare probabilitate ca această problemă să apară. Conform experţilor producătorii sunt într-o goană continuă pentru a uşura noile modele, iar sticla este subţiată excesiv, ceea ce o face mai vulnerabilă. Metalul utilizat pentru acoperişul maşinii, de asemenea, este subţiat, iar flexiunea acestuia ar putea spori tensiunea asupra trapei panoramice, care este realizată din sticlă călită.
Unii experţi sunt siguri că problema se ascunde în defectele ascunse în timpul producerii acelei sticle călite, printre care micro-fisurile ce transformă trapa panoramică într-o „bombă” ce se declanşează în cel mai nepotrivit moment. Însăşi producerea acestei sticle călite ne poate dea răspunsuri. Aceasta este produsă prin răcirea rapidă, atunci când sticla fierbinte este scoasă din cuptor, astfel încât exteriorul sticlei este răcit mai rapid, decât miezul, creându-se o tensiune în sticla în sine. O mică fisură ar pute acţiona acea tensiune să izbucnească la suprafaţă. Acest fenomen ar putea fi comparat cu coarda de chitară, întinsă, care este într-o stare extrem de tensionată şi în unele cazuri poate ceda.
Chiar dacă într-o bună parte a cazurilor, trapa panoramică explodează în timpul mersului, sunt şi cazuri, în care trapa exploda atunci când automobilul staţiona la parcare! O altă problemă ar putea fi diferenţa de temperatură la interior şi exterior. Într-un lucru experţii sunt încrezuţi – cu cât mai mare este trapa/acoperişul panoramic, cu atât mai mare este probabilitatea acestuia de a exploda.

Doar în 36 de cazuri cei aflaţi la bord au primit răni uşoare din cauza cioburilor, răni severe sau decese, rezultate acestui defect, nu au fost înregistrate. Totuşi, cei de la NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) consideră că această problemă ţine de siguranţă, pentru că odată ce trapa panoramică explodează se aude o bubuitură puternică, cioburile cad peste oamenii de la interior, iar conducătorul poate fi speriat şi panicat, ceea ce ar putea duce la un accident.
La moment NHTSA investighează câţiva producători, în special pe cei de la KIA, cu modelul Sorento de generaţie precedentă cu anul modelului 2011 - 2013. În marea parte a cazurilor, trapa panoramică explodează în primii doi – trei ani de exploatare a automobilului. În tabel puteţi vedea şi Top 10 producători şi modele, care au avut cele mai multe cazuri raportate de explozie a trapelor panoramice. Unii producători nu comentează cazurile, alţii dau vina pe factorii externi (pietre şi altele), care pot cauza explozia trapei panoramice. Astfel, majoritatea producătorilor nu înlocuiesc trapa pe garanţie ci pun clientul să achite acest element, care în majoritatea cazurilor este destul de costisitor.
Se investighează şi standardele de securitate pentru aceste trape de sticlă, care în viitor ar putea deveni mai stricte, iar trapele ar putea fi realizate după acelaşi principiu, precum parbrizul laminat, care dispune de un strat de peliculă la interior menit să menţină cioburile, atunci când sticla crapă. Un alt fapt îngrijorator este ejectarea pasagerilor de la interior prin aceste trape panoramice „firave” în timpul unui accident atunci când maşina se răstoarnă. Geamurile laterale, cel spate şi parbrizul îndeplinesc anumite norme, privind împiedicarea ejectării persoanelor la exteriorul maşinii în timpul unui accident, de ce acoperişurile panoramice nu ar trebuie să aibă aceleaşi cerinţe pentru siguranţă?!
0
7,140
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!